Gemeenteblad van Texel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Texel | Gemeenteblad 2023, 273653 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Texel | Gemeenteblad 2023, 273653 | beleidsregel |
Beleidsregels Uitvoeringsregeling Evenementen gemeente Texel 2023
Hoofdstuk 1 Inleiding en doelen
Evenementen horen bij Texel. Er is op Texel veel te doen. Zij dragen bij in het aanbod van activiteiten voor bewoners en bezoekers. Met de diversiteit aan evenementen, passend bij de Texelse identiteit, onderscheidt Texel zich ten opzichte van andere bestemmingen. Het blijft belangrijk de balans aan te geven wat qua evenementen wel of niet wenselijk en mogelijk is.
Een evenement is elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak (artikel 2:24 Algemene Plaatselijke Verordening Texel 2016 (APV)). De uitvoeringsregels voor evenementen worden in deze Uitvoeringsregeling omschreven: we geven aan welke uitzonderingen en vereisten gelden.
Voordat een evenement gehouden kan worden, moeten diverse zaken worden geregeld. En er kunnen meerdere vergunningen nodig zijn *1.
De gemeente kan het aantal landelijke regels niet verminderen. Wel kunnen we via deze Uitvoeringsregeling en de inrichting van de gemeentelijke website aanvragen vergemakkelijken en duidelijkheid scheppen. Het proces van het vergemakkelijken van de aanvragen is overigens al enige jaren geleden gestart en heeft continue onze aandacht *2.
*1) Evenementenvergunning, vergunningen in kader van Alcoholwet, Natuurbeschermingswet, Bouwbesluit, ruimtelijke ordening / bestemmingsplannen etc. Zie ook bijlage 7 voor overzicht van mogelijke andere vergunningen die u ook moet aanvragen.
*2) Via Evenementen organiseren - Texel kunnen aanvragen vrij gemakkelijk worden gedaan. Bij herhaling van een aanvraag kan gebruik worden gemaakt van eerdere ingevulde planvorming indien die informatie nog actueel is.
Er is Uitvoeringsregeling voor:
De documenten a en b zijn afzonderlijk en gezamenlijk niet altijd voldoende helder voor de toetsing van aanvragen.
In het coalitieakkoord ‘Bouwen aan vertrouwen, voor een sociaal en duurzaam Texel, 2022-2025’ staat in Programma 6 vermeld: ‘We evalueren het proces van vergunningaanvragen voor evenementen. Waar mogelijk kiezen we voor vereenvoudiging en we bieden initiatiefnemers ondersteuning bij het indienen van de vergunningsaanvraag.’ Bedoeld wordt dat de vergunningaanvraag zo laagdrempelig mogelijk moet zijn.
De evaluatie van het proces is de start geweest van de actualisatie van deze Uitvoeringsregeling. De vereenvoudiging heeft betrekking op het al in gang gezette proces van een klantvriendelijke website voor aanvragen. En ook de verduidelijking in deze Uitvoeringsregeling van de criteria in de APV. Om mee te denken bij de formele aanvragen, kunnen de medewerkers APV en Bijzondere Wetten behulpzaam zijn.
c. Uitleg doel Uitvoeringsregeling:
• met de Uitvoeringsregeling geven we aan wat wel of niet mag en
• het is geactualiseerd aan recente wetgeving, zoals de Dienstenrichtlijn en
• diverse toetsingsgronden zijn extra toegelicht en
• we voegen de bestaande beleidsnotities en -regels samen.
d. Wat voor Evenementengemeente zijn we?
We zijn een gemeente waar veel te doen is. Er is een grote diversiteit aan activiteiten, waaronder evenementen. De soort en het aantal evenementen is in evenwicht met de Texelse kernwaarden en principes. Daarom zijn de evenementen verspreid over de seizoenen. Ze zijn een belangrijk onderdeel van het toeristisch recreatief product. Maar de (geluids)overlast voor inwoners moet acceptabel zijn. Een ieder kan blijven genieten van rust, ruimte en natuur.
Veiligheid en openbare orde zijn belangrijk. Als deze in het geding komen, moet de burgemeester ingrijpen.
e. Voor wie is de Uitvoeringsregeling bedoeld (doelgroep)
Deze uitvoeringsregeling is zo opgesteld dat de organisator voor een evenement weet, waaraan de aanvraag moet voldoen. Omwonenden kunnen nagaan welke bescherming zij hebben. De toetsers en toezichthouders en handhavers hebben handvatten om aanvragen te beoordelen en te controleren.
In hoofdstuk 2 geven we uitleg over het verplichte kader bij evenementen. We beschrijven de doelen en regels van de Algemene Plaatselijke Verordening Texel 2016 (APV), de ruimtelijke ordening en het Activiteitenbesluit milieubeheer.
Hier beschrijven we ook wat de richting van het toelaatbare aan evenementen is.
De actualisatie van deze Uitvoeringsregeling is om enerzijds aan het beleid van de Europese Dienstenrichtlijn te voldoen en anderzijds voor alle betrokkenen aan te geven wat acceptabel wordt geacht. We geven een toelichting op de Openbare Orde, Veiligheid, Volksgezondheid, Bescherming van het milieu en de Texelse Kernwaarden, zoals die in de APV zijn opgesomd.
Een aantal locaties met specifieke eisen worden in dit hoofdstuk toegelicht.
In hoofdstuk 3 staat de categorie-indeling van evenementen centraal. We hanteren namelijk de volgende indeling:
A1. Reguliere evenementen met een meldingsplicht.
A2. Reguliere evenementen met een doorlopende vergunning.
A3. Reguliere evenementen met een vergunningsplicht.
B. Aandachtevenementen met een vergunningplicht.
C. Risico-evenementen met een vergunningplicht
Per categorie geldt een aantal kenmerken dat in dit hoofdstuk worden beschreven.
In hoofdstuk 4 worden alle van toepassing zijnde voorschriften en eventuele uitzonderingen daarop overzichtelijk weergegeven. Aanvragen worden hieraan getoetst. Vooraf weten alle betrokkenen waar een evenement aan moet voldoen.
Hoofdstuk 5 beschrijft de eisen van de Alcoholwet voor evenementen.
In hoofdstuk 6 worden de juridische kaders van de Evenementenkalender, indieningsvereisten, beslissing en handhaving-toezicht-schouw beschreven. Tevens is opgenomen welke criteria beleidsregels en welke nadere regels zijn. Dit is voor de juridische toets noodzakelijk om op te nemen.
Ook dit hoofdstuk is erop gericht aanvragers en andere betrokkenen vooraf duidelijkheid te verschaffen over behandeling van aanvragen en uitvoering van evenementen.
Hoofdstuk 2 Kaders en Visie *3 en Categorie Evenementen
In dit hoofdstuk geven we uitleg over het verplichte kader bij evenementen. We zoomen daarbij in op de regels van de Algemene Plaatselijke Verordening, de ruimtelijke ordening / bestemmingsplannen en het Activiteitenbesluit milieubeheer.
Tevens beschrijven we de richting van het toelaatbare wat we ‘visie van het gemeentelijke Uitvoeringsregeling’, passend bij de identiteit van Texel, noemen. Door de visie van het beleid te beschrijven, geven we aan wat voor soort Evenementengemeente we zijn. De visie fungeert als een onderbouwing bij de uitleg van de beleidsregels van hoofdstuk 4.
De soorten evenementen zijn in categorieën te rangschikken. Welke rangschikking er is en welke eisen daarbij gelden worden aan het eind van dit hoofdstuk beschreven.
*3) Met ‘Visie’ bedoelen we de richting wat we toelaatbaar vinden in het kader van passend bij Texel.
