Gemeenteblad van Dongen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dongen | Gemeenteblad 2024, 366114 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dongen | Gemeenteblad 2024, 366114 | beleidsregel |
Subsidiebeleid 2018 Gemeente Dongen Augustus 20173. SUBSIDIEBELEID 2018
Het huidige subsidieprogramma had een looptijd van 2013 t/m 2016 en is met een jaar verlengd tot en met 2017. Bij de vaststelling van het huidige subsidieprogramma is besloten om over te stappen naar een subsidiesystematiek die uitgaat van het subsidiëren van activiteiten. Deze ingeslagen weg willen we voortzetten en verbeteren. Om deze reden wordt nu niet ingezet op een herziening van de subsidiesystematiek, maar op de verbetering van het bestaande systeem.
De aanleiding voor deze herijking van het subsidiebeleid vinden we met name in het onderstaande:
In hoofdstuk 2 beschrijven we kort de ervaringen ten aanzien van de afgelopen subsidieperiode.
Daarnaast wordt hier stil gestaan bij participatie en treft u hier de uitkomsten van de sessies met
verenigingen aan. In hoofdstuk 3 gaan we in op het vernieuwde subsidiebeleid en hoe we de
uitgangspunten en de uitkomsten van de meedenksessies daarin meenemen. Hoofdstuk 4 gaat over
de algemene subsidieverordening. Hierin treft u een overzicht aan van de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige subsidieverordening.
Jaarlijks zijn er in deze subsidieperiode (2013 t/m 2017) op basis van de 'Subsidieverordening
gemeente Dongen 2012' 50 tot 60 subsidies verleend, waaronder 8 BCF-contracten.1
In de afgelopen subsidieperiode zijn er vijf bezwaarschriften ingediend. Hiervan is één bezwaar niet
ontvankelijk verklaard. De andere vier zijn ongegrond verklaard. Van de vijf bezwaarschriften waren er
vier ingediend door een BCF-partij. Deze bezwaren hadden betrekking op het besluit om niet te indexeren in enig jaar.
De eerste jaren van het afgelopen subsidieprogramma was er sprake van een papieren administratie.
In 2015 hebben we dit interne proces geëvalueerd. Dit heeft ertoe geleid dat we in 2015 en 2016
middels een LEAN-traject het interne proces verbeterd en gedigitaliseerd hebben. Met de lancering
van de nieuwe gemeentewebsite is het voortaan mogelijk om digitaal subsidie aan te vragen en te
verantwoorden. De wachttijd is verkort, doordat het college de afgelopen jaren de indieningsdatum
voor aanvragen heeft verschoven van 1 april naar 1 september. Naast het nieuwe proces is ook de
In de nota 'Samen denken, samen doen' (Participatie 2017) worden drie vormen van
inwonerparticipatie onderscheiden: beleidsparticipatie, maatschappelijke participatie en
In juni 2017 hebben wij drie bijeenkomsten georganiseerd voor verenigingen en belangstellenden om
mee te denken over de herijking van het subsidiebeleid. Ongeveer 50 mensen hebben hier aan
deelgenomen. In bijlage II vindt u de uitkomsten van deze bijeenkomsten. De belangrijkste algemene
conclusies (over het huidige beleid) zijn:
Inwoners dragen bij aan de samenleving. Bij uitstek gebeurt dit in het Dongense verenigingsleven.
Een van de uitgangspunten is het behoud van het rijke en vitale verenigingsleven in Dongen met
ruimte voor innovatie. Subsidie is en blijft een instrument om gemeentelijke doelstellingen te bereiken en daarmee maatschappelijke participatie te bevorderen.
De inwoner neemt het initiatief en de gemeente heeft vooral een faciliterende rol. In de
meedenksessies is ook de faciliterende rol van de gemeente aan bod gekomen.
Om het maatschappelijk initiatief te stimuleren heeft de raad de opdracht gegeven om de
mogelijkheden te onderzoeken van het 'Beste idee te van Dongen'. Dit is geen onderdeel van het
In het volgende hoofdstuk gaan we in op het vernieuwde subsidiebeleid en hoe we de uitgangspunten
We willen dat Dongen een gemeente is en blijft waar het prettig wonen, werken en leven is. Dongen kent een rijk verenigingsleven. Subsidiebeleid is van belang om de gemeenschapszin/leefbaarheid, de vele evenementen en activiteiten en het bloeiende verenigingsleven te koesteren en voor de toekomst te behouden. We investeren in elkaar met het motto "Voor Dongen doen we dingen samen".
