Gemeenteblad van Echt-Susteren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Echt-Susteren | Gemeenteblad 2022, 351643 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Echt-Susteren | Gemeenteblad 2022, 351643 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels evenementen Echt-Susteren 2022
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
De in dit document opgenomen nadere regels zijn van toepassing op een klein A-evenement, A, B en C evenementen zoals bedoeld in artikel 2:24 en 2:25 APV.
Het organiseren en houden van een klein meldingsplichtig evenement, zoals omschreven in artikel 2:24, derde lid, onderdeel a en artikel 2:25, derde lid, APV, wordt gemeld bij de burgemeester door middel van het meld (aanvraag) formulier (zie bijlage 2).
Het organiseren en houden van een evenement, zoals omschreven in artikel 2:25 eerste lid, APV, wordt aangevraagd bij de burgemeester door middel van het (meld)aanvraagformulier (zie bijlage 2).
Artikel 1:6 Maatwerkvoorschriften
Naast het genoemde in artikel 1:5 kunnen maatwerkvoorschriften worden opgelegd.
Artikel 1:7 Andere publiekrechtelijke toestemmingen en overige wet- en regelgeving
De organisator is verantwoordelijk voor het aanvragen van de overige noodzakelijke publiekrechtelijke toestemmingen op basis van de geldende wet- en regelgeving benodigd om het meldingsplichtig of vergunningsplichtig evenement te realiseren.
Artikel 2:3 Verkeersveiligheid
Een verkeersbesluit is vereist voor:
het treffen van maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderden van voorzieningen ter regeling van het verkeer en de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken; en
HOOFDSTUK 3 CONSTRUCTIEVE VEILIGHEID
De organisator van het evenement is verplicht zich vooraf en tijdens het evenement op de hoogte te stellen van de voorspelde weersomstandigheden. Bij voorspellingen, afwijkend van de waarde waarop de bouwsels/constructies berekend zijn, moeten aanvullende maatregelen worden getroffen. De aanvullende (beheers)maatregelen zijn omschreven in het veiligheidsplan en/of ontruimingsplan.
HOOFDSTUK 4 OVERNACHTEN IN EEN BOUWWERK NIET ZIJNDE EEN LOGIESGEBOUW
Artikel 4:1 Overnachten in een bouwwerk niet zijnde een logiesgebouw
Als wordt overnacht in een gebouw dat hier niet toe is ingericht (geen logiesgebouw conform Bouwbesluit), dan wordt een melding brandveilig gebruik ingediend via www.omgevingsloket.nl.
De veiligheid wordt gewaarborgd door hulpverleners in een permanente wachtdienst. De betreffende personen worden hiervoor goed geïnstrueerd en zijn tenminste in het bezit van een BHV-diploma of een gelijkgesteld diploma. Het aantal personen in wachtdienst is afhankelijk van de mate van zelfredzaamheid van de groep zoals bedoeld in het tweede lid en wordt bepaald in overleg met de gemeente.
HOOFDSTUK 5 VREUGDEVUREN / SINT MAARTENSVUREN
Artikel 5:1 Vreugdevuren/ Sint Maartensvuren
Het vreugdevuur is minimaal op een afstand van:
50 meter van bos, heide of struikgewas
Als dit niet haalbaar is, dan kan middels een stralingsberekening worden aangetoond dat de gewenste situatie op een veilige manier haalbaar is. Uitzondering hierop is de afstand tot rijks(snel)wegen (A-wegen), provinciale wegen (N-wegen), spoor- en waterwegen. Om te voorkomen dat het verkeer op deze wegen ernstige hinder ondervindt van de rook afkomstig van het vreugdevuur, moet de minimale afstand 500 m bedragen tot de rand van de (water)weg of spoortraject.
Indien men in een droge periode open vuur wil aanleggen, dient eerst de website http://www.natuurbrandrisico.nl geraadpleegd te worden, zodat men op de hoogte is van de op dat moment geldende risicokwalificatie en wat de consequenties zijn voor het aanleggen van het open vuur.
