Uitvoeringsbeleid hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijnen gemeente Zaanstad 2023

Inhoud

 

  • 1.

    Inleiding

  • 2.

    Hoogte dwangsommen in handhavingstrajecten

  • 3.

    Lengte van de begunstigingstermijnen

  • 4.

    Hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijn staat in tabellen

  • 5.

    Dwangsom hoogte en lengte begunstigingstermijn Bouwen, slopen en gebruiken Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Woningwet en Besluit Omgevingsrecht

  • 6.

    Dwangsom hoogte en lengte begunstigingstermijn brandveiligheid Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en Besluit Omgevingsrecht

  • 7.

    Hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijnen APV/VFL openbare ruimte

  • 8.

    Dwangsommen en begunstigingstermijnen Havens & Vaarwegen APV/VFL/BPR

  • 9.

    Hoogte dwangsom en lengte begunstigingstermijn Huisvestingswet/Huisvestingsverordening

 

1 Inleiding

 

Voor u ligt het Uitvoeringsbeleid hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen van de gemeente Zaanstad. De gemeente is op basis van het Besluit Omgevingsrecht (Bor) verplicht om inzicht te geven op welke wijze zij uitvoering geeft aan de bestuurlijke sancties bij overtredingen van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).

In dit uitvoeringsbeleid zijn naast de beleidswensen ook de feitelijke ervaringen van het afgelopen jaar en de ontwikkelingen in relevante wetgeving en jurisprudentie meegenomen.

Bij de keuze welk handhavingsinstrument we inzetten om een einde aan de overtreding te maken, laat de gemeente zich leiden door die instrumenten die tegen zo laag mogelijk kosten het meeste rendement opleveren. Om die reden kiest de gemeente - waar dat mogelijk en verantwoord is – dan ook voor oplegging van een last onder dwangsom in plaats van een last onder bestuursdwang1. Een last onder dwangsom is een bestuurlijke herstelsanctie. De overtreder motiveren we via een financiële prikkel om de overtreding te beëindigen (stoppen) of om een herhaling of verdere overtreding te voorkomen. Wanneer sprake is van een spoedeisende en acute situatie, dan past de gemeente zelf direct bestuursdwang toe als herstelsanctie. Dit doen we wanneer de veiligheid in het geding is.

Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving en nalevingstrategie

In het beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) staat beschreven dat de gemeente voor de Wabo taken (bouw, ruimtelijke ordening en brandveiligheid taken) werkt volgens de Landelijke Handhavingsstrategie. Deze strategie is vervangen door de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingswet (LHSO). De landelijke strategie loopt daarbij alvast vooruit op Omgevingswet. Bij de procedure voor het opleggen van een last onder dwangsom houden we zo veel als mogelijk met deze strategie rekening.

Voor de taken die staan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL), Huisvestingsverordening en Binnenvaartpolitiereglement (BPR) werkt de gemeente niet volgens de LHSO. De wettelijke verplichting geldt niet voor die taken. Ook de wettelijke verplichting uit het Bor geldt niet. Maar vanwege de eenduidigheid zijn voor overtredingen van de APV /VFL, Huisvestingsverordening en BPR ook de hoogte van de dwangsommen in dit uitvoeringsbeleid opgenomen.

 

2 Hoogte dwangsommen in handhavingstrajecten

 

De gemeente heeft bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom een ruime mate van beleidsvrijheid. In ieder geval moet het dwangsombedrag zodanig hoog zijn dat er voor de overtreder een prikkel vanuit gaat om aan de overtreding een einde te maken of te voorkomen. Het moet aantrekkelijker zijn om een einde aan de overtreding te maken dan om de dwangsom te betalen.

De hoogte van een dwangsom is afhankelijk van de ernst van de overtreding en het gedrag van de overtreder. Bij de hoogte van de dwangsommen houdt de gemeente rekening met onder andere de onderstaande uitgangspunten:

  • Voordeel/opbrengst voor de overtreder

    • De dwangsom moet voldoende afschrikwekkend zijn om de overtreder te stimuleren de overtreding uit eigen beweging op te heffen.

    • De hoogte van de dwangsom moet dusdanig hoog zijn dat overtreder geen voordeel heeft bij het laten voortduren van de overtreding.

