Burgemeester en Wethouders van Enschede,
Gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
Overwegende:
dat de in het voorliggend besluit genoemde weg gelegen is binnen de bebouwde kom van Glanerbrug en in beheer is bij de gemeente Enschede;
dat de in het voorliggend besluit genoemde weg een weg is als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994;
dat de wegencategorisering in Enschede aansluit op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig;
dat de Kerkstraat is aangemerkt als een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur;
dat de verkeersfunctie op een gebiedsontsluitingsweg ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
dat de bus als onderdeel van het openbaar vervoer (OV) een algemeen belang dient, waarvoor goede en veilige voorzieningen noodzakelijk zijn;
dat Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel concessieverlener is van het OV in Twente;
dat tijdens de aanbesteding van de concessie de gemeente Enschede een formele rol heeft gehad als deelnemer aan de diverse werkgroepen;
dat in de aanbesteding het basisnetwerk waarover OV gaat rijden wordt geregeld;
dat, wanneer de concessie eenmaal gegund is, de vervoerder en de provincie samen jaarlijks een vervoersplan maken waarbij de gemeente Enschede een adviserende rol heeft;
dat met de nieuwe concessie de bereikbaarheid binnen de regio wordt verbeterd;
dat het ook voor het streekvervoer in Enschede een uitbreiding van de dienstregeling met nieuwe lijnen betekent;
dat door deze verbetering een busdienst tussen Glanerbrug en Losser wordt gerealiseerd;
dat onder meer aan reizigers een snellere en kortere route tussen Glanerbrug en Losser wordt geboden;
dat daarmee ook de aansluiting van de bussen op de treindiensten wordt verbeterd;
dat als gevolg van de realisatie van de dienstregeling bushaltes moeten worden aangelegd;
dat de gemeente Enschede samen met Arriva de locaties voor de nieuwe bushaltes heeft bepaald;
dat de haltes op centrale locaties liggen die veilig bereikbaar zijn voor de bus en de passagiers;
dat met het bepalen van de locatie van de haltes naar de omliggende woonwijken, loopafstand en bestaande openbare ruimte (zoals trottoirs en bomen) is gekeken;
dat met de keuze voor de nieuwe haltevoorziening ook gekeken is naar de ligging van de nog aanwezige haltevoorzieningen uit het verleden;
dat een buslijn loopt over de Kerkstraat;
dat op de Kerkstraat in zuidelijke richting ter hoogte van nummer 84 een bushalte wordt geplaatst, in de richting van het centrum van Glanerbrug;
dat op de Kerkstraat in noordelijke richting ter hoogte van nummer 84 een bushalte wordt geplaatst, in de richting van het sportpark van Glanerbrug;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen of plaatsen van het verkeersbord L3 (bushalte) van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van Enschede bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregel strekt tot het;
- •
verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
beschermen van weggebruikers en passagiers;
dat bij de afweging van de diverse belangen deze doelstellingen zwaarder zijn bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen;
dat met betrekking tot het uitvoeren van deze verkeersmaatregel overleg is gevoerd met de (gemandateerde) verkeersadviseur van de politie ingevolge artikel 24 van het BABW 1990;
die kan instemmen met deze maatregel.