Conform artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht wordt onder subsidie verstaan: de
aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde
activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde
Subsidie is en blijft een instrument om gemeentelijke doelstellingen te bereiken. Daarmee willen we
We richten ons op het bevorderen van deze maatschappelijke participatie en het versterken van de
kracht van de samenleving. Eigen kracht en zelfredzaamheid zijn daarbij belangrijke uitgangspunten.
In de onderstaande tabel hebben we een overzicht opgenomen van de subsidiesoorten en de
In de 'Notitie uitgangspunten subsidiebeleid' is aangegeven dat we streven naar professionalisering
(o.a. goed opdrachtgeverschap en meer sturingsmogelijkheden) en rechtmatigheid. Dit heeft ertoe
geleid dat de algemene voorzieningen worden aanbesteed/ingekocht. Voor de overige BCF-partijen
zullen we na de komende periode overwegen om ook hier de overstap te maken naar
inkoop/aanbesteding op basis van de eerder genoemde argumenten, met name op het gebied van
4. ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING
In 2013 heeft de VNG een nieuwe modelverordening opgesteld. In de zomer van 2016 heeft de VNG
een update uitgebracht. Deze heeft als belangrijkste leidraad voor onze nieuwe verordening gediend.
Een vergelijking tussen de oude en nieuwe verordening is daarmee lastig te maken. Hieronder
hebben we een overzicht opgenomen van de belangrijkste veranderingen. In algemene zin geldt dat
we in vergelijking met de oude verordening artikelen hebben weggelaten die ook letterlijk vermeld
De Algemene subsidieverordening gemeente Dongen 2017 is opgenomen in bijlage III. Met het
vaststellen van deze verordening wordt de Subsidieverordening gemeente Dongen 2012 ingetrokken.
De nieuwe verordening treedt per 1 oktober 2017 in werking. Aanvragen om (incidentele) subsidie die
betrekking hebben op het jaar 2017 en ingediend zijn vóór de inwerkingtreding van deze verordening
worden afgedaan volgens de bepalingen van de Subsidieverordening gemeente Dongen 2012.
Aanvragen voor 2018 worden beoordeeld op basis van de nieuwe verordening.
Met het vaststellen van de Algemene subsidieverordening gemeente Dongen 2017 regelt artikel 3
enkele zaken ten aanzien van de subsidiebevoegdheid, subsidieregeling en subsidieplafonds. Op
basis daarvan stelt de gemeenteraad jaarlijks de gemeentebegroting vast en daarmee het totale
subsidieplafond. Het college is bevoegd te besluiten over de verstrekking van subsidies met
inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen middelen. Het college bepaalt bij
subsidieregeling de subsidietypen en de wijze van verdeling van de subsidie. Het college kan
subsidieplafonds per cluster vaststellen. In dat geval bepaalt het college bij subsidieregeling welke
activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie en de wijze van verdeling van de betrokken
subsidie. In deze subsidieregeling worden de beleidsregels per cluster opgenomen. Deze worden ter inzage gelegd voor de gemeenteraad.
BIJLAGE I: NOTITIE UITGANGSPUNTEN SUBSIDIEBELEID
In de programmabegroting 2017 is de herijking van het subsidiebeleid opgenomen. Het huidige
subsidiebeleid had een looptijd van 2013 t/m 2016 en is onlangs verlengd tot en met 2017.
In deze notitie beschrijven we de concrete aanleiding voor de herijking, de reikwijdte van het
subsidiebeleid, de uitgangspunten en tot slot het proces om de herijking te realiseren.
De aanleiding voor deze herijking vinden we in het onderstaande:
Toekomstvisie 2025 gemeente Dongen "Investeren in relaties";
Transformatie sociaal domein en herijking zorgstructuur;
Communicatievisie en inwonerparticipatie.
Dongen kent een rijk verenigingsleven. Subsidiebeleid is van belang om de gemeenschapszin/leefbaarheid, de vele evenementen en activiteiten en het bloeiende verenigingsleven te koesteren en voor de toekomst te behouden.
Samenwerken vraagt om een verdere professionalisering van de relatie tussen gemeente en maatschappelijke (professionele) partners. De activiteiten van deze partners moeten bijdragen aan de ambities en doelen van de gemeente. Een van de opgaven is goed opdrachtgeverschap. We willen meer sturen op resultaten: van output naar outcome (maatschappelijk effecten).