    • De geschatte kosten om de overtreding te beëindigen zijn hoger dan het geschatte financiële voordeel van de overtreder bij het laten voortduren van de overtreding.

  • De omvang van de schade voor de veiligheid, volksgezondheid, openbare orde, ruimtelijke ordening, duurzaamheid, water, woon- en leefklimaat, natuur en landschap etc.

  • De aard en de ernst van de overtreding en de mogelijke gevolgen van de overtreding

    • Vrijwel nihil of

    • Beperkt of

    • Van belang; of

    • Aanzienlijk/ernstig.

  • Het gedrag van de overtreder en de toezicht- en handhavingshistorie. Is het gedrag van de overtreder:

    • Goedwillend;

    • Onverschillig;

    • Calculerend;

    • Bewust of structureel of crimineel.

Vormen van dwangsommen

Een dwangsom kan de gemeente in drie vormen opleggen:

  • 1. Bedrag ineens;

  • 2. Bedrag per tijdseenheid waarin de last niet is uitgevoerd;

  • 3. Bedrag per overtreding van de last.

Bij een bedrag ineens betaalt de overtreder voor het laten voortduren van de overtreding wanneer die voor een bepaalde datum niet is gestopt. Een bedrag loopt dan niet op.

Bij een bedrag per tijdseenheid betaalt de overtreder een bedrag per dag/week dat hij/zij de overtreding begaat/in stand laat. Een bedrag kan dan wel oplopen.

Bij een bedrag per overtreding betaalt de overtreder per overtreding een bedrag wanneer hij/zij de overtreding herhaalt.

Wanneer wij een dwangsom per tijdseenheid of per overtreding opleggen zijn we verplicht om een maximumbedrag vast te leggen. Boven dit bedrag mogen we in principe geen dwangsom meer verbeuren (laten betalen).

De gemeente kiest ervoor om zoveel mogelijk de dwangsom in de vorm van ‘een bedrag ineens’, oftewel ‘een eenmalige dwangsom’ vast te stellen. De veelal afschrikkende hoogte van de eenmalige dwangsom is meestal de reden om de overtreding te beëindigen (stoppen). Een eenmalige dwangsom is voor de meeste overtreders duidelijk. Bij overtredingen van gedragsvoorschriften (o.a. een overtreder moet iets doen of juist nalaten) kiezen we voor een dwangsom per tijdseenheid of per overtreding. Voor het bepalen van de hoogte van de bedragen sluiten we zoveel als mogelijk aan bij geldende landelijke richtlijnen2.

 

Opeenstapeling (Cumulatie) van dwangsommen

Als er een opstapeling is van dezelfde soort overtredingen dan is de overtreding dus groter. Dan dient ook de dwangsomhoogte proportioneel groter te zijn. Dit is bijvoorbeeld wanneer:

  • meerdere gebouwen zijn gebouwd zonder een benodigde vergunning of

  • de overtreder meerdere keren de vergunningsvoorwaarde uit de vergunning niet naleeft

  • meerdere overtredingen zijn die ieder apart in strijd met het bestemmingsplan zijn.

Als er sprake is van gecombineerde overtredingen, dan nemen we de bedragen in de tabellen cumulatief op in de last onder dwangsom (zie voor de bedragen hoofdstukken 5 tot en met 8). Dit gebeurt niet als er een aanleiding is om hiervan af te zien vanwege bijzondere omstandigheden.

Overtreding is niet beëindigd

Het kan voorkomen dat na het verstrijken van de begunstigingstermijn de overtreding nog steeds voortduurt. We maken dan opnieuw een afweging over de in te zetten sanctie. We kunnen bijvoorbeeld ervoor kiezen om na het bereiken van het maximale dwangsombedrag een nieuwe last onder dwangsom op te leggen. Of we dan een last onder bestuursdwang op leggen. Er kan dan sprake zijn van voortgezette toepassing van de overtreding.

