3e Wijzigingsbesluit Subsidieregeling Revitalisering binnenstad gemeente Schiedam 2017 (22BW000524)

Het college van burgemeester en wethouders van Schiedam,

 

gelet op de Algemene subsidieverordening Schiedam 2017,

 

besluit vast te stellen de volgende wijziging van de Subsidieregeling Revitalisering binnenstad gemeente Schiedam 2017.

Artikel I

De Subsidieregeling Revitalisering binnenstad gemeente Schiedam 2017 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 1 Begripsbepalingen wordt als volgt gewijzigd:

 

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a)

    Aanloopstraten: de straten zoals weergegeven in bijlage 1;

  • b)

    Adviescommissie: een door het college ingestelde adviescommissie, bestaande uit maximaal

    vijf vertegenwoordigers vanuit de binnenstad, die advies uitbrengt over de subsidieaanvragen;

  • c)

    Ambachtelijke maakbedrijven: bedrijven waarin gespecialiseerde en ambachtelijke vakmensen producten maken, waarbij kwaliteit en niet kwantiteit de boventoon voert;

  • d)

    ASV 2017: Algemene subsidieverordening gemeente Schiedam 2017;

  • e)

    Bestaande onderneming: onderneming die, op het moment van aanvraag van subsidie ingevolge deze regeling, minimaal twee jaar rechtmatig is gevestigd;

  • f)

    Centrumstraten: de straten zoals weergegeven in bijlage 1;

  • g)

    Creatieve industrie: verzamelnaam voor bedrijven gericht op de exploitatie van kunstzinnigheid en intellectueel eigendom, zoals beeldende kunst, ambachten, muziek, reclame, vormgeving en softwareontwikkeling;

  • h)

    Daghoreca: bedrijven die logies en/of bereide maaltijden, snacks en dranken aan gasten verstrekken voor onmiddellijke consumptie;

  • i)

    Detailhandel: het bedrijfsmatig te koop aanbieden, waaronder begrepen de uitstalling tot verkoop, het verkopen en/of leveren van goederen aan personen die deze goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit;

  • j)

    Gebouw: gebouw of een deel van een gebouw, niet zijnde woonruimte, als bedoeld in artikel 1, lid 1, van de Woningwet;

  • k)

    Ondernemer: de natuurlijke- of rechtspersoon die een onderneming drijft;

  • l)

    Onderneming: een bedrijf, zijnde detailhandel, daghoreca, creatieve industrie of ambachtelijke maakindustrie, welke deelneemt aan het economisch verkeer en waaruit minimaal één aanvaardbaar inkomen wordt genoten;

  • m)

    Verplaatsing: verhuizing van een bestaande onderneming, die nu in de aanloopstraten is gevestigd naar een locatie in de centrumstraten of op de Hoogstraat of verhuizing van een bestaande onderneming op de Hoogstraat zelf.

  • n)

    Vestiging: onderneming die zich nieuw vestigt op de Hoogstraat in het werkingsgebied, niet zijnde een verplaatsing;

  • o)

    Werkingsgebied: het gebied van de stimuleringsregeling zoals weergegeven in bijlage 1;

  • p)

    Wijziging: omvorming van een onderneming, waardoor deze voldoet aan de criteria genoemd in artikel 4.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a)

    Aanloopstraten: de straten zoals weergegeven in bijlage 1;

  • b)

    Adviescommissie: een door het college ingestelde adviescommissie, bestaande uit maximaal

    vijf vertegenwoordigers vanuit de binnenstad, die advies uitbrengt over de subsidieaanvragen;

  • c)

    Ambachtelijke maakbedrijven: bedrijven waarin gespecialiseerde en ambachtelijke vakmensen producten maken, waarbij kwaliteit en niet kwantiteit de boventoon voert;

  • d)

    ASV 2017: Algemene subsidieverordening gemeente Schiedam 2017;

  • e)

    Bestaande onderneming: onderneming die, op het moment van aanvraag van subsidie ingevolge deze regeling, minimaal twee jaar rechtmatig is gevestigd;

