Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 287233 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 287233 | beleidsregel |
Besluit tot wijziging van Beleidsregel verkeersontheffingen gemeente Utrecht
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht,
Gelet op artikel 6 lid 2 en artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
Overwegende dat Utrecht een stad is waarin gezondheid en leefbaarheid voorop staan, dat Utrecht door de centrale ligging in het hart van Nederland een aantrekkelijke plek is om te wonen, te werken en te verblijven en dat Utrecht, om de stad gezond, aantrekkelijk en bereikbaar voor iedereen te houden, voorrang wil geven aan gezonde, schone, en veilige vervoersmiddelen en dat Utrecht daarom graag meedoet aan de provinciale pilot om gebruikers van de speedpedelec een ontheffing te verlenen om op het fietspad te gaan rijden;
Besluiten de Beleidsregel verkeersontheffingen gemeente Utrecht als volgt te wijzigen:
De Beleidsregel verkeersontheffingen gemeente Utrecht wordt als volgt gewijzigd:
Utrecht is een stad waarin gezondheid en leefbaarheid voorop staan. Door de centrale ligging in het hart van Nederland, is Utrecht een aantrekkelijke plek om te wonen, te werken en te verblijven. Om onze stad gezond, aantrekkelijk en bereikbaar voor iedereen te houden geven we voorrang aan gezonde, schone, en veilige vervoersmiddelen. Een speedpedelec is een elektrische bromfiets met trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht aanhoudt als het voertuig de snelheid van 25 km per uur overschrijdt. De speedpedelec wordt veelalgebruikt voor het afleggen van afstanden tussen de 10 en 50 kilometer en is voor woon-werkverkeer een goed alternatief voor de auto. Nu gelden voor speedpedelecs de regels voor bromfietsers, wat betekent dat zij op het bromfietspad moeten rijden en, bij afwezigheid van een bromfietspad, op de rijbaan. Door hun beperkte omvang en massa voelen bestuurders van een speedpedelecs zich kwetsbaar op de rijbaan ten opzichte van (vracht)auto’s, motoren en brommers. Door bestuurders van een speedpedelecss de keuzevrijheid te bieden tussen gebruik van de rijbaan of met ontheffing - als gast - van het fietspad, stimuleren we het gebruik van de speedpedelec.
De provincie Utrecht wil samen met Utrechtse en enkele Gelderse gemeenten, in de vorm van een pilot met een looptijd tot 1 juli 2025, het gebruik van de speedpedelec stimuleren als duurzame mobiliteitsoplossing. De bestuurders van een peedpedelec kan een ontheffing aanvragen om binnen de bebouwde kom van aan de pilot deelnemende gemeenten als gast (met gepaste snelheid) op het fietspad te rijden. De maximumsnelheid is daarbij bepaald op 30 km per uur, omdat dit op het fiets/bromfietspad de vastgestelde maximumsnelheid is binnen de bebouwde kom voor bromfietsen. Als de speedpedelecer harder wil rijden, dan kan dat op de rijbaan. De ontheffing wordt verleend voor de duur van de pilot.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-287233.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.