De genoemde eindtijd in het vierde lid, onderdeel c, is niet van toepassing op de aangewezen collectieve festiviteiten, als bedoeld in artikel 4:2 APV 2022, die op een zondag of op een nationaal erkende feestdag plaatsvinden. In dat geval betreft de uiterste eindtijd van de geluidsproductie 02:00 uur.
De geluidsmetingen worden in beginsel op een meethoogte van 1,5 meter boven het lokale maaiveld uitgevoerd ter plaatse van geluidgevoelige ruimtes. Indien de geluidgevoelige ruimtes zich enkel op de verdiepingen bevinden (zoals bij appartementen of woningen boven winkels) wordt op 5 meter hoogte boven het lokale maaiveld gemeten.
Uiterlijk 2 weken voor aanvang evenement vindt overleg plaats met het beveiligingsbedrijf, de organisatie en de politie met betrekking tot de wijze waarop de meldingvoorschriften/vergunningsvoorwaarden zijn ingevuld en de bijdrage van het beveiligingsbedrijf. Initiatief voor dit overleg vindt plaats vanuit de evenementenorganisatie.
Artikel 9:2 Ballonnen (anders dan met lucht gevuld)
Indien het meer dan 1000 ballonnen betreft en deze binnen een straal van 8 km van een vliegveld worden opgelaten dient vooraf (2 weken ervoor) aan de Lucht Verkeersleiding Nederland te Schiphol (020-4062000) worden medegedeeld met vermelding van het juiste tijdstip en locatie waarop de ballonnen worden opgelaten.
Artikel 9:3 Voorschriften luchtballonnen
De opstel- en opstijgplaats van de ballon moet bij incidentele vluchten tot op 10 meter vrijgehouden worden van toeschouwers. Indien er sprake is van een evenement, dient de opstel- en opstijgplaats zodanig te zijn afgezet, dat toeschouwers op een minimale afstand van minsten 25 meter worden gehouden.
Bij het verwarmen van lucht voor het opstijgen, moet per ballon een klein blusmiddel met een vulling van tenminste 6 kg of liter blusstof aanwezig zijn; Het kleine blusmiddel moet te allen tijde bereikbaar en voor onmiddellijk gebruik gereed zijn.
Elk kleine blusmiddel dient conform de NEN 2559 te zijn onderhouden (NEN 2659 voor verrijdbare blusapparaten). Dit houdt in dat elk draagbaar en/of verrijdbaar blusapparaat minder dan twee jaar geleden door een daartoe opgeleid persoon moet zijn goedgekeurd en van een geldig keurmerk moet zijn voorzien.
BIJLAGE 1 TOELICHTING (BEHORENDE BIJ DE NADERE REGELS EVENEMENTEN ECHT - SUSTEREN 2022)
Om de openbare orde en veiligheid te waarborgen is daarom de bepaling opgenomen dat maatwerkvoorschriften kunnen worden opgelegd.
Ook geldt dat ten aanzien van geluid maatwerk kan worden opgelegd. In artikel 6:1 zijn standaardregels opgenomen ten aanzien van muziekgeluid. Van deze regels kan worden afgeweken in het geval dat het opleggen van maatwerk noodzakelijk is.
Artikel 3:1 tweede lid: beheersmaatregelen dienen beschreven te zijn, die voorzien in de situatie dat de belastingen ongunstiger worden dan de waarden waarop de bouwsels/constructies zijn berekend. De beheersmaatregelen zijn onderdeel van een veiligheidsplan en/of ontruimingsplan. In de beheersmaatregelen dient ten minste te zijn aangegeven tot welke weeromstandigheden:
BIJLAGE 2 MELD- EN AANVRAAGFORMULIER EVENEMENTEN (BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1:3 EN 1:4 NADERE REGELS EVENEMENTEN ECHT – SUSTEREN 2022)
Meld- en aanvraagformulier evenement Echt- Susteren 2022
|
||
In open lucht; op locatie die daarvoor is bestemd en ingericht |
||
In open lucht; op locatie die daar niet voor is bestemd en ingericht |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
Met onderstaand formulier moet u een evenement dat u in de gemeente Echt-Susteren wilt organiseren bij ons melden of hiervoor een vergunning aanvragen.
