Beeldkwaliteitsplan ‘Bedrijventerrein Baanstee Noord, Deelgebied zone A 13A en 13B’

De raad van de gemeente Purmerend,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 oktober 2022,

 

overwegende dat:

  • -

    voor de ontwikkeling van kavels 13A en 13B op bedrijventerrein Baanstee-Noord door het college van burgemeester en wethouders op 25 oktober 2022 het uitwerkingsplan ‘Baanstee-Noord, Kavel 13A en 13B – 2022’ is vastgesteld;

  • -

    het in 2011 vastgestelde beeldkwaliteitsplan ‘Bedrijventerrein ‘Baanstee Noord’’ welstandelijke regels bevat voor kavels op de Baanstee-Noord;

  • -

    deze regels aanscherping en aanvulling behoeven op het gebied van duurzaamheid en circulariteit;

  • -

    dat hiertoe het beeldkwaliteitsplan ‘bedrijventerrein Baanstee Noord, Deelgebied zone A 13A en 13B’ is opgesteld;

  • -

    hierin aandacht is voor zaken als het beperken van wateroverlast, verdroging en hittestress en het verbeteren van de waterberging (vertraagde afvoer) alsmede voor maatregelen om de biodiversiteit te stimuleren.

  • -

    de commissie voor welstandsadvies MOOI Noord-Holland het beeldkwaliteitsplan positief beoordeeld heeft;

  • -

    het beeldkwaliteitsplan na vaststelling geacht wordt onderdeel uit te maken van de welstandsnota ‘Nota omgevingskwaliteit Purmerend 2021’;

B E S L U I T:

 

  • 1.

    het beeldkwaliteitsplan ‘Bedrijventerrein Baanstee Noord, Deelgebied zone A 13A en 13B’ vast te stellen met dien verstande dat op pagina 8 bij de sectie 'Pakeren' wordt toegevoegd "Een derde suggestie is het toepassen van grasverharding" en

  • 2.

    te bepalen dat dit plan aangemerkt dient te worden als welstandsnota als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet.

Beeldkwaliteitsplan ‘Bedrijventerrein Baanstee Noord, Deelgebied zone A 13A en 13B’

 

A HOOGWAARDIG - INTENSIEF

 

zone A

 

Ontwerpproces

De ontwerpen komen tot stand in overleg met het Q-team. Het ontwerpproces begint met een startoverleg met de supervisor. De initiatiefnemers dienen te werken met een gecertificeerde architect. De architect draag de architectentitel en staat ingeschreven in het architectenregister

 

Typering

Zone A ligt centraal in de baanstee-Noord langs de N244. Het gebied vormt het hart van de Baanstee-Noord en bepaalt daarmee voor een belangrijk deel de identiteit van het totale gebied. Om die reden wordt ingezet op een gebiedsinvulling met een hoge ambitie. Dit vereist een hoogwaardige en intensieve bebouwing met een boven gemiddelde uitstraling. Om aan deze ambitie te voldoen is dit aparte beeldkwaliteitsplan voor Zone A opgesteld. In dit plan wordt aangegeven waaraan moet worden voldaan om de gewenste ambitie waar te maken. Zone A bestaat uit twee eilanden; deelgebied 13A en deelgebied 13B.

 

Bebouwingsopzet

De gebouwen worden zo veel mogelijk geplaatst aan de randen van de eilanden. Daarbij moeten de hoekenpunten van de eilanden, waar mogelijk, worden bebouwd. Het parkeren wordt gesitueerd aan de binnenzijde van het eiland. Parkeren aan de randen van het eiland is niet toegestaan.

 

De individuele gebouwen vormen per eiland samen een ensemble. Het ensemble op deelgebied 13A mag anders zijn dan het ensemble op deelgebied 13B. Gevraagd wordt een divers beeld binnen een ensemble te ontwerpen. Een repetitie van gebouwen is niet toegestaan. Dit betekent dat de uitdrukking en uitstraling van het individuele gebouw in overleg met het Q-team wordt afgestemd op de uitdrukking van de andere gebouwen. Gebouwen zijn onderscheidend maar zijn ook familie van elkaar.