  • f)

    Centrumstraten: de straten zoals weergegeven in bijlage 1;

  • g)

    Creatieve industrie: verzamelnaam voor bedrijven gericht op de exploitatie van kunstzinnigheid en intellectueel eigendom, zoals beeldende kunst, ambachten, muziek, reclame, vormgeving en softwareontwikkeling;

  • h)

    Daghoreca: bedrijven die logies en/of bereide maaltijden, snacks en dranken aan gasten verstrekken voor onmiddellijke consumptie;

  • i)

    Detailhandel: het bedrijfsmatig te koop aanbieden, waaronder begrepen de uitstalling tot verkoop, het verkopen en/of leveren van goederen aan personen die deze goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit;

  • j)

    Gebouw: een gebouw of een deel van een gebouw, niet zijnde woonruimte, als bedoeld in artikel 1, lid 1, van de Woningwet;

  • k)

    Ondernemer: de natuurlijke- of rechtspersoon die een onderneming drijft;

  • l)

    Onderneming: een bedrijf, zijnde detailhandel, daghoreca, creatieve industrie of ambachtelijke maakindustrie, welke deelneemt aan het economisch verkeer en waaruit minimaal één aanvaardbaar inkomen wordt genoten;

  • m)

    Verplaatsing: verhuizing van een bestaande onderneming, die nu in de aanloopstraten is gevestigd, naar een locatie in de centrumstraten of verhuizing van een bestaande onderneming in de centrumstraten zelf;

  • n)

    Vestiging: onderneming die zich nieuw vestigt in één van de centrumstraten in het werkingsgebied, niet zijnde een verplaatsing;

  • o)

    Werkingsgebied: het gebied van de stimuleringsregeling zoals weergegeven in bijlage 1;

  • p)

    Wijziging: omvorming van een onderneming, waardoor deze voldoet aan de criteria genoemd in artikel 4.

Toelichting op de wijziging

De huidige subsidieregeling Revitalisering Binnenstad Schiedam wil bijdragen aan de concentratie van de winkel- en horecafunctie in de binnenstad en met name op de Hoogstraat, met het oog op de revitalisering van de binnenstad. Op het moment dat de subsidieregeling werd vastgesteld, was de leegstand op de Hoogstraat het meest opvallend en is ervoor gekozen de aanpak te concentreren op die straat.

De leegstand in de binnenstad en in de Hoogstraat is aanzienlijk afgenomen. Daarom is het niet langer nodig dat de regeling specifieke aandacht heeft voor het stimuleren van ondernemers die zich vestigen op de Hoogstraat. Vanuit partners in de stad is er ook de wens de subsidieregeling uit te breiden. Daarom wordt gekozen voor het uitbreiden van de regeling.

Het is nu ook mogelijk om bij een verplaatsing van een onderneming op een centrumstraat een subsidie-aanvraag te doen. Ook bij vestiging van een onderneming in een centrumstraat kan een ondernemer in aanmerking komen voor subsidie, mits aan de voorwaarden wordt voldoen.

Dit betekent dat de begrippen Verplaatsing en Vestiging opnieuw gedefinieerd moeten worden.

 

Artikel 3 “Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen” wordt als volgt gewijzigd:

 

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

Artikel 3  Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie, op grond van deze regeling, kan worden verleend aan een ondernemer die een bijdrage levert aan de versterking van de binnenstad. De subsidie wordt verleend voor de volgende activiteiten:

  • a)

    Op de Hoogstraat: vestiging, verplaatsing vanuit aanloopstraten, verplaatsing op de Hoogstraat zelf of wijziging van een onderneming ingevolge artikel 4;

  • b)

    In de centrumstraten: verplaatsing van een bestaande onderneming vanuit de aanloopstraten of wijziging van een bestaande onderneming ingevolge artikel 4.

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie, op grond van deze regeling, kan worden verleend aan een ondernemer die een bijdrage levert aan de versterking van de binnenstad. De subsidie wordt verleend voor de volgende activiteiten in de centrumstraten: vestiging, verplaatsing van een bestaande onderneming vanuit de aanloopstraten, verplaatsing in de centrumstraten zelf of wijziging van een bestaande onderneming ingevolge artikel 4.

