Gemeenteblad van Helmond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2024, 313409 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2024, 313409 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijziging mandaatregeling Helmond 2017, inclusief 18e wijziging van het mandaatregister behorende bij de algemene mandaatregeling Helmond 2017
Artikel 2.2. Algemeen mandaat.
Aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur wordt, met inachtneming van het bepaalde in deze regeling en de Algemene wet bestuursrecht, mandaat verleend om de bevoegdheden van het college en de burgemeester uit te oefenen, die zijn opgenomen in het bij deze regeling behorende mandaatregister, deel I en II;
De gemeentesecretaris/algemeen directeur verleent voor de aan hem gemandateerde bevoegdheden ondermandaat aan de directeuren, afdelingsmanagers, teammanagers en overige functionarissen, conform de opname en verdeling in het bij deze regeling behorende mandaatregister en voor zover die passen binnen hun portefeuille respectievelijk functie.
Besloten in de vergadering van 9 juli 2024,
Burgemeester en wethouders van Helmond,
de burgemeester,
mevr. P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel
gemeentesecretaris,
mr. A.S. Meijer
De burgemeester,
mevr. P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel
Onderdeel II Bijzonder deel – mandaten per organisatieonderdeel
Onderdeel III Externe mandaten
I-A Algemeen (geldt voor alle organisatieonderdelen)
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het opmaken van notariële akten en het verrichten van de privaatrechtelijke rechtshandeling strekkende tot het verlijden van de hiervoor bedoelde akten. |
Afdelingsmanager1 Teammanager Vastgoed & Exploitaties en Teammanager Grondbedrijf |
Voor zover het behoort tot de taak van de desbetreffende afdeling. Het mandaat voor de teammanager geldt alleen voor zover de teammanager ook het mandaat heeft om de onderliggende overeenkomst aan te gaan. |
|||||
Het besluiten tot het voeren van verweer inclusief het indienen van een verweerschrift in een bestuursrechtelijke bezwaarprocedure waarbij het college of de burgemeester partij is. |
Over de inhoud van het verweerschrift vindt afstemming plaats met het team Juridische Zaken, tenzij in een bijzonder mandaat (afdeling of extern) anders is geregeld. |
||||||
het vertegenwoordigen van het college in het kader van een bestuursrechtelijke bezwaarprocedure waarbij het college of burgemeester partij is. |
De bevoegdheid omvat mede het afgeven van een doorlopende machtiging aan functionarissen of een eenmalige machtiging op naam. |
||||||
Het vertegenwoordigen van het college (als werkgever) inclusief het opstellen en indienen van de reactie en visie op het voorgelegde geschil bij geschillen die behandeld worden volgens het Reglement geschillencommissie Cao gemeente Helmond |
Artikelen 6 en 7 Reglement geschillencommissie gemeente Helmond |
De bevoegdheid omvat mede het afgeven van een doorlopende machtiging aan functionarissen of een eenmalige machtiging op naam. |
|||||
Het aanwijzen van medewerkers die worden belast met het ambtelijk horen als onderdeel van de informele behandeling van bezwaarschriften |
Ambtelijk horen geldt alleen voor aangewezen categorieën bezwaarschriften De werkwijze staat beschreven in de procesbeschrijving informele behandeling bezwaarschriften |
||||||
Het indienen van een pro forma bezwaarschrift, pro forma beroepschrift of voorlopige voorziening in een bestuursrechtelijke procedure. |
Betreft de situatie waarin het college bezwaar maakt of beroep instelt. Het uiteindelijke bezwaarschrift of beroepschrift is voorbehouden aan college |
||||||
Procedure keuze bij het aanbesteden en inkopen van werken, diensten of leveringen. |
|||||||
Het aanbesteden en inkopen van werken, diensten of leveringen, inclusief contractbeheer |
Het aangaan van de overeenkomst is gebonden aan: Overeenkomsten anders dan inkoop en inzake inhuur van personeel, vallen niet onder dit mandaat. |
||||||
Alleen voor zover de functionaris ook bevoegd is de overeenkomst aan te gaan en daarbij de voor hem geldende instructies naleeft. |
|||||||
Besluit keuze inkoop- of aanbestedingsprocedure afwijkend van richtsnoer als bedoeld in de Aanbestedingswet 2012 en/of gemeentelijk inkoopbeleid, ongeacht bedrag. |
Dit mandaat kan uitsluitend worden uitgeoefend als vooraf instemming is verleend door de Teammanager Inkoop. |
||||||
Besluiten omtrent het afwijken bij inkoop van gemeentelijk beleid op het gebied van duurzaamheid en/of SROI en/of MVOI, ongeacht bedrag. |
Dit mandaat kan uitsluitend worden uitgeoefend als vooraf instemming is verleend door de Teammanager Inkoop. |
||||||
Besluiten omtrent het afwijken van gemeentelijk beleid op het gebied van gemeentelijke inkoopvoorwaarden, GIBID-voorwaarden en andere algemene voorwaarden voor handelstransacties en algemene contractsvoorwaarden |
Dit mandaat kan uitsluitend worden uitgeoefend als vooraf instemming is verleend door de Teammanager Inkoop. |
||||||
Het besluiten over bestuurlijke handhaving (last onder bestuursdwang, last onder dwangsom en bestuurlijke boete), al dan niet op verzoek. |
Voor zover gerelateerd aan de aan de afdeling gemandateerde bevoegdheden. |
||||||
Besluitvorming inzake het vaststellen van een betalingsverplichting (bestuursrechtelijke geldschulden van en aan de gemeente). |
Het mandaat omvat tevens de bevoegdheid om nevenbeschikkingen te nemen m.b.t. verrekening, uitstel van betaling, bevoorschotting en betaling wettelijke rente. Mandaat geldt niet voor invorderen van dwangsommen of kosten n.a.v. bestuursdwang. |
||||||
Besluit tot aanmaning en invordering bij dwangbevel i.v.m. betaling van een geldschuld aan de gemeente (bestuursrechtelijke geldschulden). |
Mandaat geldt niet voor invorderen van dwangsommen of kosten n.a.v. bestuursdwang. |
||||||
Verstrekken van informatie over regelgeving en over vast beleid met inbegrip van het toezenden van stukken en (aanvraag) formulieren. |
Betreft informatieverstrekking voor zover deze niet deel uitmaakt van een specifiek in een van de deelregisters opgenomen bevoegdheid (restcategorie) |
||||||
Besluiten over het verlenen, bevoorschotten en vaststellen van een incidentele subsidie o.b.v. de Algemene Subsidieverordening Helmond. |
Voor zover besluitvorming niet mede berust op nadere regels. Voor verlening zijn gemandateerden bevoegd tot een maximumbedrag van €5.000,–. |
||||||
Toepassing geven aan hardheidsclausule overeenkomstig artikel 4.4 Algemene Subsidieverordening Helmond. |
Mandaat geldt alleen bij termijnoverschrijdingen die niet verwijtbaar zijn. |
||||||
Het verlenen van ontheffing of het opleggen van (extra) verplichtingen o.b.v. de Algemene Subsidieverordening Helmond. |
Artikelen 2.1 vijfde lid, 2.2 tweede en derde lid, 2.7 derde lid, 2.9 en 3.1 vierde lid ASV Helmond |
Het verlenen van ontheffingen alleen na overleg met de portefeuillehouder. |
|||||
Ondertekenen van beschikkingen tot verlening, bevoorschotting en vaststelling subsidie. |
Het gaat hier om een ondertekeningsmandaat bij beschikkingen die in één verzamelbesluit aan het college ter besluitvorming worden voorgelegd. |
||||||
Het aanvragen van subsidies en bijdragen bij andere overheden en instanties en na verlening het voldoen aan de daaraan verbonden voorwaarden. |
Voor zover het behoort tot de taak van het desbetreffende organisatieonderdeel. De machtiging omvat ook de bevoegdheid om de aanvraag en de verantwoordingsverklaring te ondertekenen. |