 

Rooilijnen buitenrand

Achter de haag ligt op de begane grond een onbebouwde ruimte van minimaal 2 meter. Deze maat mag ook groter, waarbij de verdiepingen bijvoorbeeld op kolommen komen te rusten. Op de verdiepingen staat het gebouw in de aangegeven rooilijn, achter de haag. Het doel is de gebouwen op het eiland de uitstraling te geven dat deze zweven. De begane grondlaag achter de haag ligt terug en valt niet op, de verdiepingen springen bewust in het oog.

 

Op deze manier ontstaan “zwevende” gebouwen die op de begane grond aansluiten op de menselijke maat. Ook aan de binnenzijde van de eilanden is het gewenst de begane grondlaag te onderscheiden van de verdiepingen met als doel het aanbrengen van een menselijke maat bij de benadering van de gebouwen. Hier geldt geen minimale afstand tussen de rooilijn van de verdiepingen en de rooilijn van de begane grondlaag. De architect kiest zelf de middelen voor het realiseren van de menselijke maat.

 

Gebouwen die op het middenterrein staan en niet aan de buitenrand hoeven niet te voldoen aan het profiel voor de buitenrand. Wel moet invulling worden gegeven aan het realiseren van een “zwevend” gebouw door middel van een onderscheid tussen de begane grond laag en de verdiepingen. Ook de gebouwen op het middenterrein sluiten aan op de gewenste menselijke maat op de begane grond.

 

Principe-profiel van de buitenrand van het eiland

Langs het water komt rondom op beide eilanden een grastalud met een breedte van 8,5 meter. Op deze 8,5 meter-lijn van het water ligt de eigendomsgrens.

Initiatiefnemers zijn verplicht vanaf deze lijn een voetpad (schelpenpad) aan te leggen met een breedte van 1,5 meter. Dit pad is gewenst om langs het water te kunnen recreëren en voor het onderhoud van de gevel en de haag. Het is mogelijk in overleg langs het pad bankjes te plaatsen.

 

Naast het pad komt een haag met een breedte van 1 meter en een hoogte van 1.20 meter. Het pad en de haag lopen rond het volledige eiland. De haag die moet worden aangeplant is een TAXUS BACCATA HAAG.

 

Aan de binnenzijde van de haag (kant van het gebouw) dient direct naast de haag een Pallas hekwerk of (metalen staafhekwerk) te worden geplaatst met een hoogte van 1.20 meter. Het hek bepaald daarmee de onderhoudshoogte van de haag. Het hek heeft de RAL-kleur 7016.

 

Hekwerken

De plaatsing van hoge hekwerken zijn niet toegestaan. Hekwerken met een hoogte van 1.20 meter hoog zijn wel toegestaan. Alle hekwerken zijn Pallas hekwerken (metalen staaf hekwerken) hekwerken of spijlen-hekwerken in de RAL-kleur 7016.

 

Detail buitenrand

 

Schelpenpad

 

Haag Taxus baccata

 

Pallas hekwerk

 

Daken

De dakvorm is plat. Alle platte daken krijgen vorm met een sedumdak. Installaties dienen te worden afgeschermd met een doorgezette (verhoogde) gevel. Installaties op de dak zijn niet zichtbaar vanaf de openbare ruimte.

 

Sedumdak met verhoogde dakrand

 

Sedumdak

 

Dak met zonnepanelen

 

Zonwering

Gevels gericht op het zuiden moeten worden voorzien van een zonwering met lamellen.

Screens of schermen zijn niet toegestaan. De lamellen maken integraal onderdeel uit van de architectuur.

 

Bijgebouwen en opslag

Bijgebouwen zijn niet toegestaan. De gebouwen bestaan enkel uit hoofdvolumes. Bergingen, opslag, fietsenstallingen, energievoorzieningen, enz. worden opgenomen in het hoofdvolume.

