Beleidsregels terrassen gemeente Coevorden 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Coevorden;

 

gelezen het voorstel van de afdeling Economie & Leefbaarheid, d.d. 2 april 2024

 

Overwegende dat het gewenst is om in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving nadere regels te stellen voor terrassen;

 

gelet op het bepaalde in artikel 2:10 derde lid, van de Algemene plaatselijke Verordening Coevorden;

 

Besluit vast te stellen de Beleidsregels terrassen gemeente Coevorden 2024.

 

Hoofdstuk 1. Inleiding

 

Bedrijven en terrassen vervullen een belangrijke rol in centrumgebieden van steden en dorpen. Behalve dat ze een belangrijke economische activiteit vormen, zijn ze ook van belang voor de beleving van een centrumgebied. Ze hebben immers ook een bredere maatschappelijke betekenis als plek voor ontmoeting en ontspanning. Naast terrassen bij horeca, zijn er ook terrassen bij bijvoorbeeld winkels. Deze maken ook onderdeel uit van dit terrassenbeleid.

 

Terrassen staan vaak voor een deel in de openbare ruimte: op een plein, een breed trottoir of tegen gevels aan. Deze openbare ruimte is ook bedoeld voor andere dingen, zoals bijvoorbeeld de weekmarkt die op de Markt in het centrum van Coevorden staat. Het is daarom belangrijk om een goede keuze te maken tussen terrassen en het andere gebruik van de openbare ruimte.

 

De gemeente Coevorden werkt met horeca-exploitatievergunningen. De regels hiervoor zijn opgenomen in de ‘Beleidsregels’ exploitatievergunning horeca en openbare inrichtingen gemeente Coevorden 2020’. In het huidige beleid vallen terrassen onder de vergunningen voor een openbare inrichting en daarom hebben ze tot nu toe geen eigen vergunning nodig. Ten tijde van de coronamaatregelen zijn ook in Coevorden de mogelijkheden voor terrassen verruimd om bezoek aan terrassen en dus de horeca mogelijk te maken. Terrassen brengen wel gezelligheid, zijn een belangrijk onderdeel van de omzet voor horecaondernemers en zijn geliefd bij inwoners en bezoekers waardoor ruimte voor terrassen belangrijk blijft. Momenteel zijn er weinig problemen met de terrassen, maar is het wel verstandig een aantal basisregels vast te leggen om problemen in de toekomst voor te zijn.

 

 

Terrassen op eigen grond en gemeentegrond

De regels in dit document gelden voor alle terrassen in de hele gemeente Coevorden. Buiten de stad Coevorden zijn wat meer terrassen op eigen grond. Sommige regels uit het terrassenbeleid gelden niet voor die terrassen, zoals regels over de plaats van terrassen. Andere regels, bijvoorbeeld over sluitingstijden en versterkt geluid, gelden voor alle terrassen. Artikelen en of regels die voor alle terrassen gelden (dus zowel op eigen grond als gemeentegrond), zijn aangeduid met dit symbool:

Hoofdstuk 2. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen []

In dit beleid wordt verstaan onder:

  • 1.

    APV: Algemene Plaatselijke Verordening Coevorden.

  • 2.

    Buren: gebruikers (bijvoorbeeld een bewoner of ondernemer) en eigenaren van aangrenzende panden.

  • 3.

    Gevelterras: terras dat direct tegen de buitengevel van de onderneming is geplaatst.

  • 4.

    Horecazaak: een openbare zaak, zoals een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis of elke andere voor het publiek toegankelijke besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, logies worden verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden bereid of verstrekt.

  • 5.

    Terras: een buiten een pand met een publieksgerichte functie (o.a. horeca, winkel, cultuur) liggend deel waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor de directe consumptie kunnen worden verstrekt.

  • 6.

    Terrasmeubilair: verplaatsbare voorwerpen voor de inrichting van een terras, waaronder:

    • Stoelen, krukken, banken

    • (Sta)tafels

    • Parasols (geen partytenten)

    • Terrasschermen en -schotten

    • Uitstallingen: reclameborden, plantenbakken en alle overige objecten die op het terras zijn geplaatst ten dienste van het terras en/of het overige deel van de inrichting.

