Gemeenteblad van Druten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Druten | Gemeenteblad 2022, 63843 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Druten | Gemeenteblad 2022, 63843 | beleidsregel |
Uitvoeringsprogramma VT&H 2022 Gemeente Druten
Apv - Algemene Plaatselijke Verordening Bb - Bouwbesluit 2012
Boa - Buitengewoon opsporingsambtenaar Bor - Besluit omgevingsrecht
BRIKS - Bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen Bv - Bouwverordening
IGP - Intergemeentelijk project
JA-FL - Team Juridische Advisering, domein Fysieke Leefomgeving Mor - Ministeriële regeling omgevingsrecht
ODRN - Omgevingsdienst Regio Nijmegen OM - Openbaar Ministerie
OOV - Openbare Orde en Veiligheid OV - Omgevingsvergunning
Twm - Tijdelijke wet maatregelen covid-19
VTH - Vergunningverlening, toezicht en handhaving VRGZ - Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Wabo - Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wet Bibob - Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur WDW - Werkorganisatie Druten Wijchen
Wkb - Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen WM - Wet milieubeheer
Beleid is het stellen van doelen en wat hiervoor nodig is binnen een bepaalde hoeveelheid tijd. In de cyclus geven wij aan welk deel we wanneer uitvoeren.
Het overzicht waarin de ambtelijke organisatie aangeeft wat er naar verwachting het komend jaar per taak aan uren aan besteed zal worden.
In dit programma geeft het college van burgemeester en wethouders aan wat zij in de komende collegeperiode wil realiseren.
Een wereld waarin mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht is, waardoor de aarde niet uitgeput wordt.
De set eisen die in de Wabo gesteld wordt aan de kwaliteit van de uitvoering en invulling van VTH-taken. Deze eisen gelden ten opzichte van burgers, bedrijven, instellingen en overheden onderling.
Dit is een vorm van bemiddeling bij conflicten. De bemiddelaar is een onpartijdig persoon die partijen, groepen of personen die een conflict met elkaar hebben, met elkaar in gesprek brengt met als doel tot een oplossing van het geschil te komen.
Het opstellen van een uitvoeringsprogramma is een verplichting op grond van artikel 7.3 van het Bor. In het uitvoeringsprogramma staan de activiteiten die wij het komende jaar zullen uitvoeren. Bepalend is daarbij ook het in § 1.3 van het Bor genoemde VTH-beleid. Het bestuursorgaan moet bij de uitvoering van de VTH taken namelijk rekening houden met de doelen en uitgangspunten die in het beleid opgenomen zijn.
Aanvullend kunnen de volgende kwaliteitsdoelstellingen in het beleid worden onderscheiden:
Goed naleefgedrag wegen wij mee bij toezicht en hercontroles. We streven zoveel mogelijk naar risicogestuurd toezicht. Als er meer risico is op overtredingen of de veiligheid zwaar weegt, houden wij meer en vaker toezicht.
Dit kan gemeten worden door het aantal versoepelde of verzwaarde controles, door een vermindering van het aantal controles op lage risico’s en een toename van het aantal controles op hoge risico’s.
We voldoen aan de wettelijke kwaliteitsverplichtingen, zoals vastgelegd in het Bor en de Mor. We leveren een minimaal benodigd, adequaat niveau van toezicht. Dit kan gemeten worden door het niveau van het uitgevoerde toezicht te vergelijken met het minimale toereikende niveau.
Het kwaliteitsniveau waar we naar streven moet liggen binnen de bestaande formatieruimte. Preventie en vertrouwen moeten leiden tot minder controles. Nieuwe werkwijzen zoals mobiel digitaal toezicht worden ingevoerd als dit efficiënt is. Uit de jaarlijkse begrotingen moet blijken dat de kosten voor handhaving niet toenemen. Een voorbehoud is hier echter op z’n plaats: het afgeven van meer vergunningen en de toename van ingediende meldingen leidt onvermijdelijk tot meer (verzoeken om) toezicht en daarmee tot meer handhaving.
Door goede communicatie worden vervelende en kostbare juridische handhavingstrajecten voorkomen. Deze communicatie gaat over:
Het gebruik van de gemeentelijke website, het internet, e-mail en sociale media worden daarbij ingezet. De werking van de preventie kan gemeten worden door het aantal zaken dat is opgelost zonder gebruikmaking van een last onder dwangsom, last onder bestuursdwang of boete, bij te houden.
Onze medewerkers volgen cursussen waarin zij leren om brieven in begrijpelijke taal op te stellen. Deze vaardigheden passen zij ook toe bij de standaardisering van besluiten en andere juridische stukken.
Onze gemeente ziet dienstverlening als belangrijke taak. In het proces van advisering en als inwoners of ondernemers niet tevreden zijn over onze dienstverlening, willen wij met elkaar in gesprek om tot een gezamenlijk gedragen advies of oplossing te komen.
We richten ons op het voorkomen van - vaak lange, tijdrovende - bezwaarprocedures en handhavingstrajecten en hechten daarom veel waarde aan de inzet van professionele mediators. Wij willen in gesprek met de belanghebbende partijen om de kwaliteit van onze besluitvorming te vergroten, om problemen te voorkomen of in een vroeg stadium op te lossen.
Daarnaast maken wij gebruik van de inzet van buurtbemiddeling. Dit is de inzet door welzijnsorganisaties bij de bemiddeling in geschillen tussen buren. Zij werken ook met mediationvaardigheden. Buurtbemiddeling kan erg effectief zijn bij handhavingstrajecten tussen burgers onderling.
Zowel bij mediation als bij buurtbemiddeling gaan we uit van vrijwilligheid en toestemming van partijen om mee te werken.
1.3 Methodiek: halen we de gestelde doelen?
Het opstellen van een jaarverslag is eveneens een verplicht onderdeel van de beleidscyclus. Monitoring en evaluatie leiden tot bijstellingen en beleidsaanpassingen.
Kwaliteits-, prestatie- en naleefdoelen worden beoordeeld aan de hand van indicatoren zoals het aantal:
Niet alle doelen kunnen gemeten worden met indicatoren. In die gevallen zal de beoordeling een beschrijving zijn van de stand van zaken.
Wij houden bij het opstellen van zowel het VTH-beleid als het VTH-uitvoeringsprogramma rekening met wat daarover in het collegeprogramma opgenomen is.
In het collegeprogramma van Druten staat ten aanzien van het onderwerp veiligheid; “Veiligheid: ondermijning - om criminaliteit die de samenleving ondermijnt een halt toe te roepen, investeren wij met onze buurgemeenten in acties gericht op het ontmantelen van hennepkwekerijen, drugslaboratoria en illegale ondernemingen”.
Zoals bekend vinden er in maart 2022 gemeenteraadsverkiezingen plaats. Wat de gevolgen daarvan voor het uitvoeringsprogramma zullen zijn, is uiteraard nu nog niet duidelijk. Bij de doel- en prioriteitsstellingen gaan wij uit van zowel het collegeprogramma als de zogenoemde ‘tafel van elf’. Dit is een opsomming van factoren die van belang zijn voor de naleving van regels. De systematiek van deze methode hebben wij gebruikt om de sterke en zwakke van toezicht en handhaving in kaart te brengen.
Daarnaast luisteren wij naar signalen uit de samenleving. Zowel onze bouwinspecteurs, de milieutoezichthouders van de Omgevingsdienst, onze Boa’s als contacten met externe partijen zoals VRGZ, Staatsbosbeheer en de provincie Gelderland voorzien ons van een actueel beeld van maatschappelijke problemen. Deze actualiteit vertalen wij in hogere of lagere prioriteitsstelling.
1.5 Uitvoeringsprogramma in relatie tot het nieuwe en integraal VT&H-beleid
Met de gemeenten in onze regio en de ODRN wordt gewerkt aan een nieuw integraal VTH- beleid dat rekening houdt met de invoering van de Ow en de Wkb. Gestreefd wordt naar een zo uniform mogelijk VTH-beleid om op bijv. thema’s zoals ondermijning een ‘waterbedeffect’ te voorkomen.
Het VTH-beleid en de capaciteitsramingen uit dit programma vormen de basis voor de vergunningverlening en de uitvoering van de toezichts- en handhavingstaken.
De ramingen sluiten aan op de gestelde kwaliteitseisen in de Wabo.
2. Beleids- en uitvoeringscyclus
Het VTH-beleid en het uitvoeringsprogramma zijn onderdeel van een beleidscyclus.
We verwijzen hiervoor naar de zogenoemde ‘dubbele regelkring’ of ‘big eight’(zie figuur hieronder), waarin de verschillende stappen uit de beleids- en uitvoeringscyclus zijn vastgelegd.
Bovenste helft: strategisch beleid. Opdrachtverlening (tactisch beleid) en evaluatie. Onderste helft: uitvoering. Uitvoeringsbeleid, uitvoering/productie en monitoring.
Beiden doorlopen de ‘plan-do-check-act’ cyclus genoemde artikelen: Besluit omgevingsrecht.