 

Parkeren

Voor het tegen gaan van hitte-stress dienen de parkeerterreinen te worden beschaduwd. Dit kan doormiddel van voldoende bomen in combinatie met hagen. Bij deze oplossing grenst iedere parkeerplaats met minimaal één zijde aan een haag. De haag is een TAXUS BACCATA HAAG met een breedte en hoogte van 1 meter.

 

Een tweede optie is het overbouwen van de parkeerplaatsen met een groen dak (sedumdak) in combinatie met zonnepanelen.

 

Een derde suggestie is het toepassen van grasverharding.

 

Laad- en losvoorzieningen

Loading-docks zijn niet toegestaan.

 

Lamellen horizontaal

 

Lamellen horizontaal

 

Lamellen verticaal

 

Parkeren in de schaduw van groen

 

Parkeren onder sedumdak met zonnepanelen

 

Reclame

De reclame-uitingen dienen integraal te worden mee ontworpen. De grootte van reclame-uiting is vrij, mits passend ontworpen. Er is maximaal 1 reclame-uiting per gevel. Reclame-uitingen op het gebouw zijn niet toegestaan. Reclame wordt met losse belettering op de gevel aangebracht. Frames en reclamedoek is niet toegestaan.

Reclame in de vorm van lichtreclame dient terughoudend te worden toegepast. Felle verlichting of lijn verlichting is niet toegestaan. Ook het aanlichten van de gebouwen is ongewenst. Het plaatsen van vlaggen, zuilen of banners dient te worden vermeden.

 

Reclame geïntegreerd in ontwerp (ramen)

 

Reclame geïntegreerd in ontwerp

 

Reclame geïntegreerd in ontwerp (gevel)

 

Materialen

De gevels van de gebouwen worden uitgevoerd in natuurlijke materialen die op een natuurlijke manier verouderen. Gekozen kan worden uit metselwerk, keramische steenstrips (minerale steenstrips zijn niet toegestaan), stucwerk of hout. Hout dient duurzaam behandelt te worden in dezelfde kleurstelling als het metselwerk. Stalen gevels en/of sandwich-panelen zijn niet toegestaan.

 

Voor het metselwerk, strip en stucwerk geldt een kleurpalet. Het kleurpalet is in overeenstemming met de kleurtoon van de gerealiseerde delen van de Baanstee. Het palet is een breed grijs palet. Dit palet varieert van donker tot licht grijs en van muis- grijs tot warm-grijs. Rode of rood-getinte bakstenen zijn niet toegestaan.

 

De kleuren en materialen van de kozijnen, lamellen, en deuren worden afgestemd op de kleuren en materialen van de gevel.

 

Hout duurzaam behandeld

 

Steenstrips keramisch

 

Metselwerk grijs palet

 

Kozijnen afgestemd op metselwerk

 

DUURZAAMHEID EN CIRCULARITEIT

 

GPR Gebouw

Voor bedrijventerrein Baanstee-Noord zijn in de ontwikkelingsfase criteria opgesteld ten aanzien van duurzaamheid. Het bedrijventerrein heeft daartoe prestatie indicatoren opgesteld op basis van de rekenmethode GPR Gebouw. Elk bouwproject diende een gemiddelde GPR Gebouw score te behalen van 7.0. Voor excellente bouwprojecten die een score behalen van 8,5 of meer, is er in 2022 legeskorting te verkrijgen. Voor de ontwikkeling van gebouwen op de “eilanden” geldt ook die hogere gemiddelde score van 8.5.

 

  • (1)

    Het gebouwontwerp dient te worden getoetst met het rekenmodel GPR Gebouw, versie 3.4 of 4.4.

  • (2)

    De te behalen score bedraagt minimaal een gemiddelde van 8,5 over de 5 hoofdthema’s, met geen lagere score dan 8,0 per thema.

Bouwmaterialen, MPG en circulariteit.