Toelichting op de wijziging

De leegstand in de binnenstad en in de Hoogstraat is aanzienlijk afgenomen. Daarom is het niet langer nodig dat de regeling specifieke aandacht heeft voor het stimuleren van ondernemers die zich vestigen op de Hoogstraat. Vanuit partners in de stad is er ook de wens de subsidieregeling uit te breiden. Daarom wordt gekozen voor het uitbreiden van de regeling.

Daarom komen de activiteiten in de centrumstraten (zoals gedefinieerd in de bijlage) in aanmerking voor subsidie.

 

Artikel 8 Subsidiabele kosten, berekening en hoogte subsidiebedrag wordt als volgt gewijzigd als volgt:

 

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

Artikel 8 Subsidiabele kosten, berekening en hoogte subsidiebedrag

  • 1.

    De kosten zijn slechts subsidiabel voor zover deze, zulks ter beoordeling van het college, noodzakelijk zijn voor het verrichten van de betreffende activiteiten en resteren na aftrek van bijdragen van derden.

  • 2.

    Kosten voortvloeiend uit werkzaamheden door de aanvrager zelf dan wel werkzaamheden die niet in de uitoefening van een bedrijf worden verricht, komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 3.

    De in het eerste lid genoemde kosten betreffen de kosten exclusief BTW.

  • 4.

    De subsidie bestaat uit een bijdrage in de in het eerste lid genoemde kosten. Het subsidiebedrag is de helft van het bedrag dat de ondernemer zelf investeert, tot het maximum van de in de tabel hieronder genoemde bedragen.

  • Plafond subsidiebedrag

    Bedrag subsidie is afhankelijk van eigen investering ondernemer

    Vestiging en verplaatsing

    Wijziging

    Op de Hoogstraat

    € 22.500

    € 12.500

Artikel 8 Subsidiabele kosten, berekening en hoogte subsidiebedrag

  • 1.

    De kosten zijn slechts subsidiabel voor zover deze, zulks ter beoordeling van het college, noodzakelijk zijn voor het verrichten van de betreffende activiteiten en resteren na aftrek van bijdragen van derden.

  • 2.

    Kosten voortvloeiend uit werkzaamheden door de aanvrager zelf dan wel werkzaamheden die niet in de uitoefening van een bedrijf worden verricht, komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 3.

    De in het eerste lid genoemde kosten betreffen de kosten exclusief BTW.

  • 4.

    De subsidie bestaat uit een bijdrage in de in het eerste lid genoemde kosten. Het subsidiebedrag is de helft van het bedrag dat de ondernemer zelf investeert, tot het maximum van de in de tabel hieronder genoemde bedragen.

  • Plafond subsidiebedrag

    Bedrag subsidie is afhankelijk van eigen investering ondernemer

    Vestiging en verplaatsing

    Wijziging

    € 22.500

    € 12.500

Toelichting op de wijziging

De leegstand in de binnenstad en in de Hoogstraat is aanzienlijk afgenomen. Daarom is het niet langer nodig dat de regeling specifieke aandacht heeft voor het stimuleren van ondernemers die zich vestigen op de Hoogstraat. Vanuit partners in de stad is er ook de wens de subsidieregeling uit te breiden. Daarom wordt gekozen voor het uitbreiden van de regeling.

 

Artikel 10 Bevoorschotting wordt als volgt gewijzigd:

 

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

Artikel 10Bevoorschotting

  • 1.

    Het college kan, op verzoek van de aanvrager van een subsidie, bij de beschikking tot subsidieverlening, een voorschot verlenen van maximaal 50% van de verleende subsidie.

  • 2.

    Het voorschot wordt uitbetaald op basis van originele facturen en betaalbewijzen waarop adres, factuurnummer, factuurdatum en een specificatie van de werkzaamheden is vermeld.

