Gemeenteblad van Oude IJsselstreek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oude IJsselstreek | Gemeenteblad 2024, 40140 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oude IJsselstreek | Gemeenteblad 2024, 40140 | beleidsregel |
Beleidsregels Schuldhulpverlening Gemeente Oude IJsselstreek
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek;
- Artikel 3, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
- De Algemene wet bestuursrecht
- Het Beleidsplan Schuldhulpverlening van de gemeente Oude IJsselstreek
- Het college verantwoordelijk is voor de schuldhulpverlening aan de inwoners van zijn gemeente
Besluit vast te stellen de volgende beleidsregels
Beleidsregels Schuldhulpverlening gemeente Oude IJsselstreek:
Alle inwoners van de gemeente Oude IJsselstreek van 18 jaar en ouder kunnen een aanvraag schuldhulpverlening indienen. In onze gemeente worden inwoners niet vooraf geweigerd voor schuldhulpverlening.
Artikel 3. Beslistermijnen vroegsignalering
De beslistermijnen zijn gebaseerd op artikel 4 lid 1b Wgs.
Na ontvangst van het signaal zal er zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 4 weken nadat het signaal is binnengekomen een hulpaanbod worden gedaan. Accepteert de inwoner het hulpaanbod dan wordt de beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan binnen 8 weken na het vaststellen van de hulpvraag vastgesteld.
Reageert een inwoner niet op het hulpaanbod dan zal het signaal binnen 4 weken worden afgesloten.
Ieder signaal moet worden opgevolgd. De manier waarop is vrij te bepalen. Op basis van het soort signaal en doelgroep wordt bepaald hoe en hoe vaak er contact wordt gelegd.
Een inwoner meldt zich bij het college voor een aanvraag schuldhulpverlening. De inwoner heeft zo spoedig mogelijk maar binnen 4 weken vanaf het moment van aanmelden het eerste gesprek. Van deze termijn kan in bijzondere gevallen worden afgeweken of wanneer de inwoner daar om vraagt.
Wanneer er sprake is van een crisissituatie vindt er binnen 3 werkdagen een eerste gesprek plaats.
Een professional kan, met toestemming van de aanvrager via een warme overdracht een aanvraag verzorgen voor de inwoner. Een inwoner mag iemand meenemen naar de intake.
Tijdens de intake wordt de (financiële) problematiek met de inwoner besproken. Hier komen de verschillende leefgebieden aan bod om duidelijkheid te krijgen welke ondersteuning het best passend is om tot een structurele en duurzame oplossing te komen.
Na het eerste gesprek, zoals bedoeld als in artikel 4 lid 1 Wgs, wordt door het college een beschikking afgegeven, inhoudende een toekenning schuldhulpverlening op basis van een plan van aanpak of een weigering tot schuldhulpverlening.
In de praktijk blijkt dat de weg naar een schuldenvrije toekomst niet geheel zonder obstakels verloopt. Inwoners starten met het traject maar we zien ook dat zij, om verschillende redenen het traject voortijdig beëindigen.
Een inwoner kan één keer een aanvraag SHV indienen. Echter kan, als er sprake is van gewijzigde omstandigheden besloten worden om een inwoner alsnog wederom toe te laten.
Schuldhulpverlening is vrijwillig maar niet geheel vrijblijvend.
Als een inwoner niet voldoet aan de geldende verplichtingen kan het college besluiten de aanvraag af te wijzen of te beëindigen. De verplichtingen gelden het gehele traject, van aanvraag tot en met de nazorg. De verplichtingen die zijn opgenomen in de Wgs zijn de inlichtingenplicht, de medewerkingsplicht en de legitimatieplicht.
De inlichtingenplicht is gebaseerd op artikels 6 Wgs.
De inwoner doet op verzoek of uit eigen initiatief mededeling van alle feiten en omstandigheden dat redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed zijn op het gestarte traject. De inlichtingenplicht kan bestaan uit het wijzigen van inkomen, het wijzigen van burgerlijk staat of verhuizing.
Mocht een inwoner hier niet, of in onvoldoende mate niet aan voldoen dan kan dit worden gezien als het niet nakomen van de inlichtingenplicht.
De medewerkingsplicht is gebaseerd op artikel 7 Wgs.
Om de het traject te laten slagen moet de inwoner medewerking verlenen die hiervoor nodig is. Ieder traject staat op zichzelf, de geldende verplichtingen zullen in het plan van aanpak worden opgenomen.\
De legitimatieplicht is gebaseerd op artikel 7 lid 2 Wgs
Wanneer een inwoner een aanvraag doet voor schuldhulpverlening moet de inwoner zich legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.
Zonder deze persoonsgegevens kan er geen beoordeling tot toelating plaatsvinden. Een inwoner kan zich legitimeren met:
Artikel 6. Aanbod schuldhulpverlening
Het traject schuldhulpverlening kan uit verschillende soorten hulpverlening bestaan. Het aanbod is samen met de inwoner besproken en in het plan van aanpak opgenomen. Afhankelijk van de hulpverlening die passend is bij de inwoner zal de keuze worden gemaakt of deze kan worden uitgevoerd door de gemeente. Mocht er hulpverlening nodig zijn die de gemeente niet kan bieden dan brengen we deze onder bij een andere organisatie. De inwoner blijft in beeld bij de gemeente zodat er tijdig geschakeld wordt als er verandering in de hulpverlening nodig is.
De gemeente voldoet in de regel de kosten van budgetbeheer. We kijken hierbij naar de noodzaak, inkomsten en het gehele financiële overzicht van de inwoner. Om er voor zorg te dragen dat inwoners passende ondersteuning ontvangen zal de inwoner vanaf het moment van toelating starten met een traject financiële (zelf)redzaamheid.
Artikel 7. Afwijzing/ beëindiging
Het college kan de aanvraag om schuldhulpverlening afwijzen dan wel beëindigen als inwoner niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals beschreven in artikel 5 lid 1, 2 en 3.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-40140.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.