Gemeenteblad van Delft
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Delft | Gemeenteblad 2022, 411838 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Delft | Gemeenteblad 2022, 411838 | beleidsregel |
Uitvoeringsplan Veiligheid Prioriteiten 2022
Dit uitvoeringsplan is onderdeel van het Veiligheidsplan 2019-2022 van de gemeente Delft en is een vervolg op het uitvoeringsplan 2019-2020. Het uitvoeringsplan dient als leidraad voor team Openbare Orde en Veiligheid (OOV), als ondersteuning voor de samenwerking met, met name de afdelingen Samenleving, Toezicht & Handhaving (T&H), Communicatie en externe partners. Daarnaast geeft het uitvoeringsplan het college een handvat om voortgang van de uitvoering van het beleid te monitoren.
Bij het vaststellen van het veiligheidsplan 2019-2022 door de gemeenteraad is de toezegging gedaan om deze te informeren over het hieruit voortvloeiende uitvoeringsplan. Bij de terugblik op het uitvoeringsplan 2019-2020 is het jaar 2021 ook meegenomen. Dit uitvoeringsplan focust zich in de vooruitblik vervolgens primair op de geplande inzet en prioritering voor 2022.
Net zoals het uitvoeringsplan 2019-2020, gaat ook dit uitvoeringsplan nader in op de vijf prioriteiten uit het veiligheidsplan: High Impact Crimes (HIC) en fietsendiefstal, Overlast, Veiligheidsbeleving, Ondermijning, Radicalisering en polarisatie. Hierbij wordt de inzet op Burgerparticipatie en weerbaarheid als rode draad beschouwd die bij alle prioriteiten een rol speelt.
Iedere prioriteit is als volgt opgebouwd:
Aan het begin is aandacht voor de impact die Covid-19 heeft gehad op de inzet met betrekking tot de vijf prioriteiten. Bij het onderdeel Burgerparticipatie en weerbaarheid is een extra tabel toegevoegd waarin dit thema wordt verbonden met de vijf prioriteiten.
In het uitvoeringsplan 2019-2020 hebben we met name geïnvesteerd in: het verkrijgen van meer inzicht op de aard en omvang van de geprioriteerde thema’s, het uitbreiden van het bestuurlijk instrumentarium en het versterken van de samenwerkingen (intern en extern). In de eerste helft van de beleidsperiode hebben we de problematiek met name stabiel kunnen houden en zien wij op specifieke delictsvormen een daling. De verwachting is dat onze acties met name effect hebben op het laatste deel van de beleidstermijn. Daarnaast zien we dat de inzet op veiligheid steeds meer vraagt om een verbinding tussen bestrijden en het voorkomen van criminaliteit en overlast.
In de afgelopen drie jaar hebben we onze (strategische en tactische) netwerken per prioriteit versterkt of opgebouwd. Het komende jaar willen we als vervolg daarop vooral inzetten op het creëren van meer verbinding tussen de prioriteiten onderling. Reden hiervoor is dat wij bij meerdere prioriteiten dezelfde doelgroepen, partners, voedingsbodems, kansen en risico’s voorbij zien komen. Door de opgaven binnen OOV sterker aan elkaar te verbinden, verwachten we een efficiëntieslag te maken en zo de impact op de prioriteiten vanuit OOV te vergroten. Daarnaast zien we een toenemend belang om de verbinding tussen Zorg en Veiligheid het komende jaar sterker te borgen. Voor de verbinding zien wij de samenwerking met Samenleving en T&H als essentieel en deze zullen wij waar nodig versterken. Tot slot blijven we doorlopend peilen welke landelijke trends lokaal zichtbaar zijn en hoe wij hierop inspelen.
De kosten voor de uitvoering van dit uitvoeringsplan vallen binnen de huidige begroting zoals vastgesteld in het Veiligheidsplan 2019-2022. Door personele krapte, het inspringen op actualiteiten en vraagstukken die meer aandacht, tijd en menskracht vragen dan vooraf was voorzien was het soms nodig om te prioriteren.
Volledig overzicht van taken Openbare Orde en Veiligheid 2019-2022
Naast de vastgestelde prioriteiten wordt vanuit Openbare Orde en Veiligheid (OOV) op meer veiligheidsthema’s ingezet. Zie hieronder voor het volledige overzicht:
2. Impact covid-19 op inzet OOV
Covid-19 heeft de afgelopen jaren veel impact gehad op de werkzaamheden op het gebied van OOV. Naast het personele aspect (uitval door ziekte / persoonlijk welzijn), heeft Covid-19 invloed gehad op de verschillende indicatoren die gebruikt worden om de impact van het beleid te toetsen en daarnaast veel capaciteit gevraagd van OOV. Capaciteit die niet ingezet kon worden ten behoeve van de reguliere prioriteiten uit het veiligheidsbeleid.
