Verordening tot derde wijziging van de verordening maatschappelijke ondersteuning 2019 gemeente Hollands Kroon

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 3 januari 2023 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2023, 2158.]

 

De raad van de gemeente Hollands Kroon;

 

  • gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 21 juni 2022;

  • gelet op de artikelen 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4, eerste, tweede, derde en zevende lid, 2.1.5, eerste lid, 2.1.6, 2.1.7, 2.3.6, vierde lid, en 2.6.6, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikelen 3.8, tweede lid, en 5.4 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015;

overwegende dat:

  • inwoners een eigen verantwoordelijkheid dragen voor de wijze waarop zij hun leven inrichten en deelnemen aan het maatschappelijk leven;

  • dat van inwoners verwacht mag worden dat zij elkaar daarin naar vermogen bijstaan;

  • dat inwoners die zelf, dan wel samen met personen in hun omgeving onvoldoende zelfredzaam zijn of onvoldoende in staat zijn tot participatie, een beroep moeten kunnen doen op ondersteuning door de gemeente, zodat zij zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kunnen blijven wonen;

  • dat het noodzakelijk is om regels vast te stellen ter uitvoering van het beleidsplan als bedoeld in artikel 2.1.2 van de wet met betrekking tot de ondersteuning bij de versterking van de zelfredzaamheid en participatie van personen met een beperking of met chronische psychische of psychosociale problemen, beschermd wonen en opvang, en dat het noodzakelijk is om voorzieningen, diensten en ruimten ook te bevorderen voor mensen met een beperking en daarmee bij te dragen aan het realiseren van een inclusieve samenleving;

besluit vast te stellen de Verordening tot derde wijziging van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Hollands Kroon 2019

Artikel I  

Artikel 35 komt als volgt te luiden:

 

Artikel 35 – Huishoudelijke hulp

 

Het HHM-normenkader wordt in de gemeente Hollands Kroon gebruikt voor het bepalen van de benodigde omvang van de individuele maatwerkvoorziening Hulp bij het Huishouden, zoals opgenomen in de bijlage bij deze verordening. Daar waar vanuit dit normenkader geen normen zijn opgesteld hanteert de gemeente Hollands Kroon de herziene richtlijn indicatieadvisering Hulp bij het Huishouden van het CIZ 2011.

Artikel II  

De bijlage bij de verordening komt als volgt te luiden:

 

Bijlage : Normenkader hulp bij het huishouden

 

HHM-Normenkader Huishoudelijke Hulp (in uren per jaar)

 

Tabel 1: Activiteiten benodigd voor een schoon en leefbaar huis.

 

Tabel 2: Frequenties benodigd voor een schoon en leefbaar huis (basisactiviteiten)

Artikel III  

De verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en is van kracht met ingang van 1 januari 2023.

Artikel IV  

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening tot derde wijziging van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Hollands Kroon 2019.

Artikel V  

Artikel 35 in de Toelichting Verordening maatschappelijke ondersteuning Hollands Kroon 2019 komt als volgt te luiden:

 

Artikel 35 – Normering hulp bij het huishouden

Achtergrond

Het voorliggende ‘normenkader hulp bij het huishouden’ is opgesteld na onderzoek door de combinatie van bureau HHM en KPMG Plexus. Dit onderzoek bestond uit een combinatie van expertpanels, interviews met cliënten en observaties van professionals in de praktijk. Per resultaatgebied is uitgewerkt hoeveel inzet nodig is voor de verschillende resultaten en de gemiddelde cliëntsituatie en wat het effect hierop is van de verschillende factoren.

 

De normtijden zijn weergegeven als ‘uren per jaar’. Daarmee wordt tegemoetgekomen aan de wettelijke plicht om tijdbesteding inzichtelijk te maken voor de cliënt en daarmee diens rechtspositie te bewaken. Maar tegelijk wordt flexibele toepassing van individuele cliëntsituaties mogelijk, zodat er ruimte is voor het maatwerk dat van week tot week nodig is.

 

Het normenkader: activiteiten en frequentie

Dit normenkader omvat de activiteiten die bijvoorbeeld verricht moeten worden voor een verantwoord niveau van schoon voor een huishouden en de frequentie waarmee deze activiteiten verricht moeten worden. Ook geeft het normenkader inzicht in de factoren die de frequentie en/of de tijdbesteding van de benodigde activiteiten kunnen beïnvloeden (Zie ook hoofdstuk 5 van de beleidsregels waarin is aangegeven welke aspecten wel/niet kunnen worden meegewogen).

 

Maatwerk vanuit een individuele benadering staat voorop. Dit betekent dat in individuele cliëntsituaties moet worden bepaald 1) welke activiteiten (eventueel) niet of met een lagere frequentie of tijdbesteding door de professionele hulp uitgevoerd hoeven te worden (door eigen mogelijkheden van de cliënt of inzet van zijn/haar netwerk) en 2) welke activiteiten (eventueel) om een hogere frequentie of tijdsbesteding van de professionele hulp vragen (op basis van kenmerken van de cliënt, zijn/haar huishouden en de omgeving rond het huis). Het normenkader is een solide basis voor deze afweging. Het normenkader biedt voor zowel zorg in natura als voor het vaststellen van het persoonsgebonden budget de onderbouwing van het beleid voor hulp bij het huishouden. Op deze wijze kan de gemeente Hollands Kroon duidelijk maken op welke concrete wijze invulling wordt gegeven aan het bereiken van de resultaten binnen hulp bij het huishouden.

 

Toepassing

Het normenkader is de leidraad bij het vraagverhelderingsgesprek om met de cliënt een goed beeld te krijgen van de benodigde activiteiten voor de hulp bij het huishouden. De verschillende resultaten waarvoor het normenkader is uitgewerkt, zijn:

  • 1.

    Schoon en leefbaar huis.

  • 2.

    Beschikken over schone was.

  • 3.

    Beschikken over boodschappen

  • 4.

    Beschikken over maaltijden.

Ook is advies en instructie uitgewerkt, dat onderdeel kan zijn van de verschillende resultaten van hulp bij het huishouden.

 

Met dat doel zijn in het normenkader, per onderscheiden resultaat, twee aspecten uitgewerkt:

  • a.

    De activiteiten die in een gemiddeld huishouden bijdragen aan het te bereiken resultaat en de (gemiddelde) frequentie die voor uitvoering van deze activiteiten nodig is, gegroepeerd per categorie van activiteiten;

  • b.

    De factoren die van invloed zijn op de frequentie en/of tijdbesteding van die categorieën van activiteiten.

In het normenkader presenteren we categorieën van activiteiten. Voor de resultaten ‘schoon en leefbaar huis’ en ‘beschikken over schone was’ bestaan deze categorieën uit veel losse activiteiten. Voor de volledigheid presenteren we ook de frequentie van al deze losse activiteiten. Door aan de hand van het normenkader steeds per cliënt te beoordelen welke activiteiten nodig zijn in welke frequentie voor het te behalen resultaat en welke beïnvloedende factoren van toepassing zijn, wordt bepaald welke professionele ondersteuning noodzakelijk is.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 14 juli 2022.

De raad voornoemd,

Griffier

Voorzitter

Naar boven