1
|
2
|
3
|
4
|
Omschrijving bevoegdheid
|
a. Wettelijke vindplaats +
|
Tevens mandaat / volmacht / machtiging aan:
|
Voorwaarden / opmerkingen:
Let op artikel 3 van de algemene mandaatregeling:
Ieder voor zover de uitoefening van de bevoegdheid gerelateerd is aan de vervulling van de eigen functie.
|
b. Bevoegd orgaan
|
c. Mandaat / volmacht / machtiging van afdoening en ondertekening aan
|
1.1 Algemeen
|
|
|
|
Voldoen aan voorwaarden van rijks- en provinciale bijdrageregelingen (inzenden declaraties, jaarverslagen, accountantsrapporten e.d.)
|
a. Diverse wettelijke regelingen
|
Teamleiders / Coördinatoren / Concerncontroller / Medewerkers Team Control / Concernjurist
|
|
b. B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Bevoegdheden in het kader van de gemeentelijke financiën
|
Diverse (wettelijke) regelingen en financiële verordeningen
|
|
De mandaten en volmachten/machtigingen zijn geregeld in het Treasurystatuut
|
Verschaffen van inlichtingen aan de accountant in het kader van de accountantscontrole / jaarrekening, alsmede het opvragen van de lawyers letter en overige informatie in dit kader
|
a. art. 197 en 213 Gemeentewet, Controleverordening Oosterhout
|
Teamleiders / Coördinatoren / Concerncontroller / Concernjurist
|
|
b. B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Uitoefenen van rechten in het kader van het verenigingsrecht inclusief het uitoefenen van een bestuursfunctie wat betreft de beroepsvereniging Juridische Kwaliteitszorg
|
a. art. 160, tweede lid, Gemeentewet en art. 171 Gemeentewet / Boek 2 Burgerlijk Wetboek
|
Concernjurist / Juridisch medewerker Juridische Zaken
|
|
b. B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Beantwoording van verzoeken om informatie / deelneming aan enquêtes e.d.
|
a. Diverse wettelijke regelingen
|
Teamleiders / Coördinatoren / Concernjurist / Concerncontroller / Beleidscoördinator / Adviseur Bestuursondersteuning / Organisatieadviseur / Medewerkers Team Control / Medewerker beleidsuitvoering
|
|
b. B&W / Burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Het dagelijkse bestuur van de gemeente voor zover niet bij of krachtens de wet de raad of de burgemeester is belast, bestaande uit onder meer de volgende handelingen:
1. Het verschaffen van informatie anders dan ingevolge de Wet open overheid en onderhouden van contacten
2. Indienen financiële declaraties t.l.v. andere overheidslichamen
3. Ontvangstbevestigingen van aanvragen en andere correspondentie
|
a. Artikel 160, eerste lid, aanhef en onder a, Gemeentewet
|
Teamleiders / Coördinatoren / Concernjurist
Concerncontroller / Beleidscoördinator / Adviseur Bestuursondersteuning / Organisatieadviseur / Medewerkers Team Control / Medewerker beleidsuitvoering
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de raad tenzij de burgemeester hiermee is belast
|
a. Artikel 160 eerste lid, onder b Gemeentewet
|
Teamleiders / Coördinatoren / Concerncontroller / Beleidscoördinator / Adviseur Bestuursondersteuning / Organisatieadviseur / Medewerkers Team Control / Medewerker beleidsuitvoering
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Bevoegdheid om te beoordelen en te beslissen of vanwege de gemeente een civielrechtelijk rechtsgeding zal worden gevoerd of namens de gemeente, college, burgemeester bezwaar zal worden gemaakt of beroep zal worden ingesteld alsmede het ondertekenen van het bezwaar- respectievelijk het beroepschrift.