Herhaalde overtreding

Indien sprake is van een herhaling van een overtreding, is kennelijk een onvoldoende prikkeling geweest om een einde te maken aan de overtreding3. Er is bijvoorbeeld sprake van een herhaling; wanneer dezelfde overtreder op een bepaald perceel in het verleden al een dwangsombeschikking heeft gekregen. De dwangsom kunnen we dan verhogen. We kunnen de dwangsom ook verhogen indien de overtreder na de verbeurdverklaring de overtreding niet heeft beëindigd. De gemeente mag dan de dwangsom invorderen. De hoogte van die nieuwe dwangsom is afhankelijk van de specifieke feiten en omstandigheden van het individuele geval en de situatie.

 

3 Lengte van de begunstigingstermijnen

 

Een begunstigingstermijn is de tijd die de overtreder krijgt om een einde te maken aan de overtreding. De termijn moet voldoende lang zijn om als overtreder de opgelegde verplichtingen uit te kunnen voeren. Een begunstigingstermijn mag niet langer zijn dan noodzakelijk.

  • Hiermee wordt een open einde van het handhavingstraject voorkomen of

  • dat de lengte van de begunstigingstermijn zodanig lang is dat sprake is van het gedogen van de overtreding.

De gemeente hoeft geen rekening te houden met de termijnen van bezwaar en beroep. De begunstigingstermijn gaat lopen op de dag na dagtekening van de handhavingsbeschikking (de datum die op de brief staat). Bij gevaarlijke situaties zoals (brand)veiligheid of gevaar voor de volksgezondheid kan de termijn vaak korter zijn. De gemeente heeft voor de meest voorkomende overtredingen de gemiddelde begunstigingstermijnen in dit beleid vastgelegd.

 

4 Hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijn staat in tabellen

 

Om transparant te zijn laat de gemeente Zaanstad in de tabellen op de volgende pagina’s voor veelvoorkomende overtredingen de hoogte van dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijn zien. De tabellen vermelden de meest voorkomende overtredingen, de indicatieve dwangsomhoogten, de daaraan verbonden maximale bedragen en de herstel- c.q. - begunstigingstermijnen. Deze bedragen en termijnen zijn een richtlijn. In concrete gevallen beoordelen de juristen of die van toepassing zijn.

De tabellen zijn niet volledig uitputtend. Indien een overtreding niet voorkomt in de tabel, dan sluiten wij aan bij de in de tabellen genoemde overtreding die het meeste op die overtreding lijkt. Afhankelijk van de specifieke feiten en omstandigheden van het individuele geval kunnen wij als gemeente gemotiveerd afwijken van de in de tabel genoemde bedragen.

In voorkomende gevallen kan het noodzakelijk zijn om een dwangsom vast te stellen in afwijking van de genoemde bedragen, of om over te gaan tot het intrekken van de vergunning of het opleggen van een last onder bestuursdwang.

Aan de tabel kunnen dan ook geen rechten worden ontleend. Oftewel de gemeente kan in een concreet geval niet rechtens worden gehouden op grond van de tabellen een bepaalde dwangsom hoogte te bepalen. Anders zou dit kunnen leiden tot berekend gedrag bij eventuele overtreders. Waarbij afhankelijk van de hoogte van de dwangsommen zij welbewust risico’s gaan nemen door genoemde bedragen in te calculeren bij hun handelen.

Overig uitvoeringsbeleid

In de tabellen gaat het over overtredingen van bouw, gebruik, ruimtelijke ordening, brandveiligheid, water en de APV/VFL. Voor de horeca zijn de hoogtes van de dwangsommen opgenomen in de ‘Horecastrategie en sluitingenbeleid’. Voor bijvoorbeeld de coffeeshops, Shishalounge en prostitutie en seksbranche liggen de dwangsom hoogten vast in het ‘Coffeeshopbeleid,Shishaloungebeleid en nota prostitutie en seksbranche’. De dwangsommen voor overtredingen bij de kinderopvang liggen vast in het ‘Toezicht en handhavingsbeleid kinderopvang’. Voor de overtreding van milieu en bodem taken, die zijn ondergebracht bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaal gebied verwijzen wij naar de geldende landelijke richtlijn ‘Leidraad handhavingsacties en begunstigingstermijnen’ en naar het VTH-beleid, Regionaal uniform uitvoerings- en handhavingsbeleid van de Omgevingsdienst Noordzeekanaal gebied.