2.2 Uitwerking beleids- en uitvoeringcyclus
Binnen de beleids- en uitvoeringscyclus waarin het VTH-beleid en het uitvoeringsprogramma zijn opgenomen, worden de volgende fasen onderscheiden:
Het opstellen van het integrale VTH-beleidsplan op hoofdlijnen:
Het uitwerken van het beleid in een uitvoeringsprogramma. In dit programma leggen wij vast en werken wij uit hoe we onze capaciteit inzetten op de verschillende VTH taken. Hierbij houden wij rekening met de prioriteitstelling van de verschillende onderwerpen. U treft de prioriteitstelling aan in bijlage 2.
Het evalueren van fase één en twee. We kijken of deze fasen gegaan zijn volgens de planning.
We stellen een evaluatierapport op. Hierin leggen wij vast of wij op de meest efficiënte wijze hebben gehandeld.
In de evaluatie gaan wij daarnaast in op de ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Mogelijk zijn deze van invloed geweest op het al dan niet waarmaken van het uitvoeringsprogramma. Op basis van de evaluatie trekken we conclusies en doen we aanbevelingen over mogelijke bijsturing. Zie hiervoor fase vier.
Het bijsturen van de uitkomsten van het evaluatierapport uit fase drie.
Ieder jaar kan de evaluatie leiden tot aanpassing van het uitvoeringsprogramma. Dit betekent concreet dat er bijsturing plaats kan vinden op de volgende onderwerpen:
2022 staat in het teken van de invoering van de Ow en de Wkb. De gevolgen van die invoering op onze organisatie zijn nu nog moeilijk in te schatten.
Druten werkte met een eigen systeem (SquitXo) voor de verwerking van omgevings- vergunningen.
Vanaf 1 juni 2022 treedt de Ow naar verwachting in werking. De organisatie werkt op dit moment aan de uniformering van werkprocessen op één ondersteunend systeem. Dit is het open source systeem ‘Openwave’ geworden. Volgens planning gaat dit nieuwe systeem begin 2022 ‘live’.
2 Ontwikkelingen in de maatschappij
De gemeente Druten heeft een grote woningbouwopgave waardoor er ook bij de organisatie extra capaciteit nodig is voor planvorming, vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Het aantrekken van kundig gekwalificeerd personeel in de huidige arbeidsmarkt, vormt een grote uitdaging.
4 Nasleep van het COVID-19 virus
2020 en 2021 blijven voor altijd bekend als de jaren waarin de maatschappij door het Covid- 19 virus beïnvloed werd. Zo zijn bijvoorbeeld onze Boa’s voor een groot deel van hun formatie belast geweest met het toezicht op de naleving van de avondklok en andere maatregelen. Ook voor 2022 is het zeer waarschijnlijk dat er gevolgen zullen zijn voor ons VTH programma.
De evenementenbranche heeft anderhalf jaar stilgelegen. De verwachting is dan ook dat onze Apv medewerkers in 2022 veel meer aanvragen te behandelen zullen krijgen. Uiteraard is dit sterk afhankelijk van de ontwikkeling van het virus.
Binnen de WDW is de volgende capaciteit beschikbaar voor de uitvoering van de VTH-taken:
(1) De juridisch adviseurs werken zowel voor team Fysiek, domein Publiekszaken, als voor het domein Fysieke Leefomgeving als voor team OOV, domein bedrijfsvoering. Zij adviseren op de juridische aspecten van vergunningverlening maar hebben ook een grote rol in handhavingsprocedures. Dit overzicht laat hun inzet zien m.b.t. VTH-taken en geeft geen overzicht van de totale capaciteit en inzet van team JA-FL.
In de volgende hoofdstukken geven wij een korte samenvatting van het werk van onze medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de programma’s: vergunningverlening, toezicht, handhaving en overige.
Bouwwerken moeten passen in hun omgeving en zij mogen geen gevaar opleveren voor de veiligheid en gezondheid van bewoners en gebruikers. Het (ver)bouwen en gebruiken van woningen en andere gebouwen is daarom aan regels gebonden. Alle bouwwerken moeten aan die regels voldoen. Meestal is voor de activiteit bouwen een omgevingsvergunning nodig. In een aantal gevallen kan echter gebouwd worden zonder vergunning omdat deze bouwwerken vergunningsvrij zijn op grond van bijlage II van het Bor.
Onze gemeente heeft alle milieu gerelateerde taken wettelijk verplicht overgedragen aan de ODRN. De ODRN werkt onder mandaat van de gemeente.
De ODRN stelt zelf een uitvoeringsprogramma op. Zij noemen dit een werkplan. De ODRN betrekt hierbij alle opdrachtgevende gemeenten / provincies. De ODRN voert in opdracht van haar opdrachtgevers een risicogestuurd programma uit van reguliere controles en toezichtstaken. Binnen de ODRN bestaat er daarnaast ruimte voor het oppakken van projecten en aanvullende opdrachten.
De gemeente Druten heeft ervoor gekozen om de BRIKS-taken in eigen huis uit te blijven voeren.
Het werkprogramma van de ODRN 2022 is als bijlage 3 bij dit stuk gevoegd.
Naast de omgevingsvergunningen voor de activiteit ‘Bouwen’ behandelen wij, zoals hiervoor al aangegeven, omgevingsvergunningen en meldingen voor de activiteiten reclame, inritten en uitwegen, kappen, slopen en het afwijken van bestemmingsplannen.
Het vakgebied Apv en bijzondere wetgeving betreft voor het grootste deel de behandeling en verwerking van meldingen en vergunningen voor evenementen. Ook het verlenen van Apv- vergunningen zoals standplaatsen en vergunningen op basis van bijzondere wetgeving. Denk hierbij aan de Alcoholwet, Wet op de kansspelen etc.
In dit hoofdstuk staat een toelichting op het werk van de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het uitoefenen van toezicht. Voor de duidelijkheid maken wij in dit document onderscheid tussen de programma’s ‘toezicht’ en ‘handhaving’.
In het bestuursrecht wordt gesproken over ‘handhaving’ maar dit omvat zowel toezicht, bestuursrechtelijke handhaving als opsporing. Deze begrippen moeten niet met elkaar verward worden, want ze hebben allemaal een andere betekenis.
Onder ‘toezicht’ (ook wel ‘handhavingstoezicht’) verstaan we dat door het bestuur bij inwoners, bedrijven, inrichtingen (door tussenkomst van toezichthouders) wordt nagegaan of zij de bestuursrechtelijke voorschriften die van toepassing zijn, daadwerkelijk naleven.
Toezichthouders voeren regelmatig controles uit. Hier gaat een preventief effect van uit. Het uitvoeren van goed toezicht kan ertoe bijdragen dat de wettelijke voorschriften zonder inzet van andere sancties worden nageleefd.
Binnen team Fysiek kennen we drie soorten toezichthouders:
De Boa’s zijn ook bevoegd tot het opleggen van sancties in de strafvorderlijke zin, door het opmaken van een proces-verbaal. Bouwinspecteurs mogen dit niet.
In dit hoofdstuk staat een toelichting op het werk van de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de handhaving.
Bestuursrechtelijke handhaving in de ‘enge’ zin van het woord gaat over het opleggen van bestuursrechtelijke sancties (zoals een last onder bestuursdwang, een last onder dwangsom of het intrekken van vergunningen) door een bestuursorgaan. Het opleggen van zulke sancties wordt gezien als het nemen van een besluit. Tegen besluiten kan men bezwaar maken en een verzoek om voorlopige voorziening aanvragen. Tegen een beslissing op dit bezwaar kan beroep ingesteld worden en een verzoek om voorlopige voorziening worden aangevraagd. Na beroep kan een hoger beroep volgen.
De juridisch adviseurs van team JA-FL zijn voor een aanzienlijk deel van hun formatie belast met de handhaving en ondersteuning van team Fysiek, domein Fysieke leefomgeving en team OOV. De inschatting voor de capaciteitsraming is gebaseerd op de cijfers over het jaar 2021.
7. Overige werkzaamheden, projecten en onvoorziene taken
Met de Ow bundelt de overheid de regels voor ruimtelijke projecten. Zo wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten. De wet treedt waarschijnlijk op 1 juni 2022 in werking. De komst van de Ow betekent dat er veel verandert. De wet bundelt bijvoorbeeld 26 bestaande wetten voor onder meer bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Het is belangrijk dat de overheid verder gaat met de voorbereidingen. Anders lukt het niet om de wet in 2022 goed in te laten gaan. De implementatie van de wet wordt binnen de WDW multidisciplinair opgepakt. Vanuit de teams Fysiek en JA-FL participeren diverse medewerkers in het project. Hiervoor is een urenraming opgesteld. Naar verwachting kost de implementatie van de Ow en de Wkb team JA-FL zo’n 36 uur per week. Het team onderzoekt of er in 2022 net als in 2021 juridisch adviseurs ter compensatie voor ingehuurd kunnen worden.