      • i.

        Vaste/niet verplaatsbare elementen, zoals luifels, zonneschermen en parasols die verankerd zijn in de grond of de gevel, vallen niet onder het terrasmeubilair.

  • 7.

    Terrasvergunning: een vergunning voor een (gevel)terras.

Artikel 2. Sluitingstijden []

  • 1.

    Voor terrassen in de gemeente Coevorden geldt 01:00 uur als uiterlijke sluitingstijd.

  • 2.

    Is de sluitingstijd van het bedrijf eerder dan 01:00 uur, dan geldt de sluitingstijd van het bedrijf als sluitingstijd voor het terras.

  • 3.

    Na sluitingstijd van het terras mag het terras alleen gebruikt worden voor rokers. Dit is alleen tijdens de openingstijden van het bedrijf. Drinken en eten wordt niet meer op het terras geserveerd.

  • 4.

    Het College van B&W kan, in bijzondere gevallen, afwijken van de uiterlijke sluitingstijd van 01:00 uur.

Artikel 3. Veiligheid []

  • 1.

    Voor een veilige en vrije doorgang van de hulpdiensten moet altijd een doorgang van minimaal 3,5 meter breed en 4,20 meter hoog aanwezig zijn.

  • 2.

    Bij een aanwezig voetpad of stoep moet er voor voetgangers en mindervaliden op het voetpad een vrije ruimte van minimaal 2 meter aanwezig zijn.

  • 3.

    Bij de inrichting en het gebruik van het terras moeten in- en uitgangen en nooduitgangen vrijgehouden worden en blijven. Van deze vluchtwegen moet direct gebruikt gemaakt kunnen worden, door zowel de bezoekers als door de hulpdiensten.

  • 4.

    Brandkranen moeten bereikbaar zijn voor hulpdiensten.

Artikel 4. Afmeting en locatie gevelterrassen

  • 1.

    De breedte van het gevelterras is maximaal gelijk aan de breedte van de gevel van het bedrijf.

  • 2.

    Bij een hoekpand mag een gevelterras aan de voor- en zijkant in gebruik genomen worden. Het terras mag doorlopen van de voorgevel naar de zijgevel en dus het hoekje om gaan (zie figuur 5).

  • 3.

    De afmetingen van een terras staan op een terraskaart aangegeven. Deze terraskaart maakt onderdeel uit van de vergunning.

  • 4.

    Bij terrassen waar de terrasgrens niet duidelijk blijkt uit de straatstenen, wordt uitsluitend in overleg met en door de gemeente het terras gemarkeerd met (RVS)-punaises. Het terrasmeubilair staat altijd binnen de vergunde afmetingen. Het plaatsen van terrasmeubilair buiten deze markering is dus niet toegestaan.

  • Figuur 3: principetekening gevelterras; ruimte vrijhouden voor hulpdiensten.

  • Figuur 4: principetekening gevelterras; separaat voetpad van minimaal 2 meter.

  • Figuur 5: principetekening hoekterras

Artikel 5. Uitgebreide gevelterrassen []

  • 1.

    Het is toegestaan om, met schriftelijke toestemming van de buren en met goedkeuring van de gemeente, de toegestane breedte van het gevelterras uit te breiden tot maximaal de gehele breedte van de gevel van het buurpand. Hebben meer ondernemers interesse, dan mag het terras tot maximaal 50% van de gevelbreedte van het buurpand uitgebreid worden, tenzij samen een andere verdeling wordt afgesproken. Voor dit uitgebreide gevelterras moet schriftelijke toestemming zijn verleend door de gebruikers en eigenaren van het pand waarvoor het gevelterras wordt geplaatst en moet vergunning aangevraagd worden bij de gemeente voor deze tijdelijke terrasuitbreiding.

  • 2.