2.1. Kaders: de diverse sporen uitgelicht *4
Het Uitvoeringsregeling heeft de basis in diverse sporen. Zo is er een aantal wetten van toepassing, geldt er de Algemene Plaatselijke Verordening en zijn evenementen in diverse bestemmingsplannen (ruimtelijke ordening) expliciet benoemd.
*4 Zie bijlage 7 voor uitleg ander relevante wetten.
Hieronder volgt een samenvatting van deze diverse sporen en wordt uitgelegd wat in welk spoor wordt geregeld.
De burgemeester is bevoegd op aanvragen voor evenementenvergunningen te beslissen. Hij heeft in die hoedanigheid deze Uitvoeringsregeling vastgesteld dat daarmee als beleidsregel als bedoeld in artikel 1:3, lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht is aan te merken. In de APV is een aantal uitzonderingen van evenementen opgenomen.
Daar waar deze uitvoeringsregeling regels bevat die betrekking hebben op een collegebevoegdheid wordt deze uitvoeringsregeling geacht door het college te zijn vastgesteld. Bovendien is in het kader van integraal bestuur, de Uitvoeringsregeling (vooraf aan de besluitvorming door de burgemeester) aan het college van Burgemeester en Wethouders voorgelegd.
De gemeenteraad is via een Raadsinformatiebrief geïnformeerd.
2.1.2. Activiteitenbesluit milieubeheer
Ter bescherming van het milieu en de leefomgeving geldt een aantal voorwaarden om hinder te voorkomen of minimaal acceptabel te laten zijn (duldbare hinder).
In deze Uitvoeringsregeling zijn regels voor alle geluid versterkte evenementen gemaakt. Een goede balans tussen het beperken van geluidsoverlast voor omwonenden en goed georganiseerde en aantrekkelijke evenementen is noodzakelijk. Hiermee wordt een eenduidige en heldere manier geboden hoe gemeten en gerekend wordt met evenementengeluid, met de nadruk op muziekgeluid *5.
Het fenomeen geluidsoverlast is complex. Geluid wordt door mensen verschillend beleefd, zoals duur van de blootstelling, soort muziek, aantal keer per jaar, eindtijd etc.
Voor geluid versterkte evenementen geldt via de Uitvoeringsregeling, geluidbeleid. Er is onderscheid tussen generieke regels die voor heel Texel gelden en locatie gebonden maatwerk voor een aantal aangewezen locaties (hoofdstuk 4).
In de generieke regels is nog onderscheid gemaakt van de maximale geluidsbelasting op het evenemententerrein als het evenementen primair gericht is op leeftijdsgroepen (met name kinderen). Als het evenement gericht is op gemengd publiek, gaan we uit van de regels voor de volwassenen. Iedere bezoeker heeft ook een eigen verantwoordelijkheid van het voor hem of haar maximaal geluidsniveau.
Het uitgangspunt bij elk evenement is dat de geluidbelasting op omliggende woningen en andere geluidgevoelige gebouwen zo laag mogelijk is. Hier ligt een verplichting voor de organisator van het evenementen door:
• niet meer geluid te produceren dan nodig is en
• geluid reducerende / - sturende maatregelen te treffen en
• zich te conformeren aan het Convenant Preventie Gehoorschade Muzieksector *6.
Voor vijf locaties wordt een uitzonderling gemaakt op de maximale geluidsbelasting vanwege geluidsversterker op de gevel van de dichtstbijzijnde woning (of ander geluidsgevoelig gebouw). Op deze locaties zijn de afgelopen jaren diverse evenementen met geluidsversterker geweest. Als vastgehouden wordt aan de algemene eis, kunnen op deze locaties geen evenementen met geluidsversterking worden gehouden. Terwijl enerzijds de gehouden evenementen in een behoefte voorzagen en de locaties zeer geschikt zijn voor evenementen en anderzijds klachten over geluidsoverlast vanwege overschrijding van de algemene eis van gevelbelasting niet zijn gehoord. De geluidsbelasting op het evenemententerrein wordt overigens in deze uitzonderingssituaties gelijk gesteld aan alle andere evenementen met versterkt geluid. Dus daarop is de uitzondering niet van toepassing. Het gaat om de werkhaven van Oudeschild, Langwaal in De Waal, Park Wezentuin, Grondeplaats en IJsbaan (laatste drie allen in Den Burg).
*5) De basis is de Handleiding meten en rekenen industrielawaai 1999 (HMRI).
*6) derde-convenant-preventie-gehoorschade-versterkte-muziek.pdf (overheid.nl). Hierin staan richtlijnen die weliswaar gericht zijn op de volksgezondheid, maar daardoor betekenis geven aan geluidsmaxima.
Er zijn openbare vermakelijkheden, waarvan redelijkerwijze geen beletselen voor de viering van de Zondag en geen verstoring van de openbare rust op de Zondag worden verwacht. Bij algemene maatregel van bestuur is bepaald, dat deze evenementen niet als openbare vermakelijkheden in de zin van deze wet zullen worden beschouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor wandel- of sportevenementen die geen verstoring opleveren.
2.1.4. Algemene Plaatselijke Verordening Texel 2016 (artikel 2:24 en verder APV)
De APV geeft het kader aan wat evenementen zijn en welke gronden er voor aanvragen gelden. Dit geldt voor alle hier genoemde evenementen, ongeacht of ze binnen of buiten worden georganiseerd. De APV vormt de basis voor de beoordeling van aanvragen. Het is verboden zonder vergunning een evenement te organiseren (artikel 2:25 APV).
Een evenement is elk voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak |
Waaronder mede wordt verstaan:
|
|
De burgemeester heeft met vaststelling van het beleid een aantal regels en uitzonderingen opgesteld. Dit is een besluit als bedoeld in artikel 2:25, lid 2 APV.
Uit de APV volgen de afwijzingsgronden voor aanvragen. Een vergunning of ontheffing kan in ieder geval worden geweigerd in het belang van:
d. de bescherming van het milieu;
e. de bescherming van de kernwaarden van Texel *11.
*7) Activiteiten die een evenement (kunnen) zijn, maar niet als zodanig worden beoordeeld.
*8) Uitgaande van de geldende omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik of een geldige melding op grond van artikel 1.19 van het Bouwbesluit 2012.
*9) Rommel-, snuffel- en soortgelijke markten in gebouwen zijn ook van toepassing verklaard op deze categorie (zie hoofdstuk 6).
*10) Uitgaande van de geldende omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik of een geldige melding op grond van artikel 1.19 van het Bouwbesluit 2012.
*11) In de Structuurvisie Texel op Koers zijn de volgende Texelse Kernwaarden opgenomen: rust en ruimte, rijkdom aan natuur en cultuurlandschappen, Texelse identiteit, specifieke eilandkarakter, nachtelijke duisternis, grote afwisseling in landschappen en landgebruiksvormen (in deze Uitvoeringsregeling relevant als ‘open landschap; ) en de maritieme monumenten (komt in deze Uitvoeringsregeling niet voor).
2.1.5. Ruimtelijke ordening – bestemmingsplannen
In de bestemmingsplannen wordt de norm gelegd van een goed woon-en leefklimaat. Evenementen passen daarbij. In de diverse bestemmingen in de Texelse bestemmingsplannen is opgenomen of daarbinnen een evenement wordt toegestaan. Als een activiteit niet is omschreven of nadrukkelijk is verboden, is die activiteit niet toegestaan.