 

Dwangsom hoogte en lengte begunstigingstermijn Bouwen, slopen en gebruiken

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Woningwet en Besluit Omgevingsrecht

Omschrijving

Minimaal/ maximaal bedrag

Begunstigings- termijn

Bouwen

 

 

  • 1.

    Bouwen/aanleggen/slopen zonder vergunning na stillegging bouw, aanleggen of slopen bouwwerk

€ 20.000 -

€120.000

Direct

  • 2.

    Bouwen van kleine bouwwerken zonder, in afwijking of handelen in strijd met voorschrift vergunning, zoals erfafscheidingen, schuurtjes, tuinmeubilair, speeltoestellen en eenvoudige carports

€ 3.000 -

€ 10.000

1 - 12 weken

  • 3.

    Bouwen van grotere bouwwerken zonder, in afwijking of handelen in strijd met voorschrift vergunning aan of bij een woning zoals luxe carports, dakkappelen, aanbouwen of bijgebouwen

€ 10.000 -

€ 50.000

1 - 12 weken

  • 4.

    Bouwen zonder, in afwijking of handelen in strijd met voorschrift vergunning zoals een woning of bedrijfsgebouw

€ 30.000 –

€ 100.000

1 - 12 weken

  • 5.

    Bouwen zonder, in afwijking of handelen in strijd met voorschrift vergunning gebouwen > 50m2 <200 m2

€ 20.000 –

€ 100.000

1 - 12 weken

  • 6.

    Bouwen zonder, in afwijking of handelen in strijd met voorschrift vergunning gebouwen >200 m2

€ 80.000 -

€ 150.000

1- 12 weken

  • 7.

    Bouwen zonder, in afwijking of handelen in strijd met voorschrift vergunning

€ 30.000

1 - 12 weken

  • 8.

    Bouwen in strijd met voorschriften Bouwbesluit (later Bbl)

€ 15.000

8 - 12 weken

  • 9.

    Bouwen in strijd met voorschriften Bouwbesluit (later Bbl) m.b.t. gezondheid en veiligheid

€ 20.000

1 - 8 weken

  • 10.

    Funderingsherstel aan een gebouw

€ 100.000

2 - 26 weken

  • 11.

    In stand laten van kleine bouwwerken zonder, in afwijking of handelen in strijd met voorschrijft vergunning

€ 3.000 - € 10.000

1 – 12 weken

  • 12.

    In stand laten van grote bouwwerken zonder, in afwijking of handelen in strijd met voorschrijft vergunning

€ 10.000 - € 50.000

1 – 12 weken

  • 13.

    Aanleggen

  • 14.

    Aanleggen zonder, in afwijking van of handelen in strijd met vergunning, zoals het veranderen/aanbrengen in/van de bodem zoals ophogen, afgraven

€ 15.000

2 - 12 weken

  • 15.

    Aanleggen zonder, in afwijking van of handelen in strijd met vergunning, zoals heiwerkzaamheden, watergangen, oppervlaktelichamen, oppervlakteverhardingen, archeologisch waarden

€ 20.000

1 - 8 weken

Slopen

  • 16.

    Slopen zonder of in afwijking melding, OF zonder, in afwijking van of handelen in strijd met vergunning

€ 20.000

1 - 12 weken

  • 17.

    Slopen zonder, in afwijking van of handelen in strijd met vergunning, zwaar zoals met (waarschijnlijk) aanwezige asbest in/aan het bouwwerk

€ 40.000

Per direct - 6 weken

Monumenten

  • 18.

    Verandering aan, op, in of bij een monument zonder, in afwijking van of handelen in strijd met een vergunning

€ 5.000 -

100.000

1 – 16 weken

  • 19.

    Verandering in beschermd stad- en dorpsgezichten zonder, in afwijking van of handelen in strijd met van een vergunning

€ 5.000 - € 50.000

1 – 16 weken

Gebruiken

  • 20.

    Bewoning (bij)gebouwen

€ 15.000

6 - 26 weken

  • 21.

    Bewoning bedrijfspanden

€ 25.000

6 - 26 weken

  • 22.

