Gemeenteblad van Rheden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rheden | Gemeenteblad 2023, 137574 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rheden | Gemeenteblad 2023, 137574 | verkeersbesluit of -mededeling |
Ontwerp-Verkeersbesluit: Tijdelijk afsluiten onbeveiligde spooroverweg Lentsesteeg - Brinkweg te Rheden
Tussen de Brinkweg en de Lentsesteeg in Rheden bevindt zich een onbeveiligde spooroverweg, ook wel een NABO genaamd (een Niet Actief Beveiligde Overweg). Om de weggebruiker te beschermen en de veiligheid voor het wegverkeer en treinverkeer te garanderen, wordt deze overweg voor een bepaalde periode gesloten.
De voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet (WVW) 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Algemene wet bestuursrecht (AWB), het Mandaatbesluit Rheden 2020 en de overige beleidsplannen van de gemeente Rheden.
Deze bedoelde overweg is uitgerust met verkeersbord J13 (zgn. andreaskruizen) en waarschuwingsborden, maar wordt niet actief beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Hierdoor moeten weggebruikers extra alert zijn op naderende treinen.
Dit leidt tot gevaarzetting in de vorm van (bijna-)ongelukken die hebben plaatsgevonden.
ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben de ambitie om vóór 2024 alle openbaar toegankelijke NABO’s aan te pakken, omdat deze onbeveiligde overwegen gevaarlijke situaties met zich mee brengen. Op onbeveiligde overwegen vinden regelmatig bijna-ongelukken plaats. Als een bijna-ongeluk of een echt ongeluk gebeurt, heeft dat grote gevolgen voor alle betrokkenen en de veiligheid van het treinverkeer.
De fysieke afsluiting gebeurt door middel van infrastructurele maatregelen, waarmee het oversteken van het spoor onmogelijk wordt gemaakt: onder andere het aanbrengen en verlengen van het hekwerk langs de spoorbaan, het wijzigen van de weginrichting bij de spoorwegovergang (wegnemen van verhardingen op en rondom het spoor) en het verwijderen van verkeersborden J13, inclusief de daarbij behorende waarschuwingsborden.
De mogelijke ervaring van hinder door de afsluiting van de spooroverweg is voor het langzame verkeer van bepaalde duur. De afsluiting van de spooroverweg is tijdelijk, omdat op deze locatie een spoortunnelonderdoorgang in voorbereiding is. Hiervoor werkt ProRail samen met de Gemeente Rheden, met financiering vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het langzame verkeer heeft op termijn weer doorgang tussen de Brinkweg en de Lentsesteeg.
De huidige verwachting is dat in 2026 met de aanleg van de tunnel wordt gestart.
Het voornemen is om dit verkeersbesluit te laten gelden tot de spoortunnelonderdoorgang in gebruik is genomen. In het geval van onvoorziene of externe factoren de realisatie van de ondertunneling geen navolging krijgt, wordt de spooroverweg weer opengesteld per
31 december 2027. ProRail is (en blijft) primair verantwoordelijk voor de spoorveiligheid.
De mogelijke hinder die een weggebruiker kan gaan ervaren, is verlenging van de reisafstand per fiets en/of te voet. Door de afsluiting kan een weggebruiker op de Oranjeweg richting Velp, niet meer via de Brinkweg (en Lentsesteeg), maar moet via de rotonde op de Arnhemsestraatweg. Dat geldt vanzelfsprekend ook vice versa. Deze route is voorzien van fietsvoorzieningen. Het gevolg is een extra reisafstand van slechts ongeveer 100 meter en dit maakt de afsluiting aanvaardbaar.
Voor enkele bewoners aan de Brinkweg die zich per fiets of te voet zich willen verplaatsen richting de Arnhemsestraatweg, neemt de reisafstand meer toe. Echter, het algemeen belang om de veiligheid voor het wegverkeer en treinverkeer te garanderen ter plaatse van de NABO weegt zwaarder dan een tijdelijke verlenging van een reisafstand voor een beperkte groep.
Het afsluiten van de spooroverweg houdt ook in dat de Lentsesteeg aan de zuidzijde van de Arnhemsestraatweg, voor alle weggebruikers een doodlopende weg gaat worden. Om de weggebruiker goed en tijdig te informeren dat er geen doorgang meer is, wordt (tijdelijke) verkeersbebording hiertoe geplaatst. Ditzelfde geldt aan de zijde van de Brinkweg.
Met de direct omwonenden is reeds meerdere malen overleg gevoerd over het traject rondom de ondertunneling van spooroverweg. In het licht van bescherming van de weggebruiker is bekend dat een deel van de betrokkenen en omwonenden begrip heeft voor de (voorgenomen) tijdelijke afsluiting om de veiligheid voor een ieder te garanderen.
Door middel van infrastructurele maatregelen (het aanbrengen/verlengen van een hekwerk, het wijzigen van de weginrichting bij de spoorwegovergang en het verwijderen van verkeersborden J13 van bijlage 1 van het RVV1990, inclusief de daarbij behorende waarschuwingsborden) het fysiek begrenzen dat langzaam verkeer gebruikmaakt van de onbeveiligde spooroverweg tussen de Lentsesteeg en de Brinkweg in Rheden.
Dit verkeersbesluit is van kracht tot het moment dat de door ProRail te realiseren spoortunnelonderdoorgang als onderdeel van de openbare weg, in gebruik is genomen.
In het geval dat door onvoorziene of externe factoren de realisatie van de ondertunneling geen navolging krijgt, wordt de spooroverweg weer opengesteld per 31 december 2027.
Als het u niet lukt om het ontwerp-verkeersbesluit digitaal te raadplegen, dan kunt u het ontwerp-verkeersbesluit inzien bij de servicebalie van het gemeentehuis in Velp, President Kennedylaan 106 in Velp. De openingstijden staan vermeld op www.rheden.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-137574.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.