Tevens het intrekken van dergelijke besluiten alsmede het beslissen over het treffen van een schikking/minnelijke regeling ter voorkoming of beëindiging van een gerechtelijke procedure.
|
a. Artikel 160, eerste lid, aanhef en onder e, Gemeentewet
|
Teamleiders / Concernjurist / Juridisch medewerker Juridische Zaken
Teamleiders zover het de bevoegdheid betreft om te beoordelen en te beslissen of vanwege de gemeente, college, burgemeester bezwaar zal worden gemaakt of beroep zal worden ingesteld
|
De bevoegdheid betreft de beslissing of een rechtsgeding/bezwaar- en beroepsprocedure wordt gevoerd. De procesvertegenwoordiging in de procedures is in afzonderlijke procesmachtigingen geregeld
|
b. B&W indien het de rechtspersoon Oosterhout betreft alsmede voor zover het de bestuurstaken opgedragen aan het college of de raad betreft, tenzij de raad (voor zover het hem aangaat) anders heeft beslist.
De burgemeester inzake bezwaar, beroep en publiekrechtelijke voorlopige voorzieningen die zijn bestuurstaken betreffen.
|
c. Directie / directeur
|
Afhandelen van aansprakelijkstellingen
|
a. Artikel 160 eerste lid onder d Gemeentewet en Burgerlijk Wetboek
|
Teamleiders / concernjurist / Juridisch medewerker Juridische zaken
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Aansprakelijk stellen van derden voor schade toegebracht aan de gemeente
|
a. Artikel 160 eerste lid onder d Gemeentewet en Burgerlijk Wetboek
|
Teamleiders / concernjurist / Juridisch medewerker Juridische zaken
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Aanmelden van WA- en CAR-schadeclaims bij verzekeraar
|
a. Artikel 160 eerste lid onder d Gemeentewet en Burgerlijk Wetboek
|
Teamleiders / concernjurist / Juridisch medewerker Juridische zaken
|
|
b. B&W / Burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Aanmelden van andere dan WA- en CAR-schadeclaims bij verzekeraar
|
a. Artikel 160 eerste lid onder d Gemeentewet en Burgerlijk Wetboek
|
Teamleiders / concernjurist / Juridisch medewerker Juridische zaken / medewerker verzekeringen
|
|
b. B&W / Burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Het verstrekken van opdrachten en het doen van uitgaven die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van taken in het Commando Plaats Incident (vanaf GRIP 1)
|
a. Wet veiligheidsregio’s, Besluit veiligheidsregio’s
|
Officier van Dienst Bevolkingszorg
|
Beperking: Officier van dienst bevolkingszorg slechts mandaat t.a.v. kosten die noodzakelijk zijn voor de bestrijding van een ramp, crisis of zwaar ongeval tot een bedrag van € 10.000,-.
|
b. B&W
|
Het besluiten tot en verrichten van de volgende privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente:
1. Het aangaan en het beëindigen van overeenkomsten over aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen of diensten alsmede het door of voor de gemeente verrichten van werkzaamheden
2. Het sluiten en het beëindigen van (ver)koopovereenkomsten over onroerende zaken
3. Het sluiten en het beëindigen van een obligatoire (verplichtende) overeenkomst tot vestiging of levering van een zakelijk of beperkt recht alsmede de zakenrechtelijke overeenkomst tot vestiging of levering van dat zakelijk of beperkt recht
4. Het sluiten en het beëindigen van pacht- en huurovereenkomsten
5. Het sluiten en het beëindigen van ontwikkelingsovereenkomsten voor locaties
6. Het sluiten en het beëindigen van overeenkomsten tot verhaal van planschadevergoeding (artikel 6.1 Wro) c.q. nadeelcompensatie (artikel 15.1 Omgevingswet jo. Artikel 4:126 Awb)
7. Het sluiten en het beëindigen van huurkoop en leaseovereenkomsten
8. Het sluiten en het beëindigen van overige overeenkomsten
9. Ingebrekestellingen en sommaties ten aanzien bovengenoemde overeenkomsten alsmede overige rechtshandelingen in het kader van contractbeheer
|
a. Artikel 160 eerste lid onder d Gemeentewet
b. B&W
c. Directie / directeur
|
Teamleiders / Coördinatoren m.u.v. het sluiten en beëindigen van koopovereenkomsten over onroerende zaken / Concernjurist / Projectmanager
|
Let op de beperkingen in artikel 7 van het Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit
Beperking: Coördinatoren tot een bedrag van maximaal € 10.000,-.