    Een uitgebreid gevelterras zoals in lid 1 bedoeld is, mag ook aan de overzijde van de straat gelegen zijn. Het verste punt mag op maximaal 30 meter afstand liggen van de entree van het pand waar het terras bij hoort.

  • 3.

    Gebruiker en eigenaren van de panden waarvoor een uitgebreid gevelterras is geplaatst hebben het recht om hun eerder verleende schriftelijke goedkeuring voor uitbreiding van het gevelterras in te trekken.

  • 4.

    De vergunning voor een uitgebreid gevelterras vervalt automatisch bij nieuwe gebruikers of eigenaren van het pand waar een uitbreiding van een gevelterras geplaatst is. Voor een nieuwe vergunning voor een uitgebreid gevelterras moet opnieuw schriftelijke toestemming van de gebruikers en eigenaren van het pand gevraagd worden en een nieuwe vergunningaanvraag bij de gemeente worden ingediend.

  • 5.

    Als het terras wordt uitgebreid langs de gevel van buurpand(en) moeten de in- en uitgangen en nooduitgangen altijd vrijgehouden worden en blijven, zoals bedoeld in artikel 3 lid 3.

  • 6.

    Als het terras wordt uitgebreid langs de gevel van het buurpand(en), mag voor het gebruik van de openbare grond geen enkele vorm van betaling of vergoeding plaatsvinden.

  • 7.

    De elementen die op een uitgebreid gevelterras worden geplaatst moeten altijd verplaatsbaar zijn en mogen niet verankerd worden.

  • Figuur 6: principetekening tijdelijke uitbreiding gevelterras naar buurpanden

  • Figuur 7: principetekening tijdelijke uitbreiding gevelterras naar pand aan overzijde

Artikel 6. Geluid []

  • 1.

    Een bedrijf houdt zich aan de wettelijke kaders en regels voor geluid, zoals opgenomen in het Omgevingsplan gemeente Coevorden, artikelen 22.62, 22.63 lid 1 en 22.70.

Hoofdstuk 3. Terrasvergunning

Artikel 7. Terrasvergunningplicht en verschil tussen terrassen []

  • 1.

    Alle terrassen, zoals bedoeld in artikel 1 lid 3 en 5, zijn vergunningplichtig.

  • 2.

    Een vergunning is persoonsgebonden en moet per bedrijf aangevraagd worden.

  • 3.

    Er wordt onderscheid gemaakt tussen vergunningen voor terrassen op eigen grond en een (gevel)terras niet op eigen grond. Voor elke type terras dient een aparte vergunning te worden aangevraagd.

  • 4.

    Een aanvraag voor een terrasvergunning maakt onderdeel uit van de horeca-exploitatievergunning, en wordt ingediend op een digitaal aanvraagformulier dat via de gemeentelijke website verkrijgbaar is. Bij de aanvraag moet inzicht gegeven worden in de precieze situatie van het terras ten opzichte van het bedrijf en de directe omgeving, met een terrastekening.

Artikel 8. Voorbehoud verlening, gedeeltelijk vervallen of herzien terrasvergunning []

  • 1.

    Een vergunning wordt verleend onder voorbehoud dat het terras, indien noodzakelijk, niet neergezet mag worden bij gemeentelijke werkzaamheden of bij bijvoorbeeld evenementen. Bij een herinrichting van de straat, bij gebiedsontwikkeling of bij ander gebruik van de openbare ruimte kan de terrasvergunning worden herzien en eventueel worden ingetrokken.

  • 2.

    Het wel of niet verwijderen van een terras tijdens evenementen gebeurt in gezamenlijk overleg tussen de ondernemer en de evenementorganisator. Indien nodig moet op aanwijzing van het College van B&W een terras worden verwijderd ten behoeve van een evenement.

Artikel 9. Aanvraag en duur terrasvergunning (gevel)terrassen en terrassen op eigen grond []

  • 1.

    Vergunningen voor (gevel)terrassen worden verleend met een einddatum van 31 december 2029.

  • 2.

    De aanvragen van een terrasvergunning worden getoetst aan de Beleidsregels terrassen gemeente Coevorden.

