Gemeenteblad van Bunschoten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bunschoten | Gemeenteblad 2023, 370274 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bunschoten | Gemeenteblad 2023, 370274 | beleidsregel |
Beleidsregel Parkeren Bunschoten 2023
Parkeernormen spelen een belangrijke rol bij gebieds- en locatieontwikkelingen. Zij zorgen immers voor de aanleg van een passend aantal parkeerplaatsen bij nieuwbouwplannen. Te lage parkeernormen kunnen overlast veroorzaken als er te weinig parkeerplaatsen worden aangelegd. Bij toepassing van te hoge parkeernormen daarentegen worden onnodig veel parkeerplaatsen gerealiseerd wat ten koste gaat van de openbare ruimte. Of wordt daardoor het aantal woningen onnodig beperkt.
De tot nu toe gehanteerde parkeernormen , dateren uit 2014 waardoor een actualisatie wenselijk is. Daarnaast komen er de afgelopen jaren steeds meer geluiden dat de parkeernormen die bij nieuwbouwontwikkelingen van woningen worden toegepast, te hoog zijn. Dit leidt vaak tot discussies, stagnatie in planvorming bij inbreidingsplannen en tot vermindering van woningaantallen. Aan de andere kant is de aanleg van (te) veel parkeerplaatsen soms ook zichtbaar in het straatbeeld in grote stenige parkeerkoffers die slechts gedeeltelijk worden gebruikt. Het is dan ook belangrijk dat de parkeernormen goed aansluiten bij de daadwerkelijke behoefte.
Het college heeft daarom het gespecialiseerde adviesbureau Goudappel BV gevraagd om objectief te beoordelen in hoeverre de vigerende parkeernormen aansluiten bij de daadwerkelijke behoefte aan parkeerplaatsen en om hierover advies uit te brengen. Goudappel heeft hiertoe namelijk een specifieke onderzoeksmethodiek ontwikkeld om dit gedegen in beeld te brengen. Daarbij richt het onderzoek zich uitsluitend op de parkeerbehoefte vanuit woonfuncties en spreekt het zich niet uit over andere functies.
Tijdens het onderzoek is allereerst het autobezit in Bunschoten per buurt in beeld gebracht. Daarnaast is met behulp van een scanauto inzicht verkregen in de aantallen grijze kentekens (bedrijfsbussen) en buitenlandse kentekens (als gevolg van bijvoorbeeld arbeidsmigranten) per woonbuurt. Hierbij is heel Bunschoten meegenomen. Ook is er rekening gehouden met trends, bezoekersaantallen en de groei van het autobezit.
Bij het hanteren van de normen kan conform de aanbevelingen van de CROW ook onderscheid gemaakt worden in buurtindelingen zoals “centrum” en “rest bebouwde kom”. Uit dit onderzoek blijkt echter dat het autobezit van bewoners in het centrum van Bunschoten niet lager is. Het is dan ook niet verdedigbaar om voor woningen in het centrum een lagere normen toe te passen dan in de rest van de bebouwde kom. In de bijlage 2 vindt u de rapportage van Goudappel met daarin de conclusies en het advies.
Uit het onderzoek komt naar voren dat het (blijven) aanhouden van de algemene CROW-normen met onderscheid tussen het centrum en de rest van de bebouwde kom voor woningen niet aansluit bij de werkelijke/ plaatselijke situatie in Bunschoten. Het onderzoek maakt het mogelijk om (met feiten onderbouwd) maatwerk toe te passen voor de gemeente Bunschoten.
Het autobezit in het buitengebied is niet onderzocht. Omdat daar op eigen terrein doorgaans meer dan voldoende ruimte is, is het logisch om voor dat gebied uit te blijven gaan van de hoogste norm zoals aangegeven in de bandbreedte van de CROW.
3. Parkeernormering overige functies (niet zijnde woningen)
Het onderzoek heeft zich uitsluitend gericht op woningen. De parkeerbehoefte van de overige functies zijn derhalve niet in beeld gebracht of geanalyseerd. Daarom blijven we daar de geldende normen gewoon hanteren zoals ze nu ook bestaan. Daarvoor geldt dat we net als nu uit blijven gaan van de hoogste norm zoals aangegeven in de bandbreedte van de CROW. Ook blijft de gebiedsindeling zoals ie nu is ongewijzigd in stand.
Op grond van het onderzoek en de analyse heeft het college besloten om:
De normen en uitgangspunten voor de overige (niet woon)functies blijven daarbij ongewijzigd.
De normen treden in werking na bekendmaking van de aanpassing van de beleidsregel parkeernomen. En gaan vanaf dat moment fungeren als toetsingskader voor de vergunningaanvragen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-370274.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.