Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 543268 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 543268 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot vaststellen van de gewijzigde lijst ‘Opdrachtgeverschap projecten in de gebiedsontwikkeling’ d.d. 7 november 2023 en wijziging van bijlage A kaart met grenzen van de stedelijke gebieden, projecten en belangen en bijlage C kaart -VTH taken en -bevoegdheden Omgevingsdienst- behorende bij de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022
Vast te stellen de in bijlage 1 bij dit besluit behorende gewijzigde lijst ‘Opdrachtgeverschap projecten in de gebiedsontwikkeling’ d.d. 7 november 2023.
De kaart Bijlage A met grenzen van stedelijke gebieden, projecten en belangen behorende bij de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 wordt gewijzigd conform bijlage 2 (kaart Bijlage A met grenzen van stedelijke gebieden, projecten en belangen d.d. 7 november 2023) bij dit besluit.
Aldus vastgesteld in de vergadering 5 december 2023,
De voorzitter
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
In de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 (verder: de Verordening) vastgesteld bij besluit van 11 november 2021 (Gemeenteblad 2021, nr. 443018) is opgenomen dat het college van Burgemeester en Wethouders het dagelijks bestuur (DB) in elk van de stadsdelen benoemt. Het DB oefent namens het college, als verlengd lokaal bestuur, taken en bevoegdheden uit. De taken en bevoegdheden die door het college aan het dagelijks bestuur zijn opgedragen zijn vermeld in de bij de verordening behorende bijlage 2 (taken) en bijlage 3 (bevoegdheden).
In de Verordening is als bijlage bij bijlage 3 kaart A opgenomen waarop de grenzen van stedelijke gebieden, projecten en belangen zijn aangegeven. Uitgangspunt is dat voor alle nieuwe projecten in de initiatieffase wordt bepaald welk bestuur verantwoordelijk is. Het op kaart aangewezen zijn als stedelijk gebied, project en belang heeft onder meer tot gevolg dat de voorbereiding van bestemmingsplannen en een wijziging van het omgevingsplan niet ter hand wordt genomen door het dagelijks bestuur maar door het college. Als een project gereed is, worden de bevoegdheden weer overgedragen aan het lokale bevoegd gezag. De betrokken dagelijks besturen zijn allen in de gelegenheid gesteld advies te geven over het voornemen.
Voor de VTH-bevoegdhedenverdeling is het van belang dat deze bevoegdhedenverdeling zowel territoriaal is geregeld, als op onderwerp. Zo worden bijvoorbeeld de vergunningen voor tunnels en bepaalde milieu-inrichtingen ongeacht waar zij liggen door de ODNZKG behandeld en afgedaan. De bijgevoegde kaart C (bijlage 3) geeft aan voor welke gebieden de ODNZKG (behoudens enkele in de verordening opgenomen uitzonderingen) het bevoegd gezag is voor de VTH-taken.
Ten behoeve van het hebben en behouden van optimaal overzicht van het ambtelijke en bestuurlijke opdrachtgeverschap van de projecten worden de wijzigingen hierin één keer per jaar aan het college voorgelegd.
Op de lijst ‘Opdrachtgeverschap projecten in de gebiedsontwikkeling’ worden de projecten in de gebiedsontwikkeling opgenomen met daarbij waar het ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgeverschap ligt. Voor de meeste gebieden in de gebiedsontwikkeling ligt het ambtelijk opdrachtgeverschap bij Grond en Ontwikkeling (G&O). Daar waar op de lijst is opgenomen dat het bestuurlijk opdrachtgeverschap bij het college ligt zijn deze gebieden ook aangeduid op Kaart A (Artikel II).
a. Voor de volgende projectgebieden gelegen komt het bestuurlijk opdrachtgeverschap lokaal te liggen:
1. Amstellandlaan, Stadsgebied Weesp
Er is onder regie van de voormalige gemeente Weesp een Ruimtelijk Kader vastgesteld voor een deel van een bedrijvengebied aan de Amstellandlaan te Weesp. In de praktijk spitst het zich momenteel toe op één enkele transformatie van een kantorenpand naar een appartementengebouw, aan de Pampuslaan 1, door een projectontwikkelaar, die een deel van de panden aan de Amstellandlaan in bezit heeft. Het gaat dus om een relatief kleine ontwikkeling. Vanuit het stadsdeel is daarom het verzoek gekomen om dit zowel ambtelijk als bestuurlijk vanuit het stadsdeel op te kunnen pakken.
