Gemeenteblad van Geldrop-Mierlo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geldrop-Mierlo | Gemeenteblad 2023, 35485 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geldrop-Mierlo | Gemeenteblad 2023, 35485 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regel niet-openbare netwerken Geldrop-Mierlo
Het college van burgemeester en wethouders van Geldrop-Mierlo;
gelet op het bepaalde in artikel 1.3 van de Verordening ondergrondse infrastructuren Geldrop-Mierlo (VOI), artikel 5.2 en artikel 5.4, vierde lid, van de Telecommunicatiewet en artikel 149 van de Gemeentewet;
vast te stellen de nadere regel niet-openbare netwerken Geldrop-Mierlo.
Bij de gemeente worden aanvragen gedaan voor de aanleg van netwerken in de openbare ruimte. Dit gaat in sommige gevallen over de aanleg van een niet-openbaar netwerk. Bijvoorbeeld voor een communicatieverbinding tussen twee bedrijfsgebouwen, een (lokaal)warmtenet, een privé elektriciteitsnetwerk enzovoort. Meestal is de aanvraag afkomstig van een onderneming die in het kader van haar bedrijfsvoering of vanuit nagestreefde wettelijke- of maatschappelijke doelen dat niet-openbare netwerk nodig heeft. Daarnaast komt het voor dat een of meer burger(s) een aanvraag doen om een niet-openbaar netwerk aan te leggen.
Op basis van de Telecommunicatiewet heeft de gemeente een gedoogplicht voor openbare elektronische communicatienetwerken. Op basis van overige wetgeving (of een privaatrechtelijke overeenkomst) is er een (impliciete) gedoogplicht voor de openbare netwerken voor andere disciplines (onder andere water, gas en elektra).
In veel gevallen kan het gewenste netwerk ook gerealiseerd worden via (meestal reeds aanwezige) openbare netwerken. Die openbare netwerken zijn aangelegd en worden beheerd door bij wet aangewezen netbeheerders waarmee de gemeente een structurele overleg- en samenwerkingsrelatie heeft. De aanleg en het beheer van netwerken door die netbeheerders heeft altijd de voorkeur. Daarom is de gemeente terughoudend met het gedogen van niet-openbare netwerken.
In een aantal gevallen is het echter wenselijk of zelfs noodzakelijk om de aanleg van een niet-openbaar netwerk toch te gedogen. Bijvoorbeeld als de aanleg van een niet-openbaar netwerk het algemeen belang dient (bijvoorbeeld in het kader van de energietransitie). De gemeente kan besluiten om een niet-openbaar netwerk te gedogen, in dat geval ontvangt de netbeheerder een formele gedoogbeschikking (een instemmingsbesluit of een vergunning, op grond van de VOI).
Dit betekent dat bij de aanvraag van een instemmingsbesluit of een vergunning voor een niet-openbaar netwerk een door een (aspirant) netbeheerder aangeleverde onderbouwing, waarin een zorgvuldige belangenafweging is opgenomen, bijgevoegd moet worden. Hiermee wordt precedentwerking voorkomen.
Vanuit het gemeentelijk oogpunt van transparantie en eenduidigheid zijn daarom voorwaarden voor het gedogen van een niet-openbaar netwerk vastgelegd in deze nadere regel. Het college heeft in sommige gevallen, op basis van de hardheidsclausule (artikel 6), de bevoegdheid om af te wijken van de bepalingen van deze nadere regel.
Artikel 4. Voorwaarden gedogen niet-openbare netwerken
In beginsel worden niet-openbare netwerken niet door de gemeente gedoogd. Niet-openbare netwerken kunnen alleen worden gedoogd indien aan minimaal één van de volgende voorwaarden wordt voldaan:
Er is sprake van de aanleg van een warmtevoorziening (warmtenet) die voldoet aan alle volgende voorwaarden:
de straat, wijk of stadsdeel waarin een niet-openbaar netwerk ten behoeve van de warmtevoorziening wordt aangelegd moet een logisch aaneengesloten gebied zijn. Alle gebouweigenaren, huurders, utiliteitsgebouwen en bedrijven binnen dat gebied moeten de mogelijkheid hebben om een aansluiting te krijgen op het netwerk. Het netwerk ten behoeve van de warmtevoorziening moet minimaal door een huishouden of bedrijf gebruikt worden;
Elektronische communicatienetwerken die niet vallen onder een openbaar elektronisch communicatienetwerk conform de telecommunicatiewet, die wel van een groot maatschappelijk belang zijn. Dit maatschappelijk belang blijkt uit een onderbouwing, die de belangen van alle belanghebbenden afweegt. De gemeente maakt hier de uiteindelijke beslissing;
Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid op grond van afweging van de te behartigen belangen en met in acht name van de redelijkheid en billijkheid in incidentele en uitzonderlijke gevallen af te wijken van de bepalingen van deze nadere regel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-35485.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.