||||||
Het behandelen en afdoen van klachten die betrekking hebben op personen die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het college. |
Afhandeling vindt plaats conform de klachtenregeling. Indien het een klacht betreft die gepaard gaat met een integriteitsmelding is het mandaat voorbehouden aan de gemeentesecretaris. |
||||||
Het opleggen van een toegangsverbod voor bepaalde tijd ten aanzien van één of meerdere gemeentelijke gebouwen of terreinen. |
Mandaat geldt voor alle gebouwen en terreinen die in gebruik zijn van de gemeente. |
||||||
Vaststellen dat personen zich wederrechtelijk ophouden in openbare gedeelten van dienstgebouwen en het vorderen dat zij deze verlaten. |
Beheerder binnensport- accommodaties |
Mandaat geldt voor alle gebouwen en terreinen die in gebruik zijn van de gemeente. |
|||||
Het doen van aangifte van strafbare feiten namens de gemeente Helmond als rechtspersoon. |
Gemeentesecretaris wordt achteraf in kennis gesteld van de aangifte. |
||||||
Aangifte loonheffingen valt onder dit mandaat en is voorbehouden aan de beide afdelingsmanagers. |
|||||||
Het inrichten en vastleggen van de financiële organisatie en administratie |
De procesbeschrijvingen komen tot stand op initiatief van de verantwoordelijke afdelingsmanager in nauwe afstemming met de concerncontroller (met name waar het gaat om maatregelen van interne controle). De gemeentesecretaris (voor vastleggingen die meerdere diensten raken) of de directeuren (voor dienst-specifieke vastleggingen) stellen vast, rekening houdend met het advies van de concerncontroller, die daarbij de concernkaders (zie handboek AO/IC) als leidraad hanteert. |
||||||
1. Het beslissen op een ingebrekestelling o.g.v. de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen. 2. Het beslissen over de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom. |
Afstemming vindt plaats met het team Juridische Zaken. Het team Juridische Zaken registreert het aantal ingebrekestellingen en verbeurde dwangsommen. |
||||||
Termijnstellen en het buiten behandeling stellen van een aanvraag om een beschikking (vergunning, ontheffing e.d.). |
|||||||
Slechts toegestaan bij wijzigingen van ondergeschikte betekenis of die ten gunste is van de betrokken partij |
|||||||
Het aanwijzen van toezichthoudende ambtenaren en het geheel of gedeeltelijk intrekken van een dergelijke aanwijzing. |
Het aanwijzen van toezicht-houdende ambtenaren vindt in beginsel op functie plaats. Er kunnen instructie-protocollen van toepassing zijn. Ondermandaat voor aanwijzing kan aan externen verleend worden. Het mandaat omvat tevens de bevoegdheid om medewerkers die op uitzend- of detacherings-basis werkzaam zijn als onbezoldigd ambtenaar aan te wijzen. |
||||||
Alleen indien het verwerken van persoonsgegevens noodzakelijk is voor de uitoefening van de taak van de betrokken functionaris (doelbinding). Bij het verwerken van persoonsgegevens dient de bevoegde functionaris zich te houden aan eventuele meldingen van het college aan de Autoriteit Persoonsgegevens, Brp- autorisaties en gemeentelijke regelgeving op het gebied van privacy. |
|||||||
Besluitvorming op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet open overheid (Woo). |
|||||||
Het verlengen van de beslistermijn voor aanvragen tot subsidieverlening en subsidievaststelling op basis van de Algemene subsidieverordening Helmond. |
Dit mandaat geldt enkel voor situaties waarin de bevoegdheid om in mandaat te beslissen over subsidieverlening en subsidievaststelling qua maximumbedrag is begrensd en geen gebruik kan worden gemaakt van artikel 3:1 lid 1 onder d AMRH. |
||||||
Het op verzoek van de subsidieontvanger verlenen van uitstel voor het indienen van een aanvraag om subsidievaststelling op basis van de Algemene subsidieverordening Helmond. |
Dit mandaat geldt enkel voor situaties waarin de bevoegdheid om in mandaat te beslissen over subsidieverlening en subsidievaststelling qua maximumbedrag is begrensd en geen gebruik kan worden gemaakt van artikel 3:1 lid 1 onder d AMRH. |
||||||
Het onderhouden van een inventarisatie van gegevensverwerkingen van persoonsgegevens (het register van ver-werkingsactiviteiten) Het desgevraagd aan de Autoriteit Persoonsgegevens verstrekken van dit register |
Functionaris voor de gegevensbescherming |
Het mandaat voor de afdelingsmanager geldt alleen voor de processen waarvan hij/zij proceseigenaar is |
|||||
Het in kennis stellen van de Autoriteit Persoonsgegevens van een inbreuk in verband met persoonsgegevens. Het in kennis stellen van een inbreuk in verband met persoonsgegevens. Het documenteren van alle inbreuken in verband met persoonsgegevens. Het voeren van correspondentie met de Autoriteit Persoonsgegevens naar aanleiding van een melding ex. Artikel 33 AVG. |
Afdelingsmanager Informatievoorziening & Automatisering Programmamanager Dienstverlening Functionaris voor de gegevensbescherming |
Het mandaat voor de afdelingsmanager geldt alleen voor de processen waarvan hij/zij proceseigenaar is |
|||||
Het geven van uitsluitsel over het al dan niet verwerken van hem betreffende persoonsgegevens en het verlenen van inzage (conform artikel 15 lid 1, 2, 3 |
Het mandaat voor de afdelingsmanager geldt alleen voor de processen waarvan hij/zij proceseigenaar is |
||||||
Het nemen van een besluit op het verzoek van de betrokkene om persoonsgegevens te rectificeren, gegevens te wissen, of de verwerking te beperken. |
Het mandaat voor de afdelingsmanager geldt alleen voor de processen waarvan hij/zij proceseigenaar is |
||||||
Het in kennis stellen van derden van het honoreren van een verzoek tot rectificatie, wissing of beperking van de verwerking |
Het mandaat voor de afdelingsmanager geldt alleen voor de processen waarvan hij/zij proceseigenaar is |
||||||
Het nemen van een besluit over het melden van een inbreuk in verband met persoonsgegevens aan de Autoriteit Persoonsgegevens en de betrokkene. |
Het mandaat is beperkt tot de besluiten voor de processen waarvan de afdelingsmanager en eventueel teammanager proceseigenaar is. |
||||||
In kennis stellen, documenteren en corresponderen van inbreuken in verband met politiegegevens met de Autoriteit Persoonsgegevens. |
Functionaris voor de gegevensbescherming |
Het mandaat is beperkt tot de besluiten voor de processen waarvan de afdelingsmanager proceseigenaar is. |
|||||
Het geven van uitsluitsel over het al dan niet verwerken van hem betreffende politiegegevens en het verlenen van inzage. |
Het mandaat is beperkt tot de besluiten voor de processen waarvan de afdelingsmanager proceseigenaar is. |
||||||
Het nemen van een besluit op het verzoek van de betrokkene om politiegegevens te rectificeren, gegevens te wissen, of de verwerking te beperken. |
Het mandaat is beperkt tot de besluiten voor de processen waarvan de afdelingsmanager proceseigenaar is. |
||||||
Het in kennis stellen van derden van het honoreren van een verzoek tot rectificatie, wissing of beperking van de verwerking van politiegegevens. |
Het mandaat is beperkt tot de besluiten voor de processen waarvan de afdelingsmanager proceseigenaar is. |
||||||
Het onderhouden van een inventarisatie van gegevensverwerkingen van politiegegevens (het register van verwerkingen) Het desgevraagd aan de Autoriteit Persoonsgegevens verstrekken van dit register |
Het mandaat is beperkt tot de besluiten voor de processen waarvan de afdelingsmanager proceseigenaar is. |
