Gemeenteblad van Schagen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2023, 295940 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2023, 295940 | ander besluit van algemene strekking |
Aanwijzingsbesluit locatie ondergrondse container S10 Lindenlaan – Esdoornstraat te Schagen
Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen (hierna: het college) op grond van artikel 9 van de Afvalstoffenverordening de bevoegdheid heeft aan te wijzen met behulp van welk al dan niet van gemeentewege verstrekt inzamelmiddel of met behulp van welke inzamelvoorziening de inzameling van een bepaalde categorie huishoudelijke afvalstoffen ten behoeve van de gebruiker van een perceel plaatsvindt;
bij het bepalen van de locaties voor de ondergrondse verzamelcontainers de navolgende randvoorwaarden worden gehanteerd:
Streven is een maximale loopafstand van 275 meter van een perceelgrens tot de inzamelvoorziening. Met de facilitering van waardevolle (hoofd)afvalstromen (GFT, OPK en PMD) aan huis, is een loopafstand voor restafval van maximaal 275 meter redelijk en billijk. Enerzijds heeft een dergelijke loopafstand positief effect op het juiste scheidingsgedrag, anderzijds is de afstand ook weer niet onoverkomelijk. In uitzonderlijke situaties is het mogelijk om een (ondergrondse) verzamelcontainer te plaatsen op een locatie, waarbij de loopafstand groter is. Het gaat dan bijvoorbeeld om locaties die moeilijk toegankelijk zijn voor een inzamelvoertuig, locaties die verkeersonveilige situaties opleveren, locaties in ruim opgezette wijken of locaties waarbij het in verband met de grondgesteldheid of lintbebouwing niet mogelijk is om rekening te houden met een kortere loopafstand.
De containerlocatie is voor de inzamelaar voldoende bereikbaar en toegankelijk. Achteruitrijden met het inzamelvoertuig wordt vermeden. Inzamelvoertuigen moeten veilig kunnen stoppen om de (ondergrondse) verzamelcontainers te legen. Tijdens het legen van de (ondergrondse) verzamelcontainers mogen er geen ontoelaatbare verkeersonveilige situaties of verkeersstremmingen optreden.
Bij het bepalen van de containerlocaties wordt onderzoek gepleegd naar de aanwezigheid van ondergrondse obstakels, zoals kabels en leidingen en bovengrondse obstakels, zoals lichtmasten, verkeersborden e.d. Het omleggen van kabels en leidingen wordt zoveel mogelijk vermeden. Voor het verplaatsen van lichtmasten en verkeersborden bestaan er meer mogelijkheden.
De situering van de (ondergrondse) verzamelcontainer moet in beginsel passen binnen het straatbeeld. Daarbij worden (ondergrondse) verzamelcontainers zoveel mogelijk buiten eventuele zichtlijnen van woningen geplaatst. Wel is enige mate van sociale controle op de locatie zeer gewenst, dit om vandalisme en bijplaatsingen tegen te gaan.
De containerlocatie is gelegen in/op openbaar gebied. Voor de afstand tussen een (ondergrondse) verzamelcontainer en de voorgevel van een woning geldt een minimum afstand van drie meter. Met deze minimale afstand wordt voorkomen dat bewoners niet worden geconfronteerd met vandalisme of bijplaatsingen direct naast of zelfs tegen de gevel.
Aan de hand van deze randvoorwaarden hebben wij de voorlopige locatie bepaald en deze op de website van Schagen gepubliceerd. Bewoners zijn vervolgens uitgenodigd voor een informatieavond waar deze locatie is gepresenteerd. Bewoners konden vervolgens reageren op de locatie middels zienswijzen. De binnengekomen zienswijzen zijn betrokken in het uiteindelijke besluit. Een overzicht van de binnengekomen zienswijzen en onze antwoorden staan in de bij dit besluit behorende bijlage ‘Overzicht en beantwoording zienwijzen OC10’;
Het college besluit tot het plaatsen van een ondergrondse afvalcontainer (OC) op de locatie zoals in de bijgevoegde situatietekeningen zijn aangegeven.
Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen
De heer K. Talsma
Projectleider
Team Ruimtelijke projecten
Datum 27 juni 2023
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. Deze termijn vangt aan op de dag na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en dient in ieder geval te bevatten:
U stuurt het bezwaarschrift aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen, Postbus 8, 1740 AA, Schagen.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit waartegen het gericht is. Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen, indien "onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist". U kunt alleen een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank als ook een bezwaarschrift wordt ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet gericht worden aan: De voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
Bijlage 2 Overzicht en beantwoording zienwijzen OC10
Locatie S10 – Lindenlaan - Esdoornstraat
Straat en postcode: Lindenlaan (huisnummer indieners zienswijze), 1741 TT Schagen
Op- en aanmerkingen over de specifieke locatie van de ondergrondse restafvalcontainer:
Bij deze zienwijze (zie bijlage Ontvangen Zienwijzen OC10) zoals aangegeven in onze brief van 13 maart 2023
Ik verzoek u deze brief al zienswijze te beschouwen. Aangehecht vindt u deze brief
Optioneel: suggestie alternatieve locatie
(zie bijlage Ontvangen Zienwijzen OC10)
Dit is een doodlopende weg om de OC te bereiken moet het inzamelvoertuig achter uit rijden. De bewoners geven als argument dat dit in de huidige situatie ook gebeurt, dit is echter niet vergelijkbaar omdat in de huidige situatie een belader (vuilnisman) de chauffeur assisteert. Bij het legen van een OC is dit niet het geval.
Straat en postcode: Lindenlaan (huisnummer indieners zienswijze), 1741 TT
Op- en aanmerkingen over de specifieke locatie van de ondergrondse restafvalcontainer:
Wij zijn tegen de plaatsing van een ondergrondse afvalcontainer tegenover ons huis.
Optioneel: suggestie alternatieve locatie
Bij de speelplaats in het gras (Lindenlaan)
De weg loopt dood, het is verder van de bewoningen een doodlopende weg illegale vuilnis en oude papier wagen rijden zonder probleem achteruit in dat weggetje sinds ik hier woon (1973)
overlast: 24/7 vuilniszakken deponeren, container vol, zakken er omheen, zwerfvuil, daardoor, stank
De ondergrondse containers zijn altijd te openen. Het openen en dichtdoen van de ondergrondse container voor restafval maakt weinig geluid. Op de container (onder het handvat) is rubber vastgemaakt, zodat het geluid zoveel mogelijk beperkt blijft.
De container zit onder de grond. Hier is het een aantal graden kouder dan boven de grond. Dit gaat de ontwikkeling van vieze geur tegen. De ondergrondse containers hebben een zogenaamde dubbelschalige container (trommel), waardoor er geen ‘open’ verbinding is tussen het gestorte afval en de buitenlucht. Het is verder de verantwoordelijkheid van de gebruiker om op een goede manier met de ondergrondse container om te gaan. Bij normaal gebruik zal er nauwelijks tot geen stank ontstaan.
geen overleg vooraf: Alles lijkt al een voldongen feit
Bewoners van de Groeneweg zijn uitgenodigd middels een brief voor een informatiebijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst zijn de voorgenomen locaties gepresenteerd. Bewoners konden tijdens/na de bijeenkomst een zienwijze indienen. Dit hebben deze betreffende bewoners gedaan.
bij de speelplaats in het gras (Lindenlaan)
Dit is een doodlopende weg om de OC te bereiken moet het inzamelvoertuig achter uit rijden. De bewoners geven als argument dat dit in de huidige situatie ook gebeurt, dit is echter niet vergelijkbaar omdat in de huidige situatie een belader (vuilnisman) de chauffeur assisteert. Bij het legen van een OC is dit niet het geval.
Straat en postcode: Esdoornstraat (huisnummer indiener zienswijze) 1741 TL
Op- en aanmerkingen over de specifieke locatie van de ondergrondse restafvalcontainer:
Als ik naar de huidige positie kijk zijn er een aantal die ik onpraktisch vind en minder fraai
Optioneel: suggestie alternatieve locatie
De stoep, schuin aan de overzijde van de geplande loactie, b.v. tegenover de nrs 82 t/m 86. Hier is nagenoeg geen wandelverkeer en tussen de huizen is een groenstrook, dus een mooie barrière. Maar ook, als u de huisnummers wilt ontzien op dezelfde stoep tegenover de overloop. Kortom: schuin naar de overkant, ca 20 a 50 meter
tegenover de Lindenlaan nrs 82 t/m 86.
Dit is een doodlopende weg om de OC te bereiken moet het inzamelvoertuig achter uit rijden. De bewoners geven als argument dat dit in de huidige situatie ook gebeurt, dit is echter niet vergelijkbaar omdat in de huidige situatie een belader (vuilnisman) de chauffeur assisteert. Bij het legen van een OC is dit niet het geval.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-295940.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.