Gemeenteblad van Schiedam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2023, 257723 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2023, 257723 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling evenementen en culturele activiteiten gemeente Schiedam 2023
Artikel 4. Subsidiabele activiteiten,
Het college kan voor de volgende activiteiten subsidie verlenen:
Onverminderd het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en artikel 8 van de ASV 2017 kan de subsidie geheel of gedeeltelijk worden geweigerd, indien:
In aanvulling op de verplichtingen gesteld in artikel 9 van de ASV2017, draagt de subsidieontvanger zorg voor de benodigde vergunningen voor de gesubsidieerde activiteit.
Aldus besloten in de vergadering van het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam 23 mei 2023.
Burgemeester en wethouders van Schiedam,
de secretaris,
C.E. Bos
de burgemeester,
C.H.J. Lamers
In aanvulling op de subsidieregeling evenementen en culturele activiteiten gemeente Schiedam 2023 zijn hieronder, voor zover nodig, de onderdelen van de regeling artikelsgewijs toegelicht.
De gemeente Schiedam ondersteunt het culturele leven in de stad. De Cultuurvisie ‘De Culturele Schijf van Vijf: krachten bundelen, levendige binnenstad, vergroten cultuurparticipatie, samenleven en deuren open’ en de Kadernota Stadsmarketing en Uitvoeringsprogramma Stadsmarketing vormen hierbij het inhoudelijke beleidskader. Een subsidieaanvraag dient een bijdrage te leveren aan de ambities en doelstellingen die in de cultuurvisie en de kadernota Stadsmarketing en daarop volgende nota’s zijn verwoord.
In deze regeling wordt verstaan onder:
Doelgroep: type bezoeker of culturele doelgroep conform het Culturele Doelgroepenmodel Rotterdam Festivals. Om meer inzichten en daarmee grip te krijgen op publieksbereik is het culturele Doelgroepenmodel ontwikkeld. Het model segmenteert publiek op basis van cultureel gedrag en voorkeuren. Het model is tot stand gekomen door data over cultuurgedrag te combineren met algemene Whize-informatie. Deze segmentatiemethode geeft onder meer inzicht in: demografie (locatie, leeftijd, geslacht, levensfase), socio-economische kenmerken (opleiding, inkomen), media- en internetgebruik; cultuur en gedrag van huidig publiek en (potentiële) doelgroepen. Door in de aanvraag in te gaan op welke doelgroepen het project is gericht, is het mogelijk om in te kunnen zetten op een spreiding van aanbod aan evenementen en culturele activiteiten. Hierdoor worden zo veel mogelijk Schiedamse inwoners bereikt als mogelijk;
Artikel 3. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Om iedere aanvraag goed te kunnen beoordelen, is er gekozen voor een onderverdeling in aanvragen tot €40.000 en aanvragen vanaf €40.000. De behandeling van deze twee aanvragen verschilt van elkaar. Om beide aanvragen mogelijk te maken, is het subsidieplafond opgesplitst in twee deelplafonds: subsidieplafond A en subsidieplafond B. Het college stelt het subsidieplafond en de verdeling tussen de twee deelplafonds vast.
De activiteiten zijn van toegevoegde waarde op het bestaande aanbod; zij dragen bij aan de pluriformiteit, maatschappelijke relevantie en - impact, diversiteit en actualiteit van het totale aanbod in de stad. Van organisaties wordt verwacht dat zij zich met hun activiteiten blijven ontwikkelen en daarmee actueel en relevant blijven. De aanvrager dient aan te geven hoe de activiteiten zich aantoonbaar verhouden tot de lokale omgeving en het lokale aanbod. Daarnaast wordt ook gekeken hoe de activiteiten bijdragen aan de marketingdoelen van Schiedam Partners.
De subsidieaanvraag dient een breed en concreet beeld te geven van het beoogde publiek in de vorm van de doelgroep(en) volgens het culturele doelgroepenmodel van Rotterdam Festivals, in omvang en samenstelling, en van het huidige en het toekomstige bereik. Sluiten de activiteiten en doelstellingen aan bij het beoogde publiek? Het gaat er niet altijd om zoveel mogelijk publiek te bereiken, maar wel om passende activiteiten voor het beoogd publiek te organiseren. Wat zijn de inspanningen om de publieke belangstelling te realiseren en/of te vergroten? Daarnaast dient de aanvrager zich aantoonbaar in te spannen om activiteiten gericht onder de aandacht van het publiek te brengen. Dit wordt beschreven in een publiciteits- en marketingplan waarvoor een bijpassend deel van het budget wordt ingezet.
