Gemeenteblad van Vaals
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2022, 460705 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2022, 460705 | beleidsregel |
Beleidsregel voor de subsidiering van professionele instellingen op het gebied van welzijn en het sociaal domein 2021-2022
Beleidsgestuurde Contractfinanciering (BCF)
BCF is een vorm van resultaatgericht subsidiëren. Uitgangspunt is dat de gemeente, als opdrachtgever/subsidieverstrekker, een opdracht formuleert aan de maatschappelijke organisatie (de opdrachtnemer/subsidie-ontvanger). De gemeente doet dit op basis van haar beleidsdoelstellingen (wat wil de gemeente dat de organisatie uitvoert).
Vanuit een gedeelde visie tussen deze twee partijen en met respect voor hun verschillende verantwoordelijkheden komt er een interactief proces tot stand waarin de stappen worden gezet om te komen tot een afgestemde beleidscyclus. In deze cyclus toont de organisatie aan welke resultaten er zijn bereikt. Zie bijlage 2 voor een uitgebreidere beschrijving.
Professionele instellingen zijn instellingen die – voor de uitvoering van hun taak - gebruik maken van beroepskrachten. Aanvullend kunnen zij vrijwilligers inzetten. Het College van B&W wijst deze instellingen aan (collegebesluit).
Het sociaal domein gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt. Het heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, gezondheid en vrije tijdsbesteding. Het sociale domein gaat dus om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving. Een veilige leefomgeving (op basis van de Wmo 2015, de Participatiewet en de Jeugdwet) is een belangrijke randvoorwaarde hiervoor.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Vaals d.d. ….
de secretaris,
mr. drs. J.H.M.J. Bertram
de burgemeester,
mr. H.M. H. Leunessen
Bijlage 1 visie sociaal domein, beoogde doelen en maatschappelijke effecten
De visie van de gemeente Vaals op het Sociaal Domein is vastgelegd in 2 documenten: 1) de startnotitie “Kantelen binnen het sociaal domein”. Lokale bouwstenen voor een regionale visie op het sociale domein (medio 2013) en 2) de Toekomstagenda sociaal domein Maastricht-Heuvelland (vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Vaals op 15-02-2016). De visie uit deze documenten is in deze bijlage opgenomen.
Uitgaan van de leefwereld van inwoners, kijken wat zij nodig hebben om verder en mee te kunnen komen in de samenleving. In tegenstelling tot uitgaan van de systeemwereld van wetten, regels en protocollen. Dit is de beweging die de gemeente Vaals in de volle breedte van het sociaal domein maakt. De gemeente werkt daarvoor met makelaars in de aanpak WijVaals, waar in samenwerking met de specialisten op het gebied van bijvoorbeeld Jeugdhulp, Schuldhulpverlening, werk en inkomen en Wmo breed en integraal gekeken wordt. Maar de gemeente toetst ook de samenwerking met partnerorganisaties aan deze werkwijze
De burger zal nog meer centraal komen te staan. Ook zal nog meer gekeken worden naar hoe de burger zelf, al dan niet met hulp van het netwerk en/of voorliggende voorzieningen, geholpen kan worden om de problemen op te lossen of hanteerbaar te maken. Ook preventie zal meer aandacht krijgen. Wanneer problemen namelijk vroegtijdig opgespoord worden, kan erger voorkomen worden. Deze visie is in ontwikkeling en kan daarom nog niet vastgelegd worden in dit document, maar wordt als gedachtegoed meegenomen in dit document.
Visie “Kantelen binnen het sociaal domein”
De gemeenten zien, in lijn met de strategische visies van de gemeenten, het sociale domein als één geheel. Het sociale domein omvat alle ondersteuning en activering van burgers op het gebied van zorg en welzijn (Wmo), jeugdbeleid en jeugdzorg, gezondheidszorg, onderwijs, vrije tijd, werk en inkomen, leefbaarheid, veiligheid en sport.
Het sociaal domein definiëren we daarbij als volgt:
Het sociaal domein gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt. Het heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, gezondheid en vrije tijdsbesteding. Het sociale domein gaat dus om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving. Een veilige leefomgeving is een belangrijke randvoorwaarde hiervoor.
Algemeen uitgangspunt is dat de mens zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen welzijn, dat ieder mens uniek is en een eigen behoeftepatroon heeft dat bovendien in de tijd kan variëren. Ouders zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor de opvoeding en verzorging van hun kinderen. Als overheid zorgen wij voor voldoende basis- c.q. algemene voorzieningen. Activiteiten en werkzaamheden gericht op de mens en zijn omgeving worden integraal vanuit het sociale domein opgepakt en zodanig op elkaar afgestemd dat er een samenhang ontstaat in de aanpak en uitvoering, het ondersteunen en beschikbaar stellen van faciliteiten. De ondersteuning is gericht op het versterken van de eigen kracht: we helpen mensen met behulp van de civil society zo snel mogelijk weer op eigen benen te staan.
De integrale en samenhangende visie op het sociale domein bevat de volgende algemene uitgangspunten:
Beoogde maatschappelijke effecten
Om deze visie werkelijkheid te maken zijn in de toekomstagenda een aantal doelen opgenomen. Deze 4 hoofddoelen vormen als het ware de lijnen waarlangs we werken. Dat doen we middels een aantal projecten binnen de toekomstagenda gezamenlijk met de 6 gemeenten in Maatstricht-Heuvelland, maar ook via de reguliere werkzaamheden in het sociaal domein, die voortdurend verbeterd en doorontwikkeld worden, en met en aantal prioritaire lokale projecten. Deze beleidsdoelen zijn verder geoperationaliseerd in een aantal indicatoren.