Artikel 10Bevoorschotting

  • 1.

    Het college kan, bij de beschikking tot subsidieverlening, een voorschot verlenen van maximaal 100% van de verleende subsidie.

  • 2.

    Het voorschot wordt uitbetaald op basis van de begroting van de subsidiabele kosten.

Toelichting op de wijziging

Om de daadwerkelijke investeringen te kunnen gaan plegen heeft de ondernemer bij aanvang 100% van de subsidie nodig. Het is niet logisch om eerst 50% te verlenen en de ondernemer later nogmaals de vraag te laten stellen om de resterende 50% van het subsidiebedrag over te maken.

Zowel bij de ondernemer als bij de gemeente vergt dit veel extra administratieve werkzaamheden.

Daarom wordt voorgesteld om bij subsidieverlening in één keer het totale bedrag te verlenen. Na twee jaar vraagt de ondernemer om vaststelling van de subsidie. Op dat moment dienen ook de daadwerkelijke facturen ingeleverd te worden. Bij de vaststelling wordt bepaald of er teveel subsidie is verleend. Als dat het geval is dan wordt de subsidie lager vastgesteld en kan het teveel verleend bedrag teruggevorderd worden.

De ervaring leert dat dit sinds de looptijd van de subsidieregeling slechts bij één ondernemer het geval is geweest.

Artikel II

Bijlage 1 bij de Subsidieregeling Revitalisering binnenstad gemeente Schiedam 2017 wordt gewijzigd als volgt:

 

Bijlage 1 WERKINGSGEBIED

 

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

Bijlage 1 WERKINGSGEBIED

Het werkingsgebied van de subsidieregeling bestaat uit de Hoogstraat, de centrumstraten en aanloopstraten in de binnenstad.

 

  • Nummers

    Hoogstraat

     

    Centrumstraten

    Nummers

    Broersveld

    Broersvest

    Dam

    Grote Markt

    Koemarkt

    Korte Dam

    Land van Belofte

    Lange Kerkstraat

    Passage

    Aanloopstraten

    Nummers

    Korte Singelstraat

    Oranjestraat

    Rotterdamse Dijk

    Even zijde

    nr 236 t-m 272

    Oneven zijde

    nr 397 t-m 447

    Spinhuispad

    Gerrit Verboonstraat

    Vijgensteeg

    Stadserf

    Vlaardingerstraat

Bijlage 1 WERKINGSGEBIED

Het werkingsgebied van de subsidieregeling bestaat uit de centrumstraten en de aanloopstraten in de binnenstad.

 

  • Centrumstraten

    Nummers

    Broersveld

    Broersvest

    Dam

    Grote Markt

    Hoogstraat

    Koemarkt

    Korte Dam

    Land van Belofte

    Lange Kerkstraat

    Passage

    Aanloopstraten

    Nummers

    Korte Singelstraat

    Oranjestraat

    Rotterdamse Dijk

    Even zijde

    nr 236 t-m 272

    Oneven zijde

    nr 397 t-m 447

    Spinhuispad

    Gerrit Verboonstraat

    Vijgensteeg

    Stadserf

    Vlaardingerstraat

Toelichting op de wijziging

De leegstand in de binnenstad en in de Hoogstraat is aanzienlijk afgenomen. Daarom is het niet langer nodig dat de regeling specifieke aandacht heeft voor het stimuleren van ondernemers die zich vestigen op de Hoogstraat. Daarom wordt gekozen voor het uitbreiden van de regeling.