7.3 Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)
Deze wet regelt de invoering van een nieuw stelsel van kwaliteitsbescherming voor het bouwen, de zogenaamde kwaliteitsborging. De wet versterkt de positie van de bouwende klanten.
De complexiteit van de bouwsector neemt toe. Het stelsel van kwaliteitsborging van de bouwsector zal daarom worden herzien. Dit zorgt ervoor dat de verhouding tussen de opdrachtgever van de bouw, de bouwende klant en de aannemer gelijkwaardiger wordt. Als de bouw opgeleverd wordt moet de aannemer aantonen dat aan de regels is voldaan.
Wanneer bij oplevering blijkt dat een bouwwerk niet volgens de regelgeving en gemaakte afspraken is gebouwd, krijgen opdrachtgevers betere mogelijkheden om de aannemer aan te sporen tot herstelwerkzaamheden. De aannemer moet de klant informeren. Bijvoorbeeld over de manier waarop risico's tegen schade zijn afgedekt.
De Wkb is ‘gekoppeld’ aan de invoering van de Ow en zal daarom naar verwachting op 1 juni 2022 in werking treden. Voor de implementatie van de Wkb is in 2022 de inzet nodig van
Criminelen maken gebruik van diensten van de niet criminele maatschappij; de ‘bovenwereld’.
Boven- en onderwereld raken zo met elkaar verweven. Negatieve gevolgen van de invloed en druk die criminelen op onze samenleving uitoefenen:
We noemen dit ondermijning. Ondermijning heeft ongewenste effecten, bijvoorbeeld:
Het publieke vertrouwen in de overheid wordt hierdoor ondermijnd. Bovendien kan ondermijning, zoals gezegd tot normvervaging leiden (“iedereen pikt een graantje mee, waarom ik niet”).
De aanpak van ondermijning binnen onze gemeente wordt gecoördineerd door medewerkers van team OOV. Zij hebben aangegeven gebruik te willen maken van de oog- en oorfunctie van de toezichthouders van team Fysiek, terwijl ook de juridisch adviseurs een rol hebben in de aanpak van ondermijning. Zo worden besluiten, bezwaren en voorlopige voorzieningen bij artikel 13b Opiumwet-zaken door de juridisch adviseurs van JA-FL behandeld. Tevens worden Bibob-zaken voor de teams die team JA-FL ondersteunt, door team JA-FL behandeld.
Momenteel zijn we het nieuwe Bibob beleid aan het implementeren. Dit nieuwe beleid is vastgesteld in de hele regio Tweestromenland. Onderdeel van de implementatie is dat wij onderzoeken waar in onze organisatie de Bibob taken, inclusief de functie van Bibob coördinator, het beste ondergebracht kunnen worden.
De toezichthouders van de WDW zullen binnen het IGP ondermijning onder meer samenwerken met hun collega’s van de ODRN, de collega’s uit de regio en de politie Oost- Nederland. Binnen deze samenwerking is het Ondermijningsteam Tweestromenland (OTSL) opgericht. Binnen het OTSL worden medewerkers uitgerust en opgeleid om ondermijnende criminaliteit eerder en beter te herkennen en aan te pakken.
Ons college vindt het voorkomen van overtredingen belangrijk. In het VTH-beleid is daarom een preventiestrategie beschreven. Hiermee beogen wij ervoor te zorgen dat het burgers, bedrijven en overige instellingen duidelijk is hoe onze gemeente omgaat met toezicht en handhaving.
Transparantie en duidelijkheid over de invulling en uitvoering van de handhavingstaken leiden uiteindelijk tot een verbetering van de effecten van de geleverde inspanningen, dus een beter naleefgedrag. Zolang onze gemeente actief met burgers en bedrijven communiceren over hun visie en het uit te voeren beleid, zal dit duidelijkheid scheppen bij deze doelgroepen en zal dit voorkomen dat overtreders zeggen dat ze niet op de hoogte waren of hadden kunnen zijn.
In hoofdstuk 2 is aangegeven dat dit uitvoeringsprogramma onderdeel uitmaakt van een beleids- en uitvoeringscyclus. Bij de evaluatie van het beleid en het uitvoeringsprogramma kan op basis van de ontwikkelingen gedurende het jaar en mogelijke ontwikkelingen in het komende jaar bijsturing op visie, prioriteiten en strategieën plaatsvinden.
Gedurende het lopende jaar is het van belang structureel te evalueren/monitoren.
Om goed te kunnen evalueren is er een aantal voorwaarden waaraan de uitvoeringsorganisatie dient te voldoen. Zo is het van belang dat eenieder die met VT&H- taken belast is, zijn werkzaamheden uitvoert op basis van het beleid en het uitvoeringprogramma. Kennis van (de uitgangspunten van) het beleid en het uitvoeringsprogramma is daarom noodzakelijk. Sturing op taken, prioriteiten, strategieën en inzet van capaciteit is ook noodzakelijk. Dit vraagt daarom de nodige aandacht van de teamleden. Het is van belang goed zicht te houden op de werkzaamheden en uit te voeren taken om te kunnen beoordelen of en in hoeverre deze in lijn met het beleid worden uitgevoerd.
Een andere belangrijke voorwaarde is het registreren van uitgevoerde taken. Ten behoeve van de evaluatie, als ook het evaluatierapport/jaarverslag, is het van belang te kunnen beschikken over zoveel mogelijk managementinformatie (kengetallen). Niet alleen ten aanzien van de uitgevoerde taken, maar ook ten aanzien van de tijd die aan deze taken besteed wordt. Deze zullen dan ook moeten worden bijgehouden en verzameld door teamleden en teamontwikkelaar. Hoe beter dit gebeurt, hoe realistischer het beeld en het programma en hoe beter de bijsturing kan plaatsvinden.
De resultaten van de evaluatie van het uitvoeringsprogramma worden neergelegd in een korte rapportage, zodat op grond daarvan conclusies kunnen worden getrokken die als basis kunnen dienen voor het gemotiveerd bijsturen van het beleid en/of het uitvoeringsprogramma.
Bijlage 1: Capaciteitsramingen uitvoeringsprogramma 2022
Werkblad 1: overzicht ramingen vergunningverlening bouw
Werkblad 2: overzicht ramingen vergunningverlening Apv en bijzondere wetgeving
Werkblad 3: overzicht ramingen toezicht bouw
Werkblad 4: overzicht ramingen toezicht Apv en bijzondere wetgeving
Werkblad 5: overzicht ramingen juridische advisering en handhaving
Capaciteitsraming VTH-U.P. Vergunningverlening A (Briks-taken) 2022
OV, activiteit uitvoering van werkzaamheden in behandeling genomen |
||||||||||
Capaciteitsraming VTH-U.P. vergunningverlening B (APV - Bijzondere wetgeving) 2022
Evenementen kleinschalig, niet belastend (melding klein evenement) |
|||||||||
NB: De behandeling van evenementen kost meer tijd dan regulier door de implementatie van de coronamaatregelen.
(*) Van de algemene teamtaken kunnen niet uitgevoerd worden:
Capaciteitsraming VTH-U.P. Toezicht bouw 2022
Alle bouwwerken / gebouwen in afwijking van vergunning gebouwd |
||||||||||||
Capaciteitsraming VTH-U.P. Toezicht bouw 2022
Capaciteitsraming VTH - U.P. Toezicht APV / Bijz.Wetg. 2022
Totaal benodigde toezichtcapaciteit APV / Bijz. wetg. Wijchen |
|||||||||||||
Totaal beschikbare toezichtcapaciteit APV / Bijz. wetg.Wijchen |
|||||||||||||
Capaciteitsraming VTH - U.P. Toezicht APV / Bijz.Wetg. 2022
Totaal benodigde toezichtcapaciteit APV / Bijz. wetg. Wijchen |
|||||||||||||
Totaal beschikbare toezichtcapaciteit APV / Bijz. wetg.Wijchen |
|||||||||||||
Capaciteitsraming VTH-U.P. Juridische advisering 2022
Capaciteitsraming VTH-U.P. Juridische advisering 2022
Wighenerhorst - invorderingsprocedure (voornemen en beschikking |
|||||||||
Overige inzet JA-FL bij opstellen beleid overige teams (VTH beleid, Ow en Wkb) |
|||||||||
Door capaciteitstekort voert JA-FL de volgende taken niet uit:
Bijlage 2: Prioriteitenoverzicht 2022
Prioriteitenoverzicht Bouwen en bestemmingsplannen
Prioriteitenoverzicht APV en bijzondere wetgeving
Werkplan 2022 V1 In samenspraak opgesteld met:
De ODRN levert producten en diensten aan verschillende opdrachtgevers. Het gaat hierbij om de uitvoering van wettelijke taken voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) taken als gevolg van vastgestelde lokale beleidsregels en aanvullende projecten. De ODRN is een partner in het VTH-proces en levert een wezenlijke bijdrage aan een veilige, gezonde, duurzame en aantrekkelijke leefomgeving. Onze ambitie is om onze taken goed, efficiënt en met oog voor de klant uit te voeren.
