Gemeenteblad van Schiedam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2022, 581976 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2022, 581976 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
3e Wijzigingsbesluit Subsidieregeling Revitalisering binnenstad gemeente Schiedam 2017 (22BW000524)
De Subsidieregeling Revitalisering binnenstad gemeente Schiedam 2017 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1 Begripsbepalingen wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3 “Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen” wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 8 Subsidiabele kosten, berekening en hoogte subsidiebedrag wordt als volgt gewijzigd als volgt:
Artikel 10 Bevoorschotting wordt als volgt gewijzigd:
Bijlage 1 bij de Subsidieregeling Revitalisering binnenstad gemeente Schiedam 2017 wordt gewijzigd als volgt:
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam in de vergadering van 13 december 2022.
de secretaris,
C.E. Bos
de burgemeester,
C.H.J. Lamers
Bijlage bij 3e wijzigingsbesluit Subsidieregeling Revitalisering Schiedam 2017
De subsidieregeling draagt bij aan de concentratie van de winkel- en horecafunctie in de binnenstad en met name op de Hoogstraat, met het oog op de revitalisering van de binnenstad. De ondernemingen dienen een bijdrage te leveren aan de opgave, namelijk het verhogen van het aantal bezoekers in de binnenstad en het verlevendigen van de binnenstad. Voor de veeleisende consumenten moet een dynamisch en attractief aanbod worden gedaan. Winkelen als beleving is en blijft een onlosmakelijk onderdeel van een binnenstad. Maar de binnenstad is ook steeds meer een plek waar veel te beleven valt en waar ruimte wordt geboden voor innovatieve ambachten en creatieve makers. De subsidieregeling wil hieraan een bijdrage leveren. Dit wordt gerealiseerd door het verstrekken van subsidie aan:
Wijziging in de toelichting op de alinea Algemeen
De subsidieregeling draagt bij aan de concentratie van de winkel- en horecafunctie in de binnenstad, met het oog op de revitalisering van de binnenstad. De ondernemingen dienen een bijdrage te leveren aan de opgave, namelijk het verhogen van het aantal bezoekers in de binnenstad en het verlevendigen van de binnenstad. Voor de veeleisende consumenten moet een dynamisch en attractief aanbod worden geboden. Winkelen als beleving is en blijft een onlosmakelijk onderdeel van een binnenstad. Maar de binnenstad is ook steeds meer een plek waar veel te beleven valt en waar ruimte wordt geboden voor innovatieve ambachten en creatieve makers. De subsidieregeling wil hieraan een bijdrage leveren. Dit wordt gerealiseerd door het verstrekken van subsidie aan:
Een straat die onderdeel uitmaakt van de binnenstad, zoals weergegeven in bijlage 1. Aanloopstraten behoren niet tot het centrumgebied, maar staan wel in verbinding met of vormen de entree naar het centrumgebied. De aanloopstraten zijn te typeren door relatief veel kleinschalig, zelfstandig ondernemerschap en een hoge mate van functiemenging van detailhandel, horeca, ambacht, dienstverlening en wonen.
Het college stelt een commissie in die advies uitbrengt over de subsidieaanvraag (zie artikel 6). De adviescommissie wordt officieel benoemd door het college en is onafhankelijk. De commissieleden worden gekozen gezien hun deskundigheid over het ontwerp waar de subsidieregeling zich op richt. De adviescommissie motiveert het advies per subsidieaanvraag.
Sub c Ambachtelijke maakbedrijven
Bedrijven waar de kwaliteit en niet de kwantiteit de boventoon voert. Het gaat om bedrijven die meer gericht zijn op maatwerk dan massaproductie. Via het ontwerp- en maakproces wordt de ziel, authenticiteit, persoonlijke vakbekwaamheid, kwaliteit, maatwerk en aandacht voor het materiaal en gelaagdheid teruggebracht.
De onderneming dient minimaal twee jaar rechtmatig gevestigd te zijn. Dit betekent dat de onderneming beschikt over de benodigde vergunningen en voldoet aan de wettelijk gestelde eisen. Uit de onderneming wordt minimaal één aanvaardbaar inkomen genoten (zie sub l).
