Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2024, 106660 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument | 18-04-2024 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2024, 106660 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument | 18-04-2024 |
Vrijgave voor inspraak voorontwerp herinrichting Maanweg (Uitvoeringsprogramma Ruim Baan Voor De Fiets)
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
Het college van burgemeester en wethouders,
PLANTOELICHTING CONCEPT VOORONTWERP HERINRICHTING MAANWEG (UITVOERINGSPROGRAMMA RUIM VAN VOOR DE FIETS)
Aanleiding herinrichting Maanweg
Door de transformatie van de Binckhorst van een industrieterrein naar een woon-werkgebied wordt de Maanweg steeds vaker gebruikt door fietsers. In de huidige situatie liggen er geen vrijliggende fietspaden op de Maanweg, waardoor fietsers op de rijbaan moeten rijden. De Maanweg heeft nu nog een profiel met 2x2 rijstroken dat passend was bij de oude functie van de Binckhorst en bij de functie als stedelijke invalsweg. Deze rijstroken zijn echter relatief smal en de fietser en het autoverkeer rijden samen op de rechterstrook. Dit leidt tot onveilige situaties. Het is daarom noodzakelijk om op korte termijn de Maanweg opnieuw in te richten en daarbij vrijliggende fietspaden aan te leggen.
Uitvoeringsprogramma ‘’Ruim Baan Voor de Fiets’’
Den Haag wil een echte fietsstad worden, voor ‘alle Hagenaars, bezoekers en werknemers’. De ambitie is de kern van de nota ‘Ruim baan voor de fiets’, waarmee de gemeente vorig jaar de Haagse fietsstrategie tot 2040 uiteenzette. In dit jaar is de (elektrische) fiets het belangrijkste vervoermiddel voor verplaatsingen in de stad. Ook voor de middellange afstand – met name regionaal woon-werkverkeer – pakken Hagenaars en inwoners van de buurgemeenten dan bij voorkeur de fiets. Het totale fietsgebruik in Den Haag is in 2024 met 50% gegroeid ten opzichte van 2018. De herinrichting van de Maanweg maakt onderdeel uit van het Uitvoeringsprogamma Ruim Baan Voor de Fiets.
De plannen voor de herinrichting van de Maanweg lopen vooruit op de komst van het HOV-traject en moet de verkeersveiligheid tot die tijd waarborgen. Met de komst van het HOV zal de Maanweg definitief ingericht worden, waaronder ook adequate fietsvoorzieningen.
Figuur 1: Luchtfoto bestaande situatie, de Maanweg is rood omkaderd.
De Maanweg is van oudsher een industrieweg vanaf en naar Voorburg en het rijkswegennet. Aan de westzijde zijn meerdere bedrijven gevestigd. Aan de oostzijde bevindt zich een ecologische zone die tevens de grens met gemeente Leidschendam-Voorburg markeert. Aan de zuidzijde is Binckeiland inmiddels opgeleverd met 232 woningen. Aan de noordwestzijde bevindt zich de omgeving van het Maanplein met inmiddels meerder bouwblokken waaronder Elara met 266 woningen op de hoek met de Regulusweg.
Aan de westzijde van de Maanweg bevinden zich parkeerplaatsen (haaks parkeren) die voornamelijk bedoeld zijn voor de bestaande ondernemers aan de Maanweg. Op de weg staan met regelmaat vrachtwagens stil om te laden en lossen, wat een obstakel is voor fietsers. Aan de oostzijde bevinden zich ook parkeerplaatsen (langsparkeren). De Maanweg bestaat in beide rijrichtingen uit twee rijbanen. De maximumsnelheid is 50 km p/u.
In eerste instantie zijn er verschillende mogelijkheden onderzocht om op korte termijn tijdelijke maatregelen door te voeren om de verkeersveiligheid op de Maanweg te verbeteren, waaronder het afzetten van een rijstrook met barriers en het toevoegen van drempels. Dit met het oog op de aanpassing van de Maanweg op afzienbare termijn voor de realisatie van HOV. Dit bleek niet mogelijk met eenvoudige middelen of zou de verkeersveiligheid niet verbeteren, doordat er een rijbaan jaren afgezet zou moeten worden tot de komst van het HOV. Hierdoor is een meer ingrijpende herinrichting noodzakelijk is. Er zijn verschillende ontwerpen opgesteld die aan de ondernemers van de Maanweg voorgelegd zijn. Deze zijn allen gebaseerd op een beperkte aanpassing van de rijbaan en geen complete herinrichting over de volle breedte van de weg. Op basis van de input van de ondernemers is het ontwerp zo opgesteld dat de ondernemers er zo min mogelijk hinder van ondervinden, maar de verkeersveiligheid wél zoveel mogelijk verbetert.
Er wordt een tweerichtingsfietspad aangelegd aan de kant van de ecologische zone aan de Maanweg tussen het kruispunt met de Binckhorstlaan en de Melkwegstraat. Hiervoor wordt één rijstrook aan de kant van de ecologische zone opgeofferd, net als de meeste parkeerplaatsen. Alleen t.b.v. snackbar De Maan blijven een aantal parkeerplaatsen behouden. Er wordt geen voetpad aangelegd naast het fietspad. Er is, buiten de snackbar, geen bestemming en er ligt reeds een voetpad in de groenstrook.
Deze oversteek is middels de al bestaande verkeerlichten veilig mogelijk. De kruising zal daarvoor beperkt worden aangepast. In de richting van de Binckhorstlaan moet de fietser 2 x oversteken. In de verkeerslichtenregeling zal een koppeling worden gemaakt waarmee de wachttijd voor de fiets zal worden beperkt.