Ondanks dat een evenement op basis van het bestemmingsplan is toegestaan, moet een evenementenvergunning of -melding worden aangevraagd, als dat volgens de APV is vereist. Beide hebben namelijk andere doelen met de daarbij horende regels. Toestemming op basis van het een, is niet automatisch toestemming van de andere regelgeving. Strijdigheid met het bestemmingsplan kan wel opgelost worden met het verlenen van een omgevingsvergunning en/of het voeren van een planologische procedure, indien het evenement wenselijk is.
NB. Het is mogelijk bij het maken van bestemmingsplannen onderzoek te doen naar geluid, stikstof, natuur, maximale verkeersbewegingen, maximale aantal bezoekers en dergelijke voortvloeiende uit potentiële evenementen. En de resultaten van de onderzoeken als maximum norm in die bestemmingsplannen op te nemen. Dan zou per evenement geen onderzoek nodig zijn. De verwachting is echter dat door de cumulatie in de onderzoeksresultaten het moeilijker is evenementen toe te staan. En bij veranderende omstandigheden moeten de bestemmingsplannen worden herzien. Dit is een langdurige procedure, terwijl aanpassing van de Uitvoeringsregeling sneller kan gaan. Om deze redenen zijn in de bestemmingsplannen alleen de bestemmingsfuncties van soorten evenementen binnen bestemmingen zoals verkeer, groen, sport- en spelvoorzieningen en recreatieterreinen opgenomen. Normen voor geluid en parkeren beschrijven we in deze Uitvoeringsregeling. Onderzoek naar stikstof, geluid, natuur, maximum aantal bezoekers zullen organisatoren zelf moeten doen en moeten indienen bij de aanvraag om een evenement.
2.2.1. Uitleg visie = toelichting op de beleidsregels
De samenhang van de opsomming van onderstaande punten verduidelijkt welke richting we belangrijk vinden om evenementen toe te staan. Het is niet mogelijk sluitende definities te maken. De tekst geldt als onderbouwing voor de uitleg van de regels die genoemd zijn in hoofdstuk 4. In de uitleg van de opsomming is soms sprake van een overlap. De organisator van een evenement kan deze opsomming gebruiken om de aanvraag te onderbouwen.
Hieronder blijkt ook welke onderzoeken aanvrager van het evenement moet verrichten.
Aandachtspunten ten behoeve van evenementen:
*13) Concluderend komt de Hoge Raad (30 januari 2007 LJN:AZ2104) tot de conclusie dat de openbare orde is aangetast als sprake is van ‘een verstoring van enige betekenis van de normale gang van zaken in of aan de desbetreffende openbare ruimte’.
*14) Website veiligheidsregio Noord-Holland: Veilig evenement | Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (vrnhn.nl)).
*15) 20180604-IFV-Factsheet-HEV-2018-procesmodel-evenementenveiligheid.pdf (nipv.nl).
*16) Website veiligheidsregio Noord-Holland: Veilig evenement | Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (vrnhn.nl).
*17) Voor: januari-mei; Hoog: juni-september; Na: oktober-december.
2.2.2. Uitleg Texelse kernwaarden – Texelse Identiteit
In de structuurvisie zijn diverse Texelse kernwaarden omschreven. Een daarvan is de Identiteit, later ook wel omschreven als “Texels Eigene’.
Identiteit is vaak een moeilijk te vatten begrip. Om ‘identiteit’ in de context van dit Uitvoeringsregeling te begrijpen, is in A tot en met D omschreven waar Identiteit in grote mate door wordt bepaald.
Texelaars zijn trots op hun eiland en hun eigen identiteit.
De Texelse identiteit wordt in grote mate bepaald door:
A. De landschappen en landschapselementen en dorpen.
B. De verbondenheid van Texelaars met elkaar.
C. De kleinschaligheid en diversiteit van bedrijven, activiteiten en dienstverlening.
Hierna omschrijven we de relevante Texelse kernwaarden voor dit Uitvoeringsregeling. Tevens definiëren we de weigeringsgrond voor een aanvraag. Dit zijn beleidsregels.
2.3. Categorie Evenementen (uitleg in Hoofdstuk 3)
Er wordt onderscheid gemaakt in evenementen:
Het gaat over evenementen waar een bepaalde mate van risico aanwezig kan zijn. Het gaat dan om risico’s voor de openbare orde, veiligheid, volksgezondheid, milieu, Texelse kernwaarden, bereikbaarheid of mobiliteit (of combinaties). De te treffen maatregelen, voorschriften en inzet hulpdiensten zijn gericht op het reduceren van deze risico’s.
De burgemeester bepaalt mede aan de hand van het model Risicoscan van de Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord (zie een voorbeeld in bijlage 6 anno 2020) onder welke categorie het evenement valt. Dit wordt gedaan op basis van het publieksprofiel, ruimtelijk profiel en activiteitenprofiel. Er wordt bij deze scan gekeken naar:
b. De locatie (plein, straat, binnen of buiten bebouwde kom, strand).
c. De begin- en eindtijd en tijdsduur van het evenementen.
e. Het risico voor de openbare orde en veiligheid en andere aspecten.
Nadat een evenement is aangemeld voor plaatsing op de evenementenkalender (zie paragraaf 6.1), voert de burgemeester de risicoscan uit en wordt het evenement voorlopig ingedeeld in een categorie. Na ontvangst van de formele evenementen-aanvraag vindt de definitieve indeling plaats in één van de volgende categorieën:
A1. Reguliere evenementen met een meldingsplicht.
A2. Reguliere evenementen met een doorlopende vergunning.
A3. Reguliere evenementen met een vergunningsplicht.
B. Aandachtevenementen met een vergunningplicht.
C. Risico-evenementen met een vergunningplicht
2.5. Locaties voor evenementen
In beginsel zijn evenementen op de meeste locaties toegestaan, maar niet altijd overal. Expliciet gaan we in op een aantal locaties. Deze opsomming laat onverlet het vereiste van een vergunning of besluit op de melding voor evenementen.
*19) In 2019 is de Strandnota vastgesteld, waarin deze regel is opgenomen.
2.6 Concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen
Een goede balans van aard en aantal evenementen is van belang voor de identiteit van Texel. Dit geldt voor alle betrokken partijen zoals organisatoren van evenementen, bezoekers, bewoners en bedrijven. Het unieke karakter van Texel moet bewaard blijven. Daarom is beschreven waar welke evenementen wanneer al dan niet met geluidsbelasting of andere voorwaarden zijn toegestaan. Hiermee sluiten we weliswaar mogelijk evenementen uit. Desondanks voldoen we hierdoor aan de omschrijving van de Europese Dienstenrichtlijn, zoals Het Europese Hof van Justitie dat in het arrest ‘Appingedam versus Visser Vastgoed’ *20 in het Retailbeleid heeft bedoeld: namelijk om je structuur goed te omschrijven. Analoog daaraan is deze Uitvoeringsregeling opgesteld: evenementen passen bij Texel. We hebben gebieden benoemd waar evenementen wel of niet zijn toegestaan: daarbij is gekeken naar de balans tussen het aanbod van een evenement in relatie tot acceptabele overlast voor bewoners en omgeving zoals bijvoorbeeld ook in de Texelse Kernwaarden is omgeschreven. In vijf situaties is een uitzondering qua geluidsbelasting opgenomen, omdat de locaties bij uitstek geschikt blijken voor evenementen. Op deze locaties hebben de afgelopen jaren meerdere evenementen plaatsgehad. Deze evenementen voldeden aan een behoefte van deelnemers, met een acceptabele overlast voor omwonenden.
Ondanks alle genoemde voorwaarden in deze Uitvoeringsregeling is het niet altijd mogelijk voor eenzelfde dag, tijd en locatie meerdere evenementenvergunningen te verlenen. Daarom hebben we beleidsregels opgesteld voor Concurrerende en Schaarse vergunningen. Daarnaast geldt voor sommige locaties dat het aantal te houden evenementen beperkt is door natuurlijke oorzaken en beleidsmatige keuzes.
