Overwegingen ten aanzien van het besluit
Het college van burgemeester en wethouders van Coevorden neemt een verkeersbesluit voor het volgende gebied:
- de Aleida Kramersingel in Coevorden
Het gaat om de volgende maatregelen:
- Het permanent omdraaien van de rijrichting op het deel van de Aleida Kramersingel tussen de Aleida Kramerstraat en huisnummer 31, uitgezonderd (brom)fietsers en vrachtwagens;
- Het instellen van een parkeerschijfzone op de Aleida Kramersingel op het gedeelte tussen Molenbelt en Aleida Kramerstraat;
- Het instellen van een parkeerduurbeperking van 2 uur op de (bestaande) parkeerplaatsen aan de Aleida Kramersingel (door het inrichten van een blauwe zone).
Inleiding
Op de Aleida Kramersingel in Coevorden is sprake van één rijrichting op het weggedeelte tussen de Aleida Kramerstraat en huisnummer 31 (uitgezonderd (brom)fietsers). Deze rijrichting loopt van west naar oost. De rijrichting is in maart 2023 tijdelijk omgedraaid in verband met bouw- en bevoorradingsverkeer. De rijrichting wordt nu permanent omgedraaid, met een uitzondering voor (brom)fietsers en vrachtverkeer. Daarnaast wordt ter regulering van het parkeren een parkeerschijfzone met parkeerduurbeperking (blauwe zone) ingesteld in de Aleida Kramersingel op het gedeelte tussen Molenbelt en Aleida Kramerstraat.
Overwegingen
Door het permanent omdraaien van de verplichte rijrichting van de Aleida Kramersingel op het weggedeelte tussen de Aleida Kramerstraat en huisnummer 31 (uitgezonderd (brom)fietsers en vrachtwagens) wordt het bevoorradingsverkeer voor de Gansehof veiliger gefaciliteerd. Hiermee wordt voorkomen dat vrachtverkeer bij het winkelcentrum achteruit moet rijden en daarmee voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Tevens wordt hiermee voorkomen dat de Aleida Kramersingel vanaf de Meindert van der Thijnensingel/Kasteel dood loopt zodat in deze straat gekeerd moet worden. Door het uitzonderen van de rijrichting voor vrachtverkeer wordt tevens voorkomen dat vrachtverkeer door de woonwijk (Aleida Kramerstraat) rijdt. Door het treffen van parkeermaatregelen wordt overlast voor bewoners en bezoekers voorkomen, doordat de parkeerdruk in deze straten stijgt door het verplaatsen van het parkeerterrein Weeshuisweide naar de Molenbelt.
Wetgeving
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
- Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- Het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;
- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeerbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Overleg met politie
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is advies gevraagd aan de politie.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Het college is bevoegd tot het nemen van het besluit. De teamleider Vastgoed en Infrastructuur is door een geldend mandaatbesluit door het college gemandateerd tot het ondertekenen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van de wet is tot het onderstaand besluit gekomen.