||||||
Het nemen van een besluit over het melden van een inbreuk in verband met politiegegevens aan de Autoriteit Persoonsgegevens en de betrokkene. |
Het mandaat is beperkt tot de besluiten voor de processen waarvan de afdelingsmanager of teammanager proceseigenaar is. |
I-B. Personeel (bevoegdheden t.a.v. ambtenaren in dienst van de gemeente Helmond)
Onderdeel II Bijzonder deel – mandaten per organisatieonderdeel
1. Afdeling Bestuur & Organisatie
Ondermandaat is voorbehouden aan de adviseur in zijn hoedanigheid van secretaris van de bezwaarschriftencommissie. |
|||||||
Het besluiten tot het voeren van verweer namens een bestuursorgaan bij de bestuursrechter, inclusief het indienen van een verweerschrift. |
Het betreft hier het opstellen van een verweerschrift en het feitelijk voeren van verweer ter zitting. De functionaris kan zich laten bijstaan door een vakinhoudelijk specialist. |
||||||
Het vertegenwoordigen van het college of de burgemeester in een bestuursrechtelijke beroepsprocedure |
De bevoegdheid omvat mede het afgeven van een doorlopende machtiging aan functionarissen of een eenmalige machtiging op naam. |
||||||
Het beslissen op een in een bezwaarschrift gedaan verzoek aan een bestuursorgaan tot het instellen van rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter. |
|||||||
Het besluiten tot het voeren van verweer in het kader van een civielrechtelijke procedure waarbij een bestuursorgaan van de gemeente of zijzelf partij is. |
Gemandateerde kan op basis van een procesbesluit een advocaat/procureur inhuren |
||||||
Het vertegenwoordigen van de gemeente in civiele procedures. |
Voor het Sociaal Domein gelden afzonderlijke mandaten voor de vertegenwoordiging in jeugdzaken en schulphulpverleningszaken. |
||||||
Het voeren van correspondentie met verzekeringsmaatschappijen over objectwijzigingen en overige mutaties. |
|||||||
Het afdoen van schadeclaims van derden binnen het zgn. eigen risico ingevolge de desbetreffende polis. |
|||||||
Het toekennen van een vergoeding in de vorm van nadeelcompensatie. |
Voor nadeelcompensatie op grond van artikel 5.1. Verordening ondergrondse infrastructuur Helmond 2014 en art. 4, 17 en 21 Nadere regels nadeelcompensatie kabels en leidingen Helmond 2014, geldt een afzonderlijk mandaat van de afdeling Realisatie & Beheer. |
||||||
Besluitvorming op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet open overheid (Woo) |
|||||||
Het feitelijk bekendmaken van Helmondse regelgeving d.m.v. publicatie in het gemeenteblad. |
De machtiging heeft ook betrekking op de ontsluiting via het internet (elektronische bekendmaking). Feitelijke uitvoering kan worden uitbesteed aan externe partij. |
||||||
Het indienen bij de rechtbank van een verzoek tot onderbewindstelling en/of mentorschap |
vertegenwoordiging college bij de rechtbank wordt per individuele situatie bepaald. |
||||||
Beslissen op klachten inzake de vastgestelde klachtenregeling aanbestedingen |
|||||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst of de politie ten behoeve van het dienen van advies inzake de verlening van een koninklijke onderscheiding |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens , Wet politiegegevens en Artikel 30 lid 1 onder d Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens en artikel 4:3 lid 1 onder i Besluit Politiegegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Aangaan en ondertekenen vaststellingsovereenkomst ter beëindiging van civielrechtelijke procedures. |
beperkt tot geldelijk belang (voor zover hier sprake van is) ter grootte van |
||||||
Het beslissen op ingediende bezwaarschriften, indien het commissieadvies volledig wordt gevolgd. |
Mandaat geldt niet voor bezwaarschriften over gemeentelijke belastingen. |
||||||
Het beslissen op ingediende bezwaarschriften die volgens de informele procedure (ambtelijk horen) worden behandeld |
Mandaat geldt enkel voor de categorieën bezwaarschriften die zijn aangewezen voor ambtelijk horen. |
3. Afdeling Informatievoorziening en Automatisering
Het beslissen op aanvragen inzake het verlenen, vernieuwen, wijzigen, afgeven, weigeren, uitreiken, ongeldig en vervallen verklaren en inname van paspoorten, identiteitsbewijzen en rijbewijzen. |
Art. 26, eerste lid, onder a, artikel 40, eerste lid onder a, art. 44, 45 en 46 en art. 55 Paspoortwet. |
||||||
Bestellen van waardepapieren (reisdocumenten, rijbewijzen en uittrekselpapier). |
|||||||
Het in ontvangst nemen van zendingen van reisdocumenten en rijbewijzen c.a. |
Art. 81 Paspoort-uitvoeringsregeling Nederland en hoofdstuk VI Wegenverkeerswet 1994 |
||||||
Uitoefenen van de volgende bevoegdheden krachtens de Kieswet: • het omzetten van de stempas in de kiezerspas; • het ondertekenen van de instemmingverklaring; • de afgifte van de ondersteuningsverklaring; |
|||||||
Art. 15, lid 4, Rijkswet op het Nederlanderschap en artikel V lid 2, Rijkswet van 21 december 2000 tot wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap en artikel 61 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
|||||||
Het in ontvangst nemen, toetsen en doorzenden van een aanvraag om afgifte van een verklaring omtrent het gedrag. |
Verzoek wordt in ontvangst genomen en terstond doorgezonden naar Justitie die op het verzoek beslist. |
||||||
Het verzoeken om inlichtingen uit het Justitieel documentatie-register en de antecedenten-administratie van de politie. |
Art 9 en 13 Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens, jo. art. 9, RWN, jo. art. 36, lid 1 BvvN (Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap) |
||||||
Adviseren inzake verkrijgen Nederlanderschap door naturalisatie ex art. 7 Rijkswet op het Nederlanderschap RWN. |
Art. 37, vijfde lid, Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
||||||
In ontvangst nemen en uitreiken van bevestiging en bekendmaking inzake verkrijging of verlening van het Nederlanderschap |
Rijkswet op het Nederlanderschap en Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Mandaat geldt ook voor de bijkomende verplichtingen die voortvloeien uit het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap De BABS reikt de bevestiging en bekendmaking inzake verkrijging of verlening van het Nederlanderschap uit tijdens de naturalisatieceremonie. |
|||||
Afgifte of weigering van verlof tot afwijkende termijnstelling voor begraven of cremeren van lijken. |
|||||||
Kennisgeven van overlijden aan inspecteur registratie en successie (Belastingdienst). |
|||||||
Afgifte of weigeren van een laissez-passer voor het vervoer van een overledene naar het buitenland. |
Geldt alleen voor het vervoer naar staten die partij zijn in de overeenkomst van Straatsburg van 26 oktober 1973 (Trb. 1975, nr. 95). |
||||||
Het starten of beëindigen en verrichten van een administratief onderzoek naar gegevens zoals vermeld in de basisregistratie personen (BRP). |
Administratief medewerker onderzoek, opsporing en handhaving (afdeling VN) |
||||||
Verstrekking op grond van artikel 3.9 wet BRP geschiedt conform Nadere regels gegevensverstrekking BRP Helmond. Bij afwijking dan wel twijfel (Decentrale) Security & Privacy Officer raadplegen. |
|||||||
Mededeling aan betrokkene m.b.t. inschrijving in de BRP (verzenden persoonslijst). |
|||||||
Afgifte of weigeren van het bewijs van in leven zijn volgens de BRP (niet zijnde een attestatie de vita op grond van artikel 1:19K, Burgerlijk Wetboek). |
|||||||
