Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 540088 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 540088 | beleidsregel |
Besluit tot wijziging van nadere regel duurzame en gezonde schoolgebouwen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht,
Gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 41 lid 1 van de Verordening huisvesting scholen gemeente Utrecht,
Overwegende dat jaarlijks de normbedragen geïndexeerd moeten worden om de normbedragen voor schoolgebouwen en andere voorzieningen als bedoeld in de Verordening huisvesting scholen aan te passen aan het meest recente prijspeil,
Besluiten de Nadere regel duurzame en gezonde schoolgebouwen als volgt te wijzigen:
De nadere regel duurzame en gezonde schoolgebouwen wordt als volgt gewijzigd:
‘Het schoolbestuur ontvangt van de Rijksoverheid een vergoeding voor onderhoud, exploitatie en energielasten. Het college voorziet in huisvesting. Als het college hogere kosten maakt bij de bouw van het schoolgebouw vanwege verduurzaming, kan dat leiden tot lagere lasten voor het schoolbestuur. Door deze besparing van het schoolbestuur en een aanvullend gemeentelijk budget te combineren, kan een energieneutraal schoolgebouw haalbaar worden.’
In het eerste lid wordt na ‘De omschreven onderwerpen in lid 2 en 3 zijn in ieder geval onderdeel van gesprek’ de volgende zinsnede toegevoegd ‘Soms blijkt dat het niet mogelijk is om voor 100% een energieneutraal schoolgebouw te maken, in dat geval heeft het schoolbestuur de mogelijkheid om door middel van een business case conform bijlage 1 aan te tonen welk percentage wel ENG realiseerbaar is.’
‘Het budget dat het schoolbestuur of de school bijdraagt aan de toekomstige besparing op energielasten heet het rendabele deel. Het schoolbestuur financiert het rendabele deel. Als het schoolbestuur het rendabele deel niet in één keer kan betalen, kan het college besluiten om voor het rendabele deel het schoolbestuur te financieren (lenen). Het schoolbestuur of de school betaalt de financiering en een jaarlijkse rente terug met de jaarlijkse besparing op de energielasten. De eisen zoals opgenomen onder sublid d gelden ook voor de financiering van het rendabele deel.
De energieprestatie bij BENG bij scholen wordt bepaald aan de hand van 3 individueel te behalen eisen:
BENG 1 : de maximale energiebehoefte in kWh per m2 gebruiksoppervlak per jaar (kWh/m2.jr)
BENG 2 : het maximale primair fossiel energiegebruik, eveneens in kWh per m2 gebruiksoppervlak per jaar (kWh/m2.jr)
BENG 3: het minimale aandeel hernieuwbare energie in procenten (%)
Vanuit BZK/RVO 2019 (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties / Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) zijn voor onderwijs de volgende eisen vast gesteld (zie ook PvE Frisse Scholen 2021)
Indien de BENG2 pijler op 0 kWh per m² en de BENG 3 op 100% uitkomt, is een pand volledig energie neutraal en voldoet deze aan de ENG eisen.
Minimale eisen aan schoolgebouwen:
De berekening tot een ENG toeslag kan als volgt toegepast worden:
Een architect maakt altijd een BENG berekening op basis van zijn ontwerp om te voldoen aan het bouwbesluit. In het rapport worden de uitkomsten worden per categorie (beng 1, 2 en 3) opgenomen.
Wil de opdrachtgever naar volledig ENG, dan zal hij aanpassingen moeten doen in het ontwerp. Na het maken van het definitieve ontwerp (met de aanpassingen) zal een nieuwe BENG berekening gemaakt moeten worden. Ook daaruit komt per categorie een uitkomst op beng 1, 2 en 3.
Het procentuele verschil tussen het eerste ontwerp (de minimale BENG eisen) en het uiteindelijke definitieve ontwerp met de extra aanpassingen geeft het percentage weer waarmee de toeslag toegekend wordt.
Een school gaat renoveren. Een architect heeft aanpassingen gedaan en uit de Beng berekening blijkt
dat hij precies voldoet. Oftewel uit het rapport blijkt:
Nadat de Architect aanpassingen heeft gedaan doordat hij een beter type isolatie heeft toegepast, de
vloer extra heeft geïsoleerd, naden en kieren extra heeft dichtgezet, HR+++ glas toegepast,
zonnepanelen, een warmtepomp etc. komt zijn berekening uit op:
Het procentuele verschil is dan:
BENG 1: 100/190 – 1 * 100% = 47,37%
BENG 2: 48/70 – 1 * 100% = 31,42%
In dit voorbeeld ontvangt de school 39,4 % van de toelage.
Ontwerp mogelijkheden om aan de BENG eisen te voldoen:
Bij de eerste indicator staat het beperken van de energiebehoefte centraal. Zon- en daglicht moeten zo optimaal mogelijk benut worden. Dit kan gerealiseerd worden door de positie van het gebouw.
Maar ook laat de berekening Als / Ag ≤ 190 kWh per m² dat hoe compacter het gebouw, hoe lager de grenswaarde voor de energie behoefte (Als = oppervlakte gebouwschil ; Ag = verwarmd vloer oppervlak) Verder zijn goede isolatie en een goede luchtdichtheid van belang om aan BENG 1 te voldoen.
Per 1 januari 2021 heeft de NTA 8800 de NEN 1068 vervangen. De Nederlandse berekening van de warmteweerstand.’
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-540088.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.