Overwegingen ten aanzien van het ontwerp besluit
dat de Molenheide, Dorpsstraat, Zitterd, Damenweg en De Branten (hierna te noemen: “deze wegen”) (deels) binnen de bebouwde kom van Soerendonk liggen en een erftoegangsweg zijn met een snelheidsregime van 50 km/uur;
dat deze wegen in eigendom en/of beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Cranendonck;
dat deze wegen deels uit elementenverharding en deels uit asfaltverharding bestaan;
dat deze wegen gemengd verkeer kennen, waarbij fietsers en motorvoertuigen de rijbaan delen;
dat de verkeersintensiteiten op deze wegen oplopen tot gemiddeld 4.700 motorvoertuigen per etmaal;
dat het gemiddelde aandeel vrachtverkeer op deze wegen varieert tussen 3,7 en 9,6%;
dat de samenstelling van het verkeer en een snelheidsregime van 50km/u op deze wegen hogere verkeersveiligheidsrisico’s met zich mee brengen;
dat de samenstelling van het verkeer in combinatie met een snelheidsregime van 50km/u op deze wegen mogelijk leidt tot een afname in woongenot voor om- en aanwonenden;
dat enkele van deze wegen reeds snelheidsbeperkende maatregelen kennen, waaronder wegversmallingen met voorrangsregeling en drempels;
dat op deze wegen, voor zover noodzakelijk, aanvullende maatregelen aangebracht worden die weggebruikers ertoe dwingen hun rijsnelheid te verlagen tot 30km/u en die de verkeersveiligheid moeten vergroten;
dat voorafgaand overleg heeft plaatsgevonden met vertegenwoordigers uit Soerendonk, vertegenwoordigers uit Gastel en enkele aanwonenden van wegen in Budel waar momenteel onevenredig veel (vracht)verkeer rijdt;
dat het verlagen van de maximum toegestane rijsnelheid naar 30km/u de verkeersveiligheid aanzienlijk verbetert;
dat het verlagen van de maximum toegestane rijsnelheid naar 30km/u het woongenot voor om- en aanwonenden aanzienlijk verbetert;
dat dit besluit bij wijze van proef voor de duur van één jaar geldt, geldend vanaf de feitelijke plaatsing van de verkeersborden als aangegeven in de bijlage van dit verkeersbesluit en
dat na dat jaar de maatregelen worden geëvalueerd en bij voortzetting een nieuw verkeersbesluit volgt.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
Uit het oogpunt van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 opgenomen doelstellingen:
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer
is het gewenst om de maximum toegestane rijsnelheid op de Molenheide, Dorpsstraat, Zitterd, Damenweg en De Branten binnen de bebouwde kom van Soerendonk te verlagen naar 30km/u.
Belangenafweging
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat door bovengenoemde maatregelen belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.
Gehoord
Met betrekking tot dit verkeersbesluit is, overeenkomstig artikel 24 BABW, overleg gepleegd met de gemandateerde namens de Korpschefs van de Politiedistrict Zuidoost-Brabant.