Gemeenteblad van Laarbeek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Laarbeek | Gemeenteblad 2022, 573101 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Laarbeek | Gemeenteblad 2022, 573101 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening adviesraden sociaal domein gemeente Laarbeek 2022
Artikel 2. Taken en bevoegdheden
De doelstelling van de Adviesraad is dat inwoners uit Laarbeek kunnen bijdra-gen aan het realiseren van volwaardig burgerschap en het bieden van gelijke mogelijkheden aan alle inwoners van de gemeente, vanuit een onafhankelijke positie, door te adviseren over het lokale beleid rond jeugd en maatschappelij-ke ondersteuning en de daarmee verband houdende beleidsvelden binnen het sociaal domein.
Artikel 4. Samenstelling en zittingsduur
De Cliëntenraad bestaat uit personen die onder de Participatiewet vallen of zich willen inzetten voor alle Laarbeekse inwoners die onder de Participatiewet vallen. De Cliëntenraad is zoveel mogelijk zo samengesteld dat de raad een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken mensen.
Artikel 5. Einde van het lidmaatschap
Het college kan het lidmaatschap van een lid beëindigen, bij gemotiveerd gebrek aan vertrouwen in het lid. De raden kunnen een voorstel tot beëindiging van het lidmaat-schap doen van één of meer leden aan het college als er meerderheid van twee/derde van de stemmen is. Het betrokken lid neemt geen deel aan de beraadslaging en de stemming hierover. Dit lid geldt ook voor het voorzitterschap van de voorzitter.
Artikel 7. De informatievoorziening en geheimhouding
Een raad kan in een besloten vergadering geheimhouding opleggen, op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die de raad behandelt. De raad legt geheimhouding op omtrent het in besloten vergadering behandelde tijdens die vergadering. De geheimhouding geldt voor allen, die bij de behandeling aanwezig waren, en allen, die van het behandelde of de stukken kennis dragen, totdat de raad de geheimhouding opheft.
Het college of de gemeenteraad kan tevens tijdelijk of permanent geheimhouding opleggen, op grond van een belang genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, voor de door hem verstrekte informatie. De gemeenteraad of het college maakt het besluit tot geheimhouding en de duur en de inhoud daarvan vooraf kenbaar aan een raad.
Artikel 8. Taken van het college
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de raden. Het college:
Artikel 10. Regionale afstemming
De Cliëntenraad mag een advies ook laten uitbrengen door een regionale Cliëntenraad. In deze regionale Cliëntenraad zit tenminste één vertegenwoordiger van de Cliëntenraad van Laarbeek, bij voorkeur de voorzitter en een lid. Het advies van de regionale Cliëntenraad treedt dan in de plaats van het advies van de lokale raad.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van 3 november 2022.
de griffier
M.L.M. van Heijnsbergen
burgemeester
F.L.J. van der Meijden
De gemeenteraad dient één of meer plannen vast te stellen die richting geven aan te nemen beslissingen rond maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en participatie.
Wet maatschappelijke ondersteuning
Artikel 2.1.3 van de Wmo 2015 schrijft voor dat het college de ingezetenen van de gemeente en in de gemeente belanghebbende natuurlijk en rechtspersonen bij de voorbereiding van het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning betrekt, op de wijze voorzien in de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet vastgestelde verordeningen.
Artikel 2.5.1 van de Wmo 2015 schrijft voor dat gemeenten, voordat een voordracht tot vaststelling (van het plan) aan de gemeenteraad wordt gedaan, advies wordt gevraagd aan de gezamenlijke vertegenwoordigers van representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning.
In de Jeugdwet is niet specifiek benoemd dat er een adviesorgaan voor jeugdhulp moet worden aangewezen. Wel wordt in artikel 2.10 Jeugdwet de artikelen 2.1.3 lid 3 2015 Wmo en 2.5.1 Wmo 2015 van overeenkomstige toepassing verklaard op de Jeugdwet. Het is om die reden logisch ook vertegenwoordigers vanuit het jeugdhulpdomein in de Adviesraad Sociaal Domein op te nemen.
Artikel 47 van de Participatiewet draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, van de Participatie-wet zijn personen:
als bedoeld in de artikelen 34a, vijfde lid, onderdeel b, 35, vierde lid, onderdeel b, en 36, derde lid, onderdeel b, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d is verleend.
Artikel 2. Taken en bevoegdheden
Het advies van de raad maakt als bijlage deel uit van het college- en/of raadsvoorstel. Het college en de gemeenteraad kunnen op deze wijze kennisnemen van het advies. Duidelijk is dat zij het advies op een zodanig tijdstip moeten vragen dat het nog van wezenlijke invloed kan zijn op de besluitvorming. Om goed geïnformeerd te zijn, kan iedere raad zich door derden laten adviseren. Op verzoek van de raden zullen ambtenaren een nadere uitleg geven over de onderliggende stukken, wat niet tot vertraging van het uitbrengen van het advies mag leiden.
Onder de Participatiewet vallen personen die kunnen werken maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt.
Van belangenverstrengeling is sprake als in de afweging voorrang wordt gegeven aan het eigen belang (sterke verbondenheid met). Je moet actief voorkomen dat de schijn van belangenverstrengeling wordt gewekt. Schijn tast de geloofwaardigheid aan. Een belangrijke vraag die in voorkomende gevallen gesteld kunnen worden: zou een medelid die dat belang niet heeft tot dezelfde conclusie komen? Een lid onthoudt zich van deelname aan de stemming als er sprake is van een beslissing waarbij belangenverstrengeling dreigt. Het gaat dan om kwesties waar hij zelf een persoonlijk belang bij heeft, of om kwesties waarbij het gaat om een belang van een individu of organisatie waarbij hij een substantiële betrokkenheid heeft. Daarnaast onthoudt een lid zich van de beïnvloeding van de besluitvorming in de andere fases van het besluitvormingsproces.
Artikel 4. Samenstelling en zittingsduur
Ten aanzien van de samenstelling van de Adviesraad kan worden vermeld dat artikel 12 Wmo 2015 zich nadrukkelijk richt op de vragers van maatschappelijke ondersteuning en niet op aanbieders. Het woord vragers dient ruim te worden opgevat. Het gaat niet alleen om mensen die een individuele voorziening vragen, maar evenzeer om potentiële vragers. De Wmo en Jeugdwet bestrijken een breed terrein van onderwerpen. Daarom streeft de Adviesraad naar een representatieve afspiegeling van deze groepen. Dit betekent dat het college bij de samenstelling van de Adviesraad ook moet kijken naar de getalsmatige verhouding doelgroepen en een evenredige representatie vanuit de dorpskernen. De raden, belangenorganisaties, de dorpsraden en/of het college kunnen kandidaten voordragen voor lidmaatschap van een raad. Het college zal een afgewezen voordracht moeten motiveren.
Artikel 10. Regionale afstemming
In de Peelregio werken de raden van gemeenten Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo (deels), Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren samen rond de advisering van het beleid van de Participatiewet, Jeugdwet en Wmo.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-573101.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.