Gevolg geven aan het verzoek van de burger inzake het recht op informatie of tot inzage. |
Dit is een nadere uitwerking van het mandaat onder I Algemeen inzake het recht tot inzage |
||||||
Afgifte of weigeren van gewaarmerkte afschriften uit de basisregistratie personen (BRP-afschriften). |
Wet BRP, Besluit BRP, regeling BRP, Verordening BRP Helmond en nadere regels gegevensverstrekkingen BRP Helmond. |
||||||
Het opnemen van een wijziging in de BRP inzake het gebruik geslachtsnaam (eerdere) echtgenoot of (eerdere) geregistreerde partner en mededeling van opname aan verzoeker (naamgebruik). |
|||||||
Mededeling aan betrokkene omtrent verwijdering gegevens van persoonslijst i.v.m. adoptie of geslachtswijziging. |
|||||||
Het op verzoek van de burger verbeteren, aanvullen of verwijderen van gegevens in de BRP, indien deze feitelijk onjuist dan wel onvolledig zijn of in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. |
Administratief medewerker onderzoek, opsporing en handhaving (afdeling VN) |
Dit is een nadere uitwerking van het mandaat onder I Algemeen inzake het recht op correctie dan wel verwijdering |
|||||
Art. 1:63 BW, jo. art. 1, lid 2 BBS (Besluit Burg. Stand) en art. 4 Reglement burgerlijke stand gemeente Helmond |
|||||||
Aanwijzen van bijzondere ambtenaren burgerlijke stand, benoeming voor één dag of één huwelijk. |
|||||||
Invorderen verschuldigd legesbedrag, inclusief het treffen van een betalingsregeling daaromtrent |
|||||||
Het op verzoek van de burger opnemen of verwijderen van een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens (geheimhouding) aan derden. |
|||||||
a. aan een aangifte geen of slechts ten dele gevolg te geven; b. een gegeven over de burgerlijke staat niet op te nemen, dan wel een geschrift daarover dat als akte is aangeboden niet als zodanig aan te merken; c. een gegeven over de nationaliteit niet op te nemen; d. ambtshalve over te gaan tot inschrijving, of tot opneming van gegevens in het geval dat inschrijving of opneming op grond van een aangifte had moeten geschieden; e. ambtshalve over te gaan tot verbetering, aanvulling of verwijdering van een algemeen gegeven; f. bij een opgenomen algemeen gegeven een aantekening over de onjuistheid van dat gegeven of over de strijdigheid daarvan met de Nederlandse openbare orde te plaatsen; g. niet te voldoen aan een verzoek als bedoeld in de artikelen 2.55 tot en met 2.59 van de Wet BRP |
|||||||
Het aan de betrokkene op diens verzoek binnen vier weken mededelen of hem betreffende gegevens gedurende twintig jaren voorafgaande aan het verzoek uit de basisregistratie zijn verstrekt aan een overheidsorgaan of een derde. |
|||||||
Het in ontvangst nemen en beantwoorden van ingekomen e-mails, verzoeken via social media en overige digitale media. |
|||||||
Besluiten op aanvragen inzake verkrijgen Nederlanderschap door optie ex art. 6 Rijkswet op het Nederlanderschap. |
Rijkswet op het Nederlanderschap en Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap. |
||||||
Besluiten op aanvragen inzake afleggen verklaring van afstand ex. art. 15 lid 1 sub b Rijkswet op het Nederlanderschap. |
Rijkswet op het Nederlanderschap en Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap. |
||||||
Afgifte of weigering van vergunning tot opgraven en herbegraven van lijken. |
Burgemeester wordt in kennis gesteld bij een verzoek i.v.m. een forensisch onderzoek. |
||||||
Afgifte of weigering van een verlof tot ontleding van een stoffelijk overschot. |
|||||||
Het treffen van een betalingsregeling voor de invordering van gemeentelijke belastingen |
Alleen voor aanslagbiljetten met een aanslagbiljetbedrag van maximaal €5.000,- |
||||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst of de politie, ten behoeve van de beoordeling van een verzoek tot het verkrijgen van het Nederlanderschap op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens , Wet politiegegevens en Artikel 16 aanhef onder b Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens en artikel 4:3 lid 1 sub b, onder 1 Besluit Politiegegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Afdoen klachten gericht tegen het college resp. leden van het college |
Afhandeling vindt plaats conform de klachtenregeling. Indien het een klacht betreft die gepaard gaat met een integriteitsmelding is het mandaat voorbehouden aan de gemeentesecretaris. |
Afdeling: Stedelijke Ontwikkeling
7. Afdeling Veiligheid en Naleving
Opleggen aanlijngebod en muilkorfgebod voor gevaarlijke honden. |
|||||||
Verlenen en weigeren vergunning voor het inzamelen van geld en goederen (collectevergunning). |
Geldt ook voor doorlopende collectevergunning. Besluitvorming vindt plaats met inachtneming collecterooster CBF. |
||||||
Verlenen en weigeren aanwezigheidsvergunning speelautomaten. |
Art. 30b Wet op de kansspelen en hoofdstuk 2.3.3 APV Helmond |
||||||
De bevoegdheid omvat tevens het intrekken van beschikkingen. |
|||||||
Het verbieden van een bijeenkomst waar gelegenheid wordt geboden tot deelname aan een klein kansspel als bedoeld in artikel 7d van de Wet op de kansspelen (waaronder kienen). |
Bij besluitvorming expliciet rekening houden met artikel 7c, derde lid Wet op de kansspelen. |
||||||
Verlenen en weigeren van een vergunning i.v.m. het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf. |
|||||||
Ontzegging toegang ruimte aan andere personen dan hen, die wonen in de ruimte, waarin in strijd met de Drank- en Horecawet wet alcoholhoudende drank wordt verstrekt. |
|||||||
Verlenen, weigeren dan wel intrekken van een exploitatievergunning en sluiten inrichting. |
Art. 2.3.1.2 eerste lid, 2.3.1.7, 2.3.1.8 en 2.3.1.10 APV Helmond |
||||||
Het weigeren van een exploitatievergunning voor een seksinrichting, seksbioscoop en het verlenen en weigeren van een exploitatievergunning voor een escortbedrijf. |
Besluitvorming dient plaats te hebben binnen de door het bevoegd gezag vastgestelde kaders. |
||||||
Het verlenen, weigeren en wijzigen van ontheffingen voor het geopend hebben van winkels voor publiek. |
De bevoegdheid omvat tevens het intrekken van beschikkingen. |
||||||
Het nemen van een besluit over de toepassing van een bestuurlijk handhavingsmiddel wegens een overtreding van de Wet goed verhuurderschap en de Wet kwaliteitsborging |
Bestuurs juridisch adviseur Juridisch adviseur Juridisch medewerker Senior medewerker Handhaving Allround medewerker handhaving |
Betreft ambtshalve te nemen besluiten alsmede op verzoek. Ondermandaat heeft geen betrekking op de bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 van de Wet goed verhuurderschap, strekkende tot het verplichten van een verhuurder tot het aan een beheerder in beheer geven van een woon- of verblijfsruimte of een gebouw waarin die woon- of verblijfsruimte is gelegen. |
|||||
Het nemen van een besluit over de toepassing van een bestuurlijk handhavingsmiddel wegens calamiteiten waar de constructie van gebouwen zodanig is aangetast dat daardoor een gevaarlijke situatie ontstaat of kan ontstaan. |
Is een aanvulling op het algemene mandaat inzake toepassen bestuursdwang. De bevoegdheid omvat mede het inschakelen van een aannemer om uitvoering te geven aan de aangezegde bestuursdwang. De bevoegdheid omvat mede het sluiten van een pand vanuit het oogmerk waarvoor dit mandaat is verleend. |
||||||
Het nemen van een besluit over de toepassing van een bestuurlijk handhavingsmiddel om te voldoen aan eisen van welstand. |