Zie hiervoor de opsomming van straten in bijlage 1 bij de subsidieregeling.
Gebouw volgens artikel 1, eerste lid, van de Woningwet: elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijk overdekt geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt. Volgens de wetgeschiedenis wordt bij gebouwen gedacht aan kantoor-, bedrijfs- en winkelruimte.
De onderneming dient minimaal één aanvaardbaar inkomen op te leveren. Dat betekent één inkomen dat minimaal nodig is van te leven. De hoogte is niet voor iedereen hetzelfde en hangt af van onder andere leeftijd en leefsituatie. Een onderneming die onvoldoende inkomen oplevert om van te leven, is onvoldoende bestand tegen economische fluctuaties. Het is niet de bedoeling ondernemingen, die onvoldoende inkomen weten te genereren, te subsidiëren.
Het betreft hier het verplaatsen ofwel verhuizen van bestaande ondernemingen die nu in de genoemde aanloopstraten zijn gevestigd. We onderkennen drie soorten verplaatsingen of verhuizingen. Niet alle verplaatsingen komen voor subsidie in aanmerking. Een verplaatsing:
Bedoeling van de verplaatsing is de ondernemers te concentreren in de binnenstad en met name op de Hoogstraat.
Het gaat hier om nieuwe ondernemers die zich vestigen op de Hoogstraat. Dit kunnen totaal nieuwe ondernemers zijn, maar ook bestaande ondernemers van buiten Schiedam. Het betreft niet de verplaatsing van bestaande ondernemingen vanuit de aanloopstraten.
Spreekt voor zich. Zie hiervoor de straten genoemd in bijlage 1 bij de subsidieregeling.
Het gaat hier om de transformatie ofwel omvorming, gedaanteverandering van een onderneming.
De opgave voor de binnenstad is het verhogen van het aantal consumenten die vaker terugkomen, langer verblijven en meer besteden. Voor de veeleisende consument moet een dynamisch en attractief aanbod worden geboden. Winkelen is steeds meer een beleving, waar kwaliteit belangrijker is. Vanuit deze visie zijn een aantal criteria ontwikkeld en zullen onderneming die zich omvormen hieraan worden getoetst. De ondernemingen, die zich wijzigen, dienen te voldoen aan de twee criteria genoemd in artikel 4, lid 1. Daarnaast dienen ze te voldoen aan minimaal één van de criteria genoemd in artikel 4, lid 2.
Wijziging in de toelichting op artikel 1 Begripsbepalingen
Een straat die onderdeel uitmaakt van de binnenstad, zoals weergegeven in bijlage 1. Aanloopstraten behoren niet tot het centrumgebied, maar staan wel in verbinding met of vormen de entree naar het centrumgebied. De aanloopstraten zijn te typeren door relatief veel kleinschalig, zelfstandig ondernemerschap en een hoge mate van functiemenging van detailhandel, horeca, ambacht, dienstverlening en wonen.
Het college stelt een commissie in die advies uitbrengt over de subsidieaanvraag (zie artikel 6). De adviescommissie wordt officieel benoemd door het college en is onafhankelijk. De commissieleden worden gekozen gezien hun deskundigheid over het ontwerp waar de subsidieregeling zich op richt. De adviescommissie motiveert het advies per subsidieaanvraag.
Sub c Ambachtelijke maakbedrijven
Bedrijven waar de kwaliteit en niet de kwantiteit de boventoon voert. Het gaat om bedrijven die meer gericht zijn op maatwerk dan massaproductie. Via het ontwerp- en maakproces wordt de ziel, authenticiteit, persoonlijke vakbekwaamheid, kwaliteit, maatwerk en aandacht voor het materiaal en gelaagdheid teruggebracht.
De onderneming dient minimaal twee jaar rechtmatig gevestigd te zijn. Dit betekent dat de onderneming beschikt over de benodigde vergunningen en voldoet aan de wettelijk gestelde eisen. Uit de onderneming wordt minimaal één aanvaardbaar inkomen genoten (zie sub l).