  • 3.

    Voor het verlopen van de terrasvergunningen op 31 december 2029 worden de beleidsregels terrassen gemeente Coevorden geëvalueerd. Bij deze evaluatie wordt ook bekeken of terrasvergunningen voor onbepaalde tijd verleend kunnen gaan worden.

Hoofdstuk 4. Inrichting van terrassen

Artikel 10. Terrasmeubilair

  • 1.

    Terrasmeubilair blijft na sluitingstijd op zijn plek staan of wordt binnen in het bedrijf opgeslagen. Het vastzetten van meubilair met een ketting of iets vergelijkbaars is toegestaan. Meubilair mag niet opgestapeld worden opgeslagen in de openbare ruimte.

  • 2.

    Als het terras in de winter niet wordt uitgebaat, moet al het meubilair, zoals benoemd in artikel 1 lid 6, zijn verwijderd door de exploitant van het terras.

  • 3.

    Tijdens sluitingstijden van het terras moeten parasols en andere zonwering worden ingeklapt.

  • 4.

    Voor bouwvergunningplichtige elementen (zoals verankerde terrasschermen en parasols aan muur of ondergrond) dient een omgevingsvergunning aangevraagd te worden. Deze elementen hoeven niet verwijderd te worden als het terras niet uitgebaat wordt, zoals benoemd in lid 2. Met uitzondering van terrasschermen, deze moeten altijd demontabel zijn. []

  • 5.

    Buitenbars zijn niet toegestaan. Enkel in bijzondere gevallen kan er, met een ontheffing, een uitzondering worden gemaakt. Voor het uitbaten van een buitenbar zonder een terrasvergunning moet een alcoholontheffing artikel 35 aangevraagd worden.

  • 6.

    Partytenten en vergelijkbare objecten zijn niet toegestaan op een terras.

  • 7.

    Al het terrasmeubilair moet binnen de afmetingen van het terras geplaats worden. Parasols mogen in uitgeklapte toestand dus ook niet de grenzen van het terras overschrijden. Hierbij is dus het parasoldoek bepalend en niet de voet van de parasol.

Artikel 11. Terrasschermen

  • 1.

    De volgende eisen worden gesteld aan terrasschermen:

    • a.

      Terrasschermen aan een gevel moeten demontabel zijn en binnen vier uur opgeruimd kunnen worden.

    • b.

      Vrijstaande terrasschermen en afschotten moeten direct te verplaatsen en te verwijderen zijn.

    • c.

      Terrasschermen mogen maximaal 1,8 meter hoog zijn. De onderste 70 centimeter (vanaf de grond gemeten) van het terrasscherm mag dicht zijn (bijvoorbeeld met plantenbakken, hout of plaatmateriaal), daarboven moet het scherm transparant zijn.

    • d.

      Dranghekken en soortgelijke hekken en afscheidings(bouw)materialen zijn niet toegestaan als terrasafscheidingen.

    • e.

      Terrasafscheidingen zijn alleen toegestaan aan de zijkant van het terras. De voorkant van een terras moet open zijn. In bijzondere gevallen kan een terrasafscheiding aan de voorkant van een gevelterras toegestaan worden, bijvoorbeeld in het geval van windhinder (vanaf windniveau C) of vanwege veiligheidsoverwegingen. In dit geval dient in overleg met de gemeente maatwerk geboden te worden.

    • f.

      Eén kant van het terras moet altijd volledig openblijven. Dit betekent dat het ook niet afgezet mag worden met andere elementen, zoals bloembakken of linten.

    • g.

      De regels voor terrasschermen gelden voor vergunningaanvragen die gedaan worden vanaf 1 januari 2025 en voor nieuwe ondernemers die een vergunning aanvragen. Bestaande ondernemers die voor 1 januari 2025 een vergunning aanvragen zoals in artikel 12 lid 3 wordt aangegeven, mogen hun huidige terrasschermen houden. Wanneer deze ondernemers hun terrasschermen vervangen moeten de nieuwe terrasschermen voldoen aan de nieuwe eisen.

