Gemeenteblad van Asten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2024, 203742 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2024, 203742 | delegatie- of mandaatbesluit |
Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2024
Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester, de heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar achtergebleven heffingen van de gemeente Asten, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,
gelet op het besluit van de raad van 25 april 2006 inzake vertegenwoordiging van de raad in procedures;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het besluit van het college van 6 maart 2018 met betrekking tot de hoofdstructuur van de organisatie en het door het Management team op 19 juli 2023 vastgestelde ‘Organisatiebesluit gemeente Asten 2023’ (in het vervolg: ‘Organisatiebesluit’);
de Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2024 vast te stellen en de uitoefening van de bevoegdheden die staan vermeld in het bij dit besluit behorende register te verlenen aan de daarin genoemde functionarissen onder de daarbij vermelde specifieke bepalingen.
Bij de uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in het bijbehorend register wordt in acht genomen wat daaromtrent wordt gesteld bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, beleidsregels, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen.
Voor zover niet strijdig met de toepasselijke wetgeving blijft de oude bevoegdhedenregeling met bijbehorend register zoals deze gold vóór inwerkingtreding van deze bevoegdhedenregeling van toepassing voor de in mandaat te nemen besluiten met betrekking tot lopende dossiers waarvan de wettelijke grondslag in de nieuwe regeling niet meer is opgenomen.
Voor zover het bijbehorende bevoegdhedenregister bevoegdheden mandateert geldt dat alleen van het mandaat gebruik mag worden gemaakt als één collega het besluit, als bedoeld in artikel 1:3, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, of in het geval van het doen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 1:3, derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, heeft meegelezen. Dit lid is niet van toepassing indien in het bijbehorende bevoegdhedenregister dit expliciet is bepaald.
Indien het college c.q. de burgemeester, heffings- en invorderingsambtenaar achterblijvende heffingen mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van (de uitvoering van) een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin des woords, met inachtneming van artikel 4. Tenzij een en ander in het bij deze bevoegdhedenregeling behorende register anders is geregeld, wordt hier naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin mede onder verstaan:
Indien het college c.q. de burgemeester, heffings- en invorderingsambtenaar een bevoegdheid zelf uitoefent zijn algemene handelingen en correspondentie in het kader van de voorbereiding of uitvoering van te nemen en genomen besluiten opgedragen aan ambtenaren. Tenzij een en ander in het bij deze bevoegdhedenregeling behorende register anders is geregeld, wordt hieronder mede verstaan:
Waar volmacht is verleend tot het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van de uitvoering van die rechtshandeling, waartoe ook worden gerekend verlijden van notariële akten, ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten die hiermee verband (kunnen) houden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Asten van 26 maart 2024.
College van burgemeester en wethouders van Asten,
M. Derks
secretaris
A.A.H.C.M. Van Extel-Van Katwijk
burgemeester
Burgemeester van Asten,
A.A.H.C.M. Van Extel-Van Katwijk
Heffings- en invorderingsambtenaar van Asten
F.D.I.R. van Helmond
Toelichting op Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2024
Bij een gemeente moeten burgemeester en wethouders vaak honderden beslissingen per dag nemen. Het is logisch dat het college deze beslissingen niet allemaal zelf kan nemen. Een manier om dit probleem op te lossen is door bevoegdheden te mandateren aan anderen. Hierdoor kan het werk feitelijk worden uitgevoerd door ambtenaren, die ondergeschikt zijn aan het college.
Bij het verlenen van een mandaat blijft de mandaatgever primair verantwoordelijk voor de besluiten die genomen worden. Een in mandaat genomen besluit geldt als een besluit van het bestuursorgaan. De mandaatgever kan algemene of bijzondere aanwijzingen geven aan degene die namens hem een beslissing neemt. Ook kan de mandaatgever inlichtingen vragen. Hij kan zelfs te allen tijde zelf de bevoegdheid uitoefenen zonder hiervoor het mandaat te hoeven intrekken. Het besluit moet uitdrukkelijk vermelden namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Een mandaatbesluit kan zowel algemeen zijn, als een bepaald geval betreffen. Het kan aan één of meerdere gemandateerden worden verleend. Dit moet in principe schriftelijk gebeuren. Mandaat om een besluit te nemen omvat tevens het vaststellen van een ontwerpbesluit. Indien het bevoegde bestuursorgaan hiermee instemt, kan ondergemandateerd worden.
2. Uitgangspunten Bevoegdhedenregeling Asten
In het Organisatiebesluit zijn de uitgangspunten voor de wijze van inrichting en functioneren van de gemeentelijke organisatie vastgelegd. In dit besluit is opgenomen dat het MT er zorg voor draagt dat het college dan wel de burgemeester hun bevoegdheid tot het nemen van besluiten, niet zijnde algemeen verbindende voorschriften, zoveel mogelijk mandateren aan ambtenaren.
Onder “ambtenaar” wordt verstaan de functionaris die een arbeidsovereenkomst heeft in de zin van artikel 1 Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, dan wel een detacheringsovereenkomst op basis van burgerlijk recht.