|
Ondertekenen van overeenkomsten ter uitvoering van besluiten van het college van burgemeester en wethouders
|
a. Artikel 171 lid 2 Gemeentewet
|
|
|
b. Burgemeester
|
c. Wethouder
|
Het nemen van alle conservatoire maatregelen alsmede alle andere handelingen ter voorkoming van verjaring of verlies van recht en bezit
|
a. Artikel 160, vierde lid Gemeentewet
|
Teamleiders / Coördinatoren / Concerncontroller / Beleidscoördinator / Adviseur Bestuursondersteuning / Organisatieadviseur / Medewerkers Team Control / Medewerker beleidsuitvoering
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
De behandeling en beantwoording van correspondentie aan / van de burgemeester, zoals onder meer:
1. Omtrent evenementen met deelnemers, participanten, organisatoren e.d.
2. Internationale contacten: correspondentie met deelnemers aan uitwisselingen en andere betrokkenen bij internationale v.w.b. internationale contacten
3. Representatie: correspondentie verband houden met representatieve gelegenheden
|
a. Diverse wettelijke bepalingen
|
Teamleiders / Coördinatoren / Medewerker kabinet / Concerncontroller / Beleidscoördinator / Adviseur Bestuursondersteuning / Organisatieadviseur / Medewerkers Team Control / Medewerker beleidsuitvoering
|
Met uitzondering van kabinetszaken: alle van de burgemeester uitgaande besluiten die vooruitlopen op een voordracht Koninklijke Onderscheiding, hetgeen is voorbehouden aan de medewerker kabinet
|
b. Burgemeester
|
c. Directie / directeur, (adjunct)secretaris
|
Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte met uitzondering van de procesvertegenwoordiging
|
a. Artikel 171 van de Gemeentewet
|
Teamleiders / Coördinatoren / Concernjurist
|
Opmerking: de bevoegdheid heeft betrekking op de ondertekening van overeenkomsten neergelegd in een onderhandse of authentieke akte. De procesvertegenwoordiging is geregeld in afzonderlijke (algemene) procesmachtigingen/- mandaten
|
b. Burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Bekendmakingen en mededelingen van genomen c.q. voorgenomen besluiten, een en ander voor zover in deze mandaatregeling niet uitdrukkelijk anders is aangegeven.
|
a. Diverse wettelijke regelingen in het bijzonder afdeling 3.6 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / (Senior) Communicatieadviseur / juridisch medewerker Juridische Zaken / medewerkers belast met bekendmakingen
|
|
b. Raad / B&W / Burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Intrekken en wijzigen van besluiten (een en ander voor zover in deze mandaatregeling niet uitdrukkelijk anders is aangegeven)
|
a. Diverse wettelijke regelingen
|
Teamleiders / Coördinatoren
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Verhalen schade / voegen als benadeelde partij
|
a. Diverse wettelijke regelingen / artikel 51a e.v. Wetboek van Strafvordering
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerker Juridische Zaken
|
|
b. Raad / B&W / Burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Bevoegdheden ingevolge de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen - voor zover ingevolge de wet niet uitdrukkelijk voorbehouden aan het college of burgemeester
|
a. Diverse wettelijke regelingen / Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen / Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Afboeken oninbare privaatrechtelijke vorderingen
|
a. Diverse wettelijke regelingen
|
Teamleiders / Concernadministrateur
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Bevoegdheden ingevolge de Wet Bibob – voor zover ingevolge de wet niet uitdrukkelijk voorbehouden aan college of burgemeester
|
a. Diverse wettelijke regelingen / Wet Bibob
|
Teamleiders / Bibob-coördinator
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Beslissen op een verzoek om nadeelcompensatie
|
a. Diverse wettelijke regelingen
|
Teamleiders
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Bevoegdheid om binnen het in de begroting opgenomen personeelsbudget besluiten omtrent de personeelsformatie te nemen
|
a. Diverse wettelijke regelingen
|
|
|
b. B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Voorbereiding op het (niet) opleggen / (niet) verlengen van een huisverbod (waaronder horen)
|
a. Wet tijdelijk huisverbod
|
Teamleiders / Medewerkers Sociaal Team Beleid (Veiligheid) / Juridisch medewerkers
|
|
b. Burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Bevoegdheden ingevolge Titel 2 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek (gevonden en verloren zaken)
|
a. Titel 5, Boek 2, BW
|
Teamleiders / Coördinatoren
|
|
b. Burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Bevoegdheden ingevolge de Archiefwet (voor zover niet uitdrukkelijk voorbehouden aan burgemeester en wethouders)
|
a. Archiefwet
|
Teamleiders / Coördinatoren
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Vaststellen van wijzigingen in de producten- en dienstencatalogus van de gemeenschappelijke regelingen samenwerking ICT
|
a. Diverse regelingen
|
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur / Secretaris / Adjunct-secretaris
|
1.2 Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Bag)
|
|
|
|
a. Het toetsen van de ambtelijke verklaringen en de (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
b. Het toezicht houden op het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;
c. Het toezicht houden op, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister;
d. Het ingevolge artikel 9 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;
e. Het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;
f. Het toezien op het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
g. Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
h. Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
i. Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
j. Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.