    Woningsplitsing of kamerverhuur

€ 60.000

6 - 26 weken

  • 23.

    Bedrijfsmatig strijdig gebruik

€ 80.000

2 - 12 weken

  • 24.

    Strijdig gebruik overig

€ 30.000

2 - 26 weken

5 Dwangsom hoogte en lengte begunstigingstermijn brandveiligheid

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en Besluit Omgevingsrecht  

O mschrijving

Minimaal / maximaal bedrag

Begunstigings- termijn

Brandveiligheid (bouwen en gebruik)

  • 1.

    Gebruik zonder of in afwijking van een melding brandveilig gebruik OF gebruik van een pand zonder, in afwijking van of handelen in strijd met een voorschrift omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik

€30.000

8 weken (tenzij gevaar of ter voorkoming van herhaling)

Bouwkundige voorzieningen/constructies

  • 2.

    Brand- en rookwerende scheidingen voldoen niet aan gestelde eisen

€ 5.000 -

30.000

afhankelijk lengte

6 weken

  • 3.

    Geen geldige certificaten van afgedichte sparingen aanwezig

€ 5.000

4 weken

  • 4.

    Geen actueel rapport ‘uitgangspunten beheersbaarheid van brand’ aanwezig

€ 5.000 -

€ 50.000

afhankelijk lengte

6 weken

  • 5.

    Een beweegbaar constructieonderdeel hindert het vluchten

  • 6.

    Een beweegbaar constructieonderdeel in een brandwerende of rookwerende scheiding is niet zelfsluitend.

  • 7.

    Een zelfsluitend beweegbaar constructieonderdeel in een brandwerende of rookwerende scheiding is in geopende stand vastgezet

€ 1.000,-

per onderdeel

8 weken (tenzij gevaar of ter voorkoming van herhaling)

  • 8.

    WBDBO = weerstand bij branddoorslag) is onvoldoende Subbrandcompartiment te groot

€ 3.000 -

€ 30.000

12 weken

Veilig vluchten

 

 

  • 9.

    Vluchtroute niet aanwezig of voldoet niet

€ 10.000

per route

1 week

  • 10.

    Beschermde vluchtroute niet aanwezig of voldoet niet

€ 12.500

per route

1 week

  • 11.

    Veiligheidsvluchtroute niet aanwezig of voldoet niet

€ 15.000

per route

1 week

  • 12.

    Vluchtdeuren in vluchtroute kunnen niet worden geopend binnen 2 handelingen en zonder gebruik los hulpmiddel

€ 10.000

per deur

Direct

  • 13.

    Vluchtdeur niet over de volle breedte te openen of draait tegen de vluchtrichting in en niet vastgezet in geopende stand

€ 5.000

per deur

Direct

  • 14.

    Vluchtroutes niet vrij van obstakels

€ 2.500

per route

Direct

  • 15.

    Vereiste vluchtrouteaanduiding niet aanwezig/niet goed zichtbaar

€ 1.500 -

€ 5.000

afhankelijk aantal locaties

2 weken

  • 16.

    Meer dan maximum aantal personen in gebouw aanwezig

€ 2.000 -

€ 15.000

Direct

  • 17.

    Noodverlichting niet aanwezig of voldoet niet

€ 1.500 -

€ 5.000

afhankelijk aantal locaties

2 weken

Installaties

  • 18.

    Het niet volgens de voorschriften functioneren van een voorgeschreven installatie (algemeen)

€ 2.500

4 weken

  • 19.

    Het niet adequaat beheren, onderhouden en controleren van een voorgeschreven installatie

€ 5.000

4 weken

  • 20.

    Een (gecombineerde) brandmeldinstallatie en ontruimingsalarminstallatie ontbreekt of werkt niet

€ 15.000

8 weken

  • 21.

    Certificering (gecombineerde) brandmeldinstallatie en ontruimingsalarminstallatie ontbreekt

€ 6.000 -

€ 20.000

16 weken

  • 22.

    Rookmelder ontbreekt of voldoet niet

€ 250,-

per object

8 weken

  • 23.

    Een (gecombineerde) brandmeldinstallatie en ontruimingsalarminstallatie wordt niet goed onderhouden, beheerd, en gecontroleerd

€ 2.500

8 weken

  • 24.