2. Javabrug, Stadsdeel Oost/Noord
Met het op 7 februari 2022 vaststellen van het geactualiseerde voorkeursbesluit Sprong over het IJ waarin de locaties en uitgangspunten voor drie vaste oeververbindingen zijn vastgelegd, is besloten dat de Javabrug niet meer gerealiseerd zal worden. Het grote gebied dat hiervoor gereserveerd was, wordt nu lokaal. Alleen de tijdelijke school in stadsdeel Oost (onder de naam projectnaam Kop Java) valt ambtelijk nog onder G&O en bestuurlijk onder het college.
3. Twiske Zuid, Stadsdeel Noord
Het project Twiske Zuid is al enige tijd afgerond. De afspraak is dat het opdrachtgeverschap dan weer bij het stadsdeel/DB komt te liggen.
b. voor de volgende projecten wijzigt het ambtelijk opdrachtgeverschap.
Het stedelijk projectgebied Schinkelkwartier, gelegen in stadsdeel Zuid, dat onder G&O valt, grenst aan het stedelijk projectgebied Zuidas, dat onder Zuidas valt. De gebiedsontwikkeling van Schinkelhaven (deelgebied van Schinkelkwartier) vindt deels plaats op gebied dat nu in het gebied lag, waar werkzaamheden ten behoeve van Zuidasdok plaatsvonden. Omdat de werkzaamheden op deze overlappende locaties zijn afgrond, kan de grens nu worden aangepast. Hierdoor komt de grootstedelijke grens van Schinkelkwartier overeen met de grenzen van het plangebied. Waardoor de ontwikkeling van kleine deelgebieden van Schinkelkwartier bemoeilijkt werd. In overleg tussen Zuidas en G&O is er een nieuwe grens vastgesteld. Het bestuurlijk opdrachtgeverschap wijzigt niet.
Voor het projectgebied Zeeburgerpad wijzigt alleen het ambtelijk opdrachtgeverschap. Bestuurlijk blijft het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost en het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum verantwoordelijk. De wijziging van het ambtelijk opdrachtgeverschap voor Zeeburgerpad is nodig omdat de GREX groter ingeschat is dan 5 miljoen en omvat een gedeelte in stadsdeel Oost en stadsdeel Centrum. Het ambtelijke opdrachtgeverschap moet daarom stedelijk onder gebracht worden in plaats van bij de stadsdelen. De kaarten A&C hoeven voor dit project dus niet te worden aangepast. De stadsdelen Centrum en Oost hebben hiermee ingestemd.
Op 18 juli 2023 heeft het college ingestemd met de kaart A Grenzen van stedelijke gebieden, projecten en belangen en Kaart C VTH taken en bevoegdheden Omgevingsdienst d.d. 18 juli 2023, deze kaarten wordt nu gewijzigd, de wijzigingen zien op het volgende:
Er zijn drie elementen die elkaar raken in de ruimtelijke ontwikkeling en waar een verschillende taakverdeling voor geldt:
Ten aanzien van zowel Taakverdeling I als Taakverdeling II geldt dat de aanwijzing als stedelijk gebied of belang, enkel ziet op uitvoering taken en bevoegdheden welke noodzakelijk zijn voor het betreffende project. Voor het overige wijzigen de taken en bevoegdheden niet.
I. Verdeling voorbereidende procedure omgevingsplannen tussen dagelijks bestuur en college (kaart A);
Voor omgevingsplannen is op de kaart A (bijlage 2) weergegeven in welke gebieden het dagelijks bestuur dan wel het college de voorbereideinde handelingen betreffende een wijziging van het omgevingsplan uitoefent.
II. Verdeling van de VTH bevoegdheden, waarbij zowel het dagelijks bestuur als de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) de vergunningen, toezicht en handhaving namens het college verzorgt (beslispunt 3, kaart C);
Voor de VTH-bevoegdhedenverdeling is het van belang dat deze bevoegdhedenverdeling zowel territoriaal is geregeld, als op onderwerp. Zo worden bijvoorbeeld de vergunningen voor tunnels en bepaalde milieu-inrichtingen ongeacht waar zij liggen door de ODNZKG behandeld en afgedaan. De bijgevoegde kaart C (bijlage 3) geeft aan voor welke gebieden de ODNZKG (behoudens enkele in de verordening opgenomen uitzonderingen) het bevoegd gezag is voor de VTH-taken.