Voor de toepassing van bouwmaterialen streven we naar het maximaliseren van de inzet van milieuvriendelijke hernieuwbare materialen en circulaire (tweede leven) materialen. Het Bouwbesluit stelt daarin in de rekenmethode MPG een bovengrens van 0,8. Voor de ontwikkeling van de gebouwen op de “eilanden” geldt een strengere eis: MPG <0,5. Bij circulariteit is “losmaakbaarheid” essentieel; immers de materialen moeten eenvoudig te verwijderen zijn uit een gebouw.

 

  • (1)

    De score daarin dient minimaal 0,4 te bedragen, conform de meetmethodiek van de Handreiking Losmaakbaarheid, PIANOo 2019.

Klimaatbestendigheid en natuur inclusief bouwen

In 2021 is op Baanstee Noord onderzoek verricht naar de klimaatbestendigheid van het gebied en de gebouwen. Daaruit is naar voren gekomen dat de volgende thema’s voor het gebied relevant zijn: wateroverlast en waterberging, verdroging en hittestress. Daarnaast is er aandacht ten aanzien van lichthinder (door kunstlicht bij en rond de

 

gebouwen). Voor projecten op de “eilanden” verwachten we in het ontwerp van de gebouwen en de omliggende ruimte aandacht voor:

 

  • (1)

    het beperken van wateroverlast

  • (2)

    het verbeteren van de waterberging (vertraagde afvoer)

  • (3)

    het beperken van verdroging

  • (4)

    het beperken van hittestress.

Aanvullend daarop zijn er maatregelen te treffen om de biodiversiteit te stimuleren. Specifiek voor projecten op de “eilanden” is te denken aan:

 

  • (1)

    schuil- en broedmogelijkheden voor vogels.

  • (2)

    meer levend groen aan gevels en op daken.

  • (3)

    lokale waterberging.

  • (4)

    versterken van de biodiversiteit door het koppelen van ecologische zones.

Proces

De geformuleerde prestatie eisen worden op projecten op Baanstee-Noord gemonitord tijdens de ontwerpfase en later ook de realisatie/bouwfase. Ontwerpvarianten in VO, DO en UO worden getoetst en er worden vanuit het Q-team aanbevelingen gedaan voor verbetering. Tijdens de realisatiefase worden met behulp van checklijsten de werkelijk behaalde prestaties getoetst. Specifiek voor projecten op de “eilanden”

waar de lat op duurzaamheid en circulariteit hoger ligt, zal de begeleiding vanuit de

gemeente (Q-team) intensiever zijn.

 

De verlangde prestaties zoals hierboven vermeld worden getoetst tijdens het proces:

 

  • (1)

    Ontwerpproces. Toetsing op VO, DO en UO. Doen van aanbevelingen in deze fasen. Opstellen berekening GPR Gebouw (integrale thema’s: energie, materialen, gebruikskwaliteit, gezondheid en toekomstwaarde). Berekening materialen MPG, BENG, Geluid en Luchtkwaliteit (o.a. stikstof).

  • (2)

    Uitvoering. Controle uitvoering bouw op de berekende prestaties.

Kavel 13A

 

 

Kavel 13B

 

 

Profiel 8

 

Profiel 8: overgang naar het eiland

8.5 meter groenstrook, 1,5 meter schelpenpad, taxus baccata haag 1 meter hoog en 1 meter breed, minimaal 2 meter terugliggende begane grond.

 

 

 

Profiel 9

 

Profiel 9: Overgang weg naar het eiland

4 meter talud, 4,5 meter weg, 5 meter talud, 19,5 meter groenstrook, 1,5 meter schelpenpad, Taxus baccata haag 1 meter hoog en 1 meter breed, minimaal 2 meter terugliggende begane grond.

 

 

 

Referentiebeelden: “zwevende gebouwen”

 

 

Referentiebeelden: haag Taxus baccata

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 24 november 2022

de griffier,

R.J.C. van der Laan

de voorzitter,

E. van Selm

Naar boven