Er is onderzocht of het fietspad doorgetrokken kon worden langs de ecologische zone van het kruispunt Maanweg-Melkwegstraat naar het kruispunt Maanweg-Regulusweg. Een gebrek aan ruimte maakt dit onmogelijk. Het fietspad is daarom ingepast op het aanwezige trottoir tussen de Melkwegstraat en het Maanplein en ter plaatse van het Maanplein is de fietsroute voorzien via de al bestaande ventweg. Bij het kruispunt met de Melkwegstraat moeten de fietsers oversteken om vervolgens via de ventweg bij het Maanplein naar het kruispunt met de Regulusweg geleid te worden. Er wordt een tweerichtingsoversteek voor de fiets toegevoegd aan de kant de Regulusweg. Dit vraagt een kleine aanpassing van de kruising en de verkeerslichtenregeling.
Het effect van de maatregelen zijn onderzocht door middel van een micro-simulatie. Daaruit bleek dat de maatregelen minimaal effect hebben op de doorstroming van het verkeer. Naar verwachting zullen de maatregelen dan ook niet leiden tot een toename van de congestie.
Figuur 2: nieuwe situatie kruispunt Binckhorstlaan- Maanweg
Figuur 3: nieuwe situatie kruispunt Melkwegstraat- Maanweg
Om te onderzoeken of het verantwoord is om de parkeerplaatsen te verwijderen is er een parkeerdrukmeting uitgevoerd. Daaruit bleek dat de parkeerplaatsen aan de kant van ecologische zone voornamelijk gebruikt worden door langparkeerders en daardoor niet noodzakelijk zijn. Per 1 december 2023 is in de avonduren al betaald parkeren ingevoerd om deze parkeerders te weren. Ook is het parkeren van grote voertuigen en aanhangers (APV 5.6 en 5.8) hier niet meer toegestaan. Sindsdien staan hier ’s avonds vrijwel geen auto’s meer geparkeerd. De parkeerplaatsen aan de zijde van de bedrijven blijven zoveel mogelijk behouden om de bedrijfsvoering van de ondernemers niet te belemmeren. Het laden en lossen blijft plaatsvinden op de weg. Door de aanleg van een fietspad hoeven fietsers hier niet meer omheen te fietsen.
Door een gebrek aan ruimte is het niet mogelijk om extra groen toe te voegen, ook omdat het om een herinrichting van aan deel van de rijbaan gaat. Met de komst van het HOV-traject zal de Maanweg immers opnieuw ingericht moeten worden, waardoor het toevoegen van groen mogelijk weer ongedaan gemaakt zou worden. De herinrichting van de Maanweg heeft geen invloed op de ecologische zone aan de zijde met Voorburg. Er wordt dus geen groen toegevoegd, maar ook niet verwijderd.
Het ontwerp is in de schetsfase voorgelegd aan het Q-Team Binckhorst. Vervolgens is het voorontwerp voorgelegd aan het VOV en de ACOR. Beide commissies hebben ingestemd met het voorontwerp.
Om het volledige ontwerp uit te kunnen voeren is het noodzakelijk dat de gemeente een stuk grond van 26m2 van Staedion (buitenruimte Elara) tijdelijk gebruikt. Hierover vinden gesprekken met Staedion plaats. Mochten de gesprekken niet leiden tot overeenstemming, dan wordt er gezocht naar een alternatief.
De Maanweg wordt definitief ingericht op het moment dat het HOV-traject wordt gerealiseerd. Daarom wordt alleen ingezet op strikt noodzakelijke aanpassingen voor verbetering van de verkeersveiligheid.
Voor het ontwerp is een beheerparagraaf opgesteld en afgestemd met de beheerders. De beheerkosten bedragen € 666,38 per jaar meer dan t.o.v. de huidige situatie.
Dekking zal plaatsvinden uit de extra middelen voor Beheer en Onderhoud van € 5,2 mln., beschikbaar vanaf 2024 in de begroting voor investeringen gefinancierd uit de reserve Verbetering Duurzame Mobiliteit.
De kosten worden gedekt uit Uitvoeringsprogamma Ruim Baan Voor de Fiets en zijn geraamd op
€ 1.600.000,-. Dit bedrag is exclusief € 666,38 beheerkosten per jaar.
De totale projectkosten zijn geraamd op €1.600.000,-. Dit bedrag is inclusief voorbereiding, VAT en onvoorzien (exclusief btw) gebaseerd op prijspeil 2023. De kosten worden gedekt uit het Programma 12 Mobiliteit, Reserve verbetering duurzame mobiliteit, Uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets 2020 -2025 (RIS306923), thema ‘Ontbrekende Schakels’. Daarnaast wordt een subsidie verwacht van de MRDH voor €800.000- voor de verbetering van het fietsnetwerk en verbetering van de verkeersveiligheid.
De gemeente streeft ernaar om in Q1 2025 te starten met de uitvoering van de herinrichting. Deze streefdatum is afhankelijk van besluitvorming en het definitieve tijdsslot. De planning ten aanzien van het verdere verloop van dit project, vanaf het collegebesluit ‘vrijage voor inspraak’ ziet er als volgt uit (onder voorbehoud):
Met dit besluit wordt het concept voorontwerp ter inzage gelegd. Na het collegebesluit vindt de publicatie in het Gemeenteblad plaats. Vervolgens start de ter inzage termijn van zes weken.
Zodra het besluit is genomen, worden de betrokken stakeholders en buurtbewoners geïnformeerd over het besluit en de exacte data. De locatie van de terinzagelegging alsook de vorm van de verdere informatievoorziening (zoals een inloopavond) worden nader bepaald en gecommuniceerd.
Na de ter inzage termijn en de verwerking van de inspraakreacties neemt het gemeentebestuur een vaststellingsbesluit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-106660.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.