    Geen registratie aanwezig jaarlijkse ontruimingsoefening

€ 3.750

6 weken

  • 25.

    Ontruimingsplan voor een ontruimingsinstallatie ontbreekt of voldoet niet

€ 2.500

8 weken

  • 26.

    Gecombineerde brandmeldinstallatie en ontruimingsalarminstallatie geeft steeds onterechte doormeldingen aan hulpdiensten en het RAC

€ 2.500

per overtreding

6 weken

Voorkomen/bestrijden brand

  • 27.

    Onvoldoende blusmiddelen aanwezig, blusmiddel werkt niet of is onjuist aangeduid

€ 250,-

per toestel

4 weken

  • 28.

    Blusmiddel wordt niet goed onderhouden, beheerd of gecontroleerd

€ 250,-

per toestel

4 weken

  • 29.

    Een bluswatervoorziening ontbreekt werkt niet of wordt niet onderhouden

€ 10.000

4 weken

  • 30.

    Brandblusinstallatie of een rookbeheersingssysteem ontbreekt, werkt niet of geen controle en onderhoud

€ 15.000

8 weken

  • 31.

    Brandblusinstallatie of een rookbeheerssysteem is niet gecertificeerd

€ 6.000 -

€ 20.000

16 weken

  • 32.

    Brandslanghaspel ontbreekt of werkt niet

€ 1.500 -

€ 5.000

afhankelijk aantal

4 weken

  • 33.

    Droge blusleiding ontbreekt of werkt niet

€ 10.000

8 weken

  • 34.

    Droge blusleiding wordt niet goed onderhouden, beheerd en gecontroleerd

€ 3.000

per systeem

4 weken

  • 35.

    Verbod op roken en vuur wordt genegeerd

€ 30.000

Direct

  • 36.

    Ontbreken voldoende maatregelen m.b.t. stoffering of versiering, gemakkelijk ontvlambaar of onveilig aangebracht

€ 3.000 -

€ 10.000

Direct

Bereikbaarheid

  • 37.

    Brandweeringang is niet aanwezig of voldoet niet

€ 10.000

4 weken

  • 38.

    Opstelplaats voor brandweervoertuigen is niet aanwezig

€ 10.000

4 weken

  • 39.

    Verbindingsweg/toegangsweg tot de ingang van een bouwwerk is niet of niet voldoende bereikbaar voor hulpdiensten

€ 10.000

4 weken

  • 40.

    Brandweerlift is niet aanwezig of voldoet niet

€ 15.000

4 weken

  • 41.

    Installatie voor mobiele radiocommunicatie voor hulpdiensten is niet aanwezig of werkt niet

€ 15.000

4 weken

 

6 Hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijnen APV/VFL openbare ruimte

 

Omschrijving

Minimaal/ Maximaal bedrag of bestuursdwang

Begunstigingstermijn

  • 1.

    Artikel 5.50 VFL Voorwerpen zonder vergunning op of aan de weg plaatsen

  • art. 2.10 APV Het plaatsen van voorwerpen op, aan of boven een openbare plaats in strijd met de publieke functie ervan

€ 250 - € 1.000

per week per overtreding /

€ 3.000

maximaal of bestuursdwang

Een week

  • 2.

    Artikel 5.51 VFL Aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg

  • 2.11 APV Aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg

€ 500 – € 2.500

per week per overtreding

/€5.000

maximaal of bestuursdwang

Een week

  • 3.

    Artikel. 2.15 APV

  • Hinderlijke beplanting of gevaarlijk voorwerpen Indien door beplanting of voorwerpen het vrije uitzicht wordt belemmerd of dat er op andere wijze de verkeersveiligheid in het gedrang komt.

€ 250 per overtreding per week / € 1.000 maximaal of bestuursdwang

Een week

  • 4.

    Artikel 2:44 APV

  • Vervoeren van inbrekerswerktuigen

  • (Het bemoeilijken van het plegen van misdrijven zoals diefstal met braak)

€ 2.500 per overtreding

€ 10.000

maximaal

Per direct

  • 5.

