Verkeersbesluit fysieke afsluiting Molenweg

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EPE;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op:

artikel 15, lid 1 WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 15, lid 2 WVW 1994, voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen van of verwijdering van fysieke voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik kan maken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 19 april 2023 is gemandateerd aan de Teamleider Beheer en Realisatie, afdeling Ruimte;

artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van de verkeersborden C12 (gesloten voor alle motorvoertuigen), het onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) en het onderbord ‘uitgezonderd t.b.v. aanwonenden (adressen) en exploitatie aangrenzende percelen’ e.e.a. conform bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel advies is gevraagd aan de gemandateerde van de Politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland;

het in januari 2023 door het college vastgestelde Verkeersplan Wissel.

 

Overwegende dat:

de betreffende weg is gelegen buiten de bebouwde kom van Epe;

de betreffende weg is in beheer van de gemeente Epe;

de betreffende weg een erftoegangsweg is;

de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

het in het belang van de direct aanwonenden is de afsluiting aan te brengen;het de leefbaarheid van de Molenweg en omgeving verbeterd;

er vanuit het Verkeersplan Wissel middels participatie een breed gedragen plan is opgesteld;

met de afstuiting van de Molenweg voor gemotoriseerd verkeer halverwege de weg, wordt het smalle weggedeelte tussen de bomen een autoluwe weg, die ruimte biedt aan het vele fiets- en wandelverkeer;

deze maatregel ervoor zorgt dat er geen doorgaande autoroute meer door de Molenweg is en daarmee zorgt voor een afname van de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer op de Molenweg-west;

deze maatregel ervoor zorgt dat de Molenweg niet meer gebruikt kan worden als doorgaande route;

deze maatregel ervoor zorgt dat de Molenweg verkeersveiliger wordt;

het autoverkeer via de Paalbeekweg het gebied in en uit kan rijden;

de Paalbeekweg voldoende breed profiel heeft;

de Paalbeekweg ook door fietsers gebruikt wordt, maar fietsers hebben ook een alternatieve routemogelijkheid, namelijk via de Blekersweg of via het Molenpad;

om ongewenste effecten van deze afsluiting op de Molenweg te voorkomen, aanvullende maatregelen genomen zijn: de wegen ten noorden van de knip op de Molenweg worden ook afgesloten om sluipverkeer via deze routes te voorkomen;

er voorafgaand aan de afsluiting extra bewegwijzering wordt geplaatst om de gewenste route via de Paalbeekweg aan te duiden en zoekverkeer te voorkomen;

de afsluiting pas wordt gerealiseerd als de extra bewegwijzering gerealiseerd is;

de afsluiting wordt gerealiseerd middels een uitneembare paal in een wegversmalling;

de uitneembare paal bij uitzondering tijdelijk uitgenomen kan worden voor groot verkeer;

de verkeersmaatregel mede wordt genomen in relatie tot besluit openbare orde;

het belang van de direct aanwonenden prevaleert boven de vrijheid van verkeer;

er vóór en na de realisatie van de maatregel tellingen worden uitgevoerd voor het monitoren van het effect;

er op de Le Chevalierlaan aan de zijde van de aansluiting op de rotonde N309 het bord L08 (beter bekend als ‘doodlopende weg’) met onderbord OB54 (beter bekend als ‘uitgezonderd (brom)fietsers’) wordt geplaatst;

er op de Molenweg ter hoogte van de aansluiting Paalbeekweg een vooraankondiging wordt geplaatst met het bord C12 (beter bekend als ‘gesloten voor motorvoertuigen’), onderbord OB54 (beter bekend als ‘uitgezonderd (brom)fietsers’) en onderbord ‘na 1,5 km’ wordt geplaatst;

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

gelet op de voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

het overige verkeer ruim voldoende gelegenheid heeft tot het gebruiken van andere wegen;

BESLUIT

 

  • 1.

    door middel van het plaatsen van verkeersbord C12 met onderbord OB54 (beter bekend als ‘uitgezonderd (brom)fietsers’) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Molenweg de weg te sluiten voor alle motorvoertuigen behoudens de uitzonderingen;

  • 2.

    door middel van het plaatsen van verkeersbord C12 met een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd t.b.v. aanwonenden Molenweg 41-43-47-80 en exploitatie aangrenzende percelen’ en met onderbord OB54 (beter bekend als ‘uitgezonderd (brom)fietsers’) van bijlage 1 van het RVV 1990 de weg te sluiten voor alle motorvoertuigen behoudens de uitzonderingen;

  • 3.

    door middel van een fysieke afsluiting middels een wegversmalling met daarin een neerklapbare verkeerspaal de bebording wordt ondersteund;

  • 4.

    de genoemde verkeerstekens te plaatsen zoals op figuur 1 t/m 3 is aangegeven;

  • 5.

    alle bestaande verkeerstekens die strijdig zijn met het voorgaande te verwijderen.

 

 

Epe, 11 december 2023

Burgemeester en wethouders,

Namens deze,

A. Malloggi

teamleider Beheer en Realisatie, afdeling Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Dat kan via de website van de gemeente Epe (www.epe.nl) of per post. In uw bezwaar legt u uit waarom u het niet eens bent met het besluit. Uw bezwaar moet binnen 6 weken bij ons binnen zijn, gerekend vanaf de datum bovenaan deze brief. Op de website van de gemeente Epe vindt u het formulier ‘bezwaar maken’. U logt in met uw DigiD (personen) of eHerkenning (bedrijven). Stuurt u liever een brief, dan moet hierin de volgende informatie staan:

 

  • 1.

    uw naam en adres

  • 2.

    telefoonnummer

  • 3.

    mobiele nummer

  • 4.

    e-mailadres

  • 5.

    de datum van uw bezwaarschrift

  • 6.

    het besluit waartegen u bezwaar maakt (zaaknummer of kopie besluit)

  • 7.

    de reden waarom u het niet eens bent met het besluit

  • 8.

    uw handtekening

U kunt uw bezwaarschrift sturen naar:

Gemeente Epe, t.a.v. het college van burgemeester en wethouders, Postbus 600, 8160 AP Epe.

Nieuwe beslissing

Na ontvangst van uw bezwaarschrift nemen wij opnieuw een besluit. Het besluit dat in deze brief staat blijft tot die tijd geldig. In sommige gevallen kunt u niet op een nieuw besluit wachten. Bijvoorbeeld bij spoed. U kunt dan naast het indienen van een bezwaarschrift bij de gemeente ook een ‘verzoek om voorlopige voorziening’ doen. Dit kan bij de voorzieningenrechter in Arnhem.

Wilt u meer weten over de procedure als u bezwaar maakt? Kijk dan op www.epe.nl of kijk op www.rijksoverheid.nl voor meer informatie.

Naar boven