Er moet altijd voldoende capaciteit aan hulpverleningsdiensten, passend binnen hun reguliere (regionale) bezetting, zijn.
De beleidsregel is opgenomen in de bijlage 3.
*20) Gemeente Appingedam moet brancheringsregels in bestemmingsplan beter onderbouwen - Raad van State, ECLI:NL:RVS:2019:2569
Een circus of daarmee vergelijkbaar evenement legt een groot beslag op de beschikbare (publieke) ruimte. Onder een circus wordt verstaan een reizend gezelschap dat optreedt in een tent of daarmee vergelijkbaar tijdelijk bouwwerk en waar een of meer artiesten en/of dieren van allerlei aard hun kunsten en behendigheden vertonen aan publiek.
Het houden van een circus heeft gevolgen voor andere betrokken belangen. Uit het oogpunt van de weigeringsgronden van artikel 1:8 APV is het wenselijk beperkingen te stellen aan het aantal te verlenen vergunningen.
De beleidsregel is opgenomen in de bijlage 4.
Gemeente Appingedam moet brancheringsregels in bestemmingsplan beter onderbouwen - Raad van State, ECLI:NL:RVS:2019:2569
Hoofdstuk 3 Categorie-indeling
De diverse categorieën evenementen worden hieronder uitgelegd. Aan de hand van de Risicoscan van de Veiligheidsregio Noord-Holland vindt de indeling plaats. De Risicoscan is in bijlage 6 opgenomen.
Daar waar een opsomming van criteria staat, moet het evenementen aan alle criteria voldoen.
3.1. Categorie A1: Reguliere evenementen met een meldingsplicht
3.2. Categorie A2: Reguliere evenementen met een doorlopende vergunning
Voor een jaarlijks terugkerend evenement kan een doorlopende vergunning voor maximaal vijf jaren, worden verleend. Er wordt eenmalig een vergunning aangevraagd. Vervolgens wordt jaarlijks gemeld wanneer het evenement plaatsvindt. Voor het evenement geldt:
Voorwaarden waaronder een doorlopende vergunning wordt verleend:
Er moet eerst minimaal éénmaal een reguliere vergunning zijn verleend. In de vergunning geeft de burgemeester aan of de vergunning als een doorlopende vergunning wordt beschouwd en welke voorschriften hieraan worden verbonden. Vervolgens moet jaarlijks het evenement via de gemeentelijke website worden gemeld.
De geldigheidsduur van een doorlopende vergunning is maximaal 5 jaar. Na afloop van deze termijn moet, wanneer het evenement wordt voorgezet, een nieuwe vergunning worden aangevraagd. Deze nieuwe vergunning kan dan direct als nieuwe doorlopende vergunning worden verleend, mits aan de daarvoor geldende criteria wordt voldaan met een verplichte jaarlijkse melding.
3.4. Categorie B: Aandachtevenementen met een vergunningplicht
3.5. Categorie C: Risico-evenementen met een vergunningplicht
3.6. Afwijken categorie-indeling
De burgemeester kan een evenement in een andere categorie plaatsen dan waarin het volgens de toets aan de criteria (waaronder de risicoscan) zou moeten vallen. Plaatsing van een evenement in een andere categorie kan slechts in een categorie die één hoger of lager ligt.
Plaatsing in een lagere categorie vindt slechts plaats als uit de feiten en omstandigheden blijkt dat handhaving van het evenement in de categorie waarin het volgens de toets aan de criteria zou moeten vallen, als onnodig en/of onredelijk moet worden aangemerkt. Plaatsing in een hogere categorie vindt slechts plaats als uit de feiten en omstandigheden van voorgaande edities van het evenement plaatsing in een hogere categorie is vereist. In alle gevallen wordt de plaatsing in een andere categorie gemotiveerd.
3.7 Onvoorziene evenementen (de uitzondering op de regel)
Niet elk evenement is te voorzien. Het beleid zou te gesloten zijn als er geen ruimte is voor onverwachte en niet geplande evenementen. Alleen incidenteel en vanwege bijzondere omstandigheden kan de burgemeester van het beleid afwijken. Een voorbeeld van een dergelijk onvoorzien evenement is een kampioensfeest of huldiging.
Hoofdstuk 4 Algemene voorschriften voor evenementen
4.1. Algemene geluidseisen bij versterkt geluid
De algemene eisen voor het produceren van versterkt (muziek)geluid bij evenementen zijn:
muziekgeluid is toegestaan vanaf 11.00 tot uiterlijk 23.00 uur. In het weekend *21) en op een nationale feestdag is de uiterlijke eindtijd 24.00 uur; dit wordt per aanvraag beoordeeld, waarbij het belang van het woon- en leefmilieu zwaar wordt meegewogen (aard en duur van de belasting spelen een grote rol),
*21) Weekend volgens het woordenboek Van Dale: vanaf vrijdagavond tot maandagmorgen
4.2. Uitzondering op algemene geluidseisen bij versterkt geluid
Voor onderstaande locaties (exact weergegeven in bijlage 5) wordt een uitzondering gemaakt waarbij de geluidsbelasting op de gevel van de dichtstbijzijnde woning van een evenement met versterkt geluid overschreden mag worden. Want met een geluidbelasting tot 85 dB(C) of 75 dB(A) op de gevel van de dichtstbijzijnde woning is er geen of weinig beschikbare geluidruimte. De locaties lenen zich echter wel voor het houden van 1 of meer evenementen. Op deze locaties hebben de afgelopen jaren meerdere evenementen plaatsgehad. Deze evenementen voldeden aan een behoefte van deelnemers, met een acceptabele overlast voor omwonenden. Regels omtrent geluidsbelasting waren toen nog niet opgenomen.
Wel is het belangrijk als overheid enige criteria op te nemen: de toegestane geluidbelasting bij de mengtafel in het Front of House gebied gemeten over 15 minuten, ervan uitgaande dat de mengtafel 25 meter vanaf het podium is geplaatst, blijft maximaal 110 dB(C) of 100 dB(A) of 103 dB(Z) bij de speakers. Het gaat om de locaties:
Indien de geluidsnormen genoemd in 4.1 Algemene Geluidseisen onvoldoende zijn om een evenement mogelijk te maken, kan het college besluiten een aparte ontheffing op grond van artikel 4.6 van de Algemene Plaatselijk Verordening Texel 2016 te verlenen om hogere geluidsnormen mogelijk te maken, waarbij het belang van het woon- en leefmilieu zwaar wordt meegewogen. Een aanvraag voor een dergelijke ontheffing wordt ter advies uitgezet bij de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord en GGD Hollands Noorden / GHOR NHN.
4.3. Eisen tijdelijke constructies bouwwerken
De gemeente hanteert bij de beoordeling van tijdelijke constructies de meest recente versie van de ‘Richtlijn voor Constructieve Toetsingscriteria bij een aanvraag voor een Evenementenvergunning’ van het Centraal overleg Bouwconstructies. Voor tenten en overkappingen wordt gebruik gemaakt van de NEN-EN 13782 (Tijdelijke constructies – Tenten – Veiligheid) en de NEN-EN 1991-1-4+A1+C2/NB (Deel 1-4: Algemene belastingen – Windbelasting). Voor podia en geluidtorens wordt momenteel gebruik gemaakt van de NPR 8020-50 en NPR 8020-51, in de toekomst zal hiervoor de NEN-EN 17879 gelden. Voor tijdelijke tribunes wordt gebruik gemaakt van de NEN-EN 13200-6. Tot slot zijn de algemene Nederlandse constructienormen van toepassing.
