Gemeenteblad van Lansingerland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2023, 528316 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2023, 528316 | delegatie- of mandaatbesluit |
Mandaatregeling Lansingerland 2024
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland en de burgemeester van de gemeente Lansingerland, ieder wat betreft zijn bevoegdheden;
gelet op de Gemeentewet en titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat, het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren aan ondergeschikte ambtenaren of aan anderen, dan wel aan hen volmacht te verlenen tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen of aan hen machtiging te verlenen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke handeling zijn.
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Artikel 3 Bijwerking Mandaatregister
Indien bij afzonderlijk besluit (onder)mandaat wordt verleend en dit (nog) niet is opgenomen in het bijgevoegde Mandaatregister, of het verleende (onder)mandaat geheel, gedeeltelijk of tijdelijk wordt ingetrokken, dan dient het bijgevoegde Mandaatregister te worden geactualiseerd. Actualisatie van het Mandaatregister wordt tenminste eenmaal per jaar verricht door het team Juridische Zaken & Inkoop, van het domein Bedrijfsvoering. Het bijgewerkte Mandaatregister wordt ter kennis gebracht aan het bevoegde bestuursorgaan.
Artikel 4 Reikwijdte mandaat, volmacht en machtiging
Wanneer het college of de burgemeester mandaat, volmacht of machtiging verleent met betrekking tot een bepaalde bevoegdheid, dan wordt daarmee ook bedoeld het verrichten van alle daarbij behorende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
In geval van afwezigheid van de functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn gemandateerd of ondergemandateerd, worden deze uitgeoefend door diens plaatsvervanger, met in achtneming van het volgende:
Diegene die mandaat of ondermandaat verleent kan deze geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk intrekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan het bevoegde bestuursorgaan gezonden.
Artikel 10 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Waar in dit besluit wordt gesproken over mandaat dient, tenzij anders is bepaald, daaronder tevens te worden begrepen volmacht en machtiging.
Het tot het moment van inwerkingtreding van dit besluit geldende mandaat blijft van toepassing voor zover het mandaat c.q. machtiging verleent tot het nemen van besluiten en verrichten van overige handelingen, voor zover daartoe krachtens enig overgangsrecht een verplichting of bevoegdheid bestaat op grond van een wettelijke bepaling, die als gevolg van de inwerkingtreding van wetgeving, waaronder de Omgevingswet en de daarmee verband houdende wet- en regelgeving, is ingetrokken.
Vastgesteld in Lansingerland op 5 december 2023.
Burgemeester en wethouders van Lansingerland
Mickel Beckers
Gemeentesecretaris
drs. Pieter van de Stadt
Burgemeester
Burgemeester van Lansingerland,
drs. Pieter van de Stadt
Toelichting op de Mandaatregeling Lansingerland 2024
Er worden dagelijks in naam van de gemeente of haar bestuursorganen besluiten genomen, opdrachten verstrekt en overeenkomsten gesloten. Het is voor eenieder van belang om te weten wie bevoegd is om zulke (rechts)handelingen te verrichten. De verdeling van deze bevoegdheden wordt geregeld in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Lansingerland 2024 en het Mandaatregister Lansingerland 2024 (hierna: de Mandaatregeling Lansingerland 2024).
Met het verlenen van mandaat worden het college en de burgemeester ontzorgd van besluit-vormingstaken, zodat zij zich meer kunnen richten op het bepalen van de hoofdlijnen en het stellen van doelen voor de (middel-)lange termijn. Verder zorgt het verlenen van mandaat ervoor, dat de administratieve procedures sneller en efficiënter doorlopen worden. Dit leidt tot verbeterde dienstverlening richting de burger en dat past binnen de doelstellingen van de gemeente Lansingerland.
Met betrekking tot het nemen van mandaat- en ondermandaatbesluiten heeft het team Juridische Zaken & Inkoop binnen het domein Bedrijfsvoering een coördinerende en adviserende rol. Zij beheert en distribueert het mandaatregister. Ten minste eenmaal per jaar verzorgt het team Juridische Zaken & Inkoop een algemene herziening van de mandaatregeling (incl. het register en de toelichting).
