Gemeenteblad van Beuningen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Beuningen | Gemeenteblad 2024, 220027 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Beuningen | Gemeenteblad 2024, 220027 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Beuningen - Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen evenement Down The Rabbit Hole, edities 2024 t/m 2026
Burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen;
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap.
Het vigerende Delegatie- en Mandaatregister, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is gemandateerd aan de manager van afdeling Beleid en Ontwikkeling.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:
op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
in verband met het evenement ‘Down The Rabbit Hole’ nabij Ewijk, voor de edities 2024, 2025 en 2026, welke telkens het eerste weekend van de maand juli plaatsvinden, tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen, zoals op de kaart in de bijlage weergegeven. Onder de kop “BESLUIT” hieronder staan de maatregelen in detail opgenomen en voor welke dagen en tijden de afzonderlijke maatregelen gelden. Hieronder volgt een opsomming op hoofdlijnen van de tijdelijke verkeersmaatregelen voor dit evenement:
en bij calamiteiten uit het mobiliteitsplan en veiligheidsplan de volgende wegen:
Aanvullende maatregel: bestaande geslotenverklaring in de Kooistraat opheffen.
Tot slot wordt opgemerkt dat op de Wijksestraat, Molenweg, Hoekgraaf, Laarsdijk en Schoenaker (N847) ook tijdelijke verkeersmaatregelen worden genomen, die aansluiten op de verkeersmaatregelen zoals deze hierboven zijn omschreven. Deze wegen zijn in beheer en onderhoud bij de gemeente Wijchen, gemeente Druten en de Provincie Gelderland. Deze wegbeheerders dragen zorg voor het nemen van verkeersbesluiten voor plaatsing van de tijdelijke verkeersmaatregelen op die wegen in hun beheer.
Hieronder wordt gemotiveerd waarom de genoemde tijdelijke maatregelen rondom het evenement ‘Down The Rabbit Hole’ op grondgebied van de gemeente Beuningen worden genomen.
Op een deel van de Ficarystraat wordt een snelheidsverlaging naar 30km/u ingesteld. Dit is nodig, omdat op deze straat ter hoogte van het evenemententerrein er vele verkeersbewegingen voor de op- en afbouw van het evenement plaatsvinden met onder andere grote en langzame voertuigen. Ook zijn er extra verkeersbewegingen voor de ingangen van (crew)parkeerterreinen en het pendelbusvervoer en taxi’s.
Tijdens de instroom(pieken) van verkeer wordt tevens rondom de kruising Van Heemstraweg – Leegstraat in Winssen een snelheidsverlaging naar 30km/u ingesteld. Verkeersregelaars begeleiden hier de instroom van bezoekers en de snelheidsverlaging maakt deze verkeersbegeleiding veiliger.
Vanaf de donderdag voorafgaand tot en met de maandag na afloop van het evenement worden delen van de wegen Ficarystraat en de Zellerstraat afgesloten voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Deze wegen zijn de toegangs- en/of bevoorradingswegen naar de parkeerterreinen en de entree van het evenement. Over deze wegen rijdt veel bestemmingsverkeer en zijn er bezoekers van en naar het evenemententerrein. Om dit zo veilig mogelijk te laten plaatsvinden, is het gewenst om deze wegen tijdens de crew- en bezoekersstromen van het evenement tijdelijk af te sluiten voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Vanaf de Zellerstraat naar het westen toe wordt een aanvullend verbod voor voetgangers ingesteld. Dit gebeurt omdat hier veel taxi- en pendelbusverkeer aanwezig is en de bezoekers te voet veilig via de parkeerterreinen naar de hoofdingang van het evenemententerrein moeten worden gestuurd.
Een wegafsluiting geldt ook voor de weg Groene Heuvels, maar omdat deze weg nóg intensiever gebruikt wordt door op- en afbouwverkeer (en op het evenemententerrein zelf ligt), geldt de afsluitingsperiode hier vanaf de woensdag voorafgaand aan het evenement tot en met de woensdag na afloop van het evenement.