De op- en afbouw is zo kort mogelijk en mag alleen tussen 7.00 uur en 23.00 uur plaatsvinden. De termijn mag bij evenementen tot 1.500 mensen maximaal 3 dagen en bij evenementen van meer dan 1.500 mensen maximaal 7 dagen duren. Deze termijn zijn inclusief op- en afbouw. Eventueel kan bij de vergunning hiervan worden afgeweken.
Op basis van artikel 4:18 van de APV kan het college ontheffing verlenen van het verbod op kamperen buiten daarvoor bestemde kampeerterreinen. Voorwaarden zijn:
*22) Wanneer er wel passende overnachtingsmogelijkheden zijn, maar deze zijn volgeboekt, is dat geen reden voor het verlenen van een ontheffing.
Het is zonder vergunning van de burgemeester verboden om bedrijfsmatig of op een andere wijze tegen een vergoeding alcoholhoudende dranken te verstrekken voor gebruik ter plaatse. De burgemeester kan op grond van de Alcoholwet ontheffing verlenen van het verbod. Hierbij gaat het om het verstrekken van zwak alcoholische drank (zoals bier en wijn) voor gebruik ter plaatse tijdens bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard. Het gaat hier dus om incidentele gevallen als feesten en evenementen
Bij een aanvraag om ontheffing dienen de voorwaarden uit de Alcoholwet te worden afgewogen. Deze voorwaarden betreffen de sociale hygiëne, de sociaaleconomische belangen en de openbare orde, veiligheid en zedelijkheid.
Om een verantwoorde verstrekking van alcoholhoudende dranken te waarborgen stelt de aanvrager een Alcoholplan op waarin alle zaken zijn vastgelegd omtrent de afspraken, instructies, werkwijze en toezicht op de vestrekking van alcoholhoudende drank tijdens de tijdelijke gelegenheid, alsmede welke rol de organisatie en de cateraar hierin hebben. Een ontheffing Alcoholwet wordt alleen verleend als het Alcoholplan is goedgekeurd.
In het Alcoholplan worden in ieder geval de volgende onderwerpen uitgewerkt:
In het kader van het alcoholmatigingsbeleid weigert de burgemeester de ontheffing als naar verwachting 25% of meer van degenen die aanwezig zullen zijn bij de bijzondere gelegenheid, jonger is dan 18 jaar. Bij de beoordeling van de aanvraag om een ontheffing kijkt de burgemeester ook naar de aard van de locatie waar de aanvrager de drank verstrekt. De burgemeester kan de aanvraag afwijzen indien de locatie van de verkoopplaats, gezien in verband met het geheel (aantal bezoekers, duur van de bijzondere gelegenheid) te wensen overlaat. Hiervan is onder andere sprake bij een gebrek aan overzichtelijkheid en te weinig lichtinval.
Bij iedere plek waar alcohol wordt verkocht, is minimaal één leidinggevende aanwezig. De namen van deze leidinggevenden zijn vermeld op de ontheffing Alcoholwet. Deze leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar, in het bezit van het diploma Sociale Hygiëne en van goed levensgedrag.
Voor wat betreft de sociaaleconomische aspecten is van belang dat uit de aanvraag moet blijken dat de verstrekking van alcoholhoudende drank in een ondersteunende en ondergeschikte relatie staat tot de bijzondere gelegenheid. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een muziekfestival.
Sportevenementen of –wedstrijden kan de burgemeester beschouwen als een bijzondere gelegenheid waarvoor hij een ontheffing verleent. De organisator moet hierbij expliciet het bijzondere karakter aangegeven. Als er sprake is van een bijzonder karakter kan de burgemeester een ontheffing afgegeven ten behoeve van uitsluitend het publiek. Ten tijde van de prijsuitreiking kan deze ontheffing worden afgegeven ten behoeve van zowel het publiek als de deelnemers.
De burgemeester verleent ook geen ontheffing voor markten omdat deze primair zijn gericht op de verkoop van producten. De Alcoholwet verbiedt de verkoop van andere artikelen en aanbieden van diensten in een lokaliteit waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt (artikel 15 Alcoholwet). Als we deze lijn doortrekken, is het ook niet gewenst op markten een ontheffing af te geven voor het verstrekken van alcoholhoudende drank. Op een terras van een regulier horecabedrijf dat grenst aan een marktterrein, mag alcoholhoudende drank worden verstrekt voor gebruik ter plaatse. Het is verboden op een terras alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse (artikel 13 Alcoholwet).
Voor één en dezelfde inrichting kan de burgemeester maximaal 2 keer per kalenderjaar een ontheffing verlenen voor maximaal 12 aaneengesloten dagen. Indien de eigenaar/exploitant van de inrichting daar vaker dan twee keer per jaar alcoholhoudende drank wil verkopen, dan moet hij/zij een reguliere vergunning Alcoholwet aanvragen.
Openbare orde, veiligheid en zedelijkheid
De burgemeester maakt een afweging van wat inzake de openbare orde, veiligheid en zedelijkheid toelaatbaar is en moet hiermee waarborgen dat de verkoop van alcoholhoudende drank op verantwoorde wijze plaatsvindt. De Alcoholwet verbiedt het verstrekken van alcoholhoudende drank als de burgemeester redelijkerwijs vermoedt dat dit tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden. Gegronde vrees voor gevaar is volgens de Alcoholwet een grond voor intrekking van een reguliere horecavergunning. Deze intrekkingsgrond is ingevolge de wet ook van toepassing op de ontheffing. Vrees voor verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid vormt dan eveneens aanleiding om een ontheffing te weigeren. Ervaringen uit het verleden en aanwijzingen uit het heden spelen hierbij een rol.
Beperkingen/voorschriften aan ontheffing
In het licht van het alcoholmatigingsbeleid en het voorkomen van overlast is een begrenzing van de geldigheidsduur van de ontheffing gewenst. Alcoholgebruik vóór 12.00 uur tijdens een evenement beschouwt de burgemeester als maatschappelijk ongewenst. Het verstrekken van alcoholvrije consumpties (koffie, thee, frisdranken en andere alcoholvrije dranken) is zonder ontheffing toegestaan. De aanvangstijd van een ontheffing is daarom niet vroeger dan 12.00 uur. De tijdstippen waarbinnen de organisator van de ontheffing gebruik mag maken, staan expliciet vermeld in de ontheffing. De eindtijd van de ontheffing is gelijk aan de eindtijd van het evenement waaraan de ontheffing is gekoppeld. De burgemeester kan hiervan afwijken en in het kader van de openbare orde en veiligheid en een geleidelijke en rustige afvloeiing van het publiek een andere eindtijd van de ontheffing vaststellen.
Ter voorkoming van overmatig alcoholgebruik en in het belang van de openbare orde, veiligheid en zedelijkheid verbindt de burgemeester aan de ontheffing in ieder geval de volgende voorschriften:
Naast deze voorschriften moet de organisator de bepalingen uit de Alcoholwet naleven. Afhankelijk van de omstandigheden kan de burgemeester nog andere beperkingen/voorschriften aan de ontheffing verbinden. De naleving is de verantwoordelijkheid van degene aan wie de ontheffing is verleend.