Alle mandaat- en ondermandaatbesluiten die buiten deze jaarlijkse herziening worden vastgesteld, worden door de teams zelf opgepakt. Het team Juridische Zaken & Inkoop neemt het mandaat-besluit op in het mandaatregister, nadat dit door het desbetreffende team is gepubliceerd.
Deze mandaatregeling bestaat uit twee gedeelten. Allereerst het mandaatbesluit waarin allerlei algemene zaken ten aanzien van mandaatverlening en volmacht- of machtiging worden geregeld. Vervolgens een register waarin alle mandaten zijn opgenomen.
Onderscheid mandaat, volmacht en machtiging
In de toelichting wordt het begrip mandaat gebruikt voor de verdeling van de bevoegdheden. Formeel worden de bevoegdheden van het college en de burgemeester onderverdeeld in:
Het college respectievelijk de burgemeester blijft altijd verantwoordelijk voor een in mandaat genomen besluit. Van een functionaris wordt verwacht dat bij de uitoefening van in mandaat gekregen bevoegdheden, de wet- en regelgeving in acht wordt genomen. Daarnaast dient een functionaris te handelen in overeenstemming met gemeentelijk beleid, zoals bijvoorbeeld het inkoop- en aanbestedingsbeleid en de instructies van de mandaatgever.
Uitgangspunten van het mandaatbesluit
Mandaat is gewoonlijk een bevoegdheidsverlening aan een hiërarchisch ondergeschikte. Een voorbeeld is de bevoegdheid van het college om op een aanvraag om een uitkering te beslissen, te mandateren aan de algemeen directeur.
Mandaat aan een niet-ondergeschikte is een uitzondering. Een voorbeeld is het mandaat aan de Directeur van de DCMR Milieudienst Rijnmond. Hiervoor geldt de bijzondere eis dat de geman-dateerde schriftelijke instemming dient te verlenen, tenzij de mandaatverlening is voorzien bij wettelijk voorschrift.
Een wettelijk voorschrift of de aard van de bevoegdheid kan zich, volgens artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht tegen mandaatverlening verzetten.
Het verlenen van ondermandaat is op grond van de Algemene wet bestuursrecht mogelijk, maar bestuursorganen moeten hiertoe wel uitdrukkelijk besluiten. In deze Mandaatregeling is dit opgenomen in artikel 2.
Het mandaatbesluit gaat uit van een systeem waarbij het college en de burgemeester het merendeel van haar bevoegdheden mandateert aan de algemeen directeur, (de 1e functionaris, gemeentesecretaris). De algemeen directeur mag vervolgens ondermandaat verlenen voor bepaalde bevoegdheden aan de in het mandaatregister genoemde 2e functionarissen, te weten de concern-directeuren. In de meeste gevallen kan ook de 2e functionaris ondermandaat verlenen aan de in het mandaatregister genoemde 3e functionarissen. Dit zijn de teammanagers. Ook de teammanagers zijn in de meeste gevallen bevoegd om ondermandaat te verlenen aan de in het mandaatregister genoemde 4e functionarissen, te weten de medewerkers.
Daarnaast zijn er nog een aantal bevoegdheden gemandateerd aan externe partijen.
Degenen die conform het mandaatregister bevoegd zijn opdrachten te verstrekken, mogen de gemandateerde begrotingsposten niet overschrijden. Onder het verlenen van een opdracht wordt verstaan het aangaan van een verplichting met financiële consequenties. De grensbedragen zijn genoemd in het mandaatregister.
Indien een gemandateerde afwezig is, dan is zijn plaatsvervanger bevoegd om het mandaat uit te oefenen. Deze plaatsvervanger moet formeel als zodanig zijn aangewezen (bijvoorbeeld bij zijn benoemingsbesluit of in zijn functiebeschrijving). Indien de gemandateerde en zijn plaatsvervanger afwezig zijn of er is geen plaatsvervanger aangewezen, dan is de plaatsvervanging geregeld via verticale, dan wel via horizontale plaatsvervanging.