Grenzen aan het gebruik van een gemandateerde bevoegdheid (o.a. geen mandaat bij strijd met beleidsregel, bij politieke gevoeligheid, bij ongewenste precedentwerking) zijn verwerkt in deze algemene mandaatregeling.
Met deze regeling geeft het college en de burgemeester invulling aan de algemene bedrijfsmatige uitgangspunten van de gemeente Asten. Voor speciale gevallen kan het college danwel de burgemeester een afzonderlijk mandaatbesluit nemen.
Deze regeling wordt gekenmerkt door de volgende onderdelen:
Het bij deze regeling behorende register bevat zowel bestuurs- als beheersbevoegdheden van het college en de burgemeester. Het begrip “bestuursbevoegdheden” omvat onder meer alle bevoegdheden om een besluit in de zin van de Awb te nemen met uitzondering van de bevoegdheden tot regelgeving, voor zover deze zijn geattribueerd aan het college. Met de term “beheersbevoegdheden” wordt gedoeld op de bevoegdheden van het college die buiten de externe beleidssfeer liggen. Het gaat in hoofdzaak om handelingen die van interne, huishoudelijke aard zijn en om handelingen die in eigen beheer worden verricht. Hierbij moet worden gedacht aan privaatrechtelijke handelingen en feitelijke handelingen.
De uitoefening van bestuursbevoegdheden in mandaat zal zich concentreren op het verrichten van publiekrechtelijke rechtshandelingen. De uitoefening van beheersbevoegdheden ziet via volmacht op het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en via machtiging op het verrichten van feitelijke handelingen en procesvertegenwoordiging.
Het register bestaat uit een algemeen deel dat voor de gehele organisatie geldt en een bijzonder deel met de bevoegdheden per team die in paragrafen zijn uitgewerkt.
Deze regeling ziet op het mandateren van bevoegdheden door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffings- en invorderingsambtenaar achterblijvende heffingen (de heffingen die niet zijn overgedragen aan de BSOB). Voor zover de raad of andere bestuursorganen (commissies) bevoegdheden wensen over te dragen aan ambtenaren dient dit in afzonderlijke besluiten vorm te krijgen.
5. Artikelsgewijze toelichting
Mandaat: mandaat is volgens artikel 10.1 Awb de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of enig ander persoon of college met openbaar gezag bekleed) een besluit te nemen. Dit laatste zijn volgens artikel 1:3 Awb schriftelijke beslissingen van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling, gericht op rechtsgevolg, bijvoorbeeld het afgeven van vergunningen en ontheffingen op grond van de algemene plaatselijke verordening. Kenmerk van mandaat is dat de bevoegdheid niet overgaat, maar in naam van de mandaatgever wordt uitgeoefend. De mandaatgever blijft dan ook verantwoordelijk voor de uitoefening van de bevoegdheid. Mandaat is eigenlijk de publiekrechtelijke tegenhanger van de volmacht uit het privaatrecht.
Volmacht: Volmacht heeft betrekking op het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in naam van de gemeente, bijvoorbeeld het sluiten van een overeenkomst. Artikel 10:12 Awb verklaart de hele afdeling 10.1.1 Awb van toepassing op de volmacht.
Machtiging: Hiervan is sprake bij het verrichten van feitelijke handelingen. Dit zijn handelingen die geen privaatrechtelijke handelingen zijn of geen besluiten in de zin van artikel 1:3 Awb. Feitelijke handelingen zijn bijvoorbeeld het geven van informatie, het vragen van inlichtingen, het uitbrengen van advies of het afsluiten van een straat. Artikel 10:12 Awb verklaart de hele afdeling 10.1.1 Awb over mandaat van overeenkomstige toepassing op de machtiging.
Dit artikel bepaalt dat de bevoegdheden gekoppeld zijn aan de functies van de betreffende personen. Bovendien is de direct leidinggevende van de functionaris ook altijd bevoegd. Hieronder vallen in ieder geval de teamleider en de manager van het team. In geval van plaatsvervanging geldt de regeling zoals door het MT is vastgesteld. Bij vervanging is het wenselijk dat op dezelfde wijze wordt ondertekend.
Uitgangspunt van deze regeling is reeds het maximaal gebruik van mandaat; waar het desondanks mogelijk is en noodzakelijk wordt geacht verdergaand of persoonlijk ondermandaat toe te staan (deze bevoegdheid is beperkt tot MT en managers) is registratie wenselijk. Overige ondermandaatbesluiten worden aangeleverd bij de beheerder van het register.