Het komende jaar kent bijzondere uitdagingen. Zo gaat de ODRN in 2022 voortvarend verder met de ontwikkelagenda met als doel de organisatie te versterken. Ook bereiden we ons voor op de invoering van de Omgevingswet en de Wet private kwaliteitsborging. Uiteraard doen we er alles aan om ook tijdens crises zoals COVID-19 de productie op peil te houden. In deze tijd van turbulentie en onzekerheid streeft de ODRN naar stabiliteit en continuïteit. Dat maken we via dit Werkplan aan de voorkant zichtbaar zodat wij en onze opdrachtgevers ook ‘aan de achterkant’ weten waar we samen aan toe zijn.
Het doel van het werkplan is om bij de start van 2022 duidelijke afspraken te hebben over de werkzaamheden en de omvang ervan.
De ODRN heeft een planning & control cyclus waarin we drie keer per jaar een klantrapportage opstellen, te weten in mei, september en februari. De eerste twee houden zicht op de voortgang en bieden de gelegenheid om tussentijds te sturen op strategie, doelen en prioriteiten. De laatste is een eindrapportage. Daarnaast levert de ODRN jaarlijks een jaarverslag op (in maart van het volgende kalenderjaar en beoordeeld door de accountant).
Daarnaast vindt de uitwerking van het werkplan vanaf 2020 in twee fases plaats. In het eerste kwartaal van het jaar worden de gesprekken met onze opdrachtgevers gevoerd over het werkplan voor het daaropvolgend jaar. Na de zomer (rond augustus en september) vindt vervolgens een revisie op het concept werkplan plaats aan de hand van gesprekken die worden gevoerd met de opdrachtgevers. Het uiteindelijke doel is om uiterlijk november de definitieve afspraken over het werkplan te hebben gemaakt en het werkplan begin december aan de opdrachtgevers aan te bieden.
Zie de volgende pagina voor een visualisatie van de planningscyclus.
De invoering van de omgevingswet gaat vooralsnog plaatsvinden op 1 juli 2022. De gemaakte afspraken in het werkplan zijn op basis van de huidige PDC. Bij de invoering van de omgevingswet zal er een nieuwe PDC in werking treden. Afgesproken is dat begin 2022, in het geval de invoering van de omgevingswet niet wordt uitgesteld, een vertaling van het werkplan worden gemaakt naar de nieuwe PDC. Daarbij worden de gemaakte financiële afspraken gebruikt als uitgangspunt.
Op het moment dat het aantal vergunningaanvragen toe- of afneemt, fluctueren toezicht, advies en handhaving in verhouding mee. Op het moment dat hier sprake van is, heeft dit mogelijk gevolgen voor het vastgestelde werkplan en de vastgestelde begroting. Bij BRIKS-producten staat hier ook een toe- of afname van leges tegenover. Bij milieuproducten is hier nu nog geen sprake van.
Voorafgaand aan dit werkplan, en daarmee aan de opdracht van de opdrachtgevers aan de ODRN, heeft de ODRN een advies gegeven dat is gebaseerd op wet- en regelgeving, het lokale beleid, toekomstige verwachtingen en de definitieve realisatie van de afgelopen jaren. Ook zijn lopende zaken en concrete lokale en landelijke ontwikkelingen hierbij meegenomen. Het staat opdrachtgevers vrij om wijzigingen aan te dragen.
Afwijken van het advies kan echter ook betekenen dat wordt afgeweken van het eigen beleid. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de opdrachtgever.
Voor vergunningverlening BRIKS wordt de werkvoorraad bepaald door de taken die de opdrachtgevers inbrengen bij de ODRN en het aantal aanvragen dat daarop binnenkomt. Het aantal aanvragen wordt ook veelal bepaald door economische en maatschappelijke ontwikkelingen waar de ODRN geen invloed op heeft. Om de werkzaamheden voor 2022 in te schatten is daarom gekeken naar de aantallen producten in de afgelopen jaren en trends die in Nederland waarneembaar zijn.
Vergunningverlening milieu zorgt voor een adequate vergunningverlening en afhandeling van meldingen bij bedrijven en projecten. Vergunning- en ontheffingsaanvragen moeten, voor zover van toepassing, binnen wettelijke termijnen worden afgehandeld en meldingen moeten beoordeeld worden op juistheid en volledigheid. Daarnaast voeren wij ambtshalve wijzigingen uit gericht op het actualiseren van vergunningen om aan beleidsambities te voldoen. Voor de geadviseerde aantallen hebben wij aansluiting gezocht bij het werkprogramma 2021, de realisatie van het jaar 2018, 2019 en 2020, en het beleid.
Voor de taken van Toezicht en Handhaving BRIKS (VTH) is een risicoanalyse ontwikkeld waarbij verschillende disciplines en daarbij relevante beleidsvelden zijn betrokken. In de risicoanalyse is het effect ingevuld aan de hand van thema's. Het betreft o.a. de thema’s brandveiligheid, constructieve veiligheid, asbest, beeldkwaliteit en duurzaamheid. De inschatting van het benodigd aantal zaken en het daarbij behorend budget komen voort uit deze risicoanalyse. Hiermee wordt voldaan aan het VTH beleid.
Bij de beoordeling van de geadviseerde aantallen voor Toezicht Milieu 2022 sluiten we aan bij de keuzes die in het werkplan 2020 en 2021 door de opdrachtgever zijn gemaakt op basis van ons advies. We kijken daarnaast naar de hoeveelheid vergunningen die de afgelopen jaren zijn verstrekt en vertalen dat – mede op basis van een risico-analyse – naar het aantal controles toezicht Milieu.
Het adviesproces is dynamisch en afhankelijk van verschillende factoren waaronder de hoeveelheden handhavingszaken, vragen en verstrekte vergunningen. Dit maakt dat het advies voor het werkplan 2022 zich voornamelijk baseert op de realisatiegegevens van de afgelopen jaren. Trends die hierbij naar voren komen worden vertaald naar het advies. Ook wordt er gekeken naar de ontwikkeling van nieuw beleid dat, in veel gevallen, vaak zorgt voor een toename in het aantal vragen. Ontwikkelingen zoals de omgevingswet, PFAS en stikstof als ook de realisatie van 2019. 2020 en 2021 maakt dat voor 2022 de inzet gelijk, dan wel een toename kent t.o.v. 2021.
In dit hoofdstuk vindt u de financiële uitwerking van het werkplan.
Figuur 1 laat het werkplan zien voor de gemeentelijke opdrachtgevers en de provincie Gelderland incl. de aanvullende budgetten (figuur 5) en figuur 2 laat het totaal zien excl. de bedragen vanuit aanvullende budgetten.
Het werkplan is opgebouwd uit twee verschillende posten. Figuur 3 laat het totaal aan reguliere producten per opdrachtgever zien. Figuur 4 het totaal van de projecten binnen het werkplan.
Daarnaast brengen enkele opdrachtgevers nog aanvullende projecten in die uit andere middelen worden gefinancierd. Deze staan vermeld in figuur 5.
In dit hoofdstuk komen de reguliere VTH-taken van de ODRN aan de orde. We hanteren de categorieën BRIKS en Milieu. Binnen elke categorie maken we onderscheid tussen Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Advies.
Doel De ODRN maakt binnen de daarvoor gestelde termijnen integrale, in begrijpelijke taal opgestelde en goed afgestemde omgevingsvergunningen die juridisch correct zijn en die de belangen van aanvragers en omwonenden/bedrijven/belanghebbenden beschermen.
Omschrijving We beoordelen vergunningaanvragen opjuistheid en volledigheid en voorzien die binnen de wettelijke termijn van een antwoord.
Doel De ODRN draagt bij aan een leefbare, duurzame, energiezuinige en veilige leefomgeving door het houden van toezicht op vergunde zaken binnen het BRIKS-domein en de correcte naleving daarvan.
Omschrijving Het toezicht BRIKS gebeurt planmatig en risico-gestuurd. Toezicht vindt ook plaats naar aanleiding van klachten en de afhandeling daarvan, voortvloeiend uit piketdienst of samenhangend met een project of toezichtthema. Klachten zijn vaak onvoorzien.
Doel De ODRN handhaaft op overtredingen door deze binnen de wettelijke kaders te bestraffen en ongedaan te laten maken. In het geval van langdurige overtreders worden strafzaken begonnen. Daarbij de wet- en regelgeving in het fysieke domein hanterend ter voorkoming van onder meer onveilige en ongezonde situaties en aantasting van de kwaliteit van de woon-, werk- en leefomgeving. Voorafgaand aan het handhavend optreden geeft de ODRN juridisch advies met als doel om aan de voorkant overtredingen te voorkomen.
Omschrijving Er bestaan verschillende handhavingsmiddelen die de ODRN als uitvoerder namens het bevoegd gezag kan inzetten bij het zien van een overtreding. Die middelen liggen op bestuursrechtelijk, strafrechtelijk en privaatrechtelijk gebied. Daarbij werken we samen met het Openbaar Ministerie en de politie.
Doel De ODRN voert gesprekken met de opdrachtgevers over de productie en levert daarnaast interne en externe ondersteuning.
