Gemeenteblad van Zutphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2022, 436611 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2022, 436611 | beleidsregel |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de beoordeling van verzoeken voor oplaadpalen op openbaar terrein (Beleidsregel beoordeling verzoeken oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2022)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
gelet op artikel(en) 160, eerste lid van de Gemeentewet en 12 Wegenverkeerswet;
gelet op titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de beoordeling van verzoeken voor oplaadpalen op openbaar terrein (Beleidsregel beoordeling verzoeken oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2022)
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze beleidsregel verstaat onder:
elektrisch voertuig: een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c. van de Wegenverkeerwet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt;
houder van een motorvoertuig: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt:
degene die een leasecontract heeft met een autoverhuurbedrijf dan wel in dienst is van een bedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig of een leasecontract heeft met een autoverhuurbedrijf, of
Het elektrisch voertuig mag niet met inbegrip van de lading een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2.40 meter, en mag geen woonwagen, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig zijn dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd.
Artikel 3 Eisen voor de aanvraag van een laadpaal in de openbare ruimte
Het college geeft de verzoeker geen toestemming als deze:
over een privéparkeergelegenheid op het woonadres of op eigen terrein kan beschikken. Aan het hebben van een privéparkeergelegenheid wordt gelijkgesteld de situatie dat men woont in gebouwen die gerealiseerd zijn inclusief een parkeergelegenheid in het gebouw of in de nabije omgeving van dat gebouw, waar parkeerruimte gehuurd, geleased of gekocht kan worden of anders gebruikt kan worden door de aanvrager, of
Artikel 4 Laadpaal op eigen terrein
Als de laadpaal zich op eigen terrein bevindt en het voertuig in de openbare ruimte wordt opgeladen, verbindt het college hieraan in ieder geval de volgende voorschriften en beperkingen:
Voor de locatiebepaling van de nog te plaatsen laadpalen geldt dat de plankaart als basis wordt gebruikt. Op deze plankaart zijn locaties opgenomen die geschikt zijn voor het plaatsen van een laadpaal. Als op 250 meter loopafstand van het adres van de aanvrager geen laadpaal is opgenomen op de plankaart dan wordt een geschikte locatie gezocht en toegevoegd aan de plankaart.
Op parkeerplaatsen die bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen en waar een parkeerduurbeperking is ingesteld (aangegeven door middel van bord E10 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) of die gelegen zijn in een blauwe zone gebied, vervalt de parkeerduurbeperking op de aangewezen oplaadplaats.
Artikel 7 Realisatie laadpaal op oplaadlocatie
Het college kan op verzoek besluiten een tweede parkeervak bij een oplaadlocatie buiten het centrum aan te wijzen voor het opladen van een elektrische auto als de exploitant van de laadpaal kan aantonen dat minimaal 1750 kWh. stroom per laadpaal per jaar wordt afgenomen. Als dit verbruik gehaald is, wordt een verkeersbesluit genomen waarbij het tweede parkeervak exclusief wordt aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.
Artikel 8 Kosten plaatsen, inrichting, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid als gevolg van schade door laadpaal
De exploitant levert en plaatst de bebording op zijn kosten. Dit zijn in ieder geval het bord E04 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens1990 en onderbord met de tekst ”opladen elektrische voertuigen” en verwijspijlen. Bij het plaatsen en verwijderen van de laadpaal en bijbehorende bebording moet het straatwerk netjes opgeleverd worden. Bij het verwijderen van de laadpaal, verwijdert de exploitant ook de bebording.
Het college geeft de verzoeker alleen toestemming als in een overeenkomst, regels of voorschriften is vastgelegd dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik, onderhoud, inrichting en verwijdering van de laadpaal, oplaadlocatie, bebording en eventuele schade hierdoor voor rekening van de exploitant komen.
Artikel 9 Intrekking oude regeling
De Beleidsregel beoordeling verzoeken oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2017, vastgesteld bij besluit van 26 september 2017 en laatstelijk gewijzigd bij besluit van 11 februari 2020, wordt ingetrokken.
Aldus besloten op 27 september 2022.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris
Bij besluit van 26 september 2017 is de Beleidsregel beoordeling verzoeken oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2017 vastgesteld. Deze beleidsregel is het laatst gewijzigd bij besluit van 11 februari 2020.
De techniek en de behoefte aan laadpalen is in de afgelopen twee jaar toegenomen.
Het gemeentebestuur wil het elektrisch vervoer stimuleren. In oktober 2021 heeft het college de Integrale laadvisie en het plaatsingsbeleidsplan gemeente Zutphen 2021 vastgesteld.
Het gemeentebestuur kiest voor vraaggestuurde plaatsing, waarbij bewoners en ondernemers een aanvraag kunnen indienen voor een publieke laadpaal. De gemeente werkt daarbij samen met een exploitant die bereid is om op basis van aanvragen te investeren in laadinfrastructuur.
Er worden verschillende databronnen gebruikt om de behoefte aan laadpunten te voorspellen. Op basis daarvan worden er, naast de vraag gestuurde laadpalen, proactief (voor-de-vraag-uit) laadpalen geplaatst. Dit verkort de doorlooptijd, zodat gebruikers niet onnodig lang op laadmogelijkheden hoeven te wachten. De uitrol is hierdoor ook beter planbaar. Ook faciliteren we met proactief geplaatste laadpalen de gebruikers van elektrische voertuigen in onze gemeente. Dit wordt gecombineerd met vraag gestuurde plaatsing/strategische plaatsing. Welke locaties geschikt zijn voor laadpalen, wordt vastgelegd in een plankaart. Dit geeft zowel onze organisatie als de netbeheerder houvast en versnelt het proces rond plaatsing.
Proactief te plaatsen laadpalen kunnen niet door bewoners of ondernemers worden aangevraagd.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze beleidsregel gehanteerde begrippen omschreven.
In dit artikel is beoogd een afbakening te maken voor de voertuigen die gebruik mogen maken van de voorzieningen die worden getroffen voor van het elektrisch rijden. Niet meegenomen zijn snorfiets, scooter, bromfiets en andere tweewielige motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van maximaal 45 km/ uur. Verondersteld wordt dat in de meeste gevallen deze voertuigen op eigen terrein kunnen worden opgeladen en er geen voorzieningen nodig zijn in de openbare ruimte. Alleen elektrische en hybride plug-in voertuigen mogen op een oplaadlocatie parkeren.
Artikel 3 Eisen voor de aanvraag van een laadpaal in de openbare ruimte
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 4 Laadpaal op eigen terrein
Om zoveel mogelijk verrommeling in de openbare ruimte tegen te gaan wordt een charge Arm niet toegestaan.
De aangewezen oplaadplaats is slechts te gebruiken voor het opladen van een elektrisch voertuig. Het onnodig bezet houden van een elektrisch laadpunt door een elektrisch voertuig is niet gewenst. Een oplaadplaats is geen parkeerplaats. Het voertuig dient na opladen verplaatst te worden. Andere gebruikers kunnen dan gebruik maken van de oplaadpaal.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7 Realisatie laadpaal op oplaadlocatie
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 8 Kosten plaatsen, inrichting, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid als gevolg van schade door laadpaal
De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het gebruik en eventuele schade door een laadpaal en de bebording, ook al staat deze op gemeentelijk grondgebied.
Artikel 9 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-436611.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.