Artikel III

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam in de vergadering van 13 december 2022.

de secretaris,

C.E. Bos

de burgemeester,

C.H.J. Lamers

Bijlage bij 3e wijzigingsbesluit Subsidieregeling Revitalisering Schiedam 2017

 

Algemeen

 

De subsidieregeling draagt bij aan de concentratie van de winkel- en horecafunctie in de binnenstad en met name op de Hoogstraat, met het oog op de revitalisering van de binnenstad. De ondernemingen dienen een bijdrage te leveren aan de opgave, namelijk het verhogen van het aantal bezoekers in de binnenstad en het verlevendigen van de binnenstad. Voor de veeleisende consumenten moet een dynamisch en attractief aanbod worden gedaan. Winkelen als beleving is en blijft een onlosmakelijk onderdeel van een binnenstad. Maar de binnenstad is ook steeds meer een plek waar veel te beleven valt en waar ruimte wordt geboden voor innovatieve ambachten en creatieve makers. De subsidieregeling wil hieraan een bijdrage leveren. Dit wordt gerealiseerd door het verstrekken van subsidie aan:

  • nieuwe ondernemingen die zich vestigen op de Hoogstraat en die voldoen aan de gestelde criteria (zie artikel 4);

  • bestaande ondernemingen die zich verplaatsen vanuit de aanloopstraten naar de centrumstraten of naar de Hoogstraat en voldoen aan de gestelde criteria (zie artikel 4);

  • bestaande ondernemingen die zich verplaatsen op de Hoogstraat en voldoen aan de gestelde criteria (zie artikel 4) en

  • bestaande ondernemingen op de Hoogstraat en in de centrumstraten, die zich wijzigen conform de gestelde criteria (zie artikel 4).

Wijziging in de toelichting op de alinea Algemeen

 

De subsidieregeling draagt bij aan de concentratie van de winkel- en horecafunctie in de binnenstad, met het oog op de revitalisering van de binnenstad. De ondernemingen dienen een bijdrage te leveren aan de opgave, namelijk het verhogen van het aantal bezoekers in de binnenstad en het verlevendigen van de binnenstad. Voor de veeleisende consumenten moet een dynamisch en attractief aanbod worden geboden. Winkelen als beleving is en blijft een onlosmakelijk onderdeel van een binnenstad. Maar de binnenstad is ook steeds meer een plek waar veel te beleven valt en waar ruimte wordt geboden voor innovatieve ambachten en creatieve makers. De subsidieregeling wil hieraan een bijdrage leveren. Dit wordt gerealiseerd door het verstrekken van subsidie aan:

 

  • nieuwe ondernemingen die zich vestigen in één van de centrumstraten en die voldoen aan de gestelde criteria (zie artikel 4);

  • bestaande ondernemingen die zich verplaatsen vanuit de aanloopstraten naar de centrumstraten en voldoen aan de gestelde criteria (zie artikel 4);

  • bestaande ondernemingen die zich verplaatsen in de centrumstraten en voldoen aan de gestelde criteria (zie artikel 4) en

  • bestaande ondernemingen in de centrumstraten, die zich wijzigen conform de gestelde criteria (zie artikel 4).

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

Sub a Aanloopstraten

Een straat die onderdeel uitmaakt van de binnenstad, zoals weergegeven in bijlage 1. Aanloopstraten behoren niet tot het centrumgebied, maar staan wel in verbinding met of vormen de entree naar het centrumgebied. De aanloopstraten zijn te typeren door relatief veel kleinschalig, zelfstandig ondernemerschap en een hoge mate van functiemenging van detailhandel, horeca, ambacht, dienstverlening en wonen.

Sub b Adviescommissie

Het college stelt een commissie in die advies uitbrengt over de subsidieaanvraag (zie artikel 6). De adviescommissie wordt officieel benoemd door het college en is onafhankelijk. De commissieleden worden gekozen gezien hun deskundigheid over het ontwerp waar de subsidieregeling zich op richt. De adviescommissie motiveert het advies per subsidieaanvraag.

Sub c Ambachtelijke maakbedrijven

Bedrijven waar de kwaliteit en niet de kwantiteit de boventoon voert. Het gaat om bedrijven die meer gericht zijn op maatwerk dan massaproductie. Via het ontwerp- en maakproces wordt de ziel, authenticiteit, persoonlijke vakbekwaamheid, kwaliteit, maatwerk en aandacht voor het materiaal en gelaagdheid teruggebracht.

Sub d ASV 2017

Spreekt voor zich.

