Amsterdam Centrum, verkeersbesluit Heisteeg instellen verplicht voetpad en deel Singel, instellen verplicht fietspad, opheffen laad- en losplaats en opheffen éénrichtingsverkeer.

 

SW22-05968

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

  •  

 

Overwegende dat:

 

  • de Heisteeg een smalle steeg is waar fietsers en voetgangers gebruik van maken;

  • door het smalle profiel, er regelmatig verkeerskundige conflictsituaties tussen deze weggebruikers plaatsvinden;

  • het voor de veiligheid van voetgangers verstandig is om op de Heisteeg een verplicht voetpad op te richten, waardoor er niet meer gefietst mag worden;

  • er voor de fietser een alternatieve route gefaciliteerd wordt langs de Singel;

  • dit geeffectueerd wordt door op de Singel, uitsluitend het deel dat direct ten zuiden van de Heisteeg ligt, aan te wijzen als verplicht fietspad in twee richtingen;

  • als gevolg hiervan het huidige éénrichtingsverkeer op het hierboven genoemde deel van de Singel wordt opgeheven, alsook de hier gelegen laad- en losplaats;

  • dit deel van de Singel nu alleen toegankelijk is voor laad- en losverkeer in venstertijden en dat er in de praktijk veel illegaal verkeer rijdt (per ongeluk verkeerd rijden of bewust);

  • het verdwijnen van de laad- en losplaats besproken is met de ondernemers en deze niet echt nodig blijkt;

  • het voordeel dat deze besluit oplevert voor de veiligheid van voetgangers, zwaarder weegt dan het dan het nadeel dat fietsers ondervinden doordat zij voortaan (gefaciliteerd) moeten omrijden;

  • Bewoners en BIZ (BedrijfsInvesteringsZone) betrokken zijn bij de planvorming, waarvan dit verkeersbesluit een gevolg is;

  • op 17-05-2022 overleg met het Toetsteam Openbare Ruimte & Mobiliteit heeft plaatsgevonden waarin een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam, is vertegenwoordigd, waarbij het Toetsteam op het plan heeft geadviseerd;

  • deze aanwijzing van verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang wenselijk c.q. noodzakelijk kan worden geacht;

  • gezien artikel 2 van de WVW 1994, deze maatregel strekt tot het beschermen van weggebruikers en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten onder beheer zijn van en gelegen binnen de gemeente Amsterdam.

 

 

Besluit

 

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het RVV 1990, aan te wijzen: een verplicht voetpad in de Heisteeg.

  • 2.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990, op te heffen de destijds ingestelde eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee op de Singel, het deel dat direct ten zuiden ligt van de Heisteeg.

  • 3.

    Door het verwijderen van verkeersbord conform model E7 van Bijlage I van het RVV 1990, op te heffen de destijds ingestelde gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen op de Singel, tegenover nummer 399.

  • 4.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage I van het RVV 1990, met onderborden OB505 aan te wijzen: een verplicht fietspad in twee richtingen op de Singel, het deel dat direct ten zuiden van de Heisteeg ligt.

  •  

Zoals aangegeven op onderstaande tekeningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amsterdam, 21-09-2022

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

 

Sylvain Scheers

Teammanager Expertisecentrum, Gebied en Gebruik, Stadswerken

 

 

 

 

 

 

Niet mee eens ?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

 

U kunt online bezwaar maken via www.amsterdam.nl/bezwaar/jb. Daarvoor hebt u een DigiD nodig.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook per post sturen aan:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL Amsterdam

 

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • waarom u bezwaar maakt.

 

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

 

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

Naar boven