De wet bepaalt dat geen zwakalcoholhoudende drank mag worden verstrekt aan personen die niet onmiskenbaar 18 jaar of ouder zijn en niet met een geldig legitimatiebewijs hebben aangetoond 18 jaar of ouder te zijn. Ook moet de verstrekker erop toezien dat iemand geen alcohol doorgeeft aan iemand die nog geen 18 jaar is. Bij bepaalde evenementen is het lastig hierop toezicht te houden door de drukte. Om het toezicht hierop te vereenvoudigen is het een optie om met niet verwisselbare gekleurde armbandjes te werken die worden verstrekt na een ID-scan. Vaak worden deze armbandjes door de organisator bij de toegangscontrole omgedaan. De werkwijze rond de leeftijdscontrole bij toegang en op het evenemententerrein worden door de organisator en de cateraar uitgewerkt in een gezamenlijk Alcoholplan.
Tenslotte geldt dat de burgemeester een ontheffing uitsluitend afgeeft voor het terrein of een gedeelte van het terrein waar het evenement wordt gehouden. De organisator ziet er op toe dat bezoekers van het evenement geen alcoholhoudende drank mee nemen naar elders.
Om overzicht te hebben op het aantal en de omvang van potentiële evenementen wordt een lokale evenementenkalender gebruikt. De kalender is ook nodig voor regionale afstemming.
Op de evenementenkalender komen alle gemelde evenementen die na een globale quick scan waarschijnlijk georganiseerd kunnen worden. In de praktijk wordt niet alles gehonoreerd.
De volgende aspecten zijn relevant:
De uitkomst van plaatsing op de lokale evenementenkalender wordt voor 1 januari van het betreffende jaar aan de melders van evenementen gemeld. Daarin is opgenomen wat de deadline is voor het indienen van de formele aanvraag en welke bijlagen ingediend moeten worden. Dit is geen besluit waar bezwaar of beroep voor open staat. Alleen tegen een besluit op de vergunningaanvraag kan bezwaar of beroep worden ingediend.
Regionale evenementenkalender:
In verband met de regionale planning worden alle lokaal gemelde evenementen direct toegevoegd aan de regionale evenementenkalender van de Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord.
Na 1 november maakt de Veiligheidsregio een advies per gemeld evenement, gelet op capaciteit hulpverleningsdiensten en gelijktijdigheid van uitoefening evenementen (samenloop). Mede op basis van dit advies stelt de burgemeester voor 1 januari de lokale evenementenkalender vast.
6.2 Aanvraag vergunning en meldingen
Nadat het evenement voor de evenementenkalender is gemeld, ontvangt de melder een brief over de plaatsing op de evenementenkalender. De evenementen die vervolgens een vergunning nodig hebben, moeten hierna een vergunningaanvraag indienen. Voor meldingsplichtige evenementen moet een melding worden ingediend. Ook die wordt aan deze Uitvoeringsregeling getoetst.
Gebruik moet worden gemaakt van het vastgestelde (digitale) aanvraagformulier. Deze is opgenomen op de website www.texel.nl op de pagina ‘direct regelen voor evenementenaanvragen’(Evenementen organiseren - Texel). Hier staan ook de voorbeelden van bijlagen, die meegestuurd moeten worden.
Ontvankelijkheid: de aanvraag is op tijd en volledig ingediend. Op
De uiterlijke termijnen voor het indienen van formele aanvraag / melding volgens het digitaal toetsingsformulier zijn:
*23) Evenementen organiseren - Texel. In de brief over vaststelling evenementenkalender is omschreven welke bijlagen verplicht of vrijwillig zijn.
Extra bijlagen, afhankelijk van het evenement
Als een aanvraag onvolledig is, krijgt de aanvrager de gelegenheid de aanvraag aan te vullen. De termijn om op de aanvraag te beslissen, wordt gedurende die periode opgeschort. Als de aanvrager geen gebruik maakt van de mogelijkheid de aanvraag desgevraagd tijdig aan te vullen en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is, kan de aanvraag buiten behandeling worden gesteld.
De aanvraag wordt na ontvangst bekendgemaakt op de voor de gemeente gebruikelijke wijze. Dan kunnen gedurende twee weken zienswijzen worden ingediend.
Getoetst wordt of het evenementen aan de toetsingscriteria (waaronder de ontvankelijkheid) van deze Uitvoeringsregeling voldoet.
In het zogenoemde evenementenoverleg vindt overleg plaats over de aanvraag met medewerkers gemeente en indien nodig met vertegenwoordigers van politie, brandweer, GHOR.
De beslissing wordt genomen door de burgemeester.
Wanneer de vergunning wordt verleend wordt een evenementenbesluit opgesteld waarin staat:
Verleende evenementenvergunningen worden bekendgemaakt en belanghebbenden kunnen daarna gedurende zes weken op basis van de Awb bezwaar maken.
Wanneer wordt besloten de evenementenvergunning niet te verlenen, wordt een weigeringsbesluit gestuurd. In dat besluit wordt vermeld waarom de vergunning niet wordt verleend. Ook staat daarin welke bezwaarmogelijkheden er zijn.
Het streven is om minimaal 6 weken voor het evenement plaats gaat vinden het besluit te nemen en daarna zo snel mogelijk bekend te maken. Mede om deze reden is het noodzakelijk dat de aanvraag tijdig wordt ingediend (paragraaf 6.2).
6.5 Handhaving, toezicht en schouw
Een belangrijk onderdeel van het evenementenbeleid is handhaving. Door preventieve maatregelen probeert de burgemeester de veiligheid en openbare orde rondom het evenement te waarborgen. Dit gebeurt door het stellen van voorschriften, vooroverleg bij grotere evenementen, en indien gewenst, het geven van advies.
Het opstellen van de evenementenkalender en de in deze regeling voorgestelde uitgangspunten bij de
vergunningverlening dragen bij aan een groter draagvlak voor het beleid en dus tot betere naleving en
handhaafbaarheid van voorschriften. De burgemeester doet hier vooral een beroep op de eigen
verantwoordelijkheid van organisatoren. Waar nodig treden politie, de burgemeester en/of gemeentelijke
Toezicht en handhaving richten zich op het naleven van de voorschriften uit de evenementenvergunning en andere relevante wet- en regelgeving. Het richt zich ook op het tegengaan van evenementen die zonder vergunning zijn georganiseerd, en waarvoor wel een vergunning had moeten worden aangevraagd.
Evenementen vinden met name in de avonduren en in de weekenden plaats. Dit vraagt dan ook juist in deze perioden om het nodige toezicht. Bij ordeverstoringen, overlast en calamiteiten kan de politie worden gebeld.
De formele afhandeling van melding overlast openbare orde vindt volgens de website plaats *24.
Voorafgaande aan het evenement kan toezicht nodig zijn, bijvoorbeeld bij de plaatsing van tenten, podia of bak- en kookvoorzieningen.
Toezicht tijdens het evenement richt zich vooral op de eindtijden, geluid en de openbare orde.
Het constateren van overtreding van vergunningsvoorschriften heeft verschillende gevolgen. Afhankelijk van de aard en ernst van de overtreding besluit de burgemeester over de te nemen maatregelen.
Ook kan het evenement geheel of gedeeltelijk worden verboden en kunnen beperkingen worden opgelegd. Hiervan kan sprake zijn als de organisator de voorschriften en/of de bepalingen niet of niet behoorlijk naleeft en er ook niet de verwachting is dat dit op korte termijn wel gaat gebeuren of als onjuiste en/of onvolledige gegevens zijn verstrekt.
*24) https://www.texel.nl/direct-regelen/melding-klacht-of-bezwaar/melding/iets-melden
6.6 Beleidsregels en nadere regels
De hierna volgende bepalingen uit deze regeling betreffen beleidsregels in de zin van artikel 4:81 Algemene
Hoofdstuk 3, met uitzondering van paragraaf 3.1.
Hoofdstuk 4, met uitzondering van 4.3 onderdelen 1, 2, 3 en 4
Hoofdstuk 6 met uitzondering van paragraaf 6.1 en 6.4.