Is een aanvulling op het algemene mandaat inzake toepassen bestuursdwang. De bevoegdheid omvat mede het inschakelen van een aannemer om uitvoering te geven aan de aangezegde bestuursdwang. |
||||||
Het nemen van een besluit over de toepassing van een bestuurlijk handhavingsmiddel om het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk te staken of daaraan voorzieningen te treffen, met inbegrip van het slopen van een bouwwerk. |
Is een aanvulling op het algemene mandaat inzake toepassen bestuursdwang. Zie opmerking bij mandaat over het toepassen van (spoedeisende) bestuursdwang bij calamiteiten. Gemandateerde informeert zo spoedig mogelijk na het genomen besluit de bestuurlijk verantwoordelijke wethouder (of bij afwezigheid diens plaatsvervanger). |
||||||
Het nemen van een besluit over de toepassing van een bestuurlijk handhavingsmiddel wegens overtreding van de Wabo, Woningwet, Wro, de Omgevingswet en de daaruit voortvloeiende normering zoals vastgelegd in bestemmingsplanvoorschriften, omgevingsplanregels, het Bouwbesluit en de Bouwverordening Helmond en het Besluit bouwwerken leefomgeving. |
|||||||
Het nemen van een besluit over de toepassing van een bestuurlijk handhavingsmiddel wegens overtreding van de APV. |
|||||||
Het nemen van een besluit over de toepassing van een bestuurlijk handhavingsmiddel wegens een overtreding van de Vaarweg- en Kadeverordening Helmond |
|||||||
Het nemen van een besluit over de toepassing van een bestuurlijk handhavingsmiddel wegens een overtreding van de Afvalstoffenverordening |
|||||||
Het inschrijven van beperkingenbesluiten in het gemeentelijke beperkingenregister |
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb) en aanwijzingsbesluit Wkpb |
||||||
Als zelfstandig op te leggen plicht. Als dit als voorwaarde aan een omgevingsvergunning wordt gekoppeld, dan zie aldaar. |
|||||||
Het starten en verrichten van een administratief onderzoek naar gegevens zoals vermeld in de Basisregistratie personen (BRP) |
Administratief medewerker onderzoek, opsporing en handhaving |
||||||
Het op verzoek of ambtshalve opnemen, aanpassen, verbeteren of weigeren van gegevens in de BRP |
Administratief medewerker onderzoek, opsporing en handhaving |
||||||
Verlening, bevoorschotting en vaststelling subsidie i.v.m. bevorderen buurtpreventie (stedelijke vernieuwing). |
Diverse artikelen in ASV Helmond en hoofdstuk 4 Nadere regels subsidie stedelijke vernieuwing Helmond |
||||||
A. Het beslissen dat advies gevraagd wordt bij Landelijk Bureau BIBOB; B. Het in kennis stellen van de aanvrager van het feit dat advies gevraagd wordt aan Landelijk Bureau BIBOB; C. Het nemen van een besluit, inclusief vooraankondiging, op basis van het advies van het Landelijk Bureau BIBOB. |
|||||||
Administratieve afhandeling t.a.v. weggesleepte voertuigen (inclusief bijhouden bewaringsregister). fietsen en bromfietsen |
Dit dient te geschieden conform het geldende uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen gemeente Helmond. Bij feitelijke uitvoering in kader van art. 5.1.11 moet rekening worden gehouden met de regels zoals neergelegd in de Beleidsregels Verwijderen (brom)fietsen Helmond |
||||||
Aanschrijving en feitelijke uitoefening bestuursdwang i.v.m. defecte voertuigen / verbod parkeren voertuigwrakken op de weg (art. 5.1.3 en 5.1.4 APV Helmond 2008) dan wel in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een (geldig) kenteken (art. 5 Verordening wegslepen voertuigen Helmond). |
Verplichtingen in afdeling 5.3 Awb dienen in acht te worden genomen. |
||||||
Aanschrijving en feitelijke uitoefening bestuursdwang i.v.m. verbod tot plaatsen of voorhanden hebben van kampeermiddelen en andere voertuigen op de weg binnen de bebouwde kom |
Verplichtingen in afdeling 5.3 Awb dienen in acht te worden genomen. |
||||||
Aanschrijving en feitelijke uitoefening bestuursdwang i.v.m. overlast fietsen en bromfietsen (art. 5.1.11 APV Helmond ). |
Verplichtingen in afdeling 5.3 Awb dienen in acht te worden genomen. |
||||||
In ontvangstname, verstrekken bewijs van inbewaargeving, registratie, opslaan / bewaren, overdracht, verkoop en vernietiging van gevonden voorwerpen. |
Verkoop en vernietiging van opgeslagen voorwerpen vindt plaats analoog aan het bepaalde in art. 5:30 Awb. |
||||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst of de politie ten behoeve van het nemen van een beslissing omtrent de verlening, weigering of intrekking van een vergunning op grond van de uitvoering van Drank- en Horecawet |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens , Wet politiegegevens en Artikel 13 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens en Artikel 4:3 lid 5 Besluit Politiegegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst of de politie ten behoeve van het nemen van een beslissing omtrent een vergunning op grond van de Wet op de Kansspelen |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens , Wet politiegegevens en Artikel 13 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens en Artikel 4:3 lid 5 Besluit Politiegegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst of de politie in het kader van de Wet Bibob |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens , Wet politiegegevens en Artikel 15 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens en artikel 4:3 lid 1 onder l Besluit Politiegegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiele informatiedienst of de politie in het kader van de TIP-verzoek (artikel 26 Wet Bibob) |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Wet politiegegevens en Artikel 15 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens en artikel 4:3 lid 1 onder l Besluit Politiegegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst ten behoeve van de handhaving van de openbare orde in verband met de terugkeer van de betrokkene in de maatschappij |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en Artikel 11a Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Het opvragen van inlichtingen bij de politie, als bedoeld in artikel 4:7 Besluit politiegegevens, ten behoeve van beleidsinformatie, wetenschappelijk onderzoek en statistiek |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
||||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst of de politie ten behoeve van het nemen van een beslissing omtrent toepassing van artikel 6 van de Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding, uitsluitend voor zover het betreft gegevens omtrent de aanvrager, subsidieontvanger of houder van een vergunning, ontheffing of erkenning als bedoeld in artikel 6, onderdeel a, van die wet |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens , Wet politiegegevens en Artikel 15a Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens en artikel 4:3 lid 1 onder n Besluit politiegegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst of de politie in het kader van de toepassing van de APV als bedoeld in artikel 13 lid 4 van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens , en Artikel 13 lid 4 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst of de politie, ten behoeve van de uitvoering van de wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek |
Wet politiegegevens en Artikel 4:3 lid 1 onder m Besluit Politiegegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Besluitvorming m.b.t. het wegslepen van voertuigen en fietsen en bromfietsen |
Art. 2 Verordening wegslepen voertuigen Helmond |
