Gemeenteblad van Schiedam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2023, 461930 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2023, 461930 | ander besluit van algemene strekking |
Aanwijzingsbesluit aanvullende voorschriften bepaalde brandstoffen, hulpstoffen en energiebronnen Schiedam 2023
Artikel 2 Vergunningsplicht brandstoffen en energiebronnen (artikel 8.1 eerste lid Havenverordening Schiedam 2020)
Voor de volgende brandstoffen of energiebronnen is een vergunning nodig om te mogen bunkeren, debunkeren of vanuit een mobiele voorziening op de wal te mogen bunkeren of debunkeren:
Artikel 3 Gebieden of ligplaatsen bunkeren of debunkeren (artikel 8.1 tweede lid Havenverordening Schiedam 2020)
Brandstoffen of energiebronnen bedoeld in artikel 2 met uitzondering van residuale brandstoffen en destillaten (stookolie en diesel) en biodiesel mogen alleen in gebieden of ligplaatsen worden gebunkerd of gedebunkerd zoals aangewezen in de vergunning als bedoeld in het eerste lid van artikel 8.1 Havenverordening Schiedam 2020.
Artikel 4 Gelijktijdige activiteiten met bunkeren en debunkeren (artikel 8.1 vijfde lid Havenverordening Schiedam 2020)
De volgende brandstoffen of energiebronnen mogen alleen gelijktijdig met andere activiteiten gebunkerd of gedebunkerd worden indien dit plaatsvindt conform de in het Bunkermanagementplan van het te bunkeren schip gestelde veiligheidsprocedure, die overgenomen is in het voor de bunkering specifieke plan van aanpak:
Artikel 6 Controlelijsten (artikel 8.7 eerste lid Havenverordening Schiedam 2020)
Bij het bunkeren of debunkeren van brandstoffen of energiebronnen of het aan boord brengen van hulpstoffen, worden de volgende controlelijsten vastgesteld:
voor het bunkeren van een zeeschip met LNG, vloeibaar waterstof of methanol de controlelijsten als bedoeld op de website van de International Association of Ports and Harbours:
voor vloeibaar waterstof: https://sustainableworldports.org/clean-marine-fuels/hydrogen-as-a-fuel/bunker-checklists/, of;
Artikel 8 Meldingen (artikel 8.9 Havenverordening Schiedam 2020)
Bij het bunkeren en debunkeren van de volgende brandstoffen en energiebronnen of het aan of van boord brengen van de volgende hulpstoffen moet een melding conform de Regeling wijze van melden Havenverordening worden gedaan aan de Havenmeester voorafgaand en bij beëindiging van het bunkeren, debunkeren of het aan of van boord brengen van hulpstoffen. Dit geldt voor de volgende stoffen:
Artikel 9 Gebieden of ligplaatsen voor het van boord of aan boord brengen van hulpstoffen (artikel 8.5 tweede lid Havenverordening Schiedam 2020)
Het van boord of aan boord brengen van hulpstoffen mag alleen op een ligplaats die is aangewezen in de ontheffing die is verleend op basis op artikel 4.13 Havenverordening Schiedam 2020 tenzij het van boord of aan boord brengen van hulpstoffen plaatsvindt op een ligplaats waar deze activiteit is opgenomen in de omgevingsvergunning.
Aldus vastgesteld op 24 oktober 2023.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam.
Namens deze de Havenmeester van Rotterdam,
R.J. de Vries
Toelichting op deze aanwijzing:
Het bunkeren, debunkeren van brandstoffen of energiedragers of het van en aan boord brengen van hulpstoffen vanuit een schip of voertuig kunnen risico’s met zich meebrengen voor de omgeving of andere havengebruikers.
Gebaseerd op veiligheidsstudies is er een veiligheidskader ontworpen voor bunkeren en debunkeren van brandstoffen of energiedragers of het van en aan boord brengen van hulpstoffen. De veiligheidsmaatregelen die vanuit dit veiligheidskader getroffen moeten worden zijn te vinden in vergunningsvoorwaarden maar zijn ook terug te vinden in de afstandseisen die gelden voor passerende schepen dan wel de hoeveelheid schepen die langszij het te bunkeren schip mogen afmeren.
