Verordening van de raad van de gemeente Amsterdam tot wijziging van de Verordening Reclamebelasting Amsterdam 2020 (Derde wijzigingsverordening Verordening Reclamebelasting Amsterdam 2020)

De raad van de gemeente Amsterdam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 oktober 2023,

gelet op artikel 216 en 227 van de Gemeentewet,

 

besluit:

 

Artikel I  

De Verordening reclamebelasting Amsterdam 2020 als volgt te wijzigen:

 

A

Artikel 8 Vrijstellingen, lid m komt te luiden:

  • m.

    openbare aankondigingen op of aan onroerende zaken die gebruikt worden als woning en voor zover de aankondiging een ideëel, of niet commercieel karakter heeft.

B

Artikel 14 Inwerkingtreding en citeertitel, tweede lid, komt te luiden:

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.

C

Bijlage 1 bij de Verordening reclamebelasting Amsterdam 2020: Tarieventabel komt te luiden:

 

Gebied A

Tarief in € per jaar

2023

2024

Kleiner dan 0,25 m²

€ 0

€ 0

Van 0,25 m² tot 2 m²

€ 153

€ 153

Van 2 m² tot 5 m²

€ 281

€ 281

Van 5 m² tot 10 m²

€ 281

€ 422

Van 10 m² tot 50 m²

€ 510

€ 612

Van 50 m² tot 100 m²

€ 1.275

€ 1.530

Van 100 m² tot 250 m²

€ 3.825

€ 4.590

Van 250 m² tot 400 m²

€ 15.300

€ 18.360

Van 400 m² tot 1000 m²

€ 61.200

€ 73.440

Van 1000 m² tot 5000 m²

€ 81.600

€ 97.920

Van 5000 m² en groter

€ 102.000

€ 122.400

Per parasol, banier, vlag

€ 102

€ 122

Reclamemast per vak

€ 5.100

€ 6.120

 

Gebied B

Tarief in € per jaar

2023

2024

Kleiner dan 0,25 m²

€ 0

€ 0

Van 0,25 m² tot 2 m²

€ 115

€ 115

Van 2 m² tot 5 m²

€ 210

€ 210

Van 5 m² tot 10 m²

€ 210

€ 315

Van 10 m² tot 50 m²

€ 383

€ 460

Van 50 m² tot 100 m²

€ 957

€ 1.148

Van 100 m² tot 250 m²

€ 2.550

€ 3.060

Van 250 m² tot 400 m²

€ 10.200

€ 12.240

Van 400 m² tot 1000 m²

€ 40.800

€ 48.960

Van 1000 m² tot 5000 m²

€ 61.200

€ 73.440

Van 5000 m² en groter

€ 81.600

€ 97.920

Per parasol, banier, vlag

€ 77

€ 92

Reclamemast per vak

€ 5.100

€ 6.120

 

Gebied C

Tarief in € per jaar

2023

2024

Kleiner dan 0,25 m²

€ 0

€ 0

Van 0,25 m² tot 2 m²

€ 86

€ 86

Van 2 m² tot 5 m²

€ 158

€ 158

Van 5 m² tot 10 m²

€ 158

€ 237

Van 10 m² tot 50 m²

€ 287

€ 431

Van 50 m² tot 100 m²

€ 717

€ 860

Van 100 m² tot 250 m²

€ 1.913

€ 2.296

Van 250 m² tot 400 m²

€ 7.650

€ 9.180

Van 400 m² tot 1000 m²

€ 10.200

€ 12.240

Van 1000 m² tot 5000 m²

€ 40.800

€ 48.960

Van 5000 m² en groter

€ 61.200

€ 73.440

Per parasol, banier, vlag

€ 57

€ 68

Reclamemast per vak

€ 5.100

€ 6.120

 

Artikel II  

Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

Artikel III  

Deze verordening wordt aangehaald als: Derde wijzigingsverordening Verordening reclamebelasting 2020.

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 8 en 9 november 2023.

 

De voorzitter

Femke Halsema

De raadsgriffier

Jolien Houtman

Toelichting  

Art 8 vrijstellingen, lid m

 

Op grond van artikel 219 tweede lid gemeentewet heeft de gemeente een ruime bevoegdheid tot het bepalen van de heffingsmaatstaf van een gemeentelijke belasting. Een belasting mag niet afhankelijk worden gesteld van inkomen winst of het vermogen. Wel kan de gemeente door haar gewenste vrijstellingen invoeren zolang deze maar niet in strijd komen met het gelijkheidsbeginsel.

 

De gemeente Amsterdam kiest er voor om ideële of uitingen van niet-commerciële aard aan particuliere woningen, zoals kindertekeningen, protestposters en aankondigingen van een schoolmusical vrij te stellen van de heffing van reclamebelasting. Voor openbare aankondigingen aan niet-woningen (zakelijke objecten) geldt deze vrijstelling niet. De vraag of een uiting van ideële of commerciële aard is doet voor niet-woningen niet ter zake: het gaat om de vraag of met een uiting de aandacht van het publiek wordt getrokken voor een product, dienst of boodschap. Dat kan zonder meer ook met niet-commerciële of ideële uitingen (waaronder protestposters) aan de orde zijn, bijvoorbeeld bij stichtingen en andere non-profit instellingen.

 

Bij de invoering van de reclamebelasting is er nadrukkelijk voor gekozen om zo weinig mogelijk uitzonderingen op te nemen om robuuste, doelmatige heffing van de reclamebelasting te kunnen borgen. Individuele beoordeling van de uitingen van ondernemers zou doelmatige uitvoering van de reclamebelasting onmogelijk maken. Omdat woningen en niet-woningen rechtens geen gelijke gevallen zijn, levert het onderscheid dat wordt aangebracht geen strijdigheid met het gelijkheidsbeginsel op.

Naar boven