Hiernaast worden tijdens de instroom van verkeer aanvullende verkeersmaatregelen genomen op de wegen in het gebied rondom het evenemententerrein. Hiermee worden opstoppingen met mogelijk gevaarlijke situaties (voor onder andere hulpdiensten en langzaam verkeer) voorkomen. Het gaat om tijdens de instroompieken van het evenement instellen van wegafsluitingen op de Ficarystraat, de Poelsestraat (nabij Winssen) en het instellen van eenrichtingsverkeer op de Betenlaan. Tijdens de uitstroom van het verkeer wordt om dezelfde redenen een wegafsluiting geplaatst op de Koningstraat richting Ewijk, nabij de weg Bouwlust.
Bij de afgesloten weggedeeltes zijn verkeersregelaars aanwezig. Deze bepalen welk (bestemmings)verkeer wanneer doorgang kan hebben. Zij handelen volgens uitgebreide instructies uit het mobiliteitsplan en veiligheidsplan van de organisatie.
Aanvullend op bovenstaande zet de organisatie tijdens het evenement op het grondgebied van gemeente Beuningen een aantal aanvullende fysieke afsluitingen op stand-by. Dit betreffen de:
Deze maatregelen worden paraat gehouden voor het geval zich een calamiteit voordoet, die afsluiting van deze (delen van) wegen noodzakelijk maakt. Er is een actief bemand mobiliteitscentrum op en tijdens het evenement aanwezig dat de verkeersstromen en situaties ‘live’ monitort. Indien nodig, kan bijgestuurd worden. Ook met het Regionaal VerkeersManagement Team is afstemming om de in- en uitstroom van verkeer op de omliggende hoofdwegen in goede banen te leiden.
Op een vijftal locaties wordt een verplichting tot afslaan van (gemotoriseerd) verkeer ingesteld. Dit gebeurt met blauwe pijlborden en om diverse redenen:
Om ervoor te zorgen dat de doorstroming van het verkeer op de wegen rondom het evenemententerrein optimaal blijft en (hulpdienst)voertuigen elkaar kunnen passeren, is het gewenst om parkeerverboden in te stellen op deze wegen door middel van een parkeerverbodszone rondom het evenemententerrein. Deze parkeerverbodszone is van kracht vanaf de donderdag voorafgaand tot en met de maandag na afloop van het evenement op (delen van) de wegen Kooistraat, Betenlaan, Zellerstraat, Elsenpas, Laarsdijk en de Groene Heuvels.
Vanaf de donderdag voorafgaand tot en met de maandag na afloop van het evenement worden op de parkeerterreinen nabij het evenemententerrein ook enkele parkeervakken met een maximale parkeerduur van 15 minuten ingesteld. Deze maatregel is nodig ten behoeve van een goede doorstroming, veiligheid en beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor bezoekers die met de taxi, pendelbus of bijvoorbeeld door vrienden/familie gebracht worden.
Op de Ficarystraat tussen de hoofdingang van recreatieterrein De Groene Heuvels en een andere tijdelijke evenementeninrit worden crew, artiesten, pers, etc. via backstageroutes over de fietspaden van deze weg gestuurd. Ter bevordering van de verkeersveiligheid worden daarom de (brom)fietsers ter hoogte hiervan via de rijbaan van de Ficarystraat geleid. Op deze rijbaan geldt daarom ook een snelheidsverlaging van 30km/u en worden er voor de (brom)fietsers diverse geleidende verkeersmaatregelen geplaatst, zoals schikhekken, verkeersborden en rood-witte bakens.
De organisatie van het evenement organiseert sinds 2014 het evenement jaarlijks (met uitzondering van twee edities ten tijde van Covid-19-restricties) in de gemeente Beuningen en heeft al de nodige ervaring met de tijdelijke verkeersmaatregelen en het verwerken van grote bezoekersstromen voor dit evenement. Ook heeft de organisatie met alle belanghebbenden (bewoners, grondeigenaren, bedrijven e.d.) overleg gepleegd en overeenstemming bereikt over de uit te voeren verkeersmaatregelen. In 2024 is nog aanvullend overleg gevoerd voor verbeterde verkeersmaatregelen en aanduidingen voor buurtschap Wezel nabij de Ficarystraat – Schoenaker. Verder zorgt een grote groep van verkeersregelaars en beveiligers voor een goed en veilig verloop van de verkeersbewegingen op en rond het evenement.
