Gemeenteblad van Haarlemmermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 351026 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 351026 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Van Heuven Goedhartlaan
Onderwerp: tijdelijke maatregelen ten behoeve van bouwwerkzaamheden
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
In voormalig kantorengebied Beukenhorst-West, tussen station Hoofddorp en het stadspark, wordt de nieuwe stadswijk Hyde Park gebouwd. Hier worden de komende jaren ongeveer 3.800 woningen, kantoren, voorzieningen en horeca gebouwd. Een aantal bestaande kantoren, een hotel en woningen zijn onderdeel van de nieuwe wijk. Deze nieuwe stadswijk draagt bij aan de grote vraag naar meer woningen in Haarlemmermeer en omgeving. De restaurants, cafés, winkels en faciliteiten in de nieuwe wijk zorgen voor meer gezelligheid in Stadscentrum Hoofddorp.
Hyde Park wordt in fases gebouwd. Voor deze aanpassing van de openbare ruimte en de duur van deze aanpassing worden tijdelijke verkeersmaatregelen genomen. Indien deze tijdelijke maatregelen langer in beslag nemen dan vier maanden wordt daarvoor een verkeersbesluit genomen.
Voor nu gaat het om een tijdelijke situatie ten behoeve van de ontwikkeling van het project “Westminster”. Om dit project te kunnen bouwen is het noodzakelijk om 1 rijstrook van de Van Heuven Goedhartlaan af te sluiten voor regulier, doorgaand gemotoriseerd verkeer zodat deze rijstrook gebruikt kan worden als invoegstrook én uitvoegstrook voor bouwverkeer. Omdat dit mogelijk (een te grote) impact heeft op de Van Heuven Goedhartlaan heeft een extern adviesbureau hier onderzoek naar gedaan. Op hoofdlijnen is er gekeken of de hoeveelheid verkeer voldoende kan afwikkelen over 1 rijstrook in plaats van 2 rijstroken, en is er gekeken of er dan geen terugslag ontstaat op de Kruisweg of de N201. De uiteindelijke conclusie is dat het verkeer zich goed blijft afwikkelen en dat er geen terugslag zal onstaan richting de Kruisweg of de N201. Hiervoor is gekeken naar de drukste momenten, dat zijn de spitsuren in de is de ochtend en de avond.
Het externe bureau heeft ook gekeken naar de locatie en vormgeving van de tijdelijke ontsluiting, waarbij de conclusie is dat deze verkeersveilig is gesitueerd en vormgegeven. Deze bouwweg is uitsluitend toegankelijk voor bouwverkeer. Inrijden van de bouwweg is alleen vanuit de richting van de N201 toegestaan. Uitrijden van de bouwweg is op de Van Heuven Goedhartlaan alleen in de richting van de Spoorlaan mogelijk, maar bouwverkeer kan ook wegrijden via de Jupiterstraat en de bestaande tijdelijke bouwweg die uitkomt op de Kruisweg.
Op de Van Heuven Goedhartlaan wordt ter hoogte van de bouwweg een maximum snelheid van 30 km/u ingesteld en worden waarschuwingsborden voor werk in uitvoering geplaatst. De werkzaamheden starten in oktober 2024 en zullen naar verwachting uiterlijk 1 juni 2027. Zodra de werkzaamheden voor de bouw van de woningen zijn afgerond, wordt de tijdelijke aansluiting verwijderd en worden de verkeersmatregelen opgeheven.
Door de aanleg van de tijdelijke verbindingsweg hoeft bouwverkeer geen gebruik te maken van de wegenstructuur binnen Hyde Park. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid ten tijde van de bouwwerkzaamheden. De verkeersmaatregelen waarborgen de verkeersveiligheid in de nabijheid van de tijdelijke uitrit.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregel wordt getroffen:
Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u op de Van Heuven Goedhartlaan in Hoofddorp ter hoogte van de tijdelijke uitrit voor bouwverkeer, door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) met opdruk 30, net voor de tijdelijke uitrit voor bouwverkeer;
De aan te brengen maatregel staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 24.01.0527.1.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt een van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad, namelijk artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. De maatregelen zijn echter van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de bouwwerkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden. Daarom wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.
Door de aanleg van de tijdelijke ontsluiting hoeft bouwverkeer geen gebruik te maken van de wegenstructuur binnen Hyde Park. Dit komt de leefbaarheid en de verkeersveiligheid ten goede op en in de nabijheid van deze wegen ten tijde van de bouwwerkzaamheden.
De maatregelen zijn in het belang van bouwbedrijven, omdat zij via de tijdelijke ontsluiting veilig bij het bouwterrein kunnen komen en veilig kunnen wegrijden.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
Door de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer licht geschaad omdat ter hoogte van de tijdelijke ontsluiting op de Van Heuven Goedhartlaan de snelheid verlaagd wordt naar 30 km/u. Doorgaand verkeer op de Van Heuven Goedhartlaan kan daarnaast in geringe mate hinder ondervinden van in– en uitvoegend bouwverkeer waardoor de doorstroming in geringe mate nadelig beïnvloed kan worden.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor langzaam verkeer. Bouwverkeer kruist namelijk geen (brom)fietspaden of trottoirs. Doordat bouwverkeer geen gebruik hoeft te maken van de wegenstructuur binnen Hyde Park komt dit ten goede aan de verkeersveiligheid van langzaam verkeer.
Door de maatregelen worden de belangen van het openbaar vervoer licht geschaad omdat ter hoogte van de tijdelijke ontsluiting op de Van Heuven Goedhartlaan de snelheid verlaagd wordt naar 30 km/u. het openbaar vervoer op de Van Heuven Goedhartlaan kan daarnaast in geringe mate hinder ondervinden van in– en uitvoegend bouwverkeer waardoor de doorstroming in geringe mate nadelig beïnvloed kan worden.
Hulpdiensten kunnen indien gewenst of noodzakelijk, gebruik maken van de tijdelijke ontsluiting. De bereikbaarheid van het gebied wordt hierdoor vergroot.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.
De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid ter plaatse van de tijdelijke uitrit. Dit is in het algemeen belang. Tevens dienen de maatregelen het algemeen belang van het te ontwikkelen gebied.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van het bouwverkeer, bewoners en langzaam verkeer. De genomen verkeersmaatregelen verbeteren de verkeersveiligheid van langzaam verkeer en autoverkeer op de wegenstructuur binnen Hyde Park. Deze belangen wegen zwaarder dan de geringe hinder die doorgaand verkeer en het openbaar vervoer ondervinden vanwege een verlaging van de maximum snelheid en een mogelijke verminderde doorstroming als gevolg van in – en uitvoegend (bouw)verkeer op de Van Heuven Goedhartlaan.
De tijdelijke ontsluiting is noodzakelijk voor de bouw van “Westminster” in Hyde Park. Voor de ontwikkeling van Hyde Park is een participatietraject doorlopen. De tijdelijke ontsluiting is een situatie waarover de in de directe omgeving liggende bedrijven zijn geïnformeerd. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 25-06-2024 en op 09-07-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
In overeenstemming met de tekening met het nummer 24.01.0527.1, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:
Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u op de Van Heuven Goedhartlaan in Hoofddorp ter hoogte van de tijdelijke uitrit voor bouwverkeer, door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) met opdruk 30, net voor de tijdelijke uitrit voor bouwverkeer;
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Contract en Uitvoering,
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-351026.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.