|
a. Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)
|
Teamleiders / (Plv.) Beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, alsmede het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers en de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen
|
a. Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)
|
Teamleiders / Senior geo-informatie / Allround medewerker geo-informatie / CAD-GIS medewerker geo-informatie
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen
|
a. Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)
|
Teamleiders / Senior Geo-informatie / Allround medewerker Geo-informatie / CAD-GIS medewerker Geo-informatie / Vergunningverleners / Handhavers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument
|
a. Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)
|
Teamleiders / Senior geo-informatie / Allround medewerker geo-informatie / CAD-GIS medewerker geo-informatie
Vergunningverleners / Handhavers
|
|
b. B&W
|
1.3 Algemene wet bestuursrecht (
Awb
)
|
|
|
|
Hoofdstuk 2 Verkeer tussen burgers en bestuursorganen
|
|
|
|
Verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde
|
a. Artikel 2:1 lid 2 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch (administratief) medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Weigeren bijstand of vertegenwoordiging door een persoon tegen wie ernstige bezwaren bestaan; schriftelijk in kennis stellen van de weigering
|
a. Artikel 2:2 lid 1 en 2 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is naar dat orgaan etc.
|
a. Artikel 2:3 lid 1 en 2 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch (administratief) medewerkers / Beleidscoördinator / Adviseur Bestuursondersteuning / Organisatieadviseur / Medewerkers Team Control / Medewerker beleidsuitvoering
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Aangeven van een termijn aan een adviseur, binnen welke termijn een advies wordt verwacht
|
a. Artikel 3:6 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Ter beschikking stellen van gegevens aan een adviseur, die nodig zijn voor een goede vervulling van diens taak
|
a. Artikel 3.7 lid 1 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Hoofdstuk 3 Algemene bepalingen over besluiten
|
|
|
|
Afdeling 3.4 Awb
|
a. Afdeling 3.4 Awb (artikelen 3:10 tot en met 3:18 Awb)
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
Met uitzondering van het besluit om afdeling 3:4 Awb van toepassing te verklaren
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Hoofdstuk 4 Bijzondere bepalingen over besluiten
|
|
|
|
Titel 4.1 Awb Beschikkingen
|
|
|
|
Het stellen van een termijn waarbinnen de aanvrager in de gelegenheid wordt gesteld de aanvraag aan te vullen etc., en het besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag
|
a. Artikel 4:5 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers / Vergunningverleners / Medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
De aanvrager in de gelegenheid stellen zijn zienswijze naar voren te brengen voordat een aanvraag tot het geven van een beschikking geheel of gedeeltelijk wordt afgewezen
|
a. Artikel 4:7 lid 1 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers / Vergunningverleners / Medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Een belanghebbende in de gelegenheid stellen zijn zienswijze naar voren te brengen voordat een beschikking wordt gegeven waartegen die belanghebbende die de beschikking niet heeft aangevraagd naar verwachting bedenkingen zal hebben
|
a. Artikel 4:8 lid 1 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers / Vergunningverleners / Medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Op de hoogte stellen van de aanvrager en degene tot wie de beschikking zal zijn gericht, indien ter uitvoering van de artikelen 4:7 en 4:8 Awb toepassing wordt gegeven aan afdeling 3:4
|
a. Artikel 4:10 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers / Vergunningverleners / Medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Achterwege laten van de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 Awb
|
a. Artikel 4:11 en Artikel 4:12 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers / Vergunningverleners / Medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Het in kennis stellen van de aanvrager en het noemen van een redelijke termijn waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien etc. (al dan niet in combinatie met een ontvangstbevestiging van een aanvraag)
|
a. Artikel 4:14 Awb (en artikel 16.54 lid 3 en 4 Ow)