De hierna volgende bepalingen uit deze regeling betreffen nadere regels:
Gelijkschakeling snuffelmarkten
Op grond van de APV geldt voor het organiseren van een snuffelmarkt een aparte regeling (zie artikelen 5:22 en 5:23 van de APV). Deze regeling is van overeenkomstige toepassing op snuffelmarkten, voor zover deze regeling niet in strijd komt met het bepaalde in de APV.
Als deze regeling verwijst naar wetgeving, verordening en/of andere beleidsstukken en hiervan afwijkt, is de tekst uit die wet, verordening en/of beleidsstuk leidend.
Deze beleidsregels betreffen een actualisatie van bestaande beleidsregels, nu samengevoegd in één document.
De praktijk van de afgelopen periode gaf aan dat sommige afwegingsgronden een toelichting behoeven. Denk bijvoorbeeld aan de toetsing van de Texelse Kernwaarden zoals opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening.
De opbouw is logisch: vanuit visie, naar categorie-indeling, naar het juridisch kader.
Door de wens om de informatie zo logisch mogelijk te koppelen, komen beleidsregels, nadere regels en toelichting door elkaar in de tekst voor. Voor de juridische status op grond van de Awb, hebben we in paragraaf 6.6. aangegeven wat de beleidsregels zijn en wat de nadere regels. In de beleidsregels geven we aan hoe belangen tegen elkaar worden afgewogen. Bij het besluit gebruiken we de motivatie vanuit de beleidsregels. Nadere regels zijn een uitwerking van een wet of een verordening.
De vaststelling van de beleidsregels en nadere regels van deze ‘Uitvoeringsregeling Evenementen gemeente Texel 2023’ is een bevoegdheid van de burgemeester. De burgemeester is vanuit de wet het bevoegd orgaan voor het nemen van besluiten op aanvragen voor evenementen. Twee onderdelen in deze Uitvoeringsregeling betreffen een bevoegdheid van het college: reclameborden (paragraaf 4.6) en kamperen bij evenementen (paragraaf 4.10) . Vandaar dat deze regeling zowel door het college als de burgemeester afzonderlijk wordt vastgesteld.
Evenementen horen bij Texel. Er is op Texel veel te doen. Zij dragen bij in het aanbod van activiteiten voor bewoners en bezoekers. Met de diversiteit aan evenementen, passend bij de Texelse identiteit, onderscheidt Texel zich ten opzichte van andere bestemmingen. Het blijft belangrijk de balans aan te geven wat qua evenementen wel of niet mogelijk is.
Deze ‘Uitvoeringsregeling Evenementen gemeente Texel 2023’ (hierna Uitvoeringsregeling) voor evenementen geeft de criteria voor bestaande en nieuwe evenementen zodat de balans gewaarborgd is. Er wordt geen nieuw beleid gemaakt. Bestaande criteria zijn nadrukkelijker omschreven. Dit geeft duidelijkheid bij organisatoren, omwonenden en gemeente over wat wel of niet is toegestaan.
Met de Uitvoeringsregeling Evenementen geven we aan wat wel of niet mag. Het is geactualiseerd aan recente wetgeving, zoals de Dienstenrichtlijn. Diverse toetsingsgronden zijn extra toegelicht. Hiermee worden de documenten ‘beleidsregels nieuwe evenementen Texel, Echt Texels en Texels eigen‘ uit 2016 en ‘uitvoeringsregeling evenementen Texel’ uit 2017 vervangen. De beleidsregels voor ‘concurrerende vergunningen en schaarse vergunningen’ en ‘maximum aantal circussen’ uit 2022 zijn in deze Uitvoeringsregeling geïntegreerd.
De kaders van de Uitvoeringsregeling worden bepaald door relevante wetgeving en beleidsregels. De eisen qua ruimtelijke ordening, het Activiteitenbesluit milieubeheer en de Algemene Plaatselijke Verordening Texel 2023 (APV) zijn uitgebreid beschreven. Ook zijn uitzonderingen op deze regels benoemd, zodat gewenste evenementen op gewenste locaties mogelijk blijven.
Door uitleg te geven op de definities uit de APV en het beschrijven van de Texelse Kernwaarden wordt de richting van toelaatbaarheid beschreven.
Het komt voor dat er gelijktijdig evenementen voor dezelfde locatie en hetzelfde tijdstip worden aangevraagd. Qua openbare orde en veiligheid is niet alles tegelijkertijd mogelijk. Daarom zijn in de Uitvoeringsregeling regels opgenomen over concurrerende en schaarse vergunningaanvragen.
Evenals in de vervangen regels is een opsomming opgenomen wanneer een evenement in welke categorie valt. Ook dit maakt het aanvragen gemakkelijker. De gemeentelijke website is met het oog op het vergemakkelijken van aanvragen ingericht.
Elk jaar worden organisatoren uitgenodigd het evenement voor 15 oktober van het jaar voorafgaand aan het evenement, aan te melden voor de Evenementenkalender. De gemeente kan dan samen met de Veiligheidsregio Noord-Holland en andere betrokken partijen inschatten of de druk van evenementen haalbaar en verantwoord is in het kader van de gewenste balans alsmede voldoende beschikbare hulpdiensten.
Vastgesteld door de burgemeester en het college van Burgemeester en Wethouders van Texel,
De burgemeester,
Ir. MC. Uitdehaag
Het college van Burgemeester en Wethouders,
De burgemeester, De gemeentesecretaris,
23 mei 2023
Bijlage 3: Beleidsregel burgemeester over de behandeling van cocurerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen
gelet op het bepaalde in artikel 2:24 e.v. van de Algemene Plaatselijke Verordening Texel (APV) en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de Verdelingsregels voor concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen:
Artikel 1 – begripsomschrijvingen
Artikel 2 - Procedureregels aanvraag evenementenvergunning
Aanvragen voor een evenementenvergunning die worden ingediend voor het lopende kalenderjaar worden in beginsel op volgorde van binnenkomst behandeld. Wanneer voor een bepaalde dag en locatie een vergunning is verleend of een vergunningaanvraag in behandeling is, worden nieuwe aanvragen voor diezelfde dag en locatie “in de wacht gezet” (opgeschort). Mocht niet tot vergunningverlening worden overgegaan aan de eerste aanvrager, dan wordt de eerstvolgende aanvraag in behandeling genomen.
Van het bepaalde in lid 1 wordt afgeweken als één of meerdere te houden evenementen op de evenementenkalender als bedoeld in onderdeel 5.1 van de Uitvoeringsregeling evenementen Texel is of zijn geplaatst en als concurrerende of schaarse vergunningaanvragen kunnen worden beschouwd. Artikel 3 van deze regeling is dan van toepassing. Wanneer bij vaststelling van de evenementenkalender blijkt dat er sprake is van concurrerende of schaarse vergunningaanvragen dan worden de betrokken organisatoren gewezen op de proceduregels die in artikel 3 gelden.
Wanneer er sprake is van concurrerende of schaarse vergunningaanvragen dan worden de aanvragen die niet vooraf zijn gegaan aan een melding voor plaatsing op de evenementenkalender als bedoeld in onderdeel 5.1 van de Uitvoeringsregeling evenementen Texel “in de wacht gezet” (opgeschort). Mocht niet tot vergunningverlening worden overgegaan aan een aanvrager die wel een melding heeft gedaan, dan worden de aanvragen van niet gemelde evenementen in behandeling genomen.