Sub e Bestaande onderneming

De onderneming dient minimaal twee jaar rechtmatig gevestigd te zijn. Dit betekent dat de onderneming beschikt over de benodigde vergunningen en voldoet aan de wettelijk gestelde eisen. Uit de onderneming wordt minimaal één aanvaardbaar inkomen genoten (zie sub l).

Sub f Centrumstraten

Zie hiervoor de opsomming van straten in bijlage 1 bij de subsidieregeling.

Sub g Creatieve industrie

Spreekt voor zich.

Sub h Daghoreca

Spreekt voor zich.

Sub i Detailhandel

Spreekt voor zich.

Sub j Gebouw

Gebouw volgens artikel 1, eerste lid, van de Woningwet: elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijk overdekt geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt. Volgens de wetgeschiedenis wordt bij gebouwen gedacht aan kantoor-, bedrijfs- en winkelruimte.

Sub k Ondernemer

Spreekt voor zich.

Sub l Onderneming

De onderneming dient minimaal één aanvaardbaar inkomen op te leveren. Dat betekent één inkomen dat minimaal nodig is van te leven. De hoogte is niet voor iedereen hetzelfde en hangt af van onder andere leeftijd en leefsituatie. Een onderneming die onvoldoende inkomen oplevert om van te leven, is onvoldoende bestand tegen economische fluctuaties. Het is niet de bedoeling ondernemingen, die onvoldoende inkomen weten te genereren, te subsidiëren.

Sub m Verplaatsing

Het betreft hier het verplaatsen ofwel verhuizen van bestaande ondernemingen die nu in de genoemde aanloopstraten zijn gevestigd. We onderkennen drie soorten verplaatsingen of verhuizingen. Niet alle verplaatsingen komen voor subsidie in aanmerking. Een verplaatsing:

  • vanuit de aanloopstraten naar de centrumstraten komt voor subsidie in aanmerking;

  • vanuit de aanloopstraten naar de Hoogstraat komt alleen voor subsidie in aanmerking als de onderneming voldoet aan de gestelde criteria in artikel 4.

  • op de Hoogstraat komt alleen voor subsidie in aanmerking als de onderneming voldoet aan de gestelde criteria in artikel 4.

Bedoeling van de verplaatsing is de ondernemers te concentreren in de binnenstad en met name op de Hoogstraat.

Sub n Vestiging

Het gaat hier om nieuwe ondernemers die zich vestigen op de Hoogstraat. Dit kunnen totaal nieuwe ondernemers zijn, maar ook bestaande ondernemers van buiten Schiedam. Het betreft niet de verplaatsing van bestaande ondernemingen vanuit de aanloopstraten.

Sub o Werkingsgebied

Spreekt voor zich. Zie hiervoor de straten genoemd in bijlage 1 bij de subsidieregeling.

Sub p Wijziging

Het gaat hier om de transformatie ofwel omvorming, gedaanteverandering van een onderneming.

De opgave voor de binnenstad is het verhogen van het aantal consumenten die vaker terugkomen, langer verblijven en meer besteden. Voor de veeleisende consument moet een dynamisch en attractief aanbod worden geboden. Winkelen is steeds meer een beleving, waar kwaliteit belangrijker is. Vanuit deze visie zijn een aantal criteria ontwikkeld en zullen onderneming die zich omvormen hieraan worden getoetst. De ondernemingen, die zich wijzigen, dienen te voldoen aan de twee criteria genoemd in artikel 4, lid 1. Daarnaast dienen ze te voldoen aan minimaal één van de criteria genoemd in artikel 4, lid 2.

 

Wijziging in de toelichting op artikel 1 Begripsbepalingen

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Sub a Aanloopstraten

Een straat die onderdeel uitmaakt van de binnenstad, zoals weergegeven in bijlage 1. Aanloopstraten behoren niet tot het centrumgebied, maar staan wel in verbinding met of vormen de entree naar het centrumgebied. De aanloopstraten zijn te typeren door relatief veel kleinschalig, zelfstandig ondernemerschap en een hoge mate van functiemenging van detailhandel, horeca, ambacht, dienstverlening en wonen.