In de praktijk is mandaatverlening sterk verweven met het vertrouwen van het mandaterende bestuursorgaan in degene die het mandaat uitoefent. Er moet vanuit worden gegaan dat hij dat zal doen in de geest van dat orgaan en dat bij twijfel het bestuursorgaan wordt geraadpleegd: besluiten die strijdig zijn met een beleidsregel, belangrijke politieke gevolgen of ongewenste precedentwerking hebben, of ingrijpende financiële gevolgen hebben dienen door het bestuursorgaan zelf te worden genomen. Om die reden gelden er extra voorwaarden aan het mandaat. Voor de bevoegdheid als bedoeld in 1.2.1 in het bijbehorend register zijn de voorwaarden opgenomen in de Budgethoudersregeling en voor de overige bevoegdheden met financiële consequenties zijn deze bevoegdheden opgenomen in artikel 4, vierde lid, van deze bevoegdhedenregeling. Dit betekent concreet dat het aangaan van financiële verplichtingen en overeenkomsten of verstrekken van subsidies onder voorwaarden gemandateerd is. In het zaaksysteem wordt de goedkeuring geregistreerd middels een notitie, paraaf of op andere geschikte wijze.
Dit geldt ook indien in de voorwaarde is opgenomen dat het en een ander binnen de begroting en/of het subsidieprogramma moet passen. Dit heeft tevens als consequentie dat het bestuursorgaan slechts in uitzonderingsgevallen de bevoegdheid weer naar zich toetrekt. Bij de toepassing van onderhavige mandaatregeling wordt verondersteld dat deze vertrouwensbasis aanwezig is binnen onze organisatie. Opgenomen is een bepaling over de actualiteit van een mandaat bij veranderende wetgeving, evenals specifieke overgangsbepalingen. Bovendien wordt hier nog eens vermeld dat functionarissen de betreffende bevoegdheden alleen mogen uitoefenen als deze ook daadwerkelijk tot hun werkterrein behoren. Dus als er bijvoorbeeld binnen een team bij een bevoegdheid behandelend ambtenaar staat wil dat niet zeggen dat iedereen binnen dat team bevoegd is deze af te handelen. Het moet tot de functie- en taakomschrijving behoren.
Beslissingen op bezwaar worden niet gemandateerd. Dit betekent dat ook niet worden gemandateerd de beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep.
In geval van persoonlijke betrokkenheid of de schijn hiervan bij de behandeling van een dossier, dient een collega, die niet persoonlijk betrokken is, de behandeling van het desbetreffende dossier over te nemen. Persoonlijk betrokken is een ambtenaar in ieder geval wegens bloed- en aanverwantschap, en wanneer de dossiers betrekking hebben op mensen uit zijn of haar vrienden- en/of kennissenkring.
In artikel 4, zevende lid, is het vierogenprincipe opgenomen met als doel zorgvuldige besluitvorming te bevorderen. Met het vierogenprincipe wordt beoogd dat ten minste één collega een besluit of een aanvraag naleest/tegenleest. In het zaaksysteem wordt het vierogenprincipe geregistreerd middels een notitie, paraaf of op andere geschikte wijze. Deze registratie geldt ook wanneer aan het mandaat specifieke voorschriften of voorwaarden zijn verbonden.
De kenbaarheid vereist dat eenduidig is te herleiden dat een functionaris bevoegd is. In het register zijn de functionele bevoegdheden geregistreerd per team, en als zodanig te herleiden.
Uit het ondertekende besluit moet blijken dat het besluit door het bevoegde bestuursorgaan zelf is genomen. In artikel 10:11 Awb en artikel 59a Gemeentewet is hiervoor een speciale bepaling opgenomen. In principe is ondertekeningsmandaat toegestaan, tenzij de aard van de in het besluit uitgeoefende bevoegdheid zich ertegen verzet of indien het wettelijk is verboden.
De bevoegdhedenregeling treedt in werking op 1 januari 2024. De oude regelingen komen te vervallen behalve in de gevallen er nog dossiers lopen op basis van de oude regeling(en).
Register bij Bevoegdhedenregeling gemeente Asten 2024
Algemene bevoegdheden voortvloeiend uit Algemene wet bestuursrecht |
|
Opvragen inlichtingen bij de justitiële informatiedienst of politie |
|
1. Algemeen deel (geldt voor gehele organisatie)
1.1 Algemene bevoegdheden voortvloeiend uit Algemene wet bestuursrecht (Awb)
1.2 Aangaan van financiële verplichtingen
1.3 Vertegenwoordiging in procedures
1.4 Opvragen inlichtingen bij de justitiële informatiedienst of politie
2. Bijzonder deel (bevoegdheden per team)
2.1.1 Ruimtelijke ontwikkeling
2.6.1 KCC, Burgerlijke stand en Burgerzaken
2.7.1 Digitale en Documentaire informatievoorziening
Tekenen voor ontvangst bij aanbieding van aangetekende stukken, deurwaardersexploten en gerechtelijke stukken en versturen ontvangstbevestigingen |
2.7.2 Communicatie en webcoördinatie
2.8 Team Leefbaarheid, Handhaving en Veiligheid
Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) |
Alle handelingen in het kader van de Wet Bibob, onder meer vragen van advies bij bureau Bibob |
2.9.2 Financieel beleid en advies
2.9.3 Financiële administratie
2.10 Team Advies & Ondersteuning
2.10.3 Facilitaire ondersteuning
2.10.4 Secretariële ondersteuning
2.10.5 Informatiebeveiliging & privacy
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-203742.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.