Betreft bestuursdwangbevoegdheid; zie ook art. 125 Gemeentewet. Bij feitelijke uitvoering in kader van art. 5.1.3 t/m 5.1.5 moet rekening worden gehouden met de regels zoals neergelegd in de Verordening wegslepen voertuigen Helmond. Bij feitelijke uitvoering in kader van art. 5.1.11 moet rekening worden gehouden met de regels zoals neergelegd in de Beleidsregels Verwijderen (brom)fietsen Helmond |
|||||
Het meevoeren en opslaan van de voertuigen bij de uitoefening van bestuursdwang in het kader van de Verordening wegslepen voertuigen Helmond en de Beleidsregels Verwijderen (brom)fietsen Helmond |
Art. 170, eerste lid, Wegenverkeerswet 1994 |
Dit dient te geschieden conform het geldende uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen gemeente Helmond. Bij feitelijke uitvoering in kader van art. 5.1.11 moet rekening worden gehouden met de regels zoals neergelegd in de Beleidsregels Verwijderen (brom)fietsen Helmond |
|||||
Het invorderen van een verbeurde dwangsom voortvloeiend uit opgelegde last onder dwangsom door de afdelingen of externe organisaties. |
Besluiten tot het niet invorderen van dwangsommen en het beëindigen van de invordering vallen hier niet onder en moet worden voorgelegd aan het college c.q. de burgemeester. |
||||||
Het verschaffen van toegang tot politiegegevens die onder zijn/haar beheer worden verwerkt ten behoeve van het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Wpg bepaalde. |
artikel 6a, lid 1 Wet politiegegevens jo. artikel 2, lid 1 Besluit politiegegevens buitengewoon opsporingsambtenaar. |
De bevoegdheid omvat mede het verstrekken van politiegegevens aan derden die daartoe bevoegd zijn zoals bedoeld in art. 1 sub d Wpg. |
8. Afdeling Realisatie & Beheer
A. Wet maatschappelijke ondersteuning en gehandicaptenparkeerkaarten
B. Jeugdwet en leerlingenvervoer
Het toekennen/verstrekken, dan wel weigeren, herzien, intrekken, beëindigen, terug- en invorderen van (de geldwaarde van) overige en individuele voorzieningen, zowel in natura als in de vorm van een Persoonsgebonden budget (pgb). |
Artikel 2.3. Jeugdwet, de verordening Jeugdhulp en diverse beleids- en nadere regels |
Afdelingsmanager Teammanager Zorg en Ondersteuning |
a. het mandaat van de Teammanager is als volgt beperkt: – individuele voorziening ambulant zonder verblijfscomponent: tot een bedrag van € 150.000,–; – individuele voorziening met een verblijfscomponent: tot een bedrag van € 150.000,–. b. het ondermandaat van de coördinator Sociaal Domein is als volgt beperkt: - Individuele voorziening ambulant zonder verblijfscomponent: tot een bedrag van € 100.000,-. - Individuele voorziening met een verblijfscomponent: tot een bedrag van € 100.000,-. c. het ondermandaat van de medewerker back office sociaal domein heeft geen betrekking op alle beslissingen inzake individuele voorzieningen ambulant zonder verblijfscomponent of de individuele voorziening met verblijfscomponent. d. De bedragen zoals genoemd onder a tot en met c, zijn periodieke verstrekkingen. Wat betreft periodieke verstrekkingen heeft te gelden dat de bedragen betrekking hebben op de kosten van de voorziening op jaarbasis. Dat de kosten van de voorziening over meerdere jaren, de hoogte van het maximum bedrag overschrijden, is niet relevant voor de toebedeling van bevoegdheden in het kader van dit ondermandaat. |
||||
Het indienen van een verzoekschrift bij de kinderrechter inzake machtiging, spoed- of crisismachtiging en een voorwaardelijke machtiging voor uithuisplaatsing en/of plaatsing van een jeugdige in een accommodatie voor gesloten jeugdhulp. |
Artikel 6.1.8. van de Jeugdwet Artikel 800, lid 3, van het Wetboek van burgerlijke rechtsvordering |
lid van het adviesorgaan heeft adviserende rol richting de overige functionarissen zoals genoemd. |
|||||
Het indienen van een verzoek bij de raad voor de kinderbescherming tot het instellen van een onderzoek in verband met het opleggen van een kinderbeschermingsmaatregel. |
|||||||
Het namens de burgemeester indienen van een verzoek bij de raad voor de kinderbescherming om het oordeel van de kinderrechter te vragen of het noodzakelijk is de minderjarige onder toezicht te stellen van een GI. |
Verzoek afstemmen met casemanager Stichting sociale teams Helmond. |
||||||
Het vertegenwoordigen van het College van burgemeester en wethouders in rechterlijke procedures over ondertoezichtstellingen, uithuisplaatsingen en opname plus verblijf in accommodaties voor gesloten jeugdhulp. |
Afstemmen met team Juridische Zaken. Afgifte machtiging is voorbehouden aan gemeentesecretaris en afdelingsmanager. Vertegenwoordiging in procedures rondom ondertoezichtstellingen als bedoeld in artikel 255, derde lid, van het Burgerlijk Wetboek, geschiedt namens de burgemeester. |
||||||
Het verstrekken van periodieke rapportages over de door de gemeente uitgevoerde werkzaamheden in het kader van de Jeugdwet aan het Rijk en andere overheidsinstanties. |
|||||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst of de politie ten behoeve van de verantwoordelijkheid die het college heeft op grond van artikel 2.1 en 2.4 eerste lid van de Jeugdwet |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens , Wet politiegegevens en Artikel 11c Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens en artikel 4:2 lid 1 onder i Besluit politiegegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Het nemen van besluiten ter uitvoering van de Verordening leerlingenvervoer Helmond |
Artikel 4 Wet op het primair onderwijs, artikel 8.28 Wet voortgezet onderwijs 2020 en artikel 4 Wet op de expertisecentra |
C. Bijzondere bijstand, Minimabeleid en Schulddienstverlening.
D. Team Beleidsontwikkeling en Team Regie & Realisatie
III – A. Externe mandaten: Regionale brandweer (Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant)
III – B. Externe mandaten: Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant
De korpschef regiopolitie Brabant Zuidoost Afdelingschefs regiopolitie Brabant Zuidoost afdelingen Centrum, West en Oost |
|||||||
Ambtenaren van politie als bedoeld in art. 3, eerste lid onder a en c Politiewet 1993 Buitengewoon opsporingsambtenaren als bedoeld in art. 142, eerste lid WvSv. |
Ondermandaat voor zover werkzaam in de politie-eenheid Oost-Brabant. Ondermandaat voor zover Boa werkzaam is binnen gemeente Helmond. |
||||||
Politieambtenaren van de politie eenheid Oost-Brabant welke zijn aangewezen als Hulp Officier van Justitie |
Besluit in werking getreden op 4 augustus 2020 (zie separaat besluit op www.helmond.nl/regelgeving). In bijlage bij dat besluit zijn algemene instructies, gebruiksvoorschriften opgenomen. |
||||||
Het verrichten van diverse taken i.v.m. tijdelijke uithuisplaatsing. |
Art. 10:4, 10:5 en 10:11 Algemene wet bestuursrecht en art. 2 en 5, Wet tijdelijk huisverbod |
Politieambtenaren die werkzaam zijn bij de Regiopolitie Brabant Zuidoost en die de functie vervullen van hulpofficier van justitie |
Besluit in werking getreden op 1 januari 2009 (zie separaat besluit op www.helmond.nl/regelgeving). |
III – C. Externe mandaten: Beheerder recreatieplas Berkendonk
III – D. Externe mandaten: Woningbouwcorporaties
Voor de mandaten die gelden ter uitvoering van de Huisvestingsverordening gemeente Helmond 2024-2027 geldt een aparte mandaatregeling met een apart mandaatregister. Deze documenten zijn bekend onder de naam:
Het college heeft deze mandaatregeling en bijbehorend mandaatregister vastgesteld op 17 oktober 2023.