Werkzaamheden aan een installatie van een schip, die wordt aangedreven door specifieke brandstoffen, energiebronnen of hulpstoffen, zijn niet zomaar zijn toegestaan. Om het efficiënt gebruik van de haven en (milieu)veiligheid te waarborgen is het nodig om extra veiligheidsmaatregelen te kunnen voorschrijven als gevolg van de risico’s die specifieke brandstoffen, energiebronnen of hulpstoffen met zich mee brengen.
De aanwijzing van brandstoffen, energiebronnen of hulpstoffen, dat is bepaald in verschillende artikelen van de Havenverordening Schiedam 2020 wordt nu via één besluit geregeld. Hiermee wordt in een oogopslag duidelijk wat al dan niet is toegestaan bij het bunkeren, debunkeren van een brandstof of energiebron of het van boord of aan boord brengen van een hulpstof.
Bijlage 1: Controlelijst debunkeren
Deze formulieren zijn beschikbaar via de website van het Havenbedrijf Rotterdam N.V. www.portofrotterdam.com
Bijlage 2: Controlelijst hulpstoffen
Dit formulier is ook beschikbaar via de website van het Havenbedrijf Rotterdam N.V. www.portofrotterdam.com
Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen (artikel 8.7 Havenverordening Schiedam 2020)
De verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor het veilig uitvoeren van gelijktijdige operaties terwijl een schip hulpstoffen vanuit een afleverende schip ontvangt, wordt gezamenlijk gedeeld tussen de kapiteins van afleverende schip van beide schepen. De verantwoordelijkheid voor het aan boord brengen van hulpstoffen wordt meestal gedelegeerd aan aangewezen verantwoordelijke officieren op beide schepen. Voordat de operatie begint, moeten de verantwoordelijke officieren:
De Hulpstoffen veiligheidscontrolelijst bunkeren is gebaseerd op de Ship/shore Safety checklist en de Pre-Transfer Bunkering checklist in de IMO-publicatie ‘Aanbevelingen voor veilig transport van gevaarlijke ladingen en aanverwante activiteiten in havengebieden.
De controlelijst is in de eerste plaats bedoeld voor het aan boord brengen van hulpstoffen vanaf een binnenvaartschip, maar is ook geschikt voor gebruik bij het aan boord brengen of innemen van hulpstoffen vanaf een steiger.
Hulpstoffen, hoewel niet altijd geclassificeerd als klasse 8-materiaal, hebben vaak bijtende eigenschappen.
De volgende richtlijnen zijn opgesteld om scheeps-, binnenvaart- en terminaloperators te helpen bij het gezamenlijke gebruik van de Hulpstoffen veiligheidscontrolelijst bunkeren.
De verantwoordelijkheden van de bepalingen in de Hulpstoffen veiligheidscontrolelijst bunkeren zijn toegewezen in het document. Eenmaal ondertekend, geeft dit een minimale basis voor veilige ladinghandelingen door een uitwisseling van kritische informatie.
Alvorens de werkzaamheden aan te vangen dienen alle van toepassing zijnde voorschriften overwogen te worden en de daarmee gepaard gaande verantwoordelijkheid voor de naleving ervan gezamenlijk of individueel te worden geaccepteerd. Het accepteren van de verantwoordelijkheid wordt aangegeven door het afvinken/invullen van de witte vakjes bij de betreffende voorschriften, in de betreffende kolommen voor het “ontvangende schip” en het “afleverende schip” door de kapitein(s) en/of schipper en het uiteindelijk ondertekenen van de verklaring aan het eind van de controlelijst.
De verantwoordelijke officieren van beide schepen dienen de voorschriften die vallen onder de verantwoordelijkheid van het betreffende schip, persoonlijk te verifiëren. Tijdens het uitvoeren van deze verificatie dienen de verantwoordelijke officieren zich ervan te overtuigen dat de voorschriften aan beide zijden van de werkzaamheden zijn opgevolgd. Sommige van de controlelijstverklaringen zijn gericht op overwegingen waarvoor het ontvangende schip de enige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid heeft, sommige waarvoor het afleverende schip de volledige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid heeft en andere die gezamenlijke verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid toekennen. Gearceerde vakjes worden gebruikt om verklaringen te identificeren die over het algemeen slechts op één partij van toepassing kunnen zijn, hoewel het ontvangende schip of de afleverende schip desgewenst dergelijke secties kan aankruisen of paraferen.