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers / Vergunningverleners / Medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Verbeuren dwangsom bij het niet tijdig besluiten op aanvragen en beslissen op bezwaarschriften
|
a. Artikel 4:17 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers / Medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Vaststelling verschuldigdheid en hoogte dwangsom
|
a. Artikel 4:18 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Terugvorderen onverschuldigd betaalde dwangsommen
|
a. Artikel 4:20 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Titel 4:2 Awb Subsidies
|
|
|
|
Beschikking omtrent subsidieverlening voorafgaand aan subsidievaststelling
|
a. Artikel 4:29 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerker
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Weigering van subsidie op de in artikel 4:35 Awb genoemde gronden
|
a. Artikel. 4:35 lid 1 en 2 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
Bevoegdheid alleen voor zover het gaat om artikel 4:35 lid 2 (onjuiste/onvolledige gegevens leidt tot onjuiste beschikking en faillissement, surseance van betaling en schuldsanering)
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Het opleggen van subsidieverplichtingen
|
a. Artikel 4:37 en 4:38 en 4:39 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Vergoeding van met subsidie behaald vermogensvoordeel
|
a. Artikel 4:41 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Subsidievaststelling
|
a. Artikel 4:42 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Vaststelling zonder voorafgaande verleningsbeschikking
|
a. Artikel 4:43 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Termijn stellen voor aanvraag vaststelling subsidie na voorafgaande verleningsbeschikking
|
a. Artikel 4:44 lid 3 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Ambtshalve vaststelling subsidie na voorgaande verleningsbeschikking
|
a. Artikel 4:44 lid 4 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Subsidievaststelling
|
a. Artikel 4:46 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
Met uitzondering van de bevoegdheid die volgt uit het derde lid (kosten die niet als noodzakelijk kunnen worden beschouwd worden bij de vaststelling van de subsidie niet in aanmerking genomen)
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Ambtshalve subsidievaststelling
|
a. Artikel 4:47 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
Alleen voor zover het de bevoegdheid van artikel 4:47 aanhef en onder b Awb
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Afdeling 4.2.6 Awb Intrekking en wijziging subsidies
|
a. Artikel 4:48 tot en met 4:51 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Bevoorschotting bij buitenwettelijke subsidiering
|
a. Artikel 4:54 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Bevoorschotting bij wettelijke subsidiering
|
a. Artikel 4:54 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Opschorting betaling bij voorgenomen intrekking of wijziging
|
a. Artikel 4:56 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Terugvordering onverschuldigde betalingen
|
a. Artikel 4:57 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Concerncontroller / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Toestemming voor rechtshandelingen subsidieontvanger
|
a. Artikel 4:71 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Concerncontroller / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Hoofdstuk 5 Handhaving
|
|
|
|
Aanwijzing toezichthouders
|
a. Artikel 5.10, lid 3 Wabo c.q. artikel 18.6 Ow, artikel 6:2, lid 2 APV, artikel 12 Marktverordening, artikel 25 Afvalstoffenverordening, artikel 17, lid 1 AVOI
|
Teamleiders
|
De bevoegdheden van toezichthouders zijn geregeld in titel 5.2 Awb
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Het opleggen van herstelsancties (last onder bestuursdwang, last onder dwangsom)
|
a. Artikel 125 Gemeentewet en titel 5.3 Awb
|
Teamleiders / Handhavers
|
|
b. B&W / Burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Het opleggen van een bestuurlijke boete (bestraffende sanctie)
|
a. Artikel 154b Gemeentewet en titel 5.4 Awb
|
Teamleiders
|
|
b. B&W / Burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Het besluiten tot het toepassen van bestuursdwang zonder voorafgaande last en het toepassen van bestuursdwang zonder voorafgaand besluit
|
a. Artikel 125 Gemeentewet en artikel 5.31, lid 1 en 2 Awb
|
Teamleiders / Handhavers
|
In spoedeisende gevallen, handhavers slechts na (telefonisch) overleg met leidinggevende. Voor wegslepen van voertuigen ten behoeve van de weekmarkt is de marktmeester (tevens handhaver) gemandateerd zonder deze beperking.