Ten aanzien van zowel Taakverdeling I als Taakverdeling II geldt dat de aanwijzing als stedelijk gebied of belang, enkel ziet op uitvoering van de taken en bevoegdheden welke noodzakelijk zijn voor het betreffende project. Voor het overige wijzigen de taken en bevoegdheden niet.
III. Verdeling ambtelijk opdrachtgeverschap tussen stadsdeelorganisatie en afdelingen (zie artikel I).
Hierna volgt een beschrijving per gebied:
Er is onder regie van de voormalige gemeente Weesp een Ruimtelijk Kader vastgesteld voor een deel van een bedrijvengebied aan de Amstellandlaan te Weesp. In de praktijk spitst het zich momenteel toe op één enkele transformatie van een kantorenpand naar een appartementengebouw, aan de Pampuslaan 1, door een projectontwikkelaar, die een deel van de panden aan de Amstellandlaan in bezit heeft.
Het gaat dus om een relatief kleine ontwikkeling. Vanuit het stadsdeel is daarom het verzoek gekomen om dit zowel ambtelijk als bestuurlijk vanuit het stadsdeel op te kunnen pakken. Dit betreft een wijziging in taak I (kaart A, bijlage 2). De VTH bevoegdheid (Taak II) wijzigt niet en blijft bij het stadsdeel.
Voor het projectgebied Molenwijk in stadsdeel Noord is met het principebesluit van 15 december 2020 al besloten dat het ambtelijk opdrachtgeverschap bij G&O lag en het bestuurlijk opdrachtgeverschap bij het college. Met dit besluit wordt dit nu ook op kaart A verwerkt. De VTH bevoegdheid (Taak II) wijzigt niet en blijft bij het stadsdeel.
Het stedelijk projectgebied Schinkelkwartier, gelegen in stadsdeel Zuid, dat onder G&O valt, grenst aan het stedelijk projectgebied Zuidas, dat onder Zuidas valt. De gebiedsontwikkeling van Schinkelhaven (deelgebied van Schinkelkwartier) vindt deels plaats op gebied dat nu in het gebied lag, waar werkzaamheden ten behoeve van Zuidasdok plaatsvonden. Omdat de werkzaamheden op deze overlappende locaties zijn afgrond, kan de grens nu worden aangepast. Hierdoor komt de grootstedelijke grens van Schinkelkwartier overeen met de grenzen van het plangebied. In overleg tussen Zuidas en G&O is er een nieuwe grens vastgesteld. Het bestuurlijk opdrachtgeverschap wijzigt niet. Kaart A wordt gewijzigd op de nieuwe grens en de VTH bevoegdheden voor de gebieden die nu onder het Project Schinkelkwartier vallen, komen nu bij het dagelijks bestuur van stadsdeel Zuid te liggen. Stadsdeel Zuid heeft hiermee ingestemd.
Met het op 7 februari 2022 vaststellen van het geactualiseerde voorkeursbesluit Sprong over het IJ waarin de locaties en uitgangspunten voor drie vaste oeververbindingen zijn vastgelegd, is besloten dat de Javabrug niet meer gerealiseerd zal worden. Het grote gebied dat hiervoor gereserveerd was, wordt nu lokaal. Dit betreft een wijziging in taak I (kaart A, bijlage 2) en de VTH bevoegdheid (Taak II) voor dit gebied. Alleen de tijdelijke school (onder de naam projectnaam Kop Java) valt ambtelijk nog onder G&O en bestuurlijk onder het college.
5. Oostbrug (Sprong over het IJ), Oost/Noord
6. Westbrug (Sprong over het IJ), West/Noord
7. Voetgangerspassage CS (Sprong over het IJ), Centrum/Noord
Met het programma Sprong over het IJ wil Amsterdam de oversteek over het IJ structureel verbeteren. Dit wil de gemeente doen, door de realisatie van twee bruggen (de Oostbrug en de Westbrug) en een voetgangerspassage achter het Centraal Station.