Tijdens de afsluitingsperiode zijn er door de organisatie in samenspraak met de gemeente diverse alternatieve omleidingsroutes overeengekomen en beschikbaar gesteld voor doorgaand (fiets)verkeer, intern (fiets)verkeer, taxi’s en pendelbussen. Dit wordt door de organisatie uitvoerig gecommuniceerd naar bezoekers, bewoners en andere betrokkenen.
Ook is met de Politie Gelderland-Zuid, district Tweestromenland en de overige hulpdiensten overleg gevoerd over de tijdelijke verkeersmaatregelen en is overeenstemming bereikt.
Voorts is niet gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld als gevolg van de tijdelijke verkeerssituatie tijdens het evenement, dan wel dat door de te nemen tijdelijke maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Dit conform het Aanwijzingsbesluit 24 BABW eenheid Oost-Nederland.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders van gemeente Beuningen tot:
Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen op de Ficarystraat, tussen de Elsenpas en de Betenlaan/Molenweg door het plaatsen van verkeersborden model A1 (30) uit Bijlage 1 van het RVV 1990. Deze maatregel is van kracht vanaf de woensdag twee weken voorafgaand aan het evenement vanaf 8.00 uur tot en met dinsdag een week na afloop van het evenement om 17.00 uur;
Aanvullende maatregel is dat de bestaande geslotenverklaring (borden C12, OB108 tijdens spitstijden op weekdagen) in de Kooistraat wordt opgeheven, vanaf de donderdag voorafgaand aan het evenement om 7.00 uur tot de maandag na afloop van het evenement om 17.00 uur;
Een parkeerverbodszone in te stellen door plaatsing van zoneverkeersborden model E1 en in de tegenovergestelde richting het E1 einde-zonebord uit bijlage I van het RVV 1990, vanaf de donderdag voorafgaand aan het evenement om 7.00 uur tot de maandag na afloop van het evenement om 17.00 uur op de:
Een parkeerduur van maximaal 15 minuten in te stellen op enkele parkeervakken die op de parkeerterreinen nabij het evenemententerrein liggen, ten behoeve van bestuurders die bezoekers van het evenement komen halen of brengen (bijvoorbeeld pendelbussen of vervoer door vrienden/familie), door plaatsing van borden model E4 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 met tekstonderbord “max 15 min”. Deze maatregel is van kracht vanaf de donderdag voorafgaand aan het evenement om 7.00 uur tot de maandag na afloop van het evenement om 17.00 uur;
Op de Ficarystraat ter hoogte van de westelijke oprit van het A50-viaduct het opheffen van (brom)fietsverkeer op de vrijliggende paden door plaatsen van afzettingen en verkeersborden op het:
zuidelijke (brom)fietspad ten westen van de diensteningang door het nabij de dienstentoegang plaatsen van een schrikhek en afplakken van verkeersbord G12a en het plaatsen van verkeersborden G12a, D101 en D103 uit Bijlage 1 van het RVV 1990, vanaf de dinsdag voorafgaand aan het evenement om 7.00 uur tot de maandag na afloop van het evenement om 17.00 uur;
namens burgemeester en wethouders
Manager Beleid en Ontwikkeling
Voor degene die een bijzonder belang heeft bij dit besluit, is het mogelijk om bezwaar in te dienen. U kunt een bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen, Postbus 14, 6640 AA Beuningen. Het indienen van bezwaar schorst de werking van dit verkeersbesluit niet.
Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de dag waarop dit verkeersbesluit is gepubliceerd. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer behandelen omdat het te laat binnen is. In het bezwaarschrift zet u:
Tijdens de bezwaarprocedure geldt de genomen beslissing. Als u wilt dat de beslissing niet direct in werking treedt, kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank. Dat is een voorlopige beslissing om een bepaalde handeling uit te stellen of juist door te laten gaan. Dit kan alleen als u al een bezwaarschrift heeft ingediend.
Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Voor het aanvragen van een voorlopige voorziening moet u wel een bijdrage betalen (griffierechten).
Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van het gemeenteblad en ligt niet analoog ter inzage. Afschriften van dit verkeersbesluit zijn verzonden aan:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-220027.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.