Hoofdstuk 5. Slotbepalingen

Artikel 12. Citeerregel en inwerkingtreding []

  • 1.

    Deze regels treden in werking op [datum] voor nieuwe vergunningsaanvragen.

  • 2.

    Deze regels worden aangehaald als “beleidsregels terrassen gemeente Coevorden 2024”

  • 3.

    Iedere ondernemer met een terras moet binnen zes maanden na inwerkingtreding van deze beleidsregels een terrasvergunning aanvragen (als onderdeel van de horeca-exploitatievergunning). Hierbij worden de huidige afmetingen en gebruik van het terras als overweging meegenomen in de vergunningaanvraag.

Artikel 13. Leges []

  • 1.

    Voor de afhandeling van de aanvraag zijn leges verschuldigd in overeenstemming met de vastgestelde legesverordening.

Artikel 14. Maatwerkvergunning []

  • 1.

    De gemeente kan een maatwerkvergunning verlenen voor situaties waarin de regels in dit terrassenbeleid niet toereikend zijn of waar omwille van redenen afwijking van de regels uit dit beleid gewenst is. Dit geldt onder andere voor de terrassen bij paracommerciële instellingen waar maatwerk toegepast wordt op de specifieke situatie van een paracommerciële instelling.

  • 2.

    Voor een maatwerkvergunning is altijd advies nodig van de veiligheidsdiensten, de gemeentelijke afdelingen verkeer, stedenbouw, ontwerp openbare ruimte, wijkbeheer en de Omgevingsdienst.

  • 3.

    In de maatwerkvergunning wordt aangegeven hoe met de adviezen zoals in lid 2 benoemd staan wordt omgegaan en, indien relevant, welke aangepaste maatregelen worden getroffen.

  • 4.

    Een maatwerkvergunning wordt verleend met een einddatum van 31 december 2029. Na evaluatie van de beleidsregels terrassen gemeente Coevorden wordt de vergunning termijn voor maatwerkvergunningen opnieuw vastgesteld.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 14 mei 2024;

De secretaris,

K. Cornelissen,

de burgemeester,

R. Bergsma

Bijlage. Toelichting

H.2. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

Onder lid 4 en 5 zijn de begrippen horecazaak en terras gedefinieerd. Voor het terrassenbeleid is het relevant onderscheid te maken tussen de horecazaak (in een pand) en het terras. Voor de Wet Milieubeheer en de Alcoholwet zijn de horecazaak en het pand een en dezelfde openbare inrichting. Daarom wordt in het terrassenbeleid onderscheid gemaakt tussen een horecazaak en een terras.

 

Onder lid 6 is het begrip terrasmeubilair gedefinieerd, met voorbeelden van voorwerpen die bij de inrichting van een terras horen. Terrasmeubilair bestaat altijd uit verplaatsbare voorwerpen. Vaste elementen, zoals luifels en zonneschermen die zijn verankerd in de grond of aan de gevel, zijn bouwvergunningsplichtige elementen en behoren dus niet tot het terrasmeubilair. Partytenten zijn, voor een ordelijk straatbeeld, niet gewenst.

 

Artikel 2. Sluitingstijden

Met gemeente en horecaondernemers is besproken om een uiterlijke sluitingstijd voor terrassen op te nemen van 01:00 uur. In de praktijk zal mogelijk blijken dat het merendeel van de horeca-inrichtingen de terrassen al voor 01:00 uur sluit. Zeker in de dorpen die bij de gemeente horen, sluiten terrassen over het algemeen al eerder. Een sluitingstijd maakt dan ook vooral voor mogelijke nieuwe ondernemers duidelijk dat er een sluitingstijd is en dat deze gehandhaafd dient te worden. Het bevoegd gezag kan in bijzondere gevallen afwijken van de uiterlijke sluitingstijd van 01:00 uur.