De transities op het gebied van jeugd, wmo en participatie zijn een feit. Onze visie is gebaseerd op eigen kracht, zelfredzaamheid, het belang van de sociale omgeving, preventie, signalering en toereikende ondersteuning. Er wordt gewerkt vanuit het principe van één huishouden, één gezin en één regisseur.
Als overheid willen we bijdragen aan het verminderen van de regeldruk. Om professionele samenwerking te bewerkstelligen is het nodig om vooraf heldere afspraken te maken, daarnaast is vertrouwen essentieel. We streven naar het vergroten van efficiency en sturingskracht om daarmee de regeldruk te verminderen.2
In de programmabegroting 2017 is in totaal afgerond € 11,4 miljoen opgenomen aan subsidies en
Inkomensoverdrachten3. De verdeling daarvan ziet er als volgt uit.
Op basis van het huidige subsidiebeleid wordt aan instellingen die taken/activiteiten uitvoerenwaarvan het college vindt dat deze structureel nodig zijn om de gemeentelijke doelen op langeretermijn te behalen, een basissubsidie verleend. Met deze instellingen hebben we tot nu toe een BCF-subsidie)contract afgesloten. Dit zijn o.a. de algemeen maatschappelijke voorzieningen en de MFApartners.
Wij streven naar professionalisering (o.a. goed opdrachtgeverschap en meer sturingsmogelijkheden) en rechtmatigheid. Op basis van de onderstaande overwegingen komen wij tot de conclusie dat subsidie niet het geschikte instrument is om dit te bereiken. We willen (in de toekomst) dan ook overgaan tot inkoop/aanbesteding.
We starten in samenwerking met een of meerdere gemeenten uit de (sub)regio met de volgende algemeen maatschappelijke voorzieningen: maatschappelijke werk (inclusief maatschappelijk werk voor mensen met een beperking / kwetsbare inwoners), welzijnswerk, jeugd- en jongerenwerk, ouderenwerk. Deze voorzieningen in het voorliggend veld hebben een directe link met de kosten in het sociaal domein. Dit betekent dat deze diensten geen onderdeel meer uitmaken van het nieuwe subsidiebeleid. De betrokken partners van deze algemeen maatschappelijke voorzieningen zijn eerder op de hoogte gebracht van de overweging van de gemeente om over te gaan tot inkoop/aanbesteding.
Ook met de partijen op sociaal-cultureel vlak willen we overgaan tot inkoop. Met deze partijen is in het kader van de ontwikkeling van de MFA een samenwerkingsovereenkomst opgesteld waarin is opgenomen dat de gemeente met hen vanaf de opening een meerjarige subsidierelatie aangaat. Deze afspraak respecteren wij voor de aankomende periode (als uitzondering op de regel). Daarna zullen wij ook overwegen om hier de overstap te maken naar inkoop/aanbesteding op basis van de eerder genoemde argumenten met name op het gebied van rechtmatigheid.
Het welzijnswerk en jongerenwerk valt onder de categorie algemeen maatschappelijke voorziening en wordt uitgevoerd door ContourdeTwern. ContourdeTwen is tegelijkertijd ook een MFA partner. Omdat de link met het sociaal domein echter dusdanig groot is en omdat we aanhaken bij de gezamenlijke aanbesteding van de algemeen maatschappelijke voorzieningen met de subregio, kiezen we ervoor hier al wel over te stappen op inkoop.
3 De inkoop Wmo, jeugd en participatie maakt hier geen onderdeel van uit. Inhoudelijk zijn deze natuurlijk wel nauw met elkaar verbonden.
4 Dit betreft: Diamantgroep, Jeugdzorg Hart van Brabant, GGD Hart voor Brabant, Zwemsport, Regio Hart van Brabant, Belastingsamenwerking West-Brabant, Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant, Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, bijdrage aan Tilburg voor ICT en archief.
5 Hieronder vallen de subsidies die verstrekt worden binnen de clusters: muziekgezelschappen, sport, koren & toneel, cultuurhistorisch erfgoed, maatschappelijke zorg, volksfeesten, sociaal-cultureel en leefbaarheid & wijk- en dorpraden.
6 De subsidies op het gebied van cultureel erfgoed zijn gericht op de instandhouding van onze gemeentelijke monumenten door het verlenen van subsidies t.b.v. onderhoud en restauratie. Deze groep is vaak duurder uit met onderhoud en restauratie, omdat er meer deskundigheid bij komt kijken, bestaande materialen, detailleringen en kleuren moeten worden toegepast. Op dit moment kent de gemeente een aparte subsidieverordening voor cultureel erfgoed. De komende periode gebruiken we om te onderzoeken of we cultureel erfgoed wel of niet aansluiten op het subsidiebeleid.