(bron, toekomstagenda sociaal domein Maastricht-Heuvelland, vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Vaals op 15-02-2016)
Centrale uitgangspunten voor ondersteuning zijn dan ook:
Partners brengen samen met elkaar en met burgers de sociale omgeving per kern/dorp in kaart , inventariseren de belangrijkste vragen, knelpunten en kansen worden benoemd en met de juiste personen wordt samengewerkt. De zelfwerkzaamheid en burgerinitiatieven worden zoveel mogelijk gestimuleerd (niet overnemen maar zoveel mogelijk zelfsturing). Hierbij staat niet de organisatie centraal, maar de (vraag van de) burger.
De huidige subsidieverordening van de gemeente Vaals bestaat uit een aantal inhoudelijk componenten, namelijk:
De gemeente heeft hieraan een onderdeel toegevoegd voor de subsidiering van professionele instellingen op het gebied van welzijn/sociaal domein ten behoeve van een rechtmatige subsidieverstrekking. Bij de aanpassingen in de verordening is er tevens de wens om de sturing op de dienstverlening en de geleverde resultaten van de instellingen te verbeteren (verbeteren doelmatigheid). Om hieraan invulling te geven past de gemeente per 1-7-2019 Beleidsgestuurde Contractfinanciering (BCF) toe.
BCF is een vorm van resultaatgericht subsidiëren. Uitgangspunt is het formuleren van een opdracht aan de maatschappelijke organisatie op basis van de beleidsdoelstellingen van de subsidieverstrekker. Om dit beleid te vertalen in een concrete opdrachtformulering wordt gebruikgemaakt van een aansturingsstructuur (zie figuur 1).
In deze structuur worden alle maatschappelijke effecten vertaald in beleidsdoelstellingen, die op hun beurt vertaald worden in zo veel mogelijk SMART geformuleerde resultaten. Alle resultaten worden voorzien van resultaatindicatoren, op grond waarvan gemeten kan worden of de beoogde resultaten ook daadwerkelijk door de maatschappelijke organisatie gerealiseerd zijn.
De maatschappelijke organisatie geeft op haar beurt in de subsidieaanvraag aan op welke manier en met welke interventies zij de beoogde resultaten denkt te realiseren.
Maatschappelijke organisaties maken voor het opstellen van de subsidieaanvraag in de praktijk gebruik van productplannen, dienstboeken of landelijke standaards, waarin mogelijke interventies zijn omschreven. Elke interventie heeft een uitkomst, gerelateerd aan gewenste doelen van de gemeente.
De beleidscyclus van BCF ziet er als volgt uit (zie figuur 2).1 Uit het schema blijkt dat de cyclus start met het vaststellen van het beleidskader waarin de te bereiken maatschappelijke doelen zijn omschreven. Na analyse van het aanbod dat maatschappelijke instellingen kunnen doen vindt de uitvraag plaats en dient de instelling een subsidieaanvraag in, in de vorm van een offerte. Na beoordeling door de gemeente leidt dit tot een subsidieovereenkomst (contract) met de instelling om de vooraf overeengekomen activiteiten of prestaties uit te voeren, dat door de opdrachtgever gestelde doelen worden bereikt.
Figuur 2 Beleidscyclus beleidsgestuurde contractfinanciering
Per kwartaal vindt er overleg plaats met de instelling en dat kan een reden zijn om de subsidieovereenkomst aan te passen, bijvoorbeeld aan nieuwe ontwikkelingen. De cyclus eindigt met het opleveren van een eindrapportage door de instelling en de beoordeling en vaststelling van de subsidie. Dit vormt tevens de input voor een eventuele nieuwe subsidie voor een eventuele volgende subsidieperiode en zo nodig het bijstellen van beleid.
De wederkerigheid in de subsidierelatie tussen de gemeente als subsidieverstrekker en de instellingen als subsidiënten komt goed tot uitdrukking in onderstaande figuur 3. Vanuit een gedeelde visie en met respect voor de onderscheiden verantwoordelijkheden komt er een interactief proces tot stand waarin de stappen worden gezet om te komen tot een afgestemde beleidscyclus.
Figuur 3 Wederkerigheid tussen gemeente en instellingen
Eerste stappen gezet door de gemeente Vaals in het kader van BCF
De gemeente Vaals heeft de eerste stappen gezet in het vormgegeven van BCF als nieuwe systematiek voor de subsidieverlening aan professionele instellingen in de gemeente Vaals.
Om de BCF-methode goed uit te kunnen voeren is het essentieel dat de gemeente duidelijke en helder geformuleerde doelstellingen heeft (SMART) ten aanzien van het taakveld basisondersteuning.
Bijlage 3 In te zetten acties en middelen, bijbehorende indicatoren
In de gemeente Vaals zijn een aantal partijen actief in de eerste lijn. Hun dienstverlening draagt bij aan het bereiken van de visie uit de toekomstagenda en de beoogde maatschappelijke effecten. De gemeente Vaals heeft daartoe eind 2016 een aantal middelen-activiteiten-lijnen geformuleerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-460705.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.