In de Omgevingsvisie zijn de verkenningsgebieden voor de bruggen en de voetgangerspassage – inclusief aanlanding - opgenomen als ruimtelijke reservering. Formeel zijn deze projecten nog niet op de kaart met stedelijke gebieden, projecten en opgenomen. Door deze gebieden ook op te nemen op de kaart in Bijlage A op te nemen wordt dit geformaliseerd.
Met het collegebesluit wordt het project Sprong over het IJ aangewezen als stedelijk project en niet als stedelijk gebied. Hiermee wordt alleen de besluitvorming die ziet op het project omtrent de vaste oeververbindingen gecentraliseerd. De overige besluitvorming blijft lokaal.
Het projectgebied betreft de drie verkenningsgebieden, zoals vastgelegd in het geactualiseerde Voorkeursbesluit en in de Nota van Uitgangspunten. Deze verkenningsgebieden zijn het formele zoekgebied over het IJ en de aanlandingen aan de noord- en zuidzijde van het IJ waar de Oost- en Westbrug en de voetgangerspassage aanlanden in de gebieden. Van de vaste oeververbindingen komt de voetgangerspassage deels in stadsdeel Centrum te liggen.
Het verkenningsgebied van de voetgangerspassage, voorziet in een voetgangerspassage tussen het Centraal Station en de Buiksloterweg. Bij het verkenningsgebied horen ook de aanlandingspunten waar de voetgangerspassage aanlandt, te weten het Centraal station, aan de zuidzijde en de Buiksloterweg aan de noordzijde van de voetgangerspassage.
Doel aanwijzing als stedelijk project
Het is om meerdere redenen wenselijk om de verkenningsgebieden uit de Nota van Uitgangspunten van Sprong over het IJ aan te wijzen als stedelijk project. Ten eerste is het project van belang voor de hele stad. Het versterkt de verbinding tussen verschillende stadsdelen het faciliteert de groeit van het stadsdeel Noord. Daarmee overstijgt het de belangen van de individuele stadsdelen waar de verkenningsgebieden in zijn gelegen. Ten tweede liggen de verkenningsgebieden verspreid over verschillende stadsdelen. De aanlandingsgebieden liggen immers in de stadsdelen Noord, Oost, West en Centrum en zijn er per oeververbinding in ieder geval altijd twee stadsdelen betrokken. Om te voorkomen welk stadsdeel de vergunning behandeld, is het wenselijk om dit centraal te regelen en door de ODNZKG te laten uitvoeren.
Tot slot zijn de verkenningsgebieden via de ruimtelijke reservering in de Omgevingsvisie al als stedelijk gebied aangemerkt. Dit wordt met dit besluit geformaliseerd, zij het met dit besluit niet het hele gebied, maar alleen het projectgebied wordt aangewezen als stedelijk project.
De voorbereiding van het bestemmingsplan/omgevingsplan (Taak I, Kaart A) komt bij de centrale stad te liggen. De VTH-taken en bevoegdheden gaan over van het stadsdeel naar de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (Taak II, kaart C).
8. Twiske Zuid, Stadsdeel Noord
Het project Twiske Zuid is al enige tijd afgerond. De afspraak is dat het opdrachtgeverschap (Taak I) dan weer bij het stadsdeel/DB komt te liggen. De VTH bevoegdheid (Taak II) wijzigt niet en blijft bij het stadsdeel.
Hieronder staan per project de uitsnedes uit de zowel de oude kaart (juli 2023) als de nieuwe kaart (november 2023) met stedelijke gebieden en belangen zodat duidelijk is wat de wijzigingen zijn.
1 Amstellandlaan, Stadsgebied Weesp
Geen wijziging kaart C, Wijziging kaart A:
Geen wijziging kaart C, Wijziging kaart A:
3 Schinkelkwartier, Stadsdeel Zuid
4 Javabrug, Stadsdeel Oost/Noord
5 Oostbrug (Sprong over het IJ), Stadsdeel Oost/Noord
6 Westbrug (Sprong over het IJ), Stadsdeel West/Noord
7 Voetgangerspassage CS (Sprong over het IJ), Stadsdeel Centrum/Noord
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-543268.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.