Activiteiten moeten meer waarde hebben voor de stad. En andersom, de stad heeft meer waarde voor deze activiteiten. Meer samenwerking, meer synergie. Tussen evenementen en culturele activiteiten en ondernemers in de binnenstad of met andere evenementen en culturele activiteiten. Of binnen de cultuursector, of met aanverwante sectoren als onderwijs, horeca en toerisme.
Artikel 4. Subsidiabele activiteiten
Onder een evenement wordt verstaan een voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak. Een evenement bestaat vaak uit meerdere activiteiten die plaatsvinden bij een voor het publike toegankelijke één of meerdaagse gebeurtenis van sportieve, culturele, maatschappelijke en/of feestelijke vermakelijke aard, met een promotioneel en wervend karakter voor de stad.
Met culturele activiteiten worden activiteiten bedoeld die tot (één van de) hoofddoel(en) heeft het stimuleren van de participatie van met name Schiedamse inwoners tot cultuur. Hierdoor wordt gestreefd naar een aanbod aan kunst en cultuur waar zoveel mogelijk Schiedammers zich ertoe aangesproken voelen. spreekt voor zich.
De activiteit getuigt van artistieke kwaliteit. Het gaat hierbij niet uitsluitend om bewezen kwaliteit maar ook om potentiële kwaliteit. Het toont creativiteit, vakmanschap en zeggingskracht. Onderbouw de artistieke kwaliteit door in te gaan op de originaliteit van de activiteit en op welke wijze deze vernieuwend is. Vakmanschap gaat over de vaardigheden van de organisatie/maker(s), zeggingskracht gaat over de impact van de activiteiten op het publiek en de stad;
Gemeente Schiedam streeft naar een evenwichtig aanbod aan culturele activiteiten en evenementen. Deze spreiding zit in een divers aanbod waarbij een zo breed mogelijke doelgroep mee wordt bereikt, en in locatie. Met de doelgroep wordt het type bezoeker bedoeld dat de activiteit beoogt te bereiken. Dit kunnen meerdere typen zijn. We volgen hierbij het Culturele Doelgroepenmodel Rotterdam Festivals;
Het college kan voor zogenaamde on-brand activiteiten extra budget beschikbaar stellen voor promotiewerkzaamheden, in samenwerking met Schiedam Partners (uitvoerend partij Stadspromotie namens de gemeente). On-brand activiteiten zijn activiteiten die Schiedam op de kaart zetten, zich richten op jongeren en gezinnen en voldoen aan de drie kernwaarden: Authentiek, Vernieuwend en Levendig ingevolge de Kadernota Stadsmarketing. Het aanwijzen van ingekomen activiteiten als on-brand activiteiten gaat in overleg met de indiener. De inzet van de communicatie en marketing activiteiten gaat in samenwerking met Schiedam Partners;
Artikel 6. Subsidiabele kosten
De subsidie wordt enkel verleend in de vorm van een financiële bijdrage voor kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van de activiteit. Alleen subsidiabele kosten die in redelijkheid direct verband houden met activiteiten waardoor subsidie nodig is, worden in aanmerking genomen. Kosten zoals in koop horeca, reguliere exploitatiekosten, kosten in natura of niet-projectgebonden kosten worden niet beschouwd als subsidiabele kosten;
De subsidieaanvraag wordt online ingediend via het digitale subsidieloket van de gemeente Schiedam via E-herkenning of Digid.