We merken dat de Coronapandemie op ons allen impact heeft. We zitten meer thuis, zijn niet in staat om al onze behoeften te realiseren en zijn meer aangewezen op onszelf en onze naasten. Dit laatste kan veel goeds brengen, maar het kan ook uitdagend zijn en een beroep doen op onze veerkracht. Bijvoorbeeld als er al veel spanningen thuis zijn, het minder goed gaat met iemands onderneming of de geluiden van de buren ineens als overlastgevend worden ervaren.
Dit heeft ook zijn weerslag op de cijfers, het is dan ook goed om dit mee te nemen wanneer de cijfers over 2020 en 2021 worden vergeleken met voorafgaande jaren. Deze vertekening is met name goed te zien bij de prioriteit overlast. Het aantal registraties van jeugdoverlast, geluidsoverlast en woonoverlast is fors toegenomen. Mensen zijn meer thuis, maken daardoor meer geluid en hebben daardoor sneller last van hun omgeving. Het aantal overlastmeldingen met betrekking tot horeca is afgenomen als logisch gevolg van het feit dat de horeca meerdere langere periodes gesloten is geweest.
Covid-19 heeft ook veel gevraagd van de beschikbare capaciteit binnen OOV. Er is deelgenomen aan verschillende regionale en interne werkgroepen en overlegstructuren om informatie op te halen, informatie uit te wisselen en te adviseren op uiteenlopende vraagstukken.
Er is ondersteuning geboden bij het faciliteren van de testlocaties in Delft en daarnaast was er veel aandacht voor, vaak praktische en juridische, vragen uit de samenleving en handhavingsvraagstukken. Er is (juridisch) geadviseerd en gecoördineerd op verschillende initiatieven vanuit de gemeente Delft met als doel ondernemers en maatschappelijke organisaties te ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn de polsbandjes als ondersteuning van de handhaving op het Corona Toegangsbewijs (CTB), de financiële tegemoetkoming voor handhaving op het CTB, realiseren van extra studieruimtes bij de studentenverenigingen en het faciliteren van tijdelijke extra (winter)terrassen.
Daarnaast heeft de pandemie ook impact gehad op een aantal van de reguliere werkzaamheden. Er was de afgelopen jaren een forse toename in het aantal demonstraties/betogingen en er was meer overleg nodig over de kaders waarin deze mogelijk waren. Hetzelfde geldt voor de advisering op evenementen. Er is veel capaciteit ingezet op het adviseren op extra coronamaatregelen voor evenementen die uiteindelijk helaas geen doorgang vonden.
3. Prioriteiten uitvoeringsplan
Indicatoren: Vormen van HIC (bron: politie data)
*De veiligheidsmonitor heeft de methodiek in 2021 aangepast, voor de variabelen met een asterisk is geen omrekenfactor beschikbaar, waardoor er voor 2017 en 2019 geen vergelijkbare gegevens meer zijn, 2021 is dan ook het begin van een nieuwe cyclus.
**Een gedeelte van de stijging in het aantal meldingen is te verklaren doordat het Regionaal Service Centrum (0900-8844) van de politie in 2021 is gestart met een nieuw werkproces - ter ontlasting van de basisteams - door meldingen waar mogelijk al zelf af te handelen en te registreren. Hierdoor zijn meer telefonische meldingen van personen met verward gedrag geregistreerd dan voorheen.
Indicatoren Veiligheidsmonitor
De staande aanpak is uitgebreid en deze is via de vier doelstellingen van het ondermijningsproject in uitvoering: 1) versterken maatschappelijke weerbaarheid 2) versterken weerbaarheid/integriteit lokaal bestuur en ambtelijke organisatie, 3) verbeteren informatiepositie en 4) het voorkomen van Jonge aanwas in de drugscriminaliteit
*Door Covid-19 hebben er in 2020 en 2021 minder controles plaats kunnen vinden.
*Door Covid-19 hebben er in 2020 en 2021 minder activiteiten plaats kunnen vinden. Voor 2022 staat er een inhaalslag op de planning.
Indicatoren: Burgernet en WhatsApp-leden (Bron: burgernet)
Indicatoren: Preventieve maatregelen (bron: Veiligheidsmonitor)
Voorbeeld om de tabel te duiden: 2,9 betekent dat Delftenaren gemiddeld 2,9 van de 6 voorgestelde maatregelen nemen op het gebied van digitale gegevensbescherming.
* Voor preventief gedrag zijn geen omrekenfactoren beschikbaar. 2021 is daarom het startpunt van een nieuwe cyclus.
**Preventiegedrag (maatregelen zoals het licht laten branden bij afwezigheid en waardevolle spullen thuis laten). Somscore (0-4).
***Beveiligingsmaatregelen (maatregelen zoals een alarminstallatie en extra veiligheidssloten). Somscore (0-6).
****Digitale gegevensbescherming (maatregelen zoals het regelmatig veranderen van wachtwoorden en gebruik virusscanner. Somscore (0-6).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-411838.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.