Omschrijving Gedurende het jaar vinden geregeld gesprekken plaats met de opdrachtgever over de ontwikkelingen. Het is belangrijk dat de opdrachtgever geïnformeerd is over de stand van zaken. Verder vindt er ondersteuning plaats bij interne en externe werkzaamheden.
Figuur 6 laat zien welke kosten met de BRIKS-werkzaamheden zijn gemoeid.
Doel De ODRN maakt binnen de daarvoor gestelde termijnen integrale, in begrijpelijke taal opgestelde en goed afgestemde omgevingsvergunningen die juridisch correct zijn en die de belangen van aanvragers en andere partijen beschermen.
Omschrijving De ODRN beoordeelt vergunningaanvragen op ontvankelijkheid en stelt besluiten op in relatie tot het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van activiteiten. De werkzaamheden zijn gericht op het oprichten of veranderen van een bedrijf, het actualiseren van vergunningen, het behandelen van meldingen, het opleggen van maatwerkvoorschriften of het beëindigen van activiteiten.
Doel De ODRN houdt toezicht op de naleving van de milieuwetgeving– voornamelijk bij bedrijven - met als doel dat individueel geldende rechtsregels en voorschriften op milieugebied aantoonbaar worden nageleefd om o.a. veiligheid, gezondheid, leefbaarheid te borgen en het veiligheidsbewustzijn toe te laten nemen.
Omschrijving We doen (risicogerichte)inspectiebezoeken en eventuele andere interventies (o.a. informatievoorziening vooraf) die erop gericht zijn het gedrag zo te beïnvloeden dat het ten minste aan de gestelde eisen voldoet.
Doel De ODRN handhaaft op overtredingen door deze binnen de wettelijke kaders te bestraffen en ongedaan te laten maken. In het geval van langdurige overtreders worden strafzaken begonnen. Daarbij de wet- en regelgeving in het fysieke domein hanterend ter voorkoming van onder meer onveilige en ongezonde situaties en aantasting van de kwaliteit van de woon-, werk- en leefomgeving. Voorafgaand aan het handhavend optreden geeft de ODRN juridisch advies met als doel om aan de voorkant overtredingen te voorkomen.
Omschrijving Er bestaan verschillende handhavingsmiddelen die de ODRN als uitvoerder namens het bevoegd gezag kan inzetten bij het zien van een overtreding. Die middelen liggen op bestuursrechtelijk, strafrechtelijk en privaatrechtelijk gebied. Daarbij werken we samen met het Openbaar Ministerie en de politie.
Doel De ODRN voert gesprekken met de opdrachtgevers over de productie en levert daarnaast interne en externe ondersteuning.
Omschrijving Gedurende het jaar vinden geregeld gesprekken plaats met de opdrachtgever over de ontwikkelingen. Het is belangrijk dat de opdrachtgever geïnformeerd is over de stand van zaken. Verder vindt er ondersteuning plaats bij interne en externe werkzaamheden.
Figuur 7 toont de totaalkosten aan Milieu-werkzaamheden.
Naast de VTH-taak voert de ODRN ook projecten uit voor de provincie Gelderland. In dit hoofdstuk lichten we ze toe. Projecten met een budget van boven de €50.000 of met een speciaal kenmerk worden specifiek benoemd. Projecten die op dezelfde manier of in programma’s uitgevoerd worden, worden geclusterd behandeld.
Doel Het bepalen van aandachtsgebieden.
Werkzaamheden Het berekenen van de aandachtsgebieden die nogniet bepaald zijn.
Effect Inzicht in de aandachtsgebiedenzodat het bevoegd gezag beter en gericht kan sturen op de veiligheid.
Doel Verstrekken van adviezen ter versterking van besluitvorming.
Werkzaamheden De ODRN verleent advies bij uiteenlopende projecten. Het gaat dan onder andere om advisering Wnb, circulaire economie, externe veiligheid, advisering bij tenders, enz.
Effect Het maken van betere afwegingen en keuzes.
Doel Proces van Wabo-vergunningverlening waar mogelijk door laten gaan en gelijktijdig het onderdeel Natuur op orde te krijgen.
Werkzaamheden Het voeren van (afstemmings-)overleggen gericht op het op orde krijgen van het Wabo- vergunningverlening proces en het onderdeel Natuur. Dit betekent dat de bestuurlijke lijn vertaald wordt naar uitvoering. Dit gebeurt door het opstellen van handreikingen en werkinstructies. Daarnaast wordt in sommige gevallen casuïstiek besproken.
Effect Het Wabo-vergunningproces, en dan met name het onderdeelNatuur, is op orde.
Doel Actuele overzichten van Complexe bedrijven, inrichtinggegevens en vigerende vergunningen.
Werkzaamheden Gegevens dienen continu geactualiseerdte wordenop ontwikkelingen en veranderingen.
Effect Er kan sneller geacteerdworden in gevallen waarin veiligheid in het geding komt.
Doel Doel is dat de GelderseOmgevingsdiensten door ondermeer het vergroten van het kennisniveau en het aanleren van praktische vaardigheden de vergunningverleners, toezichthouders, juridische medewerkers en overige medewerkers beter in staat zullen zijn om het VTH-instrumentarium in te zetten ter bevordering van de circulaire economie.
Werkzaamheden Onder begeleiding (projectleiding en procesbegeleider)en metinput van deskundigen wordt er gewerkt aan de volgende deelresultaten:
Circa 42 VTH-medewerkers uit het Gelders Stelsel hebben een basiscursus gevolgd en werkopdrachten uitgevoerd in hun eigen (of van één van de andere deelnemers) werkpraktijk. Hierbij worden minimaal 30 bedrijven bezocht (of zoveel als noodzakelijk voor het leerproces). Voor dit leerproces wordt een programma opgesteld met behulp van de Werkgroep CEA VTH.
Gezamenlijk met de provincie gaan we in gesprek met onze andere opdrachtgevers, de Gelderse gemeenten. Waar mogelijk worden werkafspraken gemaakt met betrekking tot de inzet VTH op CE-gebied.
Effect Door dit leertraject zullen de VTH-medewerkers belemmeringen voor nieuwe circulaire initiatieven vroegtijdig kunnen signaleren, mogelijk wegnemen en kansen helpen benutten. Uiteindelijk zal dit ook moeten leiden tot een werkprogramma voor de Omgevingsdiensten (vastgelegd in het UP) om circulaire economie structureel mee te nemen in de VTH-werkzaamheden.
Doel In de kadernota Gaaf Gelderland staat: “Onsstreven is dat Gelderland in 2050 volledig klimaatneutraal is. … In 2030 willen wij – als tussenstap – dan ook verder zijn dan landelijk is afgesproken.” In 2019 is gestart met een apart actualisatieprogramma voor energie. Dit programma is bedoeld om vergunningen versneld te actualiseren op het thema energie.
Werkzaamheden Actualiseren van 50 vergunningen voor uitsluitend het aspect energie.
Effect Bijdrage aan een klimaatneutraal Gelderland.
Doel Inzicht hebben in de emissies van (p)ZZS naar lucht en water (indirecte lozingen) of via andere afvoerstromen om zo te kunnen beoordelen of de vergunningensituatie actueel is of niet voor het aspect (p)ZZS.
Werkzaamheden Beoordelen of een vergunning actueel is voor de emissies van(p)ZZS naar lucht en afvalwater. Hiervoor wordt contact opgenomen met het bedrijf, met het verzoek om informatie aan te leveren om vergunningen op actualiteit te kunnen beoordelen. Deze actualisaties worden uitgevoerd in combinatie met andere actualisaties.
Effect Inzicht hebben in de actualiteit van vergunningen voor het aspect (p)ZZS.
Doel Invulling geven aan het verder ontwikkelen van enimplementeren van de VTH-Brzo taken en samenwerking tussen diverse betrokken partijen. Daarnaast voorbereiden op de AADV en de implementatie van Digi-V.
Werkzaamheden Accountoverleggen met provincies. Landelijke en regionale overleggen voor de 6 BrzoOD’s (MO) en voor BRZO+ (landelijke MO RMO en RMO Oost). Deelname aan landelijke Brzo-bijeenkomsten en expertmeetings voor kennisoverdracht en kennisontwikkeling, communicatie en accountbeheer naar Brzo-/RIE4-bedrijven. Verder te onderzoeken of deelname aan het AADV programma middels Digi-V wenselijk en mogelijk is.
Effect Excellente uitvoering van de Brzo VTH-werkzaamheden als ook de implementatie en invoering AADV en Digi-V.
Doel Voldoen aan wettelijketaken en beleidsmatige doelen m.b.t.luchtkwaliteit en verkeerslawaai.
Werkzaamheden Uitvoeren van beheers- en beleidsmatigewerkzaamheden m.b.t. luchtkwaliteit en verkeerslawaai.
Effect Een gezonde en veilige leefomgeving m.b.t. luchtkwaliteit en verkeerslawaai.