7 Wettelijke taken moeten we uitvoeren. In sommige gevallen hebben we wel invloed op hoe we deze uitvoeren. Procesmatig passen deze in het subsidiebeleid.
Bij de herijking van het subsidiebeleid baseren wij ons op de onderstaande uitgangspunten.
Het wijzigen van subsidiebeleid kan onrust met zich meebrengen, omdat organisaties niet weten waar
ze financieel aan toe zijn. Formeel zijn de subsidierelaties opgezegd per 31 december 2017. Bij
eventuele grote nadelige verschillen hebben organisaties via de Algemene wet bestuursrecht (Awb)
recht op een redelijke termijn voor (gedeeltelijke) afbouw van de subsidie.
Het tijdpad voor de herijking van het subsidiebeleid ziet er globaal als volgt uit:
* Inwonerparticipatie geven we als volgt vorm. We vragen subsidieontvangers en andere belanghebbenden naar hun ervaringen en vragen hun input voor nieuw beleid. Dit verwerken we en koppelen we naar hen terug.
De gemeente Dongen wil in de toekomst anders omgaan met maatschappelijke opgaven.
Opgavegestuurd werken en projectmatig werken zijn werkvormen die we gaan toepassen. Bij de
herijking van het subsidiebeleid proberen we zo veel mogelijk bij deze ontwikkeling aan te sluiten.
Het project "herijking subsidiebeleid" wordt met eigen mensen gedaan. Er wordt geen externe
expertise ingehuurd. Het opstarten van de inkoopcontracten zal wel een kleine bijdrage vragen van de
Op het gebied van communicatie sluiten we aan bij het hierboven beschreven tijdpad. We maken
gebruik van diverse communicatiemiddelen die passen bij de fase van de herijking. We vinden het van
groot belang om na de vaststelling van de kaders de betrokken organisaties en andere belanghebbenden bij het proces te betrekken.
Bijlage: inkoop/aanbesteding versus subsidie
Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Dongen
Het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Dongen stamt uit 2015. Onze doelstelling op
het gebied van inkoop en aanbesteding is het juridisch en inkooptechnisch rechtmatig verwerven van
noodzakelijke en kwalitatief gewenste producten, diensten en werken tegen lage integrale kosten op
Artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht geeft de definitie van 'subsidie'. Valt een betaling
onder deze definitie (het 'subsidiebegrip'), dan is er sprake van subsidie. Het subsidiebegrip luidt als
'De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde
activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde
Uit de bovenstaande volgt dat - wanneer er sprake is van een betaling voor een opdracht - deze
betaling niet kan worden aangemerkt als een subsidieverstrekking of omgekeerd. Oftewel: opdracht
en subsidie sluiten elkaar uit.
Een hulpmiddel om te bepalen of er sprake is van subsidie is het beantwoorden van de volgende drie
Wanneer één van deze vragen met 'nee' wordt beantwoord, is er mogelijk geen sprake van subsidie,
maar van een overeenkomst/inkoop (= betaling voor een opdracht).
De gemeente Dongen heeft in 2012 het initiatief genomen en organisaties uitgenodigd een offerte uit
te brengen / een aanbod te doen voor activiteiten waarmee de gemeentelijke doelstellingen
gerealiseerd konden worden. Met de verkozen organisaties zijn met ingang van 2013 BCF-contracten
afgesloten waarin geregeld is welke prestaties van de organisatie worden verwacht, zowel inhoudelijk
(resultaat) als kwantitatief (volume). Ook voor de aankomende (beleids)periode komt de opdracht (en
het initiatief daarvoor) van de gemeente.
Conclusie is dat de hierboven vermelde vraag 1 met 'nee' beantwoord moet worden. De gemeente
neemt het initiatief en verleent opdracht voor te leveren producten en/of prestaties.
Voor wat betreft vraag 3: de genoemde professionele organisaties hebben in alle gevallen de
stichtingsvorm als rechtspersoon en werken zonder winstoogmerk. Wel werken allen tegen een
Volgens de Aanbestedingswet 2012 is een 'overheidsopdracht' een schriftelijke overeenkomst onder
bezwarende titel (= tegen een tegenprestatie zoals betaling) die tussen één of meer dienstverleners
en één of meer aanbestedende diensten is gesloten.