In het projectplan zet de aanvrager duidelijk uiteen wat de geplande activiteit(en) is, welke doelstellingen daaraan worden gehangen, op welke doelgroep(en) de activiteit is gericht (conform doelgroepenmodel van Rotterdam Festivals) en hoe de aanvrager deze wil bereiken met een uitleg van de communicatie- en marketingstrategie, wat de werkwijze voor uitvoering is en welke samenwerkingspartners bij de activiteit zijn betrokken;
De begroting biedt inzage in alle kostenposten met een duidelijke onderverdeling in verschillende posten zoals uitvoeringskosten, voorbereidingskosten, materiaalkosten enzovoort. De begroting dient ook voorzien te zijn van een dekkingsplan waaruit blijkt hoe de aanvrager de kosten wil dekken. Dit kan bestaan uit overige subsidies, sponsoring, eigen bijdrage en/of ticketverkoop indien de activiteit zich daarvoor leent;
Als er sprake is van een herhaalde activiteit waar opnieuw subsidie voor wordt aangevraagd, dan wordt de aanvrager ook gevraagd naar een reflectie op de voorgaande editie(s) en welke veranderingen zijn doorgevoerd naar aanleiding van evaluatie en monitoring van deze eerdere editie(s). Uit deze reflectie blijkt een bepaalde groei die de organisatie doormaakt met de uitvoering van deze activiteit(en).
Van een participatieve activiteit is sprake als de doelgroep al in de voorbereiding en uitvoering een belangrijke rol inneemt en zodoende meedoet aan de activiteit, in plaats van als bezoeker een activiteit beleeft. De doelgroep heeft dus een actieve rol in de activiteit, in plaats van een passieve rol. Veel van deze activiteiten hebben een andere vorm dan een activiteit waarin daar geen sprake van is. Deze vorm zorgt dat er bij de aanvraag nog geen duidelijke invulling gegeven kan worden aan hoe de activiteit eruit gaat zien, omdat dat afhankelijk is van het proces en de input van de doelgroep. Hierdoor is de vorm van de activiteit een ondergeschikte aan het proces, en is het dus van belang om juist dit proces te beschrijven. Hoe de doelgroep mee wordt genomen in het proces, welke rol deze krijgt en waarom daarvoor is gekozen.
De aanvrager met een rechtspersoon wordt verzocht een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel mee te geven, van maximaal 3 maanden uit, waaruit blijkt wat de adresgegevens zijn en, indien van toepassing, de samenstelling van het bestuur duidelijk wordt. In overeenstemming met de Governance Code Cultuur is het van belang dat het bestuur van stichtingen duidelijk gescheiden is van de uitvoering / dagelijks bestuur. Dit moet dan ook blijken uit het uittreksel.
Artikel 8. Aanvraag en beslistermijn
Er zijn zes aanvraagrondes (tijdvakken) per jaar vastgesteld. Aanvragen dienen tenminste ingediend te worden voor de deadline van de ronde voorafgaand aan de periode waarin de activiteit plaatsvindt. De deadlines van de rondes zijn: 1 november, 1 januari, 1 maart, 1 mei, 1 juli en 1 september. Dat wil zeggen: indien een activiteit bijvoorbeeld tussen 1 mei en 1 juli plaatsvindt dient de aanvraag hiervoor uiterlijk 1 maart te zijn ingediend. Eerder indienen is toegestaan en de aanvraag wordt vervolgens behandeld tijdens de ronde behorende bij de indientermijn;
Een weigeringsgrond is als de aanvraag betrekking heeft op een activiteit dat conflicteert met al geplande activiteiten in tijd, plaats en discipline. Het conflicteren zit onder meer op het niet meer in balans zijn van het aantal en soort geplande activiteiten, indien een nieuwe aanvraag zou worden gehonoreerd;
De drie culturele codes (Code Diversiteit en Inclusie, Fair Practice Code en de Governance Code Cultuur hebben allen tot doel het bevorderen van een gezonde, transparante en eerlijke cultuursector. Het college onderschrijft deze culturele codes omdat ook de gemeente streeft naar een gezonde, transparante en eerlijke lokale cultuursector. Uit de aanvraag dient duidelijk zichtbaar te zijn dat de aanvrager deze codes onderschrijft en zich inspant om deze toe te (gaan) passen.
Sommige evenementen en culturele activiteiten dienen tijdig aangemeld te worden. Zie hiervoor de gemeentelijke website. Voor vragen kunt u terecht bij evenementen@schiedam.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-257723.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.