Sub b Adviescommissie

Het college stelt een commissie in die advies uitbrengt over de subsidieaanvraag (zie artikel 6). De adviescommissie wordt officieel benoemd door het college en is onafhankelijk. De commissieleden worden gekozen gezien hun deskundigheid over het ontwerp waar de subsidieregeling zich op richt. De adviescommissie motiveert het advies per subsidieaanvraag.

Sub c Ambachtelijke maakbedrijven

Bedrijven waar de kwaliteit en niet de kwantiteit de boventoon voert. Het gaat om bedrijven die meer gericht zijn op maatwerk dan massaproductie. Via het ontwerp- en maakproces wordt de ziel, authenticiteit, persoonlijke vakbekwaamheid, kwaliteit, maatwerk en aandacht voor het materiaal en gelaagdheid teruggebracht.

Sub d ASV 2017

Spreekt voor zich.

Sub e Bestaande onderneming

De onderneming dient minimaal twee jaar rechtmatig gevestigd te zijn. Dit betekent dat de onderneming beschikt over de benodigde vergunningen en voldoet aan de wettelijk gestelde eisen. Uit de onderneming wordt minimaal één aanvaardbaar inkomen genoten (zie sub l).

Sub f Centrumstraten

Zie hiervoor de opsomming van straten in bijlage 1 bij de subsidieregeling.

Sub g Creatieve industrie

Spreekt voor zich.

Sub h Daghoreca

Spreekt voor zich.

Sub i Detailhandel

Spreekt voor zich.

Sub j Gebouw

Gebouw volgens artikel 1, eerste lid, van de Woningwet: elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijk overdekt geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt. Volgens de wetgeschiedenis wordt bij gebouwen gedacht aan kantoor-, bedrijfs- en winkelruimte.

Sub k Ondernemer

Spreekt voor zich.

Sub l Onderneming

De onderneming dient minimaal één aanvaardbaar inkomen op te leveren. Dat betekent één inkomen dat minimaal nodig is van te leven. De hoogte is niet voor iedereen hetzelfde en hangt af van onder andere leeftijd en leefsituatie. Een onderneming die onvoldoende inkomen oplevert om van te leven, is onvoldoende bestand tegen economische fluctuaties. Het is niet de bedoeling ondernemingen, die onvoldoende inkomen weten te genereren, te subsidiëren.

Sub m Verplaatsing

Het betreft hier het verplaatsen ofwel verhuizen van bestaande ondernemingen die nu in de genoemde aanloopstraten zijn gevestigd. We onderkennen drie soorten verplaatsingen of verhuizingen. Niet alle verplaatsingen komen voor subsidie in aanmerking. Een verplaatsing:

  • vanuit de aanloopstraten naar de centrumstraten komt voor subsidie in aanmerking;

  • op de centrumstraten komt alleen voor subsidie in aanmerking als de onderneming voldoet aan de gestelde criteria in artikel 4.

Bedoeling van de verplaatsing is de ondernemers te concentreren in de binnenstad.

Sub n Vestiging

Het gaat hier om nieuwe ondernemers die zich vestigen in de centrumstraten. Dit kunnen totaal nieuwe ondernemers zijn, maar ook bestaande ondernemers van buiten Schiedam. Het betreft niet de verplaatsing van bestaande ondernemingen vanuit de aanloopstraten.

Sub o Werkingsgebied

Spreekt voor zich. Zie hiervoor de straten genoemd in bijlage 1 bij de subsidieregeling.

Sub p Wijziging

Het gaat hier om de transformatie ofwel omvorming, gedaanteverandering van een onderneming.

De opgave voor de binnenstad is het verhogen van het aantal consumenten die vaker terugkomen, langer verblijven en meer besteden. Voor de veeleisende consument moet een dynamisch en attractief aanbod worden geboden. Winkelen is steeds meer een beleving, waar kwaliteit belangrijker is. Vanuit deze visie zijn een aantal criteria ontwikkeld en zullen onderneming die zich omvormen hieraan worden getoetst. De ondernemingen, die zich wijzigen, dienen te voldoen aan de twee criteria genoemd in artikel 4, lid 1. Daarnaast dienen ze te voldoen aan minimaal één van de criteria genoemd in artikel 4, lid 2.