|
b. B&W / Burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Het vaststellen van de hoogte van de kosten van bestuursdwang
|
a. Artikel 5.25 Awb
|
Teamleiders / Handhavers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Het besluiten een verbeurde dwangsom in te vorderen
|
a. Artikel 5:37 Awb
|
Teamleiders / Juridisch medewerker
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Het invorderen van een geldsom bij dwangbevel, voor zover een bestuurlijke sanctie verplicht tot betaling van een geldsom
|
a. Artikel 5:10 Awb
|
Teamleiders / Juridisch medewerker
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Het besluiten tot het afwijzen van een verzoek om handhaving indien geen overtreding is geconstateerd
|
a. Artikel 125 Gemeentewet en hoofdstuk 5 Awb
|
Teamleiders / Handhavers
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
Hoofdstuk 6 Algemene bepalingen over bezwaar en beroep
|
|
|
|
Afdeling 6.2 Overige algemene bepalingen met uitzondering van artikel 6:18, lid 1 en lid 3, artikel 6:19, lid 3, artikel 6:20, lid 1 en lid 6, 6:22 Awb
Het geven van een termijn voor en nadere motivering van het bezwaarschrift
|
a. Artikel 6:6 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch (administratief) medewerkers
|
Alleen betrekking op de hersteltermijn bedoeld in artikel 6:6 Awb.
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Aanhouden behandeling bezwaarschrift bij vroegtijdig ingediende bezwaarschriften tot aan begin bezwaarschriftentermijn
|
a. Artikel 6:10 lid 2 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch (administratief) medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Ontvangstbevestiging bezwaar- en beroepschrift
|
a. Artikel 6:14 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers / Medewerkers eerste lijn / Administratief medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Doorzendplicht
|
a. Artikel. 6:15 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch (administratief) medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Toezending stukken aan gemachtigde
|
a. Artikel 6:17
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch (administratief) medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Mededeling doen van het intrekken of wijzigen van een bestreden besluit aan het orgaan waarbij het beroep of bezwaar aanhangig is
|
a. Artikel 6:18 lid 2 6:20 lid 3 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Gemeentesecretaris
|
Doorverwijzing beslissing op beroep/bezwaar aan ander orgaan
|
a. Artikel 6:10 lid 2 en 6:20 lid 5 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Hoofdstuk 7 Awb bijzondere bepalingen over bezwaar en administratief beroep
|
|
|
|
Afdeling 7.2 Bijzondere bepalingen over bezwaar
|
|
|
|
Nieuw bekend geworden feiten en omstandigheden na het horen; opnieuw horen
|
a. Artikel 7:9 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Verdaging beslissing op bezwaarschrift en verder uitstel met instemming indiener bezwaarschrift en andere belanghebbenden
|
a. Artikel 7:10 leden 3 en 4 Awb
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Beslissing op bezwaarschrift
(betreffende bezwaren waarover de Adviescommissie Sociale zekerheid adviseert)
|
a. Awb (o.m. artikel 7:11 en 7:12 Awb)
|
Teamleiders in die gevallen waarin de beslissing op het bezwaarschrift:
1. overeenkomstig het advies van de Adviescommissie Sociale zekerheid is.
Voor het overige: ondertekeningsmandaat aan teamleiders na besluitvorming door college
|
In het geval de teamleider in mandaat het besluit heeft genomen waartegen het bezwaarschrift is gericht, beslist de directeur waar het desbetreffende team onder ressorteert op het bezwaarschrift.
