Ontwerp-Verkeersbesluit: Tijdelijk afsluiten onbeveiligde spooroverweg Lentsesteeg - Brinkweg te Rheden

  •  

  • RHD2023-VKB-211

  • Zaaknummer 861393

  •  

  • Samenvatting:

  • Tussen de Brinkweg en de Lentsesteeg in Rheden bevindt zich een onbeveiligde spooroverweg, ook wel een NABO genaamd (een Niet Actief Beveiligde Overweg). Om de weggebruiker te beschermen en de veiligheid voor het wegverkeer en treinverkeer te garanderen, wordt deze overweg voor een bepaalde periode gesloten.

  •  

  • Burgemeester en wethouders van Rheden;

  •  

  • Gelet op:

  • De voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet (WVW) 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Algemene wet bestuursrecht (AWB), het Mandaatbesluit Rheden 2020 en de overige beleidsplannen van de gemeente Rheden.

  •  

  • Overwegingen:

  • De Lentsesteeg en de Brinkweg liggen buiten de bebouwde kom van Rheden en zijn in beheer bij de gemeente Rheden. De spoorweg is in beheer bij ProRail.

  • Op de huidig geldende wegcategoriseringskaart zijn deze wegen aangemerkt als erftoegangsweg.

  • Een overweg is een kruising van een weg en een spoorweg die wordt aangeduid door middel van verkeersbord J12 of J13 van bijlage I van het RVV 1990.

  • De spooroverweg is een onbewaakte spoorovergang die openbaar toegankelijk is en openbaar is in de zin van de Wegenwet.

  • Op overwegen geldt de hoofdregel dat het treinverkeer voorrang heeft op het wegverkeer, conform artikel 15a van het RVV 1990.

  •  

  • Deze bedoelde overweg is uitgerust met verkeersbord J13 (zgn. andreaskruizen) en waarschuwingsborden, maar wordt niet actief beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Hierdoor moeten weggebruikers extra alert zijn op naderende treinen.

    Dit leidt tot gevaarzetting in de vorm van (bijna-)ongelukken die hebben plaatsgevonden.

  • De spooroverweg is niet oversteekbaar voor motorvoertuigen. Door twee sluishekken kunnen alleen voetgangers en fietsers gebruikmaken van de spooroverweg.

    Voetgangers en fietsers vallen in de categorie langzaam verkeer en hebben daardoor relatief gezien een lange oversteektijd.

  •  

  • ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben de ambitie om vóór 2024 alle openbaar toegankelijke NABO’s aan te pakken, omdat deze onbeveiligde overwegen gevaarlijke situaties met zich mee brengen. Op onbeveiligde overwegen vinden regelmatig bijna-ongelukken plaats. Als een bijna-ongeluk of een echt ongeluk gebeurt, heeft dat grote gevolgen voor alle betrokkenen en de veiligheid van het treinverkeer.

  • Op deze onbeveiligde overweg heeft in het (recente) verleden al een aantal van deze bijna-ongelukken plaatsgevonden.

  •  

  • Het aantal passagierstreinen is gemiddeld acht per uur (NS Sprinter en NS Intercity). Daarnaast zijn er ook goederentreinen, die zowel in de nacht als overdag op dit traject rijden. Uit gegevens van 2021 blijkt dat er dagelijks zo’n 10 à 15 goederentreinen deze spooroverweg passeren.

  • De passagierstreinen passeren met een gemiddelde snelheid van 125km/u.

  • Niet alleen fietsers maar ook voetgangers maken gebruik van de overweg.

    Deze weggebruiker dient vanzelfsprekend ook beschermd te worden.

  • Een alternatief om de huidige spoorwegovergang-constructie in stand te houden door het alleen plaatsen van verkeersverbodsborden voor fietsers en voetganger, is niet kansrijk. Het is aannemelijk dat een fietser en/of voetganger dan alsnog in de verleiding komt om de spooroverweg te willen passeren.

  •  

  • De fysieke afsluiting gebeurt door middel van infrastructurele maatregelen, waarmee het oversteken van het spoor onmogelijk wordt gemaakt: onder andere het aanbrengen en verlengen van het hekwerk langs de spoorbaan, het wijzigen van de weginrichting bij de spoorwegovergang (wegnemen van verhardingen op en rondom het spoor) en het verwijderen van verkeersborden J13, inclusief de daarbij behorende waarschuwingsborden.

  •  

  • De mogelijke ervaring van hinder door de afsluiting van de spooroverweg is voor het langzame verkeer van bepaalde duur. De afsluiting van de spooroverweg is tijdelijk, omdat op deze locatie een spoortunnelonderdoorgang in voorbereiding is. Hiervoor werkt ProRail samen met de Gemeente Rheden, met financiering vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het langzame verkeer heeft op termijn weer doorgang tussen de Brinkweg en de Lentsesteeg.

  • Een voorwaarde voor de financiering van de spoortunnelonderdoorgang is dat deze onbeveiligde overweg uiterlijk 31 december 2023 afgesloten is voor alle verkeer.

  •  

    De huidige verwachting is dat in 2026 met de aanleg van de tunnel wordt gestart.

