Verordening op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Helmond 2023

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 12 mei bekendgemaakt, beschikbaar via https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-209849.htmllGemeenteblad 2023, 209849.]

 

De raad van de gemeente Helmond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 februari 2023;

gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet en artikel 8, vijfde lid van de Woningwet, de Erfgoedwet, de Bouwverordening Helmond 2012, de Erfgoedverordening 2011;

 

 

besluit:

  • 1.

    De verordening op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Helmond 2023 vast te stellen.

  • 2.

    Na vaststelling als bedoeld onder 1 het wijzigingsbesluit op de gebruikelijke wijze bekend te maken.

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

commissie: gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet, genaamd Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit.

 

Paragraaf 2. Adviestaak

Artikel 2. Taak en werkzaamheden

  • 1.

    De commissie heeft als taak de burgemeester en wethouders dan wel de raad op verzoek of uit eigen beweging te adviseren bij de uitoefening van hun taken en bevoegdheden met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede ruimtelijke kwaliteit en dat wat daarmee verband houdt of daaraan kan bijdragen. Daaronder wordt in elk geval begrepen het geven van voorlichting over het doel van een goede ruimtelijke kwaliteit en over de werkzaamheden van de commissie.

  • 2.

    Ter uitvoering van haar taak adviseert de commissie op verzoek van burgemeester en wethouders:

    • a.

      over de uitvoering van de Erfgoedwet 2016, de Erfgoedverordening 2011 en het erfgoedbeleid;

    • b.

      over de uitvoering van de welstandsbepalingen van de Welstandsnota en over het welstandsbeleid, alsmede andere zaken waarbij het uiterlijk aanzien van de stad in het geding is of kan zijn;

    • c.

      over de uitvoering van de eisen van welstand als bedoeld in artikel 12 van de Woningwet en de Bouwverordening (2012);

    • d.

      over het ontwikkelen van beleid inclusief omgevingsvisie, omgevingsplan en maatwerkregels voor de omgevingskwaliteit. Bij het ter vaststelling aanbieden van deze kader stellende documenten aan de gemeenteraad zal het advies van de commissie aan de raad worden verstrekt.

    • e.

      tijdens het vooroverleg met planindieners over een in te dienen aanvraag om een omgevingsvergunning;

    • f.

      over het stellen van maatwerkvoorschriften in verband met het uiterlijk van bouwwerken, de zorg voor cultureel erfgoed en andere zaken die gaan over de ruimtelijke kwaliteit;

    • g.

      over het geven van beschikkingen op grond van regels in verordeningen op grond van artikel 149 van de Gemeentewet die een eis ten aanzien van de ruimtelijke kwaliteit bevatten.

Paragraaf 3. Aanwijzing van besluiten waarover verplicht advies moet worden gevraagd

Artikel 3. Verplichte advisering

Burgemeester en wethouders winnen advies in van de commissie voor een te nemen beslissing over een rijksmonumentenactiviteit als bedoeld in artikel 2, lid a.

 

Paragraaf 4. Samenstelling en inrichting

Artikel 4. Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit maximaal 7 leden, de voorzitter daaronder begrepen. De raad kan daarnaast maximaal twee plaatsvervangers benoemen die hen bij afwezigheid kunnen vervangen.

  • 2.

    De leden en de plaatsvervangers worden benoemd op persoonlijke titel op grond van de professionele deskundigheid die nodig is voor de advisering, alsmede op grond van maatschappelijke kennis en ervaring.

  • 3.

    De commissie telt enkele leden deskundig op het gebied van de monumentenzorg.

  • 4.

    De disciplines die de leden in gezamenlijkheid vertegenwoordigen zijn: cultuurhistorie, bouw- en architectuurhistorie, restauratiearchitectuur, landschap, stedenbouw, architectuur.

  • 5.

    De leden en de plaatsvervangers zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.

Artikel 5. Benoeming

  • 1.

    De leden en de plaatsvervangers kunnen voor een termijn van ten hoogste vier jaar worden benoemd.

  • 2.

    Herbenoeming van leden kan eenmaal voor ten hoogste vier jaar plaatsvinden. Dit geldt niet voor de plaatsvervangers.

  • 3.

    Afgetreden leden zijn twee jaar na hun aftreden weer benoembaar.

  • 4.

    De voorzitter en de plaatsvervanger worden in functie benoemd.

  • 5.

    De leden worden op eigen aanvraag ontslagen. Zij kunnen daarnaast door burgemeester en wethouders worden geschorst en door de raad worden ontslagen wegens ongeschiktheid, onbekwaamheid of op andere zwaarwegende gronden.

Artikel 6. Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De secretaris is voor zijn werkzaamheden voor de commissie uitsluitend verantwoording schuldig aan de commissie.

  • 3.

    De secretaris kan worden ondersteund door andere ambtelijke medewerkers, die voor hun werkzaamheden voor de commissie uitsluitend verantwoording schuldig zijn aan de secretaris.

  • 4.

    De secretaris noch de medewerkers zijn lid van de commissie.

     

Paragraaf 5. Advisering en standpuntbepaling

Artikel 7. Adviestermijn

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen aangeven binnen welke termijn een advies wordt verwacht.

  • 2.

    In geval burgemeester en wethouders geen termijn hebben gesteld brengt de commissie advies uit binnen een termijn van maximaal vier weken.