 

Na sluitingstijd van het terras mag het terras alleen gebruikt worden voor rokers. Dit is alleen tijdens de openingstijden van het bedrijf. Drinken en eten wordt niet meer op het terras geserveerd. Deze regel is opgenomen om te voorkomen dat er na sluitingstijd van het terras overlast ontstaat doordat bezoekers lang buiten blijven staan. De regel is vooral bedoeld voor de handhaafbaarheid en als gedragsregel. Van de horecaondernemer wordt gevraagd om bezoekers te wijzen op deze regels door bijvoorbeeld een bordje te plaatsen bij de uitgang.

 

Artikel 3. Veiligheid

De onbelemmerde doorgang van hulpdiensten is nodig om alle locaties in de gemeente veilig te kunnen bereiken met een brandweervoertuig en andere noodhulpvoertuigen. De benodigde ruimte is voor brandweervoertuigen het grootst, de minimale eisen zoals opgesteld door de brandweer worden daarom als norm gehouden. Als deze vrije ruimte in het geding komt, kan het bevoegd gezag besluiten de vergunning niet te verlenen, de aanvraag gedeeltelijk af te wijzen, of in overleg met de aanvrager de aanvraag wijzigen. In het geval van bijzondere omstandigheden kan afgeweken worden van deze norm door het bieden van maatwerk. Dit moet specifiek per aanvraag beoordeeld worden.

 

Als een terras wordt geplaatst op de openbare weg of op de stoep moet er altijd voldoende ruimte overblijven, zodat voetgangers, rolstoelgebruikers, fietsers en gemotoriseerd verkeer elkaar veilig kunnen passeren. Twee passerende rolstoelgebruikers hebben minimaal 1,80 meter nodig, een kleine extra marge is nodig om bijvoorbeeld niet tegen de muur aan de schuren. Daarom is een minimale vrije doorgang van 2 meter op een losliggend voetpad of stoep nodig, volgens de actuele voorschriften uit de ASVV 2021 (artikel 14.1.1.). Als het terras op de stoep wordt geplaatst, wordt de vrije doorgang voor voetgangers, om te voorkomen dat zij zich op de rijbaan moeten begeven, gemeten vanaf de stoeprand tot het begin van het terras. Als er geen stoep aanwezig is, wordt de bovenstaande norm van 3.5 meter vrije doorgang aangehouden. Deze afstand wordt gemeten vanaf de rand van het terras tot het eerstvolgende obstakel dat een vrije doorgang belemmert.

 

Artikel 4. Afmetingen en locatie gevelterrassen

Voor de breedte van een gevelterras geldt de maximale gevelbreedte van een bedrijf. Als een terrasvergunning, als onderdeel van de horeca-exploitatievergunning, is verleend, wordt de afmeting op een terraskaart aangegeven. Daarnaast moet de afmeting door onderscheid in de verharding (soort/kleur) of door middel van (RVS-)punaises in de ondergrond gemarkeerd worden. Het plaatsen van de (RVS-)punaises gebeurt alleen in overleg met en door de gemeente en niet door de ondernemer zelf. Duidelijke markering van terrasafmetingen maakt dat toezicht en handhaving in praktisch één oogopslag kan gebeuren. Bij een wijziging van het terras moet een nieuwe terraskaart toegevoegd worden.

 

Artikel 5. Uitgebreide gevelterrassen

Een onderneming mag het gevelterras uitbreiden tot maximaal de gehele gevelbreedte van de gevel van de buren aan beide zijden, als er schriftelijk toestemming is van de eigenaren/gebruikers van deze panden. Als meerdere ondernemers interesse hebben in een terras voor de gevel van een buurpand, dan mogen beide ondernemers het terras uitbreiden tot maximaal 50% van de gevelbreedte van het buurpand, tenzij samen een andere verdeling wordt afgesproken.

 

Een uitgebreid gevelterras mag ook aan de overzijde van een straat liggen. Het verste punt mag hierbij op maximaal 30 meter afstand van de entree van het pand liggen om enige connectie met het pand te behouden. Ook hiervoor geldt dat er schriftelijke toestemming nodig is van de eigenaren/gebruikers van deze panden.