    Artikel 2:57 APV Loslopende honden

€ 250 per overtreding

€ 3.000

maximaal

Per direct

  • 6.

    Artikel 2:59 APV Gevaarlijke honden

  • (De eigenaar verplichten om de hond te muilkorven en/of kort aan te lijnen na een bijtincident)

€ 500 per overtreding

€ 2.500 maximaal

Per direct

  • 7.

    art. 2.67 APV

  • Verplichting met betrekking tot het verkoopregister

  • (Om heling te bestrijden moet een verkoopregister worden bijgehouden

€ 500 – € 1.000

per overtreding of

€ 5.000 maximaal

Na dagtekening

  • 8.

    Artikel 2:74 APV Drugshandel op straat

€ 2.500 per overtreding

€10.000 maximaal

Per direct

  • 9.

    Artikel 4:15 APV

  • Verbod hinderlijke of gevaarlijke reclame

€ 200 - € 500 per dag / of € 3.000 maximaal of bestuursdwang

Drie dagen - een week

  • 10.

    Artikel 2:19b APV)

  • Verbod gevaarlijke voorwerpen

€ 2.500 per overtreding

€ 10.000

maximaal

Per direct

  • 11.

    Artikel 2:1 APV

  • Samenscholing en ongeregeldheden (Het voorkomen van aantasting van de openbare orde en veiligheid door personen en/of groepen)

€ 2.500 per overtreding

€ 10.000

maximaal

Per direct

  • 12.

    Artikel 5:7 APV

  • Parkeren van reclamevoertuigen ( (Reclame maken door middel van een voertuig op de weg met reclameopschriften)

€ 200 – € 500 per dag per voertuig /

€ 2.000 maximaal of bestuursdwang

Drie dagen - een week

* Van de genoemde bedragen en begunstigingstermijnen kan gemotiveerd worden afgeweken. Bij de oplegging van een tweede last onder dwangsom vallen de bedragen in elk geval hoger uit.

 

7 Dwangsommen en begunstigingstermijnen Havens & Vaarwegen

APV/VFL/BPR

Omschrijving

Minimaal / Maximaal bedrag of bestuursdwang

Begunstigingstermijn

Algemene Plaatselijke Verordening

  • 1.

    Artikel 5:30

  • In het openbaar water sneller varen dan 6 km/uur

€120 - €265 per overtreding

€5.000 maximaal

Direct

  • 2.

    Artikel 5:30

  • In het openbaar water sneller varen dan 6 km/uur

€120 - €265 per overtreding

€5.000 maximaal

Direct

  • 3.

    Artikel 5:34

  • Zonder vergunning een rondvaart- of verhuurbedrijf exploiteren

€500 - €2.500 per overtreding

€25.000

maximaal

2 weken

  • 4.

    Artikel 5:35

  • Zonder vergunning onderhouden van een veerdienst

€500 - €1.000 per overtreding

€15.000 maximaal

2 weken

Verordening Fysieke Leefomgeving

  • 5.

    Artikel 5.61

  • Een object in, bij, op of boven openbaar water plaatsen of hebben

€50 - €2.500 per dag/ bestuursdwang

€25.000 maximaal

Direct – 15 dagen

  • 6.

    Artikel 5.62

  • Ligplaats innemen buiten de hiervoor aangewezen gedeelten

€50 - €2.500 per dag/ bestuursdwang

€25.000 maximaal

Direct – 15 dagen

  • 7.

    Artikel 5.63

  • Schade toe brengen aan of veranderingen aan brengen in de toestand van waterstaatswerken en openbaar water dat in beheer is van de gemeente

€1.000 per overtreding

€10.000 maximaal

Direct

  • 8.

    Artikel 5.64

  • Een in openbaar water liggend vaartuig als opslagplaats, bedrijfsruimte of voor handelsdoeleinden te gebruiken

€1.500 - €3.000

per dag

€30.000 maximaal

Direct – 1 week

  • 9.

    Artikel 5.66

  • Zonder of in afwijking van een vergunning een vaartuig langer dan is toegestaan op een ligplaats voor vaartuigen op te leggen

€1.500 - €2.500

per dag / bestuursdwang

€25.000 maximaal

1 week

  • 10.