*Hierbij gaat het om projecten die uitgevoerd worden voor andere afdelingen binnen de provincie Gelderland. Over de projecten en bedragen wordt nog onderhandeld. Zodra hier meer over bekend is worden de bedragen gecorrigeerd.
Doel Ambtshalve actualisaties afronden.
Werkzaamheden Aansturen en ondersteunen ambtshalve actualisaties die uitgevoerd worden door Omgevingsdienst NL.
Effect Vergunningen bedrijvenzijn actueel.
Doel Specialistische advisering of taakuitvoeringvoor of namens de provincie Gelderland.
Werkzaamheden Diverse specialistische werkzaamheden, meestal met een beleidsuitvoerend karakter, niet gekoppeld aan activiteiten uit de PDC.
Effect Uitvoering geven aan (landelijke) werkafspraken, kennisuitwisseling en kennisoverdracht
Doel Produceren en beheren van de Risicokaart.
Werkzaamheden De ODRN voert beheers- en beleidsmatige werkzaamheden uit voor de Risicokaart. Het gaat om het actualiseren van informatie over provinciale en gemeentelijke inrichtingen. Daarnaast adviseert de ODRN o.a. IPO en gemeenten in verband met het gebruik en de inrichting van de Risicokaart en de ontwikkeling van het portaal Risicokaart
Effect Een actuele risicokaart die de burger informeert over de risicosituaties in hun woonomgeving. Daarnaast is er een actuele Risicokaart beschikbaar voor professionals die werken in de ruimtelijke ordening, vergunningverlening, handhaving, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Doel Brede aanpak van decomplexe VTH-programma’s.
Werkzaamheden In samenwerking met de ODRA en de provincie worden programma’s op het gebied van complexe VTH opgepakt en uitgevoerd. Daar valt het actueel houden van digitale vergunningen, opleidingen en kennisoverdracht van vergunningverleners Wnb en Wabo onder.
Effect Kennisoverdracht en gerichte en efficiente inzet vanexpertise en specialisme.
Doel Zorgen dat de ODRN en de provincie per 1-7-2022(provinciale) vergunningen kan ontvangen, begeleiden, behandelen en verlenen overeenkomstig de Omgevingswet.
Werkzaamheden Er worden overleggen gevoerd en bijeenkomsten bijgewoond waar informatie wordt uitgewisseld en praktijkproeven worden uitgevoerd. Daarnaast wordt onderzoek gedaan, worden processen uitgewerkt en is het nodig dat de ODRN in samenwerking met de provincie en de ODRA nieuwe werkafspraken maakt en waar nodig de bestaande werkprocessen aanpast. Ook is het nodig om voor de inwerkingtreding te oefenen met deze nieuwe processen en afspraken zodat er tijdig kan worden bijgestuurd.
Effect Een goede en soepele transitie en implementatie van de Omgevingswet.
Doel Invulling geven aan eenmaligeniet-reguliere projectgebonden werkzaamheden.
Effect Afgebakende opdrachten met duidelijk resultaat.
Doel Invulling geven aan eenmalige niet-reguliere projectgebonden werkzaamheden.
Werkzaamheden Proces begeleiding vergunningen en overleg gemeenten.
Effect Afgebakende opdrachten met duidelijk resultaat.
Totaal aan provinciale projecten
In de tabel hieronder staan de kosten voor de provinciale opdrachtgever.
De gemeentelijke opdrachtgevers hebben projecten benoemd, waarvan ze gevraagd hebben aan de ODRN om ze moet uit te voeren. Dit zijn opdrachten die gemeentegrenzen overstijgen en waar alle gemeentes dankzij een verdeelsleutel een (evenredige) bijdrage aan leveren.
Doel Terugdringen van ondermijnende criminaliteit.
Werkzaamheden Samen met verschillende overheidspartners controlesuitvoeren.
Effect Minder criminaliteit, hogere pakkans.
Doel Energiebesparing helpen realiseren bij bedrijven en instellingen.
Werkzaamheden Informatievoorziening en uitvoeren van energiecontroles.
Doel De ODRN is eenvan deze ven Omgevingsdiensten binnen het Gelders Stelsel. Op milieugebied willen we meer en vooral stelselbreed samenwerken om de kwaliteit van uitvoering te verbeteren en de kosten te drukken.
Werkzaamheden Bijdragen aan en implementeren van verbetervoorstellen, bijvoorbeeld door gerichtere aanpak, andere handelingswijze, voorlichting en verantwoording richting opdrachtgevers, etc.
Effect Betere kwaliteiten uniformering van werkzaamheden binnen het Stelsel.
Doel Intensivering van de samenwerking met het Gelders Stelsel en de veiligheidsdiensten om samen toezicht te houden op milieucriminaliteit binnen afvalverwerkingsstromen en deze zoveel mogelijk te beperken. Denk aan asbestverwerking, e-waste (elektronica), grondstromen, etc.
Werkzaamheden Wij participeren in overleggen en projecten met de partner partijen en voeren de jaarlijkse toezicht programma’s uit.
Effect Betere naleving binnen de milieuketen.
Doel Dat kleine kostenposten sneller door de ODRNkunnen worden opgepakt en afgerond.
Werkzaamheden Denk aan het bijhouden van de website die voorziet in informatie over afbestverwijdering, bijwonen van regionale overleggen, etc.
Effect Sneller oppakken en afronden kleinere kosten.
Doel Het ondersteunen van gemeenten bij opstellen en uitvoeren van externe veiligheidsbeleid. Het ontwikkelen en behouden van kennis op dit terrein.
Werkzaamheden Het gaat om advisering bij ruimtelijke ordening en externe veiligheid in Wabo en WRO trajecten en advisering bij beleidsontwikkeling i.h.k.v. de Omgevingswet. Daarnaast vindt er regionaal en lokaal overleg plaats ten behoeve van kennisuitwisseling en behoud van expertise.
Effect Omgevingsveiligheid en ruimtelijke ontwikkeling.
Werkzaamheden Uitvoeren EMLhercontroles.
Effect Terugdringen van het energieverbruik.
Totaal aan regionale projecten
In de tabel hieronder staan de kosten per regiogemeente met onderaan het totaaloverzicht voor alle regionale projecten samen.
Naast de reguliere taken en de regionale projecten zijn er ook lokale projecten die vanuit de ODRN-begroting worden bekostigd. Ze zijn vaak gemeente-specifiek en uniek. Hieronder een overzicht.
Doel Naar aanleiding van controles VRGZ zijn diverse gebreken geconstateerd. Met toezichten handhaving wordt hiertegen opgetreden.
Werkzaamheden In 2020 zijn verschillende zaken en overleggen opgestart die in 2021een vervolg krijgen.
Effect Brandveiligheid zorgcomplexenop ordebrengen en afdwingen naleving.
Doel Energiebesparing bij bedrijven.
Werkzaamheden Onderzoek doen naar de aanpak van toezicht en handhaving. Daarbij is sprake van een orientatie van de wet- en regelgeving en het inzichtelijk krijgen van de daarbijkomende mogelijkheden.
Effect Kantoren in 2023 hebbeneen energielabel C of beter.
Doel Onderzoek Laag Frequent Geluid (LFG).
Werkzaamheden Werkzaamheden worden door Nijmegen uitgevoerd. De kosten die Nijmegen uitvoert worden via de ODRN in rekening gebracht.
Effect Bron achterhalen en indien mogelijk oplossen.
Doel Terugdringen van onrechtmatige bewoning van recreatiewoningen
Werkzaamheden Brieven versturen naar personen die bij inschrijving in de gemeente als hoofdverblijf een recreatiewoning opgeven.
Effect Recreatief gebruiken van vakantieparken weer mogelijk maken.
Doel Brandveiligheidsniveau op het wettelijkniveau brengen. Naleving daarvan afdwingen.
Werkzaamheden Het gaat om bestaande werkzaamheden van het uitvoerenvan toezicht en het handhaven van naleefgedrag.
Effect Op orde brengen van brandveiligheidsniveau en versterken van het naleefgedrag.
Doel Inzet op handhaving en controle.
Werkzaamheden De ODRN voert toezicht- en handhavingswerkzaamheden uit.
Effect Versterken van het naleefgedrag.
Doel Advies geven en helpen opzetten omgevingsplan BRIKS.
Werkzaamheden In het verlengde van de omgevingswet dient een omgevingsplan te worden opgesteld. De ODRN adviseert de opdrachtgever in het opstellen van het omgevingsplan.
Effect Een omgevingsplan met goed uitgewerkte aspecten, beleidskeuzes en inzichten.
Doel Advies geven en helpen opzetten omgevingsplan Milieu.
Werkzaamheden In het verlengde van de omgevingswet dient een omgevingsplan te worden opgesteld.De ODRN adviseert de opdrachtgever in het opstellen van het omgevingsplan.
Effect Een omgevingsplan met goed uitgewerkte aspecten, beleidskeuzes en inzichten.
Doel De ODRN beoordeelt aanvragen om monumentensubsidie voor een goede subsidiebeschikking en subsidievaststelling.