Voor een evenement zijn de Nadere regels evenementen Echt-Susteren en de regels uit het Besluit brandveilig gebruik basishulpverlening overige plaatsen (BBGBOP) van toepassing. De Nadere regels evenementen Echt-Susteren kunt u raadplegen op de website van de gemeente Echt-Susteren: www.echt-susteren.nl. De voorschriften uit het BBGBOP kunt raadplegen via de website: https://wetten.overheid.nl/BWBR0040068 |
Brandveiligheid- tijdelijk bouwsel (bijvoorbeeld een tent, podium, tribune etc.) |
||||
Vindt het evenement (gedeeltelijk) plaats in of op één of meerdere bouwsels? |
||||
Zijn in een bouwsel meer dan 150 personen gelijktijdig aanwezig? |
||||
Wordt in een bouwsel nachtverblijf geboden aan meer dan 10 personen? |
||||
Wordt in een bouwsel verzorging geboden aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar? |
||||
Wordt in een bouwsel verzorging geboden aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen? |
||||
Wordt op basis van gelijkwaardigheid aan de brandveiligheidsvoorschriften uit het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen voldaan? |
||||
De indieningsvereisten en voorschriften brandveilig gebruik voor bouwsels zijn opgenomen in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BBGBOP). Deze kunt u raadplegen via de website https://wetten.overheid.nl/BWBR0040068 |
Zijn in het gebouw meer dan 50 personen gelijktijdig aanwezig? |
||||
Bestaat voor het gebouw een actuele melding of omgevingsvergunning brandveilig gebruik voor het voorgenomen gebruik? |
||||
Vindt i.h.k.v. het evenement een of meerdere overnachting(en) plaats in een gebouw? |
||||
Vermeld hieronder de periode(s) van overnachten inclusief het aantal personen per overnachting en het adres van het gebouw waarin de overnachting plaats vindt: |
||||
Indien meer dan 50 personen gelijktijdig in een bouwwerk aanwezig zullen zijn en voor het voorgenomen gebruik van het gebouw geen actuele melding of omgevingsvergunning brandveilig gebruik bestaat, moet u een (tijdelijke) melding brandveilig gebruik bij ons indienen. Dat geldt ook indien een of meerdere overnachtingen plaats vinden in een NIET- logiesgebouw. Dit zijn bijvoorbeeld sporthallen, scouting- en schoolgebouwen, boerenschuren, kantines en dergelijke, waarin incidenteel wordt overnacht. Deze melding moet tenminste 4 weken voor aanvang van het evenement door ons zijn ontvangen. Dit kan via de website www.omgevingsloket.nl . De indieningsvereisten voor een melding brandveilig gebruik bouwwerken zijn opgenomen in het Bouwbesluit 2012. Deze kunt u raadplegen via de website https://wetten.overheid.nl/BWBR0030461 |
||||
Bij overnachten in een NIET-logiesgebouw moet dit bij aanvang en bij beëindiging van het overnachten telefonisch gemeld worden bij de brandweer via de Gemeenschappelijke meldkamer Limburg te Maastricht via telefoonnummer 088- 06 19 250. |
Indien zwak- alcoholhoudende dranken worden geschonken, moet een ontheffing artikel 35 Alcoholwet worden aangevraagd. Een aanvraagformulier hiervoor kunt u downloaden via de website van de gemeente Echt-Susteren: www.echt-susteren.nl |
||||||||||||||
Zijn op het evenemententerrein bakwagens of bakkramen aanwezig? |
||||||||||||||
Indien wordt gefrituurd met gas als energiebron is de afstand tussen een bouwwerk en een bakwagen, bakkraam of een ander bouwsel (bijv. een tent) tenminste 5 meter. In alle overige gevallen is de afstand tussen een bouwwerk of bouwsel en een bakwagen, bakkraam of ander bouwsel tenminste 2 meter. De locatie van bakwagens en bakkramen moet op de situatie- en terreinindelingstekening worden vermeld. |