Artikel 3 - Stappenplan concurrerende vergunningaanvragen en aanvragen schaarse vergunningen
Bij concurrerende vergunningaanvragen en aanvragen voor schaarse vergunningen worden onderstaande stappen a tot en met f cumulatief doorlopen indien na toepassing van artikel 2 geen aanvrager is afgevallen. Na elke stap kan een aanvrager afvallen. De aanvrager die overblijft krijgt voorrang. Indien blijkt dat meerdere aanvragers op hetzelfde punt uitkomen, zal er uiteindelijk een loting plaatsvinden (onderdeel f)
Een aanvrager die niet de beschikking heeft of kan verkrijgen over de locatie waarop het evenement plaatsvindt kan niet als belanghebbende worden beschouwd. Zijn aanvraag zal dan buiten behandeling worden gelaten. Aan aanvragers kan worden gevraagd door middel van een schriftelijke toestemming of overeenkomst aan te tonen dat zij over de evenementenlocatie kunnen beschikken.
Aanvragers worden met elkaar in contact gebracht om na te gaan of er samengewerkt, geschoven of anderszins een oplossing gevonden kan worden. Zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 4 weken nadat de aanvragers met elkaar in contact zijn gebracht, dient door de betrokken aanvragers schriftelijk of via de elektronische weg aangegeven te worden of samenwerken mogelijk is en op welke wijze. Indien samenwerken niet mogelijk blijkt te zijn, wordt verder gegaan met onderstaande stappen.
negatieve ervaringen van aanvrager bij de aanvraag en uitvoering van eerdere door hem aangevraagde en/of uitgevoerde evenementen in de afgelopen vijf jaren, zoals het niet naleven of anders uitvoeren van een vergunning of de daaraan verbonden voorschriften, het intrekken van een verleende vergunning of het niet opvolgen van aanwijzingen van politieambtenaren of toezichthouders.
Indien het doorlopen van voorstaande stappen niet leidt tot een oplossing dan wordt er geloot. Een loting wordt verricht door een onafhankelijk persoon die niet betrokken is bij het proces van de vergunningverlening. De in aanmerking komende aanvragers worden uitgenodigd bij de loting aanwezig te zijn.
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking. Vastgesteld op 2 december 2022,
Bijlage 4: Beleidsregel burgemeester over maximum aantal vergunningen voor circussen en daarmee vergelijkbare evenementen
gelet op het bepaalde in artikel 2:24 e.v. van de APV en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de Beleidsregel circussen 2022:
In deze beleidsregel wordt onder een circus verstaan een reizend gezelschap dat optreedt in een tent of daarmee vergelijkbaar tijdelijk bouwwerk en waar één of meer artiesten en/of dieren van allerlei aard hun kunsten en behendigheden vertonen aan het publiek.
Artikel 2 – Maximering vergunningen en locatie
Een circus kan alleen worden georganiseerd op een locatie met voldoende voorzieningen voor de tijdelijke huisvesting van een circus en het ontvangen van publiek. De aanvrager van de vergunning overlegt tijdig met de belanghebbenden bij de locatie. Bij de aanvraag dient daarom een verslag te worden toegevoegd van het overleg met de belanghebbenden, waarin in ieder geval wordt beschreven welke bedenkingen en zienswijzen de belanghebbenden hebben gegeven en de reactie van aanvrager daarop. Onder belanghebbenden wordt in dit geval verstaan de eigenaren, gebruikers en/of bewoners van de gronden die in de directe omgeving van de locatie zijn gelegen.
Onderdeel a geldt niet voor een circus op een terrein dat in het geldende bestemmingsplan is aangewezen voor verblijfsrecreatie. Voor die terreinen kan een onbeperkt aantal evenementenvergunningen worden verleend wanneer de eigenaar en/of exploitant daarmee instemt en er geen weigeringsgronden als bedoeld in artikel 1:8 van de APV aan de orde zijn.
Artikel 3 – Verdelingsregel bij meerdere aanvragen
Wanneer er twee of meer gegadigden voor de evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, zijn, dan wordt toepassing gegeven aan de beleidsregels waarin de procedure voor concurrerende en schaarse vergunningaanvragen bij evenementen is opgenomen.
Artikel 4 – Indieningstermijn aanvraag
De burgemeester stelt jaarlijks bij vaststelling van de evenementenkalender de uiterste indieningstermijn van een aanvraag voor een circus vast, gelet op de verdelingsregel als bedoeld in artikel 3. Deze termijn is in ieder geval niet langer is dan de termijn genoemd in artikel 1:8, derde lid, van de APV.
Dit besluit vervangt de Beleidsregel circussen van 2-12-2021 (Gemeenteblad 2021 nr. 470482) en treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.
Bijlage 5: Locaties uitzondering voor maximaal geluidsniveau 100 Db(A) op de mengtafel in het Front of House gebied gemeten over 15 minuten, ervan uitgaande dat de mengtafel 25 meter vanaf het podium is geplaatst
Bijlage 6 Risicoscan evenementenveiligheid Veiligheidsregio Noord-Holland Noord anno 2020 (voorbeeld)
Bijlage 7 Andere relevante wetgeving, waar aanvragers rekening mee moeten houden
Besluit Attractie- en speeltoestellen: bepaalt onder meer dat Attractie- en speeltoestellen zodanig ontworpen en vervaardigd zijn, en zodanige eigenschappen hebben en van zodanige opschriften zijn voorzien, dat zij bij redelijkerwijs te verwachten gebruik geen gevaar opleveren voor de veiligheid of de gezondheid van de mens.
Gemeentewet: regelt de opbouw van de gemeentelijke organisatie en kent bevoegdheden toe aan de verschillende bestuursorganen van de gemeente: gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren: algemene regels over hoe u dieren moet houden en verzorgen.
Omgevingswet: over bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. De Omgevingswet staat voor een goed evenwicht tussen het benutten en beschermen van de leefomgeving.
Warenwet: stelt eisen waaraan voedingsmiddelen en andere producten moeten voldoen.
Wegenverkeerswet 1994: regelt de veiligheid en de doorstroming op de weg, en het voorkomen van schade en overlast door het verkeer aan anderen.
Wet en Besluit ruimtelijke ordening / Wabo: regelt hoe ruimtelijke plannen tot stand komen en welke bestuurslaag voor deze plannen verantwoordelijk is. Daarnaast regelt de Wro de verhoudingen in het ruimtelijk domein tussen de verschillende overheden en bestuursorganen in Nederland. Het Besluit en de Wabo zijn de procedure regels voor het gebruik van en het bouwen in de ruimte.
Wet op kansspelen: De overheid wil mensen die gokken in casino's, bij sportweddenschappen en loterijen of online, beschermen tegen verslaving en fraude. Maar ook witwassen door illegaal gokken voorkomen. Daarom hebben aanbieders van kansspelen een vergunning nodig.
Wet op de naburige rechten 1993/Buma Stemra: stelt regels over gebruik van materialen vervaardigd door een ander dan de organisator. Het beschermt het zogenoemde auteursrecht.
Wet Natuurbescherming: bevat regels voor de bescherming van in het wild levende dier- en plantensoorten en de belangrijkste natuurgebieden in Nederland. Daarnaast bevat de wet onder meer bepalingen over de jacht en over houtopstanden.
Nb. de provincie heeft diverse verordeningen voor verschillende onderwerpen. De Provinciale Omgevingsverordening bijvoorbeeld bevat alle provinciale regels voor de fysieke leefomgeving.
Organisatoren worden uitgedaagd om het evenement zo duurzaam mogelijk te organiseren waarbij de
volgende onderwerpen van belang kunnen zijn:
Op Texel streven we er naar dat evenementen zo duurzaam mogelijk georganiseerd worden. Bovenstaande
punten vormen onderwerp van gesprek met organisatoren van evenementen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-273653.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.