Artikel 8. Beraadslaging en standpuntbepaling

  • 1.

    De vergaderingen waarin een of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de commissie worden vastgesteld zijn openbaar. De agenda voor de vergadering van de commissie wordt tijdig op een geschikte wijze bekendgemaakt. Indien burgemeester en wethouders – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dan dienen burgemeester en wethouders daaraan klemmende redenen op grond van artikel 5 van de Wet open overheid ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.

  • 2.

    De aanvrager van de omgevingsvergunning of zijn gemachtigde heeft de mogelijkheid de aanvraag ten overstaan van de commissie toe te lichten. Tijdens de beraadslagingen is er geen spreekrecht.

  • 3.

    Belanghebbenden hebben in toelichtende zin spreekrecht in door de commissie gehouden openbare vergaderingen. Tijdens de beraadslagingen is er geen spreekrecht.

  • 4.

    Over de uit te brengen adviezen wordt niet besloten dan in aanwezigheid van ten minste twee leden. Over een advies over een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een monumentenactiviteit of een omgevingsplanactiviteit die betrekking heeft op een voorbeschermd gemeentelijk monument of een gemeentelijk monument wordt niet besloten dan in aanwezigheid van ten minste twee leden met deskundigheid op het gebied van de monumentenzorg.

  • 5.

    Leden die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins betrokken zijn bij de uitvoering van een activiteit waarvoor een aanvraag is gedaan waarover de commissie adviseert, onthouden zich van medewerking aan het desbetreffende advies en zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 2:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht geldt voor de commissie en de daarvoor werkzame personen.

Artikel 9. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie

De commissie kan de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of over de voorbereiding van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de commissie overlaten aan een of meer daartoe aangewezen leden, of een subcommissie.

Artikel 10. Adviseurs

  • 1.

    De commissie kan zich voor het inwinnen van inlichtingen wenden tot daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren.

  • 2.

    De commissie kan zich doen bijstaan door andere personen, voor zover dat voor de vervulling van haar taak nodig is.

  • 3.

    De in het eerste en tweede lid bedoelde personen kunnen op uitnodiging van de commissie als adviseur deelnemen aan de beraadslagingen.

Artikel 11. Verwerking van het advies

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen eenmaal per activiteit een second opinion inwinnen bij een gemeentelijke adviescommissie van een andere gemeente. Zij stellen de commissie van het voornemen tot het plaatsen van die opdracht op de hoogte.

  • 2.

    In geval burgemeester en wethouders een beschikking geven in afwijking van het door de commissie uitgebrachte advies verzenden zij een afschrift van die beschikking, inclusief hun motivatie, aan de commissie.

     

Paragraaf 6. Werkwijze

Artikel 12. Reglement van orde

  • 1.

    De commissie stelt haar werkwijze binnen de kaders van deze verordening nader vast in een reglement van orde.

  • 2.

    In het reglement van orde komt ten minste aan de orde:

    • a.

      de werkwijze bij de advisering zoals genoemd in artikel 2

    • b.

      de wijze waarop de agenda openbaar wordt gemaakt en belanghebbenden worden uitgenodigd;

    • c.

      de inrichting van het vooroverleg zoals genoemd in artikel 2, tweede lid onder e;

    • d.

      het vereiste quorum voor een besluitvormende vergadering, de vergaderorde en orde van de beraadslaging, waarbij er een onderscheid wordt aangebracht tussen de toelichtende fase waarin het spreekrecht wordt uitgeoefend en de beraadslagingen;

    • e.

      de notulering en dossiervorming;

    • f.

      de wijze waarop de adviezen openbaar worden gemaakt;

    • g.

      de instelling van subcommissies;

    • h.

      de werkwijze bij afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie als bedoeld in artikel 9;

    • i.

      de selectie en voordracht van kandidaat-leden.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders zorgen voor bekendmaking van het door de commissie vastgestelde reglement van orde in het Gemeenteblad.

Artikel 13. Relatie met andere adviseurs

Bij het aanstellen van een supervisor, een kwaliteitsteam of een andere adviseur op het gebied van de ruimtelijke kwaliteit, niet zijnde een lid of een adviseur van de commissie dragen burgemeester en wethouders zorg voor een goede afstemming tussen de werkzaamheden van deze adviseur en de commissie.

Artikel 14. Vergoeding

De leden en de adviseurs als bedoeld in artikel 10, tweede lid, ontvangen een vergoeding.

 

Paragraaf 7. Jaarverslag

Artikel 15. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks voor 1 april verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

 

Paragraaf 8. Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 16. Overgangsrecht

De op grond van de Bouwverordening Helmond 2012 en de Erfgoedverordening Helmond 2011 benoemde leden worden geacht te zijn benoemd op grond van dit besluit. De vierjaarstermijn als bedoeld in artikel 5 lid 1 wordt geacht te zijn aangevangen met ingang van de inwerkingtreding van dit besluit.

Artikel 17. Intrekken oude regels

De regels met betrekking tot de welstandscommissie in de artikelen 9.1 tot en met 9.8 van de Bouwverordening Helmond 2012 en de artikelen 3 en 4 van de Erfgoedverordening Helmond 2011 met betrekking tot de monumentencommissie worden ingetrokken.

Artikel 18. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 15 mei 2023.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Helmond 2023.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 11 april 2023. De raad voornoemd,

de voorzitter,

de griffier,

Naar boven