||||||||||||||
Op welke locatie(s) vindt de lozing van de tijdelijke toiletten plaats: |
|||||
De locatie en wijze van lozen van de (tijdelijke) toiletten moet op de situatie- en terreinindelingstekening worden vermeld. |
Heeft u een ontruimingsplan en / of Veiligheidsplan toegevoegd aan de aanvraag? |
||||||||
Een ontruimingsplan is verplicht bij een evenement waarbij meer dan 150 personen in of op een verblijfsruimte gelijktijdig aanwezig zullen zijn. In het ontruimingsplan regelt u wie wat doet bij een calamiteit. Als leidraad kunt u NEN 8112 aanhouden. Een Veiligheidsplan is voor een B- en C evenement verplicht. Ook hierin wordt geregeld wie wat doet bij een calamiteit en wie het aanspreekpunt is voor de hulpverleningsdiensten. Een blanco Veiligheidsplan kunt u downloaden van de websites van de Veiligheidsregio Limburg Noord: www.vrln.nl/file/471/download |
||||||||
Voor het inzetten van EHBO-ers moet u zelf (tijdig) contact opnemen met uw lokale EHBO- vereniging. Zorg dat EHBO-ers geen dubbelfunctie hebben tijdens het evenement! |
Indien u gaat graven in de grond, ankerpennen in de grond gaat slaan of op een andere wijze werkzaamheden gaat doen in de grond moet u bij het Kadaster een klic-melding doen om schade aan ondergrondse infra zoals (gas)leidingen en kabels te voorkomen. De klick- melding moet op zijn vroegst 20 werkdagen en op zijn laatst 3 werkdagen voor de graafwerkzaamheden worden gedaan via www.kadaster.nl/klic . Een kopie van de melding moet daarna aan ons worden opgestuurd en maakt deel uit van de melding of aanvraag. |
||||
Zo ja, dan moet u voldoen aan de Nadere regels reclame gemeente Echt-Susteren. Deze kunt u raadplegen via de website www.echt-susteren.nl |
||||
Voor het organiseren van een kansspel of loterij moet u een vergunning Wet op de kansspelen aanvragen. Een aanvraagformulier hiervoor kunt u downloaden via de website: |
||||
Voor het afsteken van vuurwerk buiten de jaarwisseling moet u een ontbrandingsmelding of aanvraag ontbrandingstoestemming indienen bij de Provincie Limburg. Meer informatie hierover kunt raadplegen via de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl |
||||
Wilt u dat uw evenement wordt vermeld op de gemeentelijke evenementenkalender Echt-Susteren? |
||||
Voor een vermelding op de gemeentelijke evenementenkalender moet u het evenement zelf aanmelden via de website www.echt-susteren.nl/evenementen kalender . Tip: meld uw evenement ook aan bij VVV Limburg via www.meldeenevenement.vvvmiddenlimburg.nl |
||||
Zo ja, geef hieronder aan van welke materialen u gebruik wilt maken: |
||||
Voor het lenen van materialen (zoals bijvoorbeeld dranghekken) of het gebruik van stroomkasten moet u zelf tijdig contact opnemen met de gemeente Echt-Susteren – team Beheer Openbare Ruimte (BOR), via telefoonnummer 0475-478478. Voor uitleen geldt: “Wie het eerst komt, wie het eerst maalt!”. |
||||
Om de dynamische palen van de voetgangerszone in het centrum van Echt in het wegdek te laten zinken, in verband met het evenement, moet u zelf tijdig contact opnemen met de gemeente Echt-Susteren, team Beheer Openbare Ruimte (BOR), via telefoonnummer 0475-478478. |
||||
☐ Hierbij verklaar ik dat ik de melding/ aanvraag naar waarheid heb ingevuld en dat ik weet dat kosten verbonden kunnen zijn aan het indienen van een aanvraag. |
||||
info@echt-susteren.nl ovv indienen melding / aanvraag evenement. |
||||
☐ Hierbij verklaar ik de lijst met in te leveren bijlagen heb gelezen en de voor de melding/ aanvraag relevante bijlagen hieraan heb toegevoegd. |