In de volgende gevallen is er sprake van een overheidsopdracht:
In plaats van reguliere tegenprestatie (meestal geld) ontvangt de ondernemer het
exploitatierecht. Belangrijk hierbij is dat het exploitatierisico ligt bij de exploitant. Als dit laatste
niet het geval is, dan is er geen sprake van een concessie, maar van een gewone overheidsopdracht.
Voor de maatschappelijke professionele organisaties is er sprake van een overheidsopdracht. De
gemeente wil immers in ruil voor een financiële betaling bepaalde concrete tegenprestaties geleverd
hebben. Daarmee vallen de afspraken met de genoemde organisaties onder het regime van het
Europees - / landelijk - / gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid.
Op basis van inkoop / aanbesteding kan de gemeente beter sturing geven. Het leidt tot een zakelijkere relatie tussen gemeente en aanbieder.
Aansluiting algemene voorzieningen op maatwerkvoorzieningen (en omgekeerd)
Het is zeer gewenst dat de activiteiten, die uitgevoerd worden in het voorliggend veld, aansluiten bij / afgestemd worden op de aanvullende hulp en ondersteuning, die we als gemeente hebben ingekocht
bij zorgaanbieders. Er is op dit moment sprake van een overlap / een grijs gebied tussen algemene en maatwerkvoorzieningen.
Deze verbinding kan gelegd worden door de procedure voor de contractering van zowel
maatwerkvoorzieningen als algemene voorzieningen in 2017 gelijk op te laten lopen. Nieuwe
contracten krijgen daarmee dezelfde werkingsduur (2018 -2021).
Betere samenwerking aanbieders
Algemene voorzieningen zijn geen 'eilandjes' . Ze moeten elkaar en andere lokale organisaties
kennen en met elkaar samenwerken.
Het is mogelijk dat de partijen invulling geven aan die samenwerking door als consortium of
samenwerkingsband in te schrijven op één of meer onderdelen van een aanbesteding.
Mogelijke samenwerking met andere gemeenten
De inkoop van maatwerkvoorzieningen vanaf 2018 doen we gezamenlijk met de gemeenten Goirle,
Hilvarenbeek en Oisterwijk. Naar alle waarschijnlijkheid sluiten de andere gemeenten uit de regio Hart
van Brabant bij deze inkoop aan.
Het is mogelijk om ook bij de contractering van partijen in het voorliggend veld (de algemene
voorzieningen) gezamenlijk op te trekken. De meeste professionele organisaties hebben een
werkgebied dat meerdere gemeenten beslaat.
Onze verwachting is dat we - net als bij de inkoop van maatwerkvoorzieningen - verbeterslagen
kunnen maken en efficiënter kunnen werken door gezamenlijk op te trekken.
Deze mogelijkheid wordt op dit moment samen met de gemeenten Oisterwijk, Hilvarenbeek en Goirle
Behoud vertrouwde partners versus stimuleren concurrentie
De gemeente kiest ervoor de inkoop te beperken tot één aanbieder, vanwege de opgebouwde relaties
/ kennis van de Dongense gemeenschap. Anderzijds biedt inkoop de mogelijkheid om meerdere
partijen in te laten schrijven, waardoor partijen genoodzaakt zijn zich te bezinnen op hun positie en
zich meer concurrerend op te stellen. Bij (langdurige) subsidierelaties is dat niet het geval.
De hoeveelheid werk die gemoeid is met de voorbereiding van een meerjarige subsidieuitvoeringsovereenkomst
voor een professionele instelling, wijkt niet veel af van het werk dat gemoeid
is met een inkoopprocedure. Alleen gelden voor een inkoop bepaalde gestandaardiseerde
inkoopdocumenten. Inkoop en subsidie starten allebei met het opstellen van een uitgebreid
programma van eisen. De afspraken die in een contract worden neergelegd, komen grotendeels
overeen. Contractbeheer / beheer van subsidierelaties zijn eveneens te vergelijken. De eerste keer
aanbesteden kan voor de professionele maatschappelijke partners meer werk betekenen, omdat het
om een nieuwe manier gaat. Zowel bij subsidie als bij inkoop moet echter een offerte worden
Bij inkoop volstaat een eenvoudige procedure omdat het gaat om de inkoop van maatschappelijke diensten als bedoeld in artikel 14 Algemene aanbestedingswet. De gemeente hoeft alleen te Subsidiebeleid 2018 gemeente Dongen 17 publiceren dat ze een dienst gaat inkopen en de gegunde opdracht bekend te maken, rekening houdende met de grondbeginselen van inkoop en aanbesteding, zoals transparantie en dergelijke. Een aanbesteding is verder procedurevrij.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-366114.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.