    Het voornemen is om dit verkeersbesluit te laten gelden tot de spoortunnelonderdoorgang in gebruik is genomen. In het geval van onvoorziene of externe factoren de realisatie van de ondertunneling geen navolging krijgt, wordt de spooroverweg weer opengesteld per

    31 december 2027. ProRail is (en blijft) primair verantwoordelijk voor de spoorveiligheid.

  •  

  • De mogelijke hinder die een weggebruiker kan gaan ervaren, is verlenging van de reisafstand per fiets en/of te voet. Door de afsluiting kan een weggebruiker op de Oranjeweg richting Velp, niet meer via de Brinkweg (en Lentsesteeg), maar moet via de rotonde op de Arnhemsestraatweg. Dat geldt vanzelfsprekend ook vice versa. Deze route is voorzien van fietsvoorzieningen. Het gevolg is een extra reisafstand van slechts ongeveer 100 meter en dit maakt de afsluiting aanvaardbaar.

  • Voor enkele bewoners aan de Brinkweg die zich per fiets of te voet zich willen verplaatsen richting de Arnhemsestraatweg, neemt de reisafstand meer toe. Echter, het algemeen belang om de veiligheid voor het wegverkeer en treinverkeer te garanderen ter plaatse van de NABO weegt zwaarder dan een tijdelijke verlenging van een reisafstand voor een beperkte groep.

  •  

  • Het afsluiten van de spooroverweg houdt ook in dat de Lentsesteeg aan de zuidzijde van de Arnhemsestraatweg, voor alle weggebruikers een doodlopende weg gaat worden. Om de weggebruiker goed en tijdig te informeren dat er geen doorgang meer is, wordt (tijdelijke) verkeersbebording hiertoe geplaatst. Ditzelfde geldt aan de zijde van de Brinkweg.

  •  

  • Het verkeer op andere nabije openbare wegen dan die waarop dit besluit betrekking heeft, wordt niet rechtstreeks en ingrijpend beïnvloed als gevolg van deze maatregel.

  •  

  • Aan de Brinkweg bevinden zich minder dan 30 woonadressen.

  • Met de direct omwonenden is reeds meerdere malen overleg gevoerd over het traject rondom de ondertunneling van spooroverweg. In het licht van bescherming van de weggebruiker is bekend dat een deel van de betrokkenen en omwonenden begrip heeft voor de (voorgenomen) tijdelijke afsluiting om de veiligheid voor een ieder te garanderen.

  •  

  • Over dit ontwerp-verkeersbesluit is overleg gevoerd met de betrokken spoorwegbeheerder ProRail.

  •  

  • Over dit ontwerp-verkeersbesluit overleg is gevoerd met de gemandateerde van de korpschef van politie Oost-Nederland – afdeling Verkeer, die kan instemmen met dit ontwerp-verkeersbesluit.

  •  

  • BESLUIT:

  • Door middel van infrastructurele maatregelen (het aanbrengen/verlengen van een hekwerk, het wijzigen van de weginrichting bij de spoorwegovergang en het verwijderen van verkeersborden J13 van bijlage 1 van het RVV1990, inclusief de daarbij behorende waarschuwingsborden) het fysiek begrenzen dat langzaam verkeer gebruikmaakt van de onbeveiligde spooroverweg tussen de Lentsesteeg en de Brinkweg in Rheden.

  • Dit verkeersbesluit is van kracht tot het moment dat de door ProRail te realiseren spoortunnelonderdoorgang als onderdeel van de openbare weg, in gebruik is genomen.

    In het geval dat door onvoorziene of externe factoren de realisatie van de ondertunneling geen navolging krijgt, wordt de spooroverweg weer opengesteld per 31 december 2027.

  •  

  • De Steeg, 27 maart 2023

  •  

  • Burgemeester en wethouders van Rheden

     

  •  

  • AANVULLENDE INFORMATIE

  • Zienswijze

  • Vanaf de publicatiedatum van dit ontwerp-verkeersbesluit kunnen belanghebbenden schriftelijk dan wel mondeling hun zienswijze of een mening aan ons kenbaar maken. Doe dit zo snel mogelijk, uiterlijk binnen zes weken na de publicatiedatum.

  •  

    Schriftelijke zienswijzen moeten worden verstuurd naar:

  • Het college van burgemeesters en wethouders van Rheden, Postbus 9110, 6994 ZJ De Steeg.

  • U kunt ook een e-mail sturen naar gemeente@rheden.nl. Vermeld daarbij:

  • Uw naam

  • Adres

  • Zaaknummer 861393

  •  

  • Als het u niet lukt om het ontwerp-verkeersbesluit digitaal te raadplegen, dan kunt u het ontwerp-verkeersbesluit inzien bij de servicebalie van het gemeentehuis in Velp, President Kennedylaan 106 in Velp. De openingstijden staan vermeld op www.rheden.nl.

  • Op verzoek kunnen belanghebbenden tegen betaling van een bedrag aan leges, een afschrift verkrijgen van het ontwerp-verkeersbesluit.

  • Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u binnen zes weken na de publicatiedatum bellen met het algemene telefoonnummer van de gemeente Rheden

    (026) 4976 911. Houdt u daarvoor het zaaknummer 861393 bij de hand.

  •  

  •  

Naar boven