Werkzaamheden Beoordelen aanvraag, situatieverkenning te plaatse en het toepassen van de monumentenverordening van opdrachtgever en provincie.
Effect Subsidies voor onderhoudswerkzaamheden aan monumentenkomen volgens de regels terecht bij de monumenteneigenaren.
Doel Komen tot een goed en juridisch houdbare vergunning en toezien op het correct uitvoeren van deze vergunning. Dit gebeurt in overleg met de initiatiefnemer, gemeente en ODRN.
Werkzaamheden De gemeente Beuningen stelt een evenementenvergunningop, coördineert dit als ook de inzet van externe adviseurs. De gemeente legt de concept aanvraag voor aan de ODRN voor de handhaafbaarheidstoets. Nadat de tenten zijn geplaatst voert de (bouw)piketmedewerker van dienst (ODRN) gezamenlijk met VRGZ een controle uit op de constructieve veiligheid van de tenten. De ODRN ziet toe en handhaaft op het geluidsaspect en behandelt de geluidsklachten. De overige toezichtstaken worden door de gemeente uitgevoerd.
De ODRN biedt ondersteuning en advies bij eventuele bezwaar en beroep. Bezwaar en beroep in samenspraak met en mogelijk advisering vanuit een advocatenkantoor.
Effect Een goede afstemming tussen bevoegd gezag, initiatiefnemeren de ODRN en gecoördineerde toezicht en handhaving.
Doel Onvoorziene werkzaamhedenkunnen van dit budget gebruik maken.
Werkzaamheden Kan worden bepaald gedurende het jaar.
Effect Kan eerst gebruik gemaakt worden van dit budget alvorens aanvullende budgetten beschikbaar worden gesteld. Daarnaast kan er sneller geschakeld worden in het geval van urgentie.
Doel Het zonebeheer bestaat uit het bewaken vande grenswaarden op de geluidzone.
Werkzaamheden Bedrijven wordt een passende hoeveelheid geluidruimte geboden. Dit doet de ODRN door het opleggen van normen in de vergunningen of door maatwerkvoorschriften geluid te stellen. Daarnaast wordt het zonemodel actueel gehouden en worden akoestische rapporten beoordeeld.
Effect Inzicht in de geluidruimtedie nog beschikbaar is voor eventuele toekomstige ontwikkelingen.
Doel Taken worden overgedragen van de provincie naar de gemeentes bij het ingaan van de omgevingswet. Het is de bedoeling de gegevens zo volledig en correct mogelijk over te dragen.
Werkzaamheden Voorbereidende werkzaamheden die de compleetheid en de inhoud van de dossiers controleert.
Effect De transitie van de taken zo goed mogelijk te laten verlopen zodat er zo min mogelijk risico's worden gelopen.
Doel Controleren van de inrichtingseisenen deconstructieve veiligheid van Heumensoord
Werkzaamheden Toezicht houden op en beoordelen van constructieve gegevens.
Effect Een veiligverblijf garanderen voor vluchtelingen.
Doel Zorgen dat vergunningverlening,toezicht en handhaving BRIKS en milieu bij camping Heumensbos op orde is.
Werkzaamheden In 2019 is geconstateerd dat er opgebied van vergunningverlening, toezichten handhaving BRIKS en Milieu zaken niet in orde zijn. In overleg wordt een prioritering en aanpak vastgesteld.
Effect Heumensbos als camping voldoetaan vergunningverlening BRIKS en milieu.
Doel Controleren van de inrichtingseisenen deconstructieve veiligheid van het tentenkamp.
Werkzaamheden Toezicht houdenop en beoordelen van constructieve gegevens.
Effect Een veiligverblijf garanderen voor lopers/deelnemers van de Vierdaagse.
Doel Screenen welke vergunningen op gebied van energie geactualiseerd dienen te worden en vervolgens ambtshalve wijzigen op energievoorschriften van die vergunningen waar actualisatie nodig is.
Werkzaamheden De werkzaamheden voor de uitvoering van de actualisaties bestaan globaal uit inventariseren energiegegevens en dossier, opvragen eventuele ontbrekende gegevens en waar nodig aanvullend bedrijfsbezoek, afstemming concept ontwerp actualisatie met vergunninghouder, publiceren ontwerpbesluit, verwerken zienswijzen en publiceren definitief besluit. Ondersteuning bij bezwaar en beroep.
Effect Ook type C bedrijven zullenenergiebesparende maatregelen treffen met een terugverdientijd < 5 jaar
Doel Byondis heeft diverse vergunningtrajecten ingediend voorverschillende projecten. Aan deze private gebiedsontwikkeling ligt het masterplan “Byondis Campus” met samenhangende fasering en planning ten grondslag die gerealiseerd wordt.
Werkzaamheden De ODRN zet een aanspreekpunt/procesregisseur in. Deze procesregisseur zal zich richten op de procesregie van de verschillende (lopende en geplande) trajecten. Het betreft hier een duo-functie vanuit de gemeente en ODRN richting Byondis. Naar verwachting zal de procesregisseur bij de ODRN aan het begin bezig zijn om inzicht te krijgen in de materie, organiseren en structureren. Als het eenmaal loopt, is monitoring, bijsturing en afstemming met de gemeente nodig.
Effect Tot een betere afstemming en stroomlijning van processente komenmet als effect een tijdsbesparing voor zowel ODRN, de gemeente als Byondis later in het traject én minder reparatie-acties achteraf.
Doel Controleren of de bedrijven in de binnenstad voor en tijdens de Vierdaagse en overige evenementen voldoen aan de regelgeving.
Werkzaamheden Voorkomen van (geluid-)overlast vooromwonenden door actieve controles.
Effect Naleefgedrag bevorderen en aangenaam,veilig leefklimaat garanderen.
Doel Vervangende nieuwbouw van woonzorgvoorzieningde Hulsenaande Nieuwe Dukenburgseweg in Nijmegen. Onderdeel hiervan is tijdelijke huisvesting op het naastgelegen Compaqterrein. De ODRN wordt hiervoor om advies gevraagd.
Werkzaamheden Advies leveren overde te volgen procedure en de te doorlopen stappen voor de tijdelijke huisvesting van circa 85 cliënten van De Hulsen. Maar ook voor het tijdelijk wonen in het kader van de Woondeal Winkelsteeg. Dit kan via de Crisis- en herstelweg of via een reguliere kruimelprocedure.
Effect De ODRN adviseert bij het vinden van de meestefficiënte en effectieve procedure voor de tijdelijke huisvesting, maar ook voor het tijdelijk wonen vanuit de Woondeal Winkelsteeg. Het eerste effect bestaat uit de tijdige bouw en oplevering van de nieuwbouw van De Hulsen.
Doel Energiebesparing bij bedrijven.
Werkzaamheden Mogelijk aanpak van toezicht en handhaving onderzoeken. Hier is nog sprake van orientatie van de regelgeving en mogelijkheden.
Effect Kantoren in 2023 hebben een energielabel C of beter.
Doel Snel kunnen acteren ingevallen bij veiligheidsvraagstukken.
Werkzaamheden Het gaat om diversewerkzaamheden. Denk aan controleGoffert, sexinrichtingen, enz.
Effect Verhogen en snelleroppakken van veiligheidsissues.
Doel Voorkomen van ontsierende reclame aan de gevels van gebouwen in de binnenstaden het handhaven op deze reclame volgens het beleid.
Werkzaamheden Actieve controle op(geluid-)overlast voor omwonenden Inventariseren, toepassen beleid, aanschrijven en vergunningverlening.
Effect Een fraaie binnenstad, waarin alleen reclames hangendie voldoen aan het vastgestelde beleid.
Doel Bevordering van de wet-/regelgeving bij horecabedrijvendoor multidisciplinaire en risicogerichte aanpak horeca.
Werkzaamheden Vanuit de ODRN wordt er personeel gedetacheerd bij deafdeling Veiligheid ter inzet binnen het gemeentelijke Horeca Actie Team (HAT).
Effect Uniforme, integrale en risicogerichte werkwijze voor toezicht / controleop de horecabedrijven.
Doel In een vroeg stadium delen van kennis en leveren van een bijdrage die nodig is om een project te ontwikkelen.
Werkzaamheden Aanschuiven bij overleggen op verzoek en met instemming van Nijmegen.
Effect Verbetering van de voorbereidingvan (grote/complexe) projecten.
Doel Het tegengaan van illegale kamerbewoning.
Werkzaamheden Op basis van een piepsysteem controles uitvoeren bij kamergewijsbewoonde panden die mogelijk illegaal zijn of die niet aan wettelijke eisen voldoen en deze aanpakken.
Daarnaast op afroep een bijdrage leveren aan meldpunt overlast kamerverhuur van de gemeente Nijmegen (top X-panden), op afroep bijwonen van hoorzittingen betreffende kamerverhuur en structureel deelnemen aan de AWO (ambtelijke werkgroep omzettings- en ontrekkingsvergunningen). Werkzaamheden worden uitgevoerd conform de opdracht vastgesteld op 1-10-2021. De projectleider gemeente Nijmegen is medeopstellen en hiermee akkoord gegaan.