Zie hiervoor de opsomming van straten in bijlage 1 bij de subsidieregeling.
Gebouw volgens artikel 1, eerste lid, van de Woningwet: elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijk overdekt geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt. Volgens de wetgeschiedenis wordt bij gebouwen gedacht aan kantoor-, bedrijfs- en winkelruimte.
De onderneming dient minimaal één aanvaardbaar inkomen op te leveren. Dat betekent één inkomen dat minimaal nodig is van te leven. De hoogte is niet voor iedereen hetzelfde en hangt af van onder andere leeftijd en leefsituatie. Een onderneming die onvoldoende inkomen oplevert om van te leven, is onvoldoende bestand tegen economische fluctuaties. Het is niet de bedoeling ondernemingen, die onvoldoende inkomen weten te genereren, te subsidiëren.
Het betreft hier het verplaatsen ofwel verhuizen van bestaande ondernemingen die nu in de genoemde aanloopstraten zijn gevestigd. We onderkennen drie soorten verplaatsingen of verhuizingen. Niet alle verplaatsingen komen voor subsidie in aanmerking. Een verplaatsing:
Bedoeling van de verplaatsing is de ondernemers te concentreren in de binnenstad.
Het gaat hier om nieuwe ondernemers die zich vestigen in de centrumstraten. Dit kunnen totaal nieuwe ondernemers zijn, maar ook bestaande ondernemers van buiten Schiedam. Het betreft niet de verplaatsing van bestaande ondernemingen vanuit de aanloopstraten.
Spreekt voor zich. Zie hiervoor de straten genoemd in bijlage 1 bij de subsidieregeling.
Het gaat hier om de transformatie ofwel omvorming, gedaanteverandering van een onderneming.
De opgave voor de binnenstad is het verhogen van het aantal consumenten die vaker terugkomen, langer verblijven en meer besteden. Voor de veeleisende consument moet een dynamisch en attractief aanbod worden geboden. Winkelen is steeds meer een beleving, waar kwaliteit belangrijker is. Vanuit deze visie zijn een aantal criteria ontwikkeld en zullen onderneming die zich omvormen hieraan worden getoetst. De ondernemingen, die zich wijzigen, dienen te voldoen aan de twee criteria genoemd in artikel 4, lid 1. Daarnaast dienen ze te voldoen aan minimaal één van de criteria genoemd in artikel 4, lid 2.
Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Sub a Op de Hoogstraat: Vestiging, verplaatsing vanuit de aanloopstraten, verplaatsing op de Hoogstraat zelf of wijziging van een onderneming
De subsidieregeling wil op de Hoogstraat stimuleren dat:
Sub b In de centrumstraten: vestiging, verplaatsing vanuit de aanloopstraten en wijziging van een onderneming
De subsidieregeling wil in de centrumstraten stimuleren dat:
Wijziging in de toelichting op artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen,
De subsidieregeling wil in de centrumstraten stimuleren dat:
In het algemeen is de werkwijze dat het subsidiebedrag wordt verstrekt, nadat de activiteiten zijn verricht en de subsidie wordt vastgesteld. Hierop zijn uitzonderingen mogelijk. Het college kan bij de aanvraag van de subsidie besluiten (op verzoek van de aanvrager) een voorschot te verlenen van maximaal 50% van de verleende subsidie.
Wijziging in de toelichting op artikel 10 Bevoorschotting
In het algemeen is de werkwijze dat het subsidiebedrag wordt verstrekt, nadat de activiteiten zijn verricht en de subsidie wordt vastgesteld. Hierop is in deze subsidieregeling een uitzondering gemaakt. De subsidie is namelijk nog om een investering te plegen. Deze investering is nodig om een onderneming te vestigen, te wijzigen of te verplaatsen. Dat betekent dat bij de subsidieverlening direct 100% van het verleende subsidiebedrag wordt beschikt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-581976.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.