Het beleggen van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid betekent niet dat de wederpartij wordt uitgesloten van het uitvoeren van controles ter bevestiging van de naleving. De toewijzing van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid zorgt voor een duidelijke identificatie van de partij die verantwoordelijk is voor de initiële en voortdurende naleving tijdens de overdrachtsactiviteit.
De verantwoordelijke officieren die de controlelijst invullen, moeten de personen zijn die de bunkeroperatie uitvoeren.
De verantwoordelijke officier van het afleverende schip dient persoonlijk alle overwegingen te controleren die onder de verantwoordelijkheid van het afleverende schip vallen. Evenzo dient de verantwoordelijke officier van het ontvangende schip persoonlijk alle overwegingen te controleren die binnen de verantwoordelijkheid van dat schip vallen. Bij het vervullen van hun verantwoordelijkheden moeten verantwoordelijke officieren zich ervan verzekeren dat de veiligheidsnormen aan beide zijden van de operatie volledig aanvaardbaar zijn.
Dit kan onder meer worden bereikt door:
Voor wederzijdse veiligheid moeten de vertegenwoordiger van het afleverende schip en een scheepsofficier van het ontvangende schip vóór aanvang van de overslag, gedurende de overslag her-controles uitvoeren op de betrokken schepen om ervoor te zorgen dat hun verplichtingen, zoals aanvaard in de controlelijst, effectief worden nagekomen.
De Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen bunkeren bevat de volgende onderdelen:
Een gezamenlijke afspraak over de hoeveelheid en de kwaliteit van de over te brengen hulpstoffen, samen met de afgesproken overslagsnelheden en de maximale tegendruk in de leiding.
2. Tanks met hulpstoffen die moeten worden geladen
Een identificatie van de te beladen tanks met als doel dat er voldoende ruimte is om de over te slaan en de hulpstoffen veilig onder te brengen. Er is ruimte voorzien om de maximale vulcapaciteit en het beschikbare volume van elke tank te registreren.
3. Controles per afleverende schip voorafgaand aan het aanmeren
In deze paragraaf worden de controles beschreven die moeten worden uitgevoerd voordat het afleverende schip langszij het ontvangende schip gaat.
4. Controles voorafgaand aan overdracht
In dit hoofdstuk worden de controles beschreven die gezamenlijk moeten worden uitgevoerd voordat gestart kan worden met de overslag.
De veiligheid van operaties vereist dat alle relevante verklaringen in overweging worden genomen en dat de bijbehorende verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor naleving wordt aanvaard. Als een van de partijen niet bereid is een toegewezen verantwoordelijkheid te aanvaarden, moet er een opmerking worden gemaakt in de kolom Opmerkingen en moet goed worden overwogen of de overslag moet doorgaan.
Wanneer wordt overeengekomen dat een punt niet van toepassing is op het schip, het afleverende schip of de beoogde overslag, dient dit te worden vermeld in de kolom 'Opmerkingen'.
De aanwezigheid van de letters 'A' of 'R' in de kolom Code geeft het volgende aan:
A ('Overeenkomst'). Dit geeft een overeenkomst of procedure aan die in de checklist moet worden vermeld of in een andere wederzijds aanvaardbare vorm moet worden gecommuniceerd.
R (‘Her-controle’). Dit geeft items aan die met gepaste tussenpozen opnieuw moeten worden gecontroleerd, zoals overeengekomen tussen beide partijen en vermeld in de verklaring.
De gezamenlijke verklaring mag pas worden ondertekend als alle partijen de hun toegewezen verantwoordelijkheden en verantwoordelijkheden hebben gecontroleerd en aanvaard.
Veiligheidscontrolelijst voor het van of aan boord brengen van hulpstoffen
Alvorens werkzaamheden te starten, gelieve het Haven Coördinatie Centrum te bellen op VHF kanaal 14 of telnr: +3110 2521000 om toestemming te krijgen voor het afleveren van de hulpstof.
Fax of e-mail: kopie van de Hulpstoffen veiligheidscontrolelijst en (indien beschikbaar) kopie van het Analyserapport (Kwaliteit) naar:hcc@portofrotterdam.com / (fax) +3110 251600
Bevestiging door havenautoriteiten verkregen van: ….…………………………………………
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-461930.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.