Gemeenteblad van Meierijstad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Meierijstad | Gemeenteblad 2024, 348404 | verkeersbesluit of -mededeling | 20-09-2024 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Meierijstad | Gemeenteblad 2024, 348404 | verkeersbesluit of -mededeling | 20-09-2024 |
Ontwerpbesluit tot onttrekking aan de openbaarheid van een deel van de Sluisweg tussen de parallelweg (Bosscheweg) en de N279 te Keldonk
De gemeente Meierijstad wil de verkeerssituatie in het gebied verbeteren. Inmiddels is er namelijk sprake van een zodanig aantal verkeerbewegingen op de N279 dat het vanuit veiligheidsoogpunt wenselijk is om het aantal aansluitingen, en daarmee het invoegend en uitvoegend verkeer op de N279, tot een minimum te beperken. Daarnaast verkeert de brug in dit weggedeelte in slechte staat. Herstel is vanwege de hoge kosten en de veranderde verkeersinzichten niet reëel. Dit heeft geleid tot een, inmiddels onherroepelijk, verkeersbesluit waarbij het maximale gewicht van voertuigen die gebruik mogen maken van deze brug is beperkt.
In het najaar van 2023 heeft NDC Nederland in opdracht van de gemeente Meijerijstad en Provincie Noord-Brabant verkeerstellingen uitgevoerd op zeven locaties (bijlage 1). Hieruit blijkt dat ongeveer 405 voertuigen per dag een andere route zullen kiezen door de afsluiting van de Sluisweg/N279. Er zijn geen grote pieken in het gebruik van deze aansluiting. De voertuigen zullen waarschijnlijk de Morgenstraat en Antoniusstraat in Keldonk of de Middenweg/Boerdonksedijk in Boerdonk gebruiken. Deze toename is verkeerskundig aanvaardbaar en veroorzaakt geen overbelasting. De aansluiting op de N279 mocht al niet door vrachtverkeer worden gebruikt, waardoor deze verkeersbewegingen niet veranderen.
Maatschappelijk belang 405 voertuigen tegen algemene belang van de gebruikers N279.
De voordelen voor de verkeersveiligheid wegen zwaarder dan de nadelen van de toename aan verkeer op de 30 km/u-wegen in Keldonk. De omrijdafstand naar de Morgenstraat is maximaal 1 km, naar de rotonde Middenweg/Boerdonksedijk maximaal 1,3 km, en via de Trentweg of Veerstraat ongeveer 0,4 km. De precieze impact op de reisafstand hangt af van het vertrekpunt en de bestemming van individuele weggebruikers. De daadwerkelijke omrijdafstand is daarom vaak lager. Deze afstanden en tijden vallen binnen aanvaardbare grenzen en vereisen geen financiële compensatie. De maatregel maakt geen percelen onbereikbaar.
Sloop van wegrestaurant “de Sluis”
Daarnaast heeft Provincie Noord Brabant het wegrestaurant “de Sluis” aangekocht en zal deze in de nabije toekomst laten slopen. Het sluiten van het wegrestaurant heef als gevolg dat er nog minder gebruik gemaakt wordt van de aansluiting Sluisweg/N279.
Op grond van de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 14 januari 1999, ECLI:NL:RVS:1999:AH6782 mogen de onderhoudskosten van een brug daarnaast als gewichtige reden voor onttrekking worden aangemerkt. Dit belang dient te worden afgezet tegen andere financiële belangen, zoals omrijdschade en omzetverlies en ook belangen van niet-financiële aard, zoals de omstandigheid dat schoolkinderen een langere weg moeten afleggen tussen huis en school. Dat laatste aspect is in het onderhavige geval overigens niet aan de orde. Langzaam verkeer mag namelijk geen gebruik maken van de N279. Bestemmingsverkeer en langzaam verkeer kan onbelemmerd gebruik blijven maken van de parallelweg (Bosscheweg). Voor hen wordt de situatie op de parallelweg bovendien veiliger doordat verkeer vanaf de N279 de parallelweg niet meer kan doorkruisen wanneer de brug wordt gesloopt.
De verwachting is dan ook, dat de afsluiting maar een beperkt effect zal hebben, gezien de huidige hoeveelheid verkeer op de Sluisweg bij de N279, de huidige routes en de verwachte toekomstige routes; Hierdoor wordt het belang van de onttrekking aan het openbaar verkeer groter geacht dan bovengenoemd beperkt effect van de afsluiting op het onderliggende wegennet;
Uit vaste jurisprudentie, zie onder andere de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 28 november 2007, ECLI:NL:RVS:2007:BB8936, blijkt dat sprake is van een discretionaire bevoegdheid. Dat houdt in dat wij een ruime beleidsvrijheid hebben bij dergelijke besluiten. Wij moeten hierbij aantonen dat geen sprake is van strijd met wettelijke voorschriften en voorkomen dat er zodanige onevenwichtigheid bij de afweging van de betrokken belangen ontstaat, dat niet in redelijkheid tot onttrekking kon worden overgegaan. Bij een besluit tot onttrekking aan het openbaar verkeer behoeft geen dringende reden aanwezig te zijn.
Op basis van deze belangenafweging is het wenselijk het weggedeelte van de Sluisweg, dat zich bevindt tussen de parallelweg (Bosscheweg) en de N279 volledig aan het openbaar verkeer te onttrekken.
Mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen:
Bent u het niet eens met de verandering die wij voorstellen? Dan kunt u uw zienswijze kenbaar maken over het ontwerpbesluit, binnen 6 weken na de dag van deze bekendmaking, overeenkomstig het bepaalde in afdeling 3.4 (uniforme openbare voorbereidingsprocedure) van de Algemene wet bestuursrecht.
Dit doet u door een brief te sturen naar college van burgemeester en wethouders, Postbus 10.001, 5460 DA te Veghel. Uw zienswijze dient in ieder geval het volgende te bevatten:
2. Het nummer van het ontwerpbesluit
3. Omschrijving van het ontwerpbesluit waar u een zienswijze op heeft
4. Een beschrijving van uw zienswijze
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-348404.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.