 

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Sub a Op de Hoogstraat: Vestiging, verplaatsing vanuit de aanloopstraten, verplaatsing op de Hoogstraat zelf of wijziging van een onderneming

De subsidieregeling wil op de Hoogstraat stimuleren dat:

  • Nieuwe ondernemingen, die voldoen aan de genoemde criteria in artikel 4 en die passen in de ontwikkelingsvisie voor de Binnenstad, zich vestigen. Deze ondernemingen zijn starters of zijn afkomstig van buiten het werkingsgebied, zoals opgenomen in bijlage 1 van de subsidieregeling.

  • Bestaande ondernemingen, die voldoen aan de genoemde criteria in artikel 4 en die passen in de ontwikkelingsvisie voor de Binnenstad, zich verplaatsen vanuit de aanloopstraten.

  • Bestaande ondernemingen zich verplaatsen op de Hoogstraat zelf, indien ze voldoen aan de genoemde criteria in artikel 4 en passen in de ontwikkelingsvisie voor de Binnenstad.

  • Bestaande ondernemingen zich wijzigen, zodat ze gaan voldoen aan de genoemde criteria in artikel 4 en passen in de ontwikkelingsvisie voor de Binnenstad.

Sub b In de centrumstraten: vestiging, verplaatsing vanuit de aanloopstraten en wijziging van een onderneming

De subsidieregeling wil in de centrumstraten stimuleren dat:

  • Bestaande ondernemingen vanuit aanloopstraten zich vestigen.

  • Bestaande ondernemingen zich wijzigen en omvormen, zodat ze voldoen aan de genoemde criteria in artikel 4 en passen in de ontwikkelingsvisie voor de Binnenstad.

Wijziging in de toelichting op artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen,

 

De subsidieregeling wil in de centrumstraten stimuleren dat:

 

  • Nieuwe ondernemingen, die voldoen aan de genoemde criteria in artikel 4 en die passen in de ontwikkelingsvisie voor de Binnenstad, zich vestigen. Deze ondernemingen zijn starters of zijn afkomstig van buiten het werkingsgebied, zoals opgenomen in bijlage 1 van de subsidieregeling.

  • Bestaande ondernemingen, die voldoen aan de genoemde criteria in artikel 4 en die passen in de ontwikkelingsvisie voor de Binnenstad, zich verplaatsen vanuit de aanloopstraten.

  • Bestaande ondernemingen zich verplaatsen in de centrumstraten zelf, indien ze voldoen aan de genoemde criteria in artikel 4 en passen in de ontwikkelingsvisie voor de Binnenstad.

  • Bestaande ondernemingen zich wijzigen, zodat ze gaan voldoen aan de genoemde criteria in artikel 4 en passen in de ontwikkelingsvisie voor de Binnenstad.

Artikel 10 Bevoorschotting

In het algemeen is de werkwijze dat het subsidiebedrag wordt verstrekt, nadat de activiteiten zijn verricht en de subsidie wordt vastgesteld. Hierop zijn uitzonderingen mogelijk. Het college kan bij de aanvraag van de subsidie besluiten (op verzoek van de aanvrager) een voorschot te verlenen van maximaal 50% van de verleende subsidie.

 

Wijziging in de toelichting op artikel 10 Bevoorschotting

 

In het algemeen is de werkwijze dat het subsidiebedrag wordt verstrekt, nadat de activiteiten zijn verricht en de subsidie wordt vastgesteld. Hierop is in deze subsidieregeling een uitzondering gemaakt. De subsidie is namelijk nog om een investering te plegen. Deze investering is nodig om een onderneming te vestigen, te wijzigen of te verplaatsen. Dat betekent dat bij de subsidieverlening direct 100% van het verleende subsidiebedrag wordt beschikt.

Naar boven