Gemeenteblad van Haarlemmermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 430670 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 430670 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Nieuwe Molenaarslaan
Onderwerp: aanpassen voorrangsregelingen op 3 kruispunten
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
In november 2022 heeft de verkeersadviseur van de Nationale Politie een e-mail gestuurd aan de gemeente Haarlemmermeer dat betrekking heeft op een ongeval op de Nieuwe Molenaarslaan in Hoofddorp. Het ongeval is geanalyseerd door de afdeling Verkeersongevallen Analyse en zij constateerden dat drie kruispunten met de Nieuwe Molenaarslaan qua inrichting, bebording en markering niet juist zijn. Het gaat om de kruipunten met de Paros, de Iraklia en de Naxos.
Op de toeleidende wegen staan namelijk voorrangsborden B6 en zijn haaientanden aangebracht. Ook zijn er uitritconstructies gerealiseerd waarbij tevens voorrangsborden B6 en haaientanden zijn aangebracht. En zijn er borden ‘verplicht fietspad’ aangebracht op locaties waar geen fietspad ligt.
De verkeersadviseur van de Nationale Politie geeft aan dat de wegbeheerder hiermee een situatie heeft gecreëerd waarbij weggebruikers zich moeten afvragen wat er van hen verlangd wordt. De verkeersadviseur heeft de gemeente daarom verzocht om maatregelen te nemen om de kruispunten correct in te richten. De gemeente heeft onderzoek gedaan om tot een correcte inrichting te komen.
De inrichting van de Nieuwe Molenaarslaan heeft veel weg van de inrichting van de Deltaweg die ook in Hoofddorp ligt. Op de Deltaweg zijn de zijstraten namelijk ook voorzien van uitritconstructies én hier liggen een aantal fietsoversteken in de voorrang. De fietsoversteken en de uitritconstructies van de Deltaweg liggen echter niet zo dicht bij elkaar als in de Nieuwe Molenaarslaan het geval is.
Om de fietsoversteken in de voorrang te houden zou de locatie van de oversteek verlegd kunnen worden tot verder buiten het kruispunt. Er ligt echter geen vrijliggend fietspad aan de zijde van de Paros, Iraklia en Naxos, waardoor fietsers alsnog ter hoogte van kruispunt over moeten steken, maar dan zonder voorrang te hebben. Daarom is ervoor gekozen de fietsoversteken wel op dezelfde locatie te laten liggen, maar dan uit de voorrang te halen. Ondanks dat fietsers dan geen voorrang meer hebben, is dit de meest verkeersveilige oplossing. Omdat het dan vreemd is dat voetgangers voorrang hebben (zebrapad) en fietsers niet, is ervoor gekozen ook het zebrapad te verwijderen. Deze oversteeklocaties voor fietsers en voetgangers liggen niet op de voor hen doorgaande routes.
Met de maatregelen wordt de voorrangssituatie zodanig aangepast dat de weginrichting correct is. Dit is voor de weggebruikers duidelijker en daarmee verkeerveiliger.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
1. Het intrekken van een voorrangsregeling, door het verwijderen van borden conform model B6 RVV 1990, inclusief onderborden, en door het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op de volgende locaties:
2. Het opheffen van een voetgangersoversteekplaats, door het verwijderen van borden conform model L2 RVV 1990 en door het verwijderen van markering conform artikel 49 lid 2 RVV 1990 op de volgende locaties:
3. Het intrekken van een aanduiding verplicht fietspad, door het verwijderen van borden conform model G11 RVV 1990 op de volgende locaties:
4. Het verwijderen van blokmarkering op het fietspad parallel aan de Nieuwe Molenaarslaan, ter hoogte van zowel de Pagode als de Minaret. Dit is een niet-verkeersbesluitplichtige maatregel;
5. Het instellen van een voorrangsregeling, door het plaatsen van een bord conform model B6 RVV 1990, en door het aanbrengen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op het fietspad vanuit de Campo, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan. Dit is namelijk de enige locatie waarbij fietsers niet vanuit een uitritconstructie de Nieuwe Molenaarslaan oversteken;
6. Het waarschuwen op overstekende voetgangers en fietsers, door het plaatsen van borden conform model J23 en J24 RVV 1990 op de Nieuwe Molenaarslaan ter hoogte van de kruispunten met de Paros, de Iraklia en de Naxos. Ook dit is een niet-verkeersbesluitplichtige maatregel.
De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2024-008-002-A en 2024-008-002-B. Nadat de werkzaamheden buiten zijn uitgevoerd zullen gedurende ongeveer drie maanden gele borden worden geplaatst met daarop aangegeven: “Let op! Voorrangssituatie gewijzigd”.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen worden geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad.
De maatregelen zijn in het belang van bewoners omdat de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De maatregelen zijn in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer omdat de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.
Ondanks dat niet gemotoriseerd verkeer in de nieuwe situatie geen voorrang meer heeft bij het oversteken van de Nieuwe Molenaarslaan, zijn de maatregelen in het belang van niet gemotoriseerd verkeer omdat de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.
Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te verbeteren door het correct inrichten van de drie kruispunten op de Nieuwe Molenaarslaan. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners, gemotoriseerd verkeer en niet gemotoriseerd verkeer. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.
De maatregelen komen voort uit een schrijven van de Nationale Politie met het dringende verzoek om het kruispunt correct in te richten. Dit is een noodzaak, dat bovendien ten goede komt aan de verkeersveiligheid, waardoor er geen participatietraject heeft plaatsgevonden. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 03-09-2024 en op 17-09-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2024-008-002-A en 2024-008-002-B, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
1. Het intrekken van een voorrangsregeling, door het verwijderen van borden conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, inclusief onderborden, en door het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op de volgende locaties:
2. Het opheffen van een voetgangersoversteekplaats, door het verwijderen van borden conform model L2 uit bijlage I van het RVV 1990 en door het verwijderen van markering conform artikel 49 lid 2 RVV 1990 op de volgende locaties:
3. Het intrekken van een aanduiding verplicht fietspad, door het verwijderen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:
4. Het instellen van een voorrangsregeling, door het plaatsen van een bord conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990, en door het aanbrengen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op het fietspad vanuit de Campo, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan;
5. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 11-10-2024.
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Contract en Uitvoering,
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-430670.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.