Let op: géén mandaat indien het college, burgemeester, directie of directeur het primaire besluit heeft genomen
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Beslissing op bezwaarschrift
(betreffende bezwaren waarover de Adviescommissie Awb adviseert)
|
a. Awb (o.m. artikel 7:11 en 7:12 Awb)
|
Teamleiders in die gevallen waarin de beslissing op het bezwaarschrift:
1. overeenkomstig het advies van de Adviescommissie is.
Voor het overige: ondertekeningsmandaat aan teamleiders na besluitvorming door college
|
In het geval de teamleider in mandaat het besluit heeft genomen waartegen het bezwaarschrift is gericht, beslist de directeur waar het desbetreffende team onder ressorteert op het bezwaarschrift.
Let op: géén mandaat indien het college, burgemeester, directie of directeur het primaire besluit heeft genomen
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Ingeval van intrekking van het bestreden besluit hangende het bezwaar tevens beslissen op verzoek om vergoeding van de kosten van de bestuurlijke voorprocedure
|
a. Artikel 7:15 Awb en Artikel 2 Besluit proceskosten bestuursrecht
|
Teamleiders / Coördinatoren
|
|
b. Raad / B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
Hoofdstuk 9 Klachtbehandeling
|
|
|
|
Ontvangstbevestigingen en adviseren over klachten die betrekking hebben op het eigen organisatieonderdeel, met uitzondering van klachten over het management
|
a. Klachtenverordening Oosterhout
|
Teamleiders / Coördinatoren / Concernjurist
|
Mandaat heeft geen betrekking op klachten over het management. Klachten over management worden behandeld door de directie / directeur.
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Adjunct-Secretaris
|
Niet in behandeling nemen van een klaagschrift en het besluiten over de ontvankelijkheid en gegrondheid van de klacht
|
a. Klachtenverordening Oosterhout
|
Teamleiders
|
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Adjunct-Secretaris
|
1.4 Wet politiegegevens
|
|
|
|
Opvragen/verkrijgen van informatie op grond van de Wet politiegegevens in het kader van de handhaving van de openbare orde
|
a. Artikel 16, lid 1, onder d, sub 2 Wpg
|
Teamleiders / Handhavers / Juridisch medewerkers
|
|
b. Burgemeester
|
c. Gemeentesecretaris / Adjunct-Secretaris
|
1.5 Wet
open overheid
|
|
|
|
Het nemen van een besluit op een verzoek in het kader van de Woo
|
a. Woo: verstrekken, niet verstrekken van informatie
|
Teamleiders / Coördinatoren / Juridisch medewerkers
|
|
b. B&W / burgemeester
|
c. Directie / directeur
|
1.6 Wet ruimtelijke ordening (
Wro
)
c.q. Omgevingswet
|
|
|
|
Een besluit nemen op een verzoek om planschadevergoeding c.q. nadeelcompensatie
|
a. Artikel 6.1 Wro c.q. afdeling 15.1 Omgevingswet jo. artikel 4:126 Awb in samenhang met de Verordening nadeelcompensatie Oosterhout 2022
|
Teamleiders
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|
1.7 Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
|
|
|
|
Het verwerken van persoonsgegevens als bedoeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming
|
a. AVG
|
Alle medewerkers
|
De verwerking van persoonsgegevens moet noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de functie en binnen het kader van de gegeven bevoegdheid.
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en concerncontroller
|
Vaststellen privacyverklaring gemeentelijke website
|
a. Artikel 12 AVG
|
Functionaris gegevensbescherming / Privacy Officer
|
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en concerncontroller
|
Informeren betrokkenen verwerken nieuwe persoonsgegevens
|
a. Artikelen 13 en 14 AVG
|
Alle privacybeheerders
|
Beperking:
Onder de voorwaarde dat de verwerking waar de melding betrekking op heeft binnen het team van de privacybeheerder wordt uitgevoerd.
