Gemeenteblad van Westerwolde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2023, 116430 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2023, 116430 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Adviesraad Sociaal Domein Westerwolde
De raad van de gemeente Westerwolde;
op voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 10 januari 2023, no. Z/22/159555/D-447405, afdeling Samenleving;
artikel 149 van de Gemeentewet;
artikel 2.1.3, lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015);
artikel 47 van de Participatiewet;
artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige (Ioaz);
artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw);
vast te stellen de ”Verordening Adviesraad Sociaal Domein Westerwolde”.
De raad en het college beogen met het instellen van de adviesraad voor de gemeente Westerwolde te voldoen aan de wettelijke verplichting om cliënten en hun vertegenwoordigers inspraak te geven en hen actief te betrekken bij ontwikkelingen van het gemeentelijke beleid en de uitwerking daarvan op de domeinen Wmo, Jeugd en Participatie.
Het doel van de inspraak en participatie van cliënten en hun vertegenwoordigers is, om uit verschillende invalshoeken tot breed gedragen voorstellen en adviezen te komen, ter bevordering van een integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid op de domeinen Wmo, Jeugd en Participatie, zodat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden en rechten die de wet geeft, in het belang van cliënten.
Artikel 4 Samenstelling van de adviesraad
Er wordt door het college en de adviesraad naar gestreefd om de adviesraad te laten bestaan uit maximaal negen leden, die tevens cliënt zijn van één van de domeinen Wmo, Jeugd en Participatie (cliëntengeleding). Voor zover het betreft het domein Jeugd kan ook een wettelijk vertegenwoordiger van een cliënt lid zijn.
Er wordt door het college en de adviesraad naar gestreefd om de adviesraad te laten bestaan uit maximaal zes leden, die vertegenwoordigers van cliëntenorganisaties of belangenorganisaties zijn, dan wel specifieke deskundigheid hebben in één van de drie domeinen Wmo, Jeugd en Participatie (deskundigengeleding).
Artikel 5 Voordracht en benoeming leden en voorzitter
De leden en de voorzitter van de adviesraad bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij van de gemeente Westerwolde en zijn geen lid van een bestuursorgaan of in dienst van de gemeente Westerwolde. De leden en de voorzitter hebben geen zakelijke binding met de gemeente Westerwolde, voor zover een dergelijke binding van invloed kan zijn op de onafhankelijke positie van de leden en de voorzitter.
Artikel 8 Relatie college en adviesraad
Het college betrekt de adviesraad actief en tijdig bij visie, voorbereiding, ontwerpen, vaststelling en evaluatie van nieuw of gewijzigd beleid en nieuwe of gewijzigde verordeningen, waarbij door de beleidsadviseur actief samenwerking zal plaatsvinden met de adviesraad. De ambtelijk secretaris begeleidt dit proces.
Vóór de definitieve formele besluitvorming door het college, zal het college de adviesraad verzoeken advies uit te brengen over nieuw of gewijzigd beleid en nieuwe of gewijzigde verordeningen. Een advies wordt door het college in ieder geval op een zodanig tijdstip gevraagd dat het door de adviesraad uit te brengen advies van wezenlijke invloed kan zijn op de te nemen definitieve formele besluitvorming.
Artikel 9 Werkwijze adviesraad
De adviesraad staat onder het voorzitterschap van de voorzitter. De voorzitter leidt de vergaderingen van de adviesraad en zorgt voor een integrale benadering bij de advisering door de adviesraad. De voorzitter ondertekent alle officiële stukken van de adviesraad, waaronder de adviezen die de adviesraad uitbrengt. De voorzitter vertegenwoordigt de adviesraad uitsluitend en alleen naar buiten toe.
Artikel 12 Faciliteiten en vergoedingen
De adviesraad ontvangt jaarlijks voor de uitvoering van zijn taken een door de raad vastgesteld budget, waaronder voor teamvorming, materiaal en scholing, ondersteuning en inhuur van inhoudelijke deskundigheid. Hiertoe stelt de adviesraad jaarlijks een begroting op en de adviesraad legt over het budget jaarlijks financiële verantwoording af aan het college. De begroting wordt ter kennisname aan het college voorgelegd.
De adviesraad stelt, betreffende te verrichten jaarlijkse taken vóór het begin van het kalenderjaar een jaarplan op. Na afloop van het kalenderjaar stelt de adviesraad, betreffende de door hem verrichte taken, een jaarverslag op. Hiertoe behoort ook een jaarlijkse evaluatie over de samenstelling en werkwijze van de adviesraad. Het jaarplan en het jaarverslag worden ter kennisname aan het college voorgelegd.
Artikel 13 Wijziging en intrekking verordening
Wijziging of intrekking van deze verordening door de raad kan alleen plaatsvinden nadat de adviesraad daarover is gehoord.
Artikel 14 Onvoorziene gevallen
Over omstandigheden waarin deze verordening niet in voorziet, beslist het college na overleg met de adviesraad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-116430.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.