III – E. Externe mandaten: Beheerder R.K. begraafplaats Molenstraat
III – F. Externe mandaten: Beheerseenheid Sportvisserij Regio Helmond (BSRH)
III – G. Externe mandaten: Omgevingsdienst Zuid-Oost Brabant (ODZOB)
III – H. Externe mandaten: Raet BV
III – I. Externe mandaten: Parkeerbelastingen via externe dienstverleners
III – J. Externe mandaten: Senzer
A. Verlenen, opschorten, herzien, verrekenen, intrekken, beëindigen en weigeren van algemene bijstand of bijzondere bijstand op grond van de Participatiewet. B. Verlenen, opschorten, herzien, intrekken, beëindigen en, weigeren van geldelijke voorzieningen op grond van de Participatiewet, anders dan in de vorm van algemene of bijzondere bijstand. C. Verlenen, opschorten, herzien, intrekken, beëindigen en weigeren, van een uitkering op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere- en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere- en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ). |
Art. 7, 16, 27, 28, 35, 36, 36b, 40, 42, 43, 44, 45, 48, 49, 52, 53a, 54, 55 en 57, Participatiewet Art. 10d , eerste en tweede lid en vierde tot en met negende lid, Participatiewet Verordening Loonkostensubsidie Participatiewet Re-integratieverordening en nadere regels Re-integratie Participatiewet Art. 14, 15, 17, 17a, 20, 21 34 en 48, IOAW en IOAZ Beleidsregels terugvordering Participatiewet, IOAW en IOAZ (richtlijn B125) |
De bijzondere bijstand heeft enkel en alleen betrekking op: – Woonkostentoeslag bij Bbz gerechtigden; – Alleenstaande Ouder Kop (ALO); – Aanvullende uitkering jongeren; – terugvorderen en invorderen (belaste) bijzondere bijstand; De Algemeen directeur heeft het mandaat om ten aanzien van alle in dit onderdeel III-K genoemde besluiten, tevens een beslissing op bezwaar te nemen mits daarbij geen strijd ontstaat met het bepaalde in artikel 10,3, derde lid, van de Awb. Dat mandaat geldt niet in situaties waarin wordt afgeweken van het advies van de bezwaarschriftencommissie of waarin de bezwaren al dan niet deels gegrond worden verklaard. |
|||||
A. Het opleggen van een maatregel bij verwijtbaar gedrag betreffende: – de bijstand o.g.v. de Participatiewet; – de uitkering o.g.v. de IOAW; – de uitkering o.g.v. de IOAZ. B. Het opleggen van een bestuurlijke boete bij het schenden van de inlichtingenplicht op grond van de Participatiewet, IOAW en IOAZ. |
Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ |
Ondermandaat onder A geldt niet voor boeteambtenaar. Ondermandaat onder B geldt niet voor (senior) klantbegeleider en kwaliteitscoach. |
|||||
Het vaststellen en toekennen van een re-integratievoorziening op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, waartoe als middelen behoren: a. Het aanbieden van re-integratie voorzieningen aan belanghebbenden b. Het opleggen van verplichtingen in het kader van Participatiewet / IOAW / IOAZ. c. Het verlenen van ontheffing bij opgelegde verplichtingen in het kader van Participatiewet / IOAW / IOAZ. d. Het laten verrichten van onbeloonde additionele werkzaamheden e. Het ondersteunen van personen bij arbeidsinschakeling f. Inkoop van (maatwerk) re-integratie of scholingsinstrumenten; |
Art. 7, 9, 9a, 10a, 10b, 10c, 10d, derde lid, 10da, 10f, 55 Participatiewet Re-integratieverordening Participatiewet & Nadere regels re-integratieverordening Participatiewet |
||||||
Verlenen, beëindigen, weigeren, verrekenen, terugvorderen en invorderen van een voorziening op grond van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004), anders dan het verstrekken van een bedrijfskrediet. |
Hoofdstuk II, Paragraaf 4, Bbz 2004 en verdere hoofdstukken Bbz 2004, met uitzondering van de paragrafen en artikelen, hierna genoemd onder 5 |
||||||
Verlenen, beëindigen, terug- en invorderen en weigeren van bijstand aan een zelfstandige ter voorziening in de behoefte van bedrijfskapitaal, op grond van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004), in de vorm van een rentedragende lening, borgtocht of een bedrag om niet. |
Hoofdstuk II, paragraaf 5, hoofdstuk III, paragraaf 1, artikel 20, paragraaf 2, artikel 24, paragraaf 3, artikel 26, Bbz 2004 |
Het mandaat is beperkt tot een bedrag van € 192.243,– (bedrag 2015) (bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd door de afdelingsmanager Bestuurs- en Juridische Ondersteuning). Het mandaat van de teammanager is beperkt tot kredietverstrekkingen met een maximum van € 35.393,– (bedrag 2015 voor startende ondernemer). Het mandaat voorziet tevens in een volmacht om de privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten die gepaard gaan met de publiekrechtelijke besluitvorming over kredietverstrekkingen. |
|||||
A. Het opleggen van een maatregel bij niet nakomen van verplichtingen op grond van het Bbz 2004. B. Het opleggen van een bestuurlijke boete bij het schenden van de inlichtingenplicht op grond van het Bbz 2004. |
Artikel 17 en 18 Participatiewet |
||||||
Verrekenen, terugvorderen, invorderen, het leggen van conservatoir en executoriaal (derden)beslag, het leggen van vereenvoudigd derdenbeslag, overdracht aan deurwaarder en buiten invorderingstelling in het kader van ten onrechte verstrekte: – algemene bijstand o.g.v. de Participatiewet; – bijzondere bijstand o.g.v. de Participatiewet; – overige geldelijke voorzieningen o.g.v. de Participatiewet |
Art. 58, 59, 60, 60a, 60b, Participatiewet Beleidsregels terugvordering Participatiewet, IOAW en IOAZ (richtlijn B125) |
Als gevolg van artikel 46 van de Participatiewet kan geen beslag worden gelegd op bijzondere bijstand. De klantbegeleider is niet bevoegd besluiten te nemen m.b.t. het leggen van conservatoir en executoriaal (derden)beslag, het leggen van vereenvoudigd derdenbeslag, overdracht aan deurwaarder en buiten invorderingstelling. Ook is deze functionaris niet bevoegd tot het nemen van invorderingsbesluiten. Juridisch adviseur en -medewerker zijn niet bevoegd tot het nemen van terugvorderingsbesluiten. (Onder)mandaat voor bijzondere bijstand geldt niet voor Geldrop-Mierlo. |
|||||
Verhaal van kosten van bijstand o.g.v. de Participatiewet, inclusief tenuitvoerlegging. |
|||||||
Het voeren van verweer en het machtigen van medewerkers tot het in rechte vertegenwoordigen van het college bij de behandeling van de volgende geschillen: – Bezwaar, behandeld door de gemeentelijke bezwarencommissie; – Beroep of hoger beroep, behandeld door de Rechtbank of de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State; – Verzoeken om voorlopige voorziening, behandeld door de Voorzieningenrechter van de rechtbank of de Voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State . |
De bevoegdheid tot het afgeven van een machtiging is voorbehouden aan de Algemeen directeur. Het machtigen geschiedt door aanwijzing van medewerkers in individuele gevallen of, naar wens, via een doorlopende machtiging. De bevoegdheid tot het voeren van verweer omvat zowel het opstellen van een verweerschrift als ook het voeren van het feitelijk verweer ter zitting. Het mondelinge en schriftelijke verweer in procedures bij de rechter wordt afgestemd met het team Juridische Zaken. |
||||||
Het beslissen op een in een bezwaarschrift gedaan verzoek aan een bestuursorgaan tot het instellen van rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter. |
|||||||
Het behandelen van en beslissen op klachten van derden over gedragingen van medewerkers die belast zijn met de uitvoering van de Participatiewet. |
De afdelingsmanager beslist op de klacht, de behandeling van de klacht is een bevoegdheid van de Teammanager. De klachtenregeling van Helmond is overigens van toepassing. |
||||||
Het bewerken van persoonsgegevens conform een daartoe af te sluiten verwerkersovereenkomst, inclusief het vragen van toestemming aan een Jeugdige of zijn ouders tot het opvragen en/of inzien van gegevens die onder de werkingssfeer van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vallen. |
Afdelingsmanager Teammanager Staf Teammanager Integrale Ondersteuning Teammanager Poort Teammanager Werk Teammanager Activering en Zorg |
Bij het verwerken van persoonsgegevens dient de bevoegde functionaris zich te houden aan de bewerkersovereenkomst tussen Helmond en Senzer, de melding van het college aan de Autoriteit Persoonsgegevens, het autorisatiebesluit over verwerken van Brp-gegevens en het privacyreglement. |
|||||