|
b. B&W
|
c. Privacy Officer / Chief information security officer / Functionaris Gegevensbescherming (toezichthouder)
|
Het beoordelen van de aanvraag en het besluiten maken n.a.v. het recht op:
- Inzage
- Correctie
- Vergetelheid
- Beperking van de verwerking
- Overdraagbaarheid
- Bezwaar tegen verwerking
- Bescherming tegen geautomatiseerde besluitvorming
|
a. Artikelen 15, 16, 17, 18, 20, 21 en 22 AVG
|
Privacy Officer (uitvoerder) / Functionaris gegevensbescherming (toezichthouder) / Chief information security officer / Privacybeheerders / Backoffice Burgerzaken
|
Beperking:
Onder de voorwaarde dat het besluit niet afwijkt van de centraal vastgestelde standaard toetsingsmodel en de standaardformulieren.
Opmerking:
Als wel wordt afgeweken van de standaard, wordt deze niet aangegaan voordat hierover is geadviseerd door de Privacy Officer en Functionaris gegevensbescherming / Chief information security officer
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en concerncontroller
|
Kennisgeving aan derde partijen omtrent wijziging van persoonsgegevens n.a.v. een besluit als in 16, 17, 18 AVG
|
a. Artikel 19 AVG
|
Privacybeheerders / Backoffice Burgerzaken
|
|
b. B&W
|
c. Functionaris gegevensbescherming / Chief information security officer / Privacy Officer
|
Het sluiten en ondertekenen van verwerkingsovereenkomsten
|
a. Artikel 28, lid 3, AVG
|
Functionaris gegevensbescherming / Chief information security officer / Teamleiders / Privacy Officer
|
Beperkingen:
Onder de voorwaarde dat de verwerkersovereenkomst niet afwijkt van de centraal vastgestelde standaard verwerkersovereenkomst.
De Privacy Officer is alleen bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten, niet tot het tekenen ervan.
Opmerking:
Als wel wordt afgeweken van de standaard verwerkersovereenkomst, wordt deze niet aangegaan voordat hierover is geadviseerd door de Privacy Officer en/of Functionaris gegevensbescherming en Chief information security officer
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en concerncontroller
|
Vaststellen en bijhouden van het verwerkingsregister
|
a. Artikel 30 AVG
|
Functionaris gegevensbescherming
Chief information security officer / Privacy Officer / Privacybeheerders / Teamleiders
|
Dit dient jaarlijks te worden vastgesteld. Vaststellen gebeurt enkel door de Functionaris gegevensbescherming.
Bijhouden gebeurt door de Privacy Officer, Privacybeheerders en Teamleiders
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en concerncontroller
|
Het treffen van passende technische- en organistische maatregelen om een op het risico afgestemd beveiligingsniveau te waarborgen (artikel 32 AVG)
|
a. Artikel 32 AVG
|
Chief information security officer / Functionaris gegevensbescherming / Privacy Officer / Teamleiders
|
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en concerncontroller
|
Behandelen beveiligingsincidenten
|
a. Artikel 32, lid 1, sub d, lid 3 juncto lid 4 AVG
|
Functionaris gegevensbescherming / Chief information security officer / Privacy Officer
|
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en concerncontroller
|
Melden van datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens en betrokkene
|
a. Artikelen 33 en 34 AVG
|
Functionaris gegevensbescherming / Privacy Officer
|
Beperking:
Bij het melden van een datalek wordt de Functionaris gegevensbescherming altijd meegenomen in de besluitvorming.
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en concerncontroller
|
Vaststellen gegevensbeschermingseffectbeoordeling
|
a. Artikelen 35 en 36 AVG
|
Functionaris gegevensbescherming / Chief information security officer / Teamleider
|
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en concerncontroller
|
Maken van een besluit
|
a. Artikel 34 UAVG
|
Functionaris gegevensbescherming / Chief information security officer / Teamleiders / Backoffice Burgerzaken
|
|
b. B&W
|
c. Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en concerncontroller
|
1.8 Algemene subsidieverordening Oosterhout
|
|
|
|
Het verrichten van handelingen ter uitvoering van en het nemen van beslissingen op grond van de Algemene subsidieverordening
|
a. Algemene Subsidieverordening Oosterhout en onderliggende subsidieregels
|
Teamleider / Coördinator
|
|
b. B&W
|
c. Directie / directeur
|