Effect Meer balans tussen voldoende en goede studentenhuisvesting en het tegengaan van overlast door kamerverhuur en illegale situaties.
Doel Ontwikkelen en realiseren van 500 tijdelijke woningen met een tijdelijke bestemming(15 jaar) en bijbehorende voorzieningen die binnen 1 jaar gebouwd moeten worden. Dit alles onder de Crises- en herstelwet.
Werkzaamheden Voortraject vergunningaanvraag tijdelijke woningen waarbij wordt deelgenomen aan de benodigde overleggen en meegedacht wordt over procedures, aanvragen etc.
Effect Soepel verloopvergunningtraject door vooraf duidelijkheid over dete volgen procedure en aandachtspunten.
Doel Monitoren van klachten en zorgen alshet gaatom luchtkwaliteit,gezondheid en overlast die wordt ervaren door omwonenen van het industriegebied Nijmegen-West Weurt.
Werkzaamheden Een periodieke uitdraai (volledige dump) van alle data over de gewenste perioden.
Effect Samen met de verzamelde luchtkwaliteitsgegevens leiden alledata tot meer inzicht en waar mogelijk ook tot het wegnemen/verminderen van de zorgen van omwonenden.
Doel Naleving van de voorschriften bevorderen en waar nodig afdwingen.
Werkzaamheden Uitvoeren van toezicht bijtype C-bedrijven op de geactualiseerde voorschriften.
Effect Het terugdringen van hetenergieverbruik onder andere middels het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Doel Informatievoorziening richtingde wijkcommiteesop orde houden.
Werkzaamheden Pro-actief aansluiten bij wijkoverleggen.Dit gaat in nauwe samenwerking met de gemeente Nijmegen.
Effect De wijkcommitees blijven goed op de hoogtevan dekomende en lopende vergunningprocedures.
Doel Het handhaven van de geluidsnormen tijdens het festival.
Werkzaamheden Geluidsmetingen, afstemming met geluidstechnici op hetterrein en eventueel handhaven.
Effect Een goede afstemming tussen bevoegd gezag, initiatiefnemer en de ODRN waarbij de inzet van geluidsmetingen en handhaving gecoördineerd is. Duidelijkheid voor Emporium waaraan het zich moet houden.
Doel Taken worden overgedragen van de provincie naar de gemeentes bij het ingaan van de Omgevingswet. Het is de bedoeling de gegevens zo volledig en correct mogelijk over te dragen.
Werkzaamheden Voorbereidende werkzaamheden die decompleetheid en de inhoud van de dossiers controleert.
Effect De transitievan de taken zo goedmogelijk te laten verlopen zodat er zo min mogelijk risico's worden gelopen.
Bijlage 4: Leidraad hoogte dwangsommen en begunstigingstermijnen
In deze leidraad staan de hoogtes van de dwangsombedragen die de gemeente Druten oplegt bij handhavend optreden. Ook staan in deze leidraad de termijnen die de gemeente gebruikt voor het ongedaan maken van overtredingen.
Wij wijzen op afdeling 5.3.1 en 5.3.2 van de Algemene wet bestuursrecht. Hierin staat dat het dwangsombedrag “in redelijke verhouding tot de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsom” moet staan.
Deze leidraad heeft als doel uniformiteit, transparantie en efficiëntie te realiseren door het stellen van standaardtermijnen en standaardsancties voor veel voorkomende overtredingen. In deze leidraad staat een opsomming van de standaardsancties voor zulke overtredingen.
In de tabellen die bij deze leidraad horen, zijn de bedragen opgenomen die wij toepassen bij het bepalen van de hoogte van een dwangsom. Wij stemmen de hoogte van de dwangsom doelgericht af op de ernst van de overtreding (evenredigheid). De dwangsommen hebben als doel de overtreding tegen te gaan of te voorkomen (effectiviteit). Hoe de hoogte van een dwangsom zich exact laat berekenen, kan niet in alle gevallen precies worden vastgelegd.
De volgende elementen bepalen de hoogte van een dwangsom:
Na het opleggen van een dwangsom dient, bijvoorbeeld wekelijks, een hercontrole te worden uitgevoerd, totdat de dwangsom is volgelopen. Als de dwangsom niet effectief blijkt te zijn, dan kan een nieuwe dwangsombeschikking worden opgelegd met hogere dwangsombedragen of er kan gekozen worden voor de toepassing van een last onder bestuursdwang. In dat geval herstellen wij de situatie op kosten van de overtreder. Indien mogelijk verhalen wij de kosten op de overtreder.
De dwangsommen kunnen op drie manier worden vastgelegd:
Een ‘bedrag ineens’ komt in aanmerking als de overtreder één keer voor een bepaalde datum een bepaalde handeling moet verrichten. Voor het bedrag ineens wordt het bedrag gebruikt dat in de tabellen als ‘maximum’ bedrag is genoemd.
Als er regelmatig voorschriften worden overtreden dan ligt het voor de hand om de dwangsom te bepalen per overtreding. Worden er diverse voorschriften overtreden dan kan per overtreden voorschrift een dwangsom worden opgelegd. Als het gaat om overtredingen die een continu karakter hebben en dus niet op zichzelf staande overtredingen, dan kan uit het oogpunt van rechtszekerheid geen dwangsom worden opgelegd per overtreding.
Een dwangsom per tijdseenheid komt aan de orde als er sprake is van een continue overtreding van voorschriften. Deze vorm is aan te bevelen als het gaat om overtredingen die niet afzonderlijk zijn te constateren, omdat de overtreder constant in overtreding is. In dit soort situaties kan geen dwangsom per overtreding worden opgelegd.
Als een dwangsom wordt opgelegd dan moet het bestuursorgaan een bedrag noemen waarboven geen dwangsom meer wordt verbeurd. Dit geldt uiteraard alleen voor de dwangsom per overtreding en de dwangsom per tijdseenheid. Als de dwangsom op één bedrag ineens wordt bepaald, dan is daarmee impliciet het maximum vastgesteld. In de tabellen is het maximumbedrag de hoogte van de dwangsom maal vijf.
We kunnen alleen een last onder dwangsom opleggen en invorderen als de overtreder de kans heeft gehad om de overtreding op te lossen.
De enige uitzondering hierop is de spoedeisende bestuursdwang.
De termijn moet zo worden gekozen dat de overtreder voldoende tijd heeft om de overtreding ongedaan te (laten) maken. In de geest van de wet dient de begunstigingstermijn zo kort mogelijk te zijn.
De begunstigingstermijn moet overeenkomen met de tijd die nodig is om de overtreding ongedaan te maken. Een begunstigingstermijn is niet nodig als de overtreder meteen de overtreding kan oplossen of als het gaat om het voorkomen van herhaling.
In de tabellen zijn de termijnen opgenomen die in beginsel toegepast moeten worden bij een bestuursrechtelijk handhavingstraject.
Dit document gebruiken wij als leidraad voor de hoogtes van dwangsommen en de duur van begunstigingstermijnen. Soms moeten wij hiervan afwijken. In dat geval geldt er een hardheidsclausule. Dit houdt in dat dit document het uitgangspunt is, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot het met de handhaving te dienen doelen. Bij afwijking van dit document dient de hoogte van het bedrag en de termijn gemotiveerd te worden vastgesteld.
Tabel indicatieve dwangsomhoogten
In de tabellen zijn niet alle taken genoemd. Zo zijn handhaving van het illegaal kappen van bomen, handhaving van de Wet op de kansspelen en op de Wet wapens en munitie niet genoemd. Deze zijn niet genoemd omdat wij hier de afgelopen jaren nauwelijks op hebben gehandhaafd. Ook is de handhaving van de Opiumwet niet opgenomen, omdat we hiervoor afzonderlijk beleid hebben opgesteld.
Als een overtreding niet in de tabellen is opgenomen, motiveren wij de hoogte van de dwangsom (of een andere sanctie) en de begunstigingstermijn in het besluit. Als het mogelijk is, zoeken wij aansluiting bij een soortgelijke overtreding.
De tabel ‘Sanctiemiddelen Milieu’ is opgesteld door de ODRN, omdat zij deze taken voor ons uitvoeren. Deze tabel hanteert de ODRN voor de hele regio (Nijmegen, Berg en Dal, Heumen, Wijchen, Druten en Beuringen).
NB. Na de invoering van de Ow en de Wkb, zullen wij dit overzicht compleet herzien.
Sanctiemiddelen bouwen en ruimtelijke ordening
Let wel: bij een gemeentelijk monument of |
|||
Gebruik i.s.m. het bestemmingsplan -Strijdigheid verband houdend met bewoning |
|||
Ernstige mate van strijd met redelijke eisen van welstand / exces |
|||
Sanctiemiddelen Apv , bijzondere wetgeving en brandveiligheid
Sanctiemiddelen Milieu (bodem, lucht, water, afval, externe veiligheid, energie en overige overtredingen)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-63843.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.