Het verstrekken van periodieke rapportages over de door de gemeente uitgevoerde werkzaamheden in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 aan het Rijk en andere overheidsinstanties. |
|||||||
Het aangaan van productovereenkomsten in het kader van de Wet educatie beroepsonderwijs. |
Geldt alleen indien in overeenstemming met de Budgethouderschapsregeling en de daarin vermelde maximumbedragen; en Inkoop Protocol 2016 gemeente Helmond. Ingevolge de Web is de gemeente Helmond aangewezen als centrumgemeente. |
||||||
Het aangaan van accreditatieovereenkomsten met dienstverleners. |
Geldt alleen indien in overeenstemming met de Budgethouderschapsregeling en de daarin vermelde maximumbedragen; |
||||||
Het verstrekken van inlichtingen uit de administratie ter zake van uitvoering van de Participatiewet, IOAW, IOAZ aan met name genoemde organisaties. |
|||||||
Het opvragen van inlichtingen bij de politie in het kader van de toepassing van de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Wet inkomensvoorziening ouders en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en de wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten |
Wet politiegegevens en Artikel 4:3 lid 8 onder e, j, l en m Besluit Politiegegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Het opvragen van inlichtingen bij de Justitiële informatiedienst, als bedoeld in artikel 13a Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens, ten behoeve van het nemen van een besluit tot oplegging van een bestuurlijke boete. |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en Artikel 13a, tweede lid aanhef onder f, l, m en n Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens |
De inlichtingen kunnen alleen worden opgevraagd als de betreffende functionaris geregistreerd is bij de Justitiële Informatiedienst (d.w.z. in het bezit is van een e-herkenningsmiddel, machtiging en hiervoor geautoriseerd is). |
|||||
Toekennen, herzien, weigeren, uitvoeren of beëindigen van schuldhulpverlening en alle daarmee verband houdende (voorbereidings- en uitvoerings)handelingen te verrichten in het kader van de Wgs voor de doelgroep van zelfstandig ondernemers en hun (ex-)partners die mede aansprakelijk zijn voor de schulden van de ondernemer en een beroep doen op de Wgs: |
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid. Zie mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 d.d. 19 december 2022 met kenmerk CVDR690884 Mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) |
|||||
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid. Zie mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 d.d. 19 december 2022 met kenmerk CVDR690884 Mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) |
||||||
Het afgeven en weigeren van verklaringen als bedoeld in artikel 285 lid 1 onder f van de Faillissementswet. |
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid. Zie mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 d.d. 19 december 2022 met kenmerk CVDR690884 Mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) |
|||||
Het (begeleiden van verzoekers bij het) indienen van verzoekschriften toelating WSNP bij de rechtbank; |
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid. Zie mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 d.d. 19 december 2022 met kenmerk CVDR690884 Mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) |
|||||
Het uitvoeren van de bevoegdheden met betrekking tot het breed moratorium zoals bedoeld in artikel 5 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening; |
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid. Zie mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 d.d. 19 december 2022 met kenmerk CVDR690884 Mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) |
|||||
Het (begeleiden van verzoekers bij het) indienen van verzoekschriften dwangakkoord bij de rechtbank; |
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid. Zie mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 d.d. 19 december 2022 met kenmerk CVDR690884 Mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) |
|||||
Het (begeleiden van verzoekers bij het) indienen van verzoekschriften tot voorlopige voorzieningen bij de rechtbank; |
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid. Zie mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 d.d. 19 december 2022 met kenmerk CVDR690884 Mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) |
|||||
Het verstrekken van periodieke rapportages over de door de gemeente uitgevoerde werkzaamheden in het kader van schuldhulpverlening aan ondernemers aan het Rijk en andere overheidsinstanties |
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid. Zie mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 d.d. 19 december 2022 met kenmerk CVDR690884 Mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) |
|||||
Het aanbesteden en het aangaan van inkoopcontracten ter uitvoering van taken in het kader van inkoop- en aanbesteding in het kader van schuldhulpverlening aan de zelfstandig ondernemer en diens (ex-)partner, inclusief het beheer, opzeggen en wijzigen van de betreffende contracten. Bij nieuwe aanbestedingstrajecten zal Senzer de gemeente Helmond hierover informeren. |
Art. 160, eerste lid onder e Gemeentewet Artikel 19,lid 1, onder c, Financiële verordening Helmond |
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid. Zie mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 d.d. 19 december 2022 met kenmerk CVDR690884 Mandaatbesluit schuldhulpverlening ondernemers door Senzer 2023-2025 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) |
||||
Het indienen van verweerschriften namens en het vertegenwoordigen van het college en/of burgemeester in bestuursrechtelijke procedures, mediation en overige rechtsgedingen (inclusief het verstrekken van machtigingen) met betrekking tot schuldhulpverlening aan zelfstandig ondernemers en hun (ex-)partners die mede aansprakelijk zijn voor de schulden |
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid |
|||||
Het beslissen op ingebrekestellingen, waaronder het vaststellen en uitbetalen van dwangsombeschikkingen, als bedoeld in artikel 4:18 Awb, ten aanzien van het niet of niet tijdig nemen van beslissingen op bezwaar met betrekking tot de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. |
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid |
|||||
Het melden van inbreuken in verband met persoonsgegevens (datalekken) aan de Autoriteit Persoonsgegevens, alsmede betrokkenen te informeren. |
directeuren, managers, teamleiders en overige medewerkers van Senzer |
De gemeente Helmond dient eerst een besluit te nemen over het al dan niet melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens en het informeren van betrokkenen. |
|||||
Het beslissen op ingediende bezwaarschriften ten aanzien van in (onder)mandaat genomen besluiten met betrekking tot de |
Dit mandaat geldt niet in situaties waarin wordt afgeweken van het advies van de bezwaarschriftencommissie werkbedrijf Atlant De Peel of waarin de bezwaren al dan niet deels gegrond worden verklaard. de gemandateerde neemt het door Gemeente Helmond op dit terrein vastgestelde beleid en verordeningen in acht bij het gebruik maken van zijn bevoegdheid |
||||||
Het afnemen van de leerbaarheidstoets en het adviseren van het college over de vaststelling, bedoeld in artikel 15, eerste lid, onderdeel a. |
Het vaststellen van rechten en plichten en het beoordelen van de toegang tot maatschappelijke opvang |
III-M Rijksdienst Wegverkeer (RDW)
III - O. Externe mandaten: Provincie Noord-Brabant (SmartwayZ.NL )
III - P. Externe mandaten: LEV groep
Het voorzien in de maatschappelijke begeleiding van de inburgeringsplichtige. |
Uitvoering maatschappelijke begeleiding d.m.v. subsidiebeschikking. |
III - Q. Externe mandaten: PCH
1 Waar in het Algemeen deel van het mandaatregister de functie Afdelingsmanager vermeld wordt, wordt daarmee ook bedoeld de concerncontroller, de directeur van het museum Helmond (functietitel teammanager Museum) en de directeur van theater Het Speelhuis (functietitel teammanager Speelhuis) alsmede de programmamanager voor zover het behoort tot de taak van de programmamanager binnen het programma.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-313409.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.