 

De schriftelijke toestemming van de buren kan altijd weer ingetrokken worden. Buren mogen nooit geld of elke andere vorm van vergoeding vragen voor het gebruik van openbare gronden door iemand anders dan zijzelf en ondernemers mogen geen geld of elke andere vorm van vergoeding geven aan buren voor het gebruik van de openbare gronden voor de gevel van buren. Zo wordt voorkomen dat er sprake kan zijn van een commercieel verdienmodel.

 

Na schriftelijke toestemming van eigenaren en gebruikers van de buurpanden moet een vergunning aangevraagd worden bij de gemeente voor deze tijdelijke terrasuitbreiding. De vergunning voor een uitgebreid gevelterras vervalt automatisch bij nieuwe gebruikers of eigenaren van het pand waar een uitbreiding van een gevelterras geplaatst is. Voor een nieuwe vergunning voor een uitgebreid gevelterras moet opnieuw schriftelijke toestemming van de gebruikers en eigenaren van het pand gevraagd worden en een nieuwe vergunningaanvraag bij de gemeente worden ingediend.

 

Artikel 6. Geluid

Een bedrijf houdt zich aan de wettelijke kaders en regels voor geluid, zoals opgenomen in het Omgevingsplan gemeente Coevorden, artikelen 22.62, 22.63 lid 1 en 22.70.

 

H. 3. Terrasvergunning

 

Artikel 7. Terrasvergunningsplicht en verschil tussen terrassen

Alle terrassen zijn vergunningplichtig. Voor terrassen op eigen grond en voor (gevel)terrassen niet op eigen grond is een aparte vergunning nodig. Voor terrassen op eigen grond gelden namelijk minder regels. In alle gevallen maakt een terrasvergunning deel uit van de horeca-exploitatievergunning.

 

Artikel 8. Voorbehoud verlening, gedeeltelijk vervallen of herzien terrasvergunning.

In bepaalde situaties is het noodzakelijk om een terras (tijdelijk) geheel of gedeeltelijk te verplaatsen of te verwijderen (zoals bij werkzaamheden en evenementen). Ook in het geval van herinrichting van de openbare ruimte worden terrasvergunningen opnieuw bekeken. Dit staat opgenomen in de terrasvergunning.

 

Met de herinrichting van de Markt-Haven in Coevorden centrum kan het zijn dat omvang van terrassen en/of locatie van terrassen (deels) wijzigt. Voor deze vergunningen geldt dat de terraskaart (en daarmee de terrasvergunning) na de herinrichting wordt aangepast op de nieuwe situatie.

 

Artikel 9. Aanvraag en duur terrasvergunning (gevel)terrassen en terrassen op eigen grond.

Vergunningen worden afgegeven met een einddatum van 31 december 2029. Omdat er tot op heden geen terrasvergunningen in de gemeente Coevorden zijn afgegeven, en er ook geen regels waren voor terrassen, is ervoor gekozen om vergunningen met een en dezelfde einddatum af te geven. Het beleid wordt een half jaar tot 3 maanden voordat de vergunningen aflopen, op 31 december 2029, geëvalueerd. Bij deze evaluatie wordt ook bekeken of terrasvergunningen voor onbepaalde tijd verleend kunnen gaan worden.

 

H. 4. Inrichting van terrassen

 

Artikel 10. Terrasmeubilair

De vergunninghouder heeft net als de gemeente belang bij een verzorgde uitstraling van het terras. De vergunninghouder is verantwoordelijk voor de uitstraling en het onderhoud van het terras. De vergunninghouder bepaalt zelf het soort meubilair. Voor de opslag van terrasmeubilair gelden nadere regels, zodat de uitstraling en kwaliteit van de openbare ruimte gewaarborgd blijft. Terrasmeubilair mag bijvoorbeeld niet opgestapeld in de openbare ruimte opgeslagen worden. Het terras moet of uitgestald staan of in de onderneming opgeslagen zijn. Voor verankerde elementen op het terras dient een omgevingsvergunning aangevraagd te worden.