In principe geldt de verticale plaatsvervanging, waarbij de eerstvolgende hogergeplaatste leidinggevende van de gemandateerde het mandaat krijgt toebedeeld. Dit betekent dat een teammanager een medewerker binnen hetzelfde team vervangt, de concerndirecteur de teammanager binnen hetzelfde domein en de algemeen directeur de concerndirecteuren.
Evenwel is horizontale vervanging ook toegestaan. Dit betekent dat de concerndirecteuren elkaar mogen vervangen, maar ook dat de teammanagers elkaar mogen vervangen mits zij werkzaam zijn binnen hetzelfde domein. Indien de bevoegdheden lager in de organisatie zijn belegd, bijvoorbeeld op medewerkersniveau, dan dient de plaatsvervanging te worden afgestemd met de teammanager. Uiteraard kunnen medewerkers elkaar alleen vervangen, als degene die de ander vervangt ook bevoegd is om het mandaat uit te oefenen. Zo kan een administratief medewerker bijvoorbeeld geen adviseur B vervangen, als het (onder)mandaat alleen is verleend aan adviseur B.
Algemene en bijzondere beperkingen
In de mandaatregeling worden grenzen gesteld aan de omvang van de mandaatverlening, in die zin dat er situaties zijn waarin het mandaat niet geldt en het besluit door het oorspronkelijk bevoegd bestuursorgaan wordt genomen. Dit is bijvoorbeeld aan de orde bij overschrijding van budgetten, bij persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde, als een besluit sterkt tot afwijking van vastgesteld beleid etc. Deze algemene beperkingen staan vermeld in artikel 5 van de mandaatregeling.
In de mandaatregeling worden grenzen gesteld aan de omvang van het (onder)mandaat. Zo vermeldt het mandaatregister per bevoegdheid eventueel ook bijzondere beperkingen. Deze beperkingen gelden in aanvulling op de algemene beperkingen uit artikel 5 van de mandaatregeling.
De burger die met een besluit wordt geconfronteerd dat in mandaat is genomen, dient hierover te worden geïnformeerd ingevolge artikel 10:10 van de Awb. Deze informatieplicht vloeit voort uit het meer omvattende beginsel van de rechtszekerheid. Het in mandaat genomen besluit moet dan ook vermelden namens welk bestuursorgaan het is genomen. In artikel 8 van deze regeling staat precies beschreven hoe besluiten die in (onder)mandaat zijn genomen, moeten worden ondertekend.
Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Om expliciet duidelijk te maken dat deze mandaatregeling ook van toepassing is op volmachten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, is in een schakelbepaling opgenomen in de mandaatregeling. Van belang is dat dit alleen geldt voor de gemandateerden die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het college en de burgemeester.
Deze regeling en het bij deze regeling behorende mandaatregister moeten worden gepubliceerd. Uit artikel 3:40 van de Awb volgt immers, dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekend-gemaakt. Dit geldt eveneens voor de ondermandaatbesluiten.
BIJLAGE 2. TEAM GEBIEDSOPGAVEN
BIJLAGE 3. TEAM RUIMTELIJK ECONOMISCHE STRATEGIE
BIJLAGE 6. TEAM OMGEVINGSRECHT
BIJLAGE 9. TEAM VEILIGHEID & APV
BIJLAGE 10. MAATSCHAPPELIJKE OPGAVEN
BIJLAGE 11. TEAM MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING & JEUGD
BIJLAGE 14. TEAM BESTUUR & COMMUNICATIE
BIJLAGE 15. TEAM JURIDISCHE ZAKEN & INKOOP
BIJLAGE 17. TEAM INFORMATIEVOORZIENING & INFORMATIEBEHEER
BIJLAGE 18. MANDATEN AAN NIET-ONDERGESCHIKTEN
BIJLAGE 19. VOLMACHT EN MACHTIGINGEN
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-528316.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.