    Artikel 5.67

  • Zonder of in afwijking van een vergunning van burgemeester en wethouders te baggeren of naar voorwerpen te vissen

€50 - €1.500 per overtreding

€15.000 maximaal

Direct – 1 week

  • 11.

    Artikel 5.68 lid 1

  • Drijvende vaartuigen te slopen of droog te zetten op andere locaties dan scheepswerven of aangewezen plaatsen

€1.000 per dag/ bestuursdwang

€10.000 maximaal

Direct - 1 week

  • 12.

    Artikel 5.68 lid 2

  • Zonder of in afwijking van een vergunning van burgemeester en wethouders in openbaar water vaartuigen te bouwen, te verbouwen of te herstellen

€1.000 per dag/ bestuursdwang

€10.000 maximaal

Direct - 1 week

Binnenvaartpolitiereglement

  • 13.

    Artikel 1.02

  • Verantwoordelijkheid voor de naleving van de artikelen zoals genoemd in het vijfde en zesde lid

€250 per dag/ spoed bestuursdwang

€2.500 maximaal

1 week

  • 14.

    Artikel 1.07 lid 1 en lid 2

  • Deelnemen aan het scheepvaartverkeer terwijl het schip te zwaar is beladen waarbij de stabiliteit in gevaar wordt gebracht

€1.500 per overtreding

€15.000 maximaal

Direct

  • 15.

    Artikel 1.10

  • Aan boord van een schip moeten een aantal bescheiden, voor zover deze door de daartoe gestelde wettelijke regelingen worden vereist, aanwezig zijn en deze tonen op eerste vordering

€5.000 per overtreding

€25.000 maximaal

Direct

  • 16.

    Artikel 1.21 en artikel 1.23 Het niet naleven van vergunningsvoorwaarden of zonder vergunning werken/transporteren

€ 2.500 –

€ 10.000 per overtreding/ bestuursdwang

€ 50.000

maximaal

Direct

Van de genoemde bedragen en begunstigingstermijnen kan gemotiveerd worden afgeweken. Bij de oplegging van een tweede last onder dwangsom vallen de bedragen in elk geval hoger uit.

 

8 Hoogte dwangsom en lengte begunstigingstermijn

Huisvestingswet/Huisvestingsverordening

Omschrijving

Minimaal / Maximaal bedrag of bestuursdwang

Begunstigingstermijn

  • 1.

    Artikel 8, eerste lid van de Huisvestingswet en artikel 2.1.2, eerste lig van de Huisvestingsverordening

  • Het in gebruik nemen van een woning zonder huisvestingsvergunning.

€150 per week / max €1.500

Minimaal 6 weken

  • 2.

    Artikel 8, tweede lid van de Huisvestingswet en artikel 2.1.2, tweede lig van de Huisvestingsverordening.

  • Het in gebruik geven van een woning zonder huisvestingsvergunning.

€750 per week / max €7.500 – Bij recidive kan dit bedrag worden verdubbeld.

Minimaal 6 weken

  • 3.

    Artikel 21 Huisvestingswet

  • Het zonder omzettingsvergunning omzetten van een zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimtes.

€60.000 max.

6 – 26 weken

 

In gebruik nemen:

Wij wijken af van het bedrag dat is opgenomen in de leidraad handhavingsacties en begunstigingstermijnen4, omdat we dit dermate hoog vinden in verhouding tot het bedrag van de bestuurlijke boete.

 

In gebruik geven:

Voor het in gebruik nemen van een woonruimte wordt een boete opgelegd van € 435. Dit bedrag is ongeveer vijf maal het bedrag van de boete voor het in gebruik geven van een woonruimte, te weten € 2.000,-. Als we dezelfde berekening voor de last onder dwangsom aanhouden, dan zou de last onder dwangsom van € 150 ook moeten worden vervijfvoudigd voor het in gebruik geven. Dat komt uit op € 750,-. Bij recidive volgen wij de berekening van de bestuurlijke boete. Elke geconstateerde overtreding wordt het eerste bedrag van €750 vermenigvuldigd met het aantal geconstateerde overtredingen tot aan de vierde overtreding.

 

 

Naar boven