 

Partytenten en vergelijkbare objecten zijn niet toegestaan op een terras. Alleen in bijzondere gevallen, zoals bij een evenement, kan er door middel van een evenementenvergunning door de gemeente toestemming worden gegeven om tijdelijk een partytent te plaatsen op een terras.

 

Artikel 11. Terrasschermen

Om de openheid van terrassen te waarborgen en om te voldoen aan de landelijke tabaks- en rookwarenwet zijn extra regels opgenomen voor terrasschermen. Terrasschermen mogen in de basis alleen aan de zijkanten van een gevelterras staan. De voorkant moet dus open zijn. In bijzondere gevallen kan een afscheiding aan de voorkant van een gevelterras toegestaan worden, bijvoorbeeld in het geval van windhinder (vanaf windniveau C), of vanwege veiligheidsoverwegingen. Dit wordt geregeld via maatwerk en heeft als voorwaarde dat het terras dan aan een andere zijde wordt geopend.

 

De regels voor terrasschermen gelden voor vergunningaanvragen die gedaan worden vanaf 1 januari 2025 en voor nieuwe ondernemers die een vergunning aanvragen. Bestaande ondernemers die voor 1 januari 2025 een vergunning aanvragen zoals in artikel 12 lid 3 wordt aangegeven, mogen hun huidige terrasschermen houden. Deze ondernemers hoeven nog niet aan de nieuwe regels voor terrasschermen te voldoen. Dit om te voorkomen dat ondernemers direct te maken krijgen met hoge kosten voor het vervangen van de terrasschermen. Zodra de ondernemers nieuwe terrasschermen aan gaan schaffen, moeten deze terrasschermen aan de nieuwe eisen voldoen.

 

H. 5. Slotbepalingen

 

Artikel 12. Citeerregel en inwerkingtreding

De citeerregel geeft aan onder welke benaming deze beleidsregels kunnen worden aangehaald. Het vermelde jaartal geeft het jaar van vaststelling aan, niet de geldigheidsduur. De geldigheidsduur is in beginsel onbeperkt vanaf de datum van inwerkingtreding. Het beleid wordt een half jaar tot 3 maanden voordat de vergunningen aflopen, op 31 december 2029, geëvalueerd.

 

Bestaande ondernemers met een terras moeten binnen een half jaar een vergunning aanvragen (als onderdeel van de horeca-exploitatievergunning). Hierbij worden de huidige afmetingen en het gebruik van het terras als overweging meegenomen in de vergunningaanvraag. Aanvragen voor nieuwe terrassen worden getoetst aan de nieuwe beleidsregels.

 

Artikel 13. Leges

Voor de afhandeling van terrasvergunningaanvragen zijn leges verschuldigd volgens de vastgestelde legesverordening van de gemeente Coevorden.

 

Artikel 14. Maatwerkvergunning

Er kunnen zich situaties voordoen waarin de regels uit het terrassenbeleid niet toereikend zijn, of een ongewenste situatie creëren vanwege specifieke lokale omstandigheden. Voor dit soort gevallen is het mogelijk een maatwerkvergunning te verlenen. Dit geldt onder andere voor de terrassen bij paracommerciële instellingen waar maatwerk toegepast wordt op de specifieke situatie van een paracommerciële instelling.

 

Een brede afweging dient te worden gemaakt voor dergelijk maatwerk. Daarom is altijd advies nodig van de veiligheidsdiensten, de gemeentelijke afdelingen verkeer, stedenbouw, ontwerp openbare ruimte en wijkbeheer, en de Omgevingsdienst. In de maatwerkvergunning wordt vervolgens aangegeven hoe met de adviezen is omgegaan en, indien nodig, welke aangepaste maatregelen worden getroffen. Maatwerkvergunningen worden ook verleend met de einddatum van 31 december 2029. Na evaluatie van de Beleidsregels terrassen gemeente Coevorden wordt de vergunningstermijn voor maatwerkvergunningen opnieuw vastgesteld.

Naar boven