Overwegende:
dat de Hoofdweg een weg gelegen is binnen de bebouwde kom van Twenterand;
dat de Hoofdweg in beheer is bij de gemeente Twenterand;
dat de Hoofdweg een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Twenterand bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;
dat de Hoofdweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en daarmee deel uitmaakt van het verblijfsgebied;
dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
dat op bovengenoemde weg op dit moment nog een maximumsnelheid van 50 km/u geldt;
dat de weg in het kader van rioleringswerkzaamheden opnieuw wordt ingericht waarbij de inrichting en verharding van de weg zal wijzigen;
dat gelet op artikel 15 van het BABW en de uitvoeringsvoorschriften van het BABW de Hoofdweg kenmerken heeft van een verblijfsgebied;
dat conform het ontwerp van de weg sprake is van gelijkwaardige kruispunten, open klinkerverharding, een beperkte breedte van de rijbaan en menging van fietsers en gemotoriseerd verkeer;
dat een beoogde snelheid van 30 km/u redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van de wegen en hun omgeving;
dat deze maatregel wordt gerealiseerd door het plaatsen van de verkeersborden begin/einde A1-30 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locatie:
- -
Hoofdweg, ter hoogte van de rotonde met de Sibculoseweg – Vroomshoopseweg (N341).dat de begrenzing van de bestaande 30-km zone wijzigt en als gevolg daarvan het begin en einde A1-30 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt verwijderd op de volgende locatie:
- -
Hoofdweg, ter hoogte van het kruispunt met de Wollegrasstraat en de Lavendel;
dat deze maatregelen niet leiden tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai op de geluidsgevoelige gebouwen als gevolg van de wijziging;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor plaatsen of verwijderen van verkeersborden A1-30 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 2 van de WVW de hiervoor genoemde verkeersmaatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met het uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregel;
dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg;
dat dit besluit niet leidt tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai op geluidsgevoelige gebouwen als gevolg van de wijziging;
dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;
dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.