Op deze tekening moet het volgende worden aangegeven:
|
Op deze tekening moet van elk te plaatsen bouwsel het volgende worden aangegeven:
|
Bij dit meld- en aanvraagformulier is als bijlage een voorbeeld tekening toegevoegd! Deze hoeft niet aan de melding of aanvraag te worden toegevoegd ! |
De hieronder genoemde documenten maken, indien van toepassing, deel uit van de melding of vergunningaanvraag:
|
De onder punt 4 genoemde documenten zijn niet voor elk evenement noodzakelijk. Alleen in de gevallen waar één of meerdere van de genoemde documenten verplicht zijn, moeten deze met de melding of aanvraag worden meegestuurd. Nadere informatie en de benodigde formulieren kunt u raadplegen via de website van de gemeente Echt-Susteren: http://www.echt-susteren.nl www.echt-susteren.nl |
BIJLAGE 3 GHOR STANDAARDREGELS VOOR EVENEMENTEN (BEHORENDE BIJ ARTIKEL 7:1 NADERE REGELS EVENEMENTEN ECHT - SUSTEREN 2022)
Deze voorschriften bestaan uit 3 delen:
In deze drie delen staat beschreven waaraan uw evenement moet voldoen.
Er wordt hierin verwezen naar landelijke wetgeving, besluiten, richtlijnen, voorschriften.
Deze voorschriften komen niet in de plaats van de eigen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van u als evenementenorganisator. U bent primair verantwoordelijk voor een veilig en ordelijk verloop van het evenement.
Onderstaande voorschriften zijn niet uitputtend en ontslaan de evenementenorganisatie niet om naast onderstaande voorschriften verder invulling te geven aan de verantwoordelijkheid van het beperken en/of wegnemen van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s die een evenement met zich mee brengt.
Mede op basis van de aard van de activiteit, het publieks- en ruimtelijk profiel van uw evenement wordt in de vergunning of afhandeling van de melding opgenomen of en welke geneeskundige hulpverlening tijdens het evenement aanwezig dient te zijn. Enerzijds vanwege de mogelijkheid tot directe opvang van zorgvragen en anderzijds om de reguliere hulpverlening in de omgeving van het evenement niet in het gedrang te laten komen.
Aantal in te zetten Basis Eerste Hulp/EHBO
Voor het bepalen van het benodigde aantal worden naast ervaringscijfers (aantal zorgverleners versus aantal zorgaanvragen) de volgende documentatie gehanteerd:
De algemene richtlijn voor inzet van eerste hulpverleners is 1 hulpverlener per 1.000 gelijktijdig aanwezige bezoekers, met een minimum van 2 hulpverleners. Dit is terug te zien in het onderstaande overzicht.
Een ondergrens waarbij eerste hulpverleners niet nodig zijn, is niet op voorhand aan te geven. Hiervoor wordt aanspraak gemaakt op het gezond verstand van de evenementenorganisator. |
|
Op basis van het Besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen (BBGBOP) is de organisatie verplicht om voldoende personen aan te wijzen en op het terrein te hebben die bepaalde basishulpverleningstaken (BHV) kunnen uitvoeren, te weten:
Bij inzet van Basis Eerste Hulp/EHBO plaatst de organisatie minimaal 1 zorgpost. Deze zorgpost voldoet aan de volgende eisen:
Bereikbaarheid (aan- en afvoer voor ambulances)
U als organisator bent verantwoordelijk voor een zo gezond mogelijke omgeving voor zowel de bezoeker als de medewerker van het evenement. Een goede hygiëne beperkt het risico op het oplopen van een infectieziekte en daarmee een uitbraak. De grootte van het infectierisico hangt af van verschillende factoren, zoals de doelgroep, het aantal bezoekers en de aard van de voorzieningen.
Bij verdiepende vragen neem contact op met de GGD Limburg-Noord: 088-1191200 / hygiene@vrln.nl.
Schoonmaken en desinfecteren van materialen en oppervlakten
Indien desinfectie nodig is, gebruik dan een desinfecterend middel dat door het College voor toelating van Gewasbeschermingsmiddelen (Ctgb) is toegestaan. Controleer in het actueel gebruiksvoorschrift dat het middel geschikt is voor het materiaal dat gedesinfecteerd dient te worden en dat het effectief is tegen de micro-organismen die gedood dienen te worden.
GGD Limburg-Noord 088-1191200 keuzemenu ‘afdeling infectieziekte’. Vervolgens wordt u doorverbonden met de dienstdoende arts.
Op elk evenement moeten voldoende toiletten met toiletpapier aanwezig zijn. U kunt hierbij uitgaan van 1 toiletvoorziening op 150 bezoekers (op een maximale loopafstand van ca. 150 meter). Voor het specifiek bepalen van het benodigde aantal toiletvoorzieningen zijn de volgende factoren van belang:
Bepaal het aantal verplicht aanwezige toiletten aan de hand van de bovengenoemde factoren. U mag 75% van de herentoiletten vervangen door urinoirs of plaszuilen. Eén plaskruis of plaszuil geldt als vier urinoirs. Ook kunnen plasgoten gebruikt worden. 50 cm plasgoot geldt als één urinoir. Plaats geen of minder urinoirs als u veel kinderen op het evenement verwacht.
Voer het afvalwater van toiletten, douches, wasbakken en andere huishoudelijke activiteiten af via de bestaande riolering of vang dit op in speciaal daarvoor bestemde opslagtanks (die door een gespecialiseerd bedrijf leeggemaakt moeten worden). Het is verboden om zonder vergunning afvalwater te lozen.
Voor verdere informatie over hygiënemaatregelen, zie de Hygiënerichtlijn bij evenementen op de site van de RIVM.
De volgende maatregelen gelden aanvullend en specifiek voor uw evenement:
Via deze link wordt u verwezen naar de site van het RIVM. Via de inhoudsopgave zijn de onderstaande thema’s, geldend voor uw evenement, te raadplegen:
U, als organisator van een evenement, krijgt te maken met de wettelijke en gemeentelijke regels omtrent alcoholverstrekking, alcohol- en drugsgebruik. Deze zijn, bij wet vastgelegd in de Alcoholwet (zie infokaart evenementen*) en per gemeente in het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol. Voor de regio Limburg-Noord kunt u ter informatie contact opnemen met het Team Preventie van het Vincent van Gogh: telefonisch via 088 – 478 78 17 of preventie@vvgi.nl. Team Preventie kan u informeren over hoe je de gestelde regels kunt hanteren.
Barvrijwilligers zijn geschoold via de cursus Instructie Verantwoord Alcoholschenken (IVA) en in bezit van een geregistreerd certificaat. Dit kan online via http://www.nocnsf.nl/iva
De organisatie dient te controleren op bezit van alcohol <18 jaar, drugsbezit en openlijk drugsgebruik. Deze controle kan gedaan worden door het aanwezig (beveiligings) personeel/vrijwilligers. Bij het constateren van een overtreding dient het personeel de persoon te waarschuwen en te wijzen op de regels. Tevens dient de overtreder binnen de organisatie bekend gemaakt te worden. Bij herhaling dient de betreffende bezoeker verwijderd te worden van het terrein.
*De infokaart ‘Alcohol en drugspreventie bij evenementen’ geeft u meer informatie over de Alcoholwet, een voorbeeld van huisregels, tips voor leeftijdscontrole en tips voor eten & drinken. Vraag er naar bij uw gemeente.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-351643.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.