Mandaatbesluit DKCC Alblasserdam eerste wijziging

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Alblasserdam en de BURGEMEESTER van de gemeente Alblasserdam, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

Gezien het voorstel d.d. 8 september 2015 inzake Mandaatbesluit DKCC Alblasserdam

Gelet op titel 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T:

Vast te stellen de navolgende wijziging van het Mandaatbesluit DKCC Alblasserdam d.d. 8 september 2015 te weten de toevoeging van punt 11 Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

 

 

Artikel I Wijziging van het Mandaatbesluit DKCC, d.d. 8 september 2015

Bijlage 1 Gemandateerde bevoegdheden wordt vervangen door bijgevoegde Bijlage 1 Gemandateerde bevoegdheden.

 

Artikel II Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als: Mandaatbesluit DKCC Alblasserdam, eerste wijziging.

 

Artikel III Datum inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgend op die van de bekendmaking ervan.

 

 

Aldus besloten in de vergadering van 5 oktober 2021.

Het college van Burgemeester en Wethouders

S. van Heeren J.G.A. Paans

Secretaris Burgemeester

Bijlage 1 Gemandateerde bevoegdheden

Bijlage behorend bij het mandaatbesluit DKCC Alblasserdam, eerste wijziging, dd. 5 oktober 2021

 

1. Burgerzaken en Burgerlijke Stand

Het verstrekken van alle producten en verlenen van alle diensten die onder de begrippen burgerzaken en burgerlijke stand vallen.

De (in aantal) belangrijkste producten die hieronder vallen zijn:

  • a.

    Reisdocumenten en rijbewijzen

  • b.

    Aanvragen en afhalen paspoorten en identiteitskaarten, aanvragen en afhalen rijbewijzen

  • c.

    Uittreksels en bewijzen

  • d.

    Uittreksels Basisregistratie Personen (BRP), persoonslijst Basisregistratie Personen (BRP), gewaarmerkte kopie, eigen verklaring, Attestatie de Vita, verklaring omtrent gedrag, legalisatie handtekening, afschrift akte Burgerlijke Stand

  • e.

    Burgerlijke Stand

  • f.

    1e Inschrijving/hervestiging, aangifte geboorte, erkenning, echt scheiden, aangifte overlijden, adoptie, stamboomonderzoek,

  • g.

    Huwelijken

  • h.

    Naamgebruik, ondertrouw, omzetting huwelijk/geregistreerd partnerschap, verklaring huwelijksbevoegdheid, trouwen/partnerregistratie

  • i.

    Naturalisatie Optie/Nederlander worden via burgemeester

  • j.

    Adreswijzigingen

Hieronder valt mede het thuisbezorgen paspoorten/rijbewijzen (indien mogelijk)

 

2. Parkeren

Het nemen van besluiten over aanvragen voor de gehandicaptenparkeerkaart en –plaats.

 

3. Belastingen

Het bieden van de frontofficedienstverlening met betrekking tot waardering onroerende zaken (WOZ), aangifte hondenbelasting, betalen aanslag onroerendezaakbelasting (OZB), kwijtschelding, parkeerbelasting, betalingsregeling, overige belastingen.

 

4. (B)absen

Het aansturen, informeren, en organiseren van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand (hierna te noemen: (b)abs).

Het benoemen van een (b)abs en locatie voor één dag is gemandateerd.

Het benoemen van een (b)abs blijft een lokale bevoegdheid van het college van de gemeente Alblasserdam.

 

5. Verkiezingen

  • a.

    Werven, opleiden en indelen van stembureauleden en voorzitters of stembureaus;

  • b.

    Coördineren bestelling of (eigen) productie van drukwerk verkiezingen (huis-aan-huis-biljetten, stempassen, stembiljetten, turflijsten, processen-verbaal);

  • c.

    Aanmaken en beheren kiezersregister en leveren kiezersbestand aan drukker

  • d.

    Verzorgen registratie politieke partijen (alleen bij Gemeenteraadsverkiezingen);

  • e.

    Faciliteren afleggen verklaring van ondersteuning door keizers;

  • f.

    Faciliteren aanvraag nieuwe stempas/kiezerspas/volmachten;

  • g.

    Coördineren en uitvoeren dag van de stemming (inclusief controleren processenverbaal en invoeren uitslagen);

  • h.

    Verzorgen definitieve uitslag;

  • i.

    Verwerken en archiveren uitslagen (via Dordrecht, ook richting Den Haag).

  • j.

    Vaststellen locaties stembureaus en inrichting van de stembureaus;

  • k.

    Coördineren en uitvoeren van materialen stemlokaal en stemkoffer;

 

6. Melding Openbare Ruimte

Het in behandeling van meldingen openbare ruimte via de diverse kanalen die hiervoor beschikbaar zijn.

 

7. Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Het bieden van de frontofficedienstverlening voor WABO/APV.

 

8. Ondernemersloket

Het bieden van de frontofficedienstverlening voor ondernemers

 

9. Parkeerontheffingen

Het verlenen van parkeerontheffingen

 

10. Milieupassen

Het uitgeven van milieupassen

 

11. Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Het nemen van besluiten op:

  • a.

    verzoeken om inzage in de verwerking van uw persoonsgegevens (art. 15 AVG);

  • b.

    verzoeken om rectificatie van uw persoonsgegevens (art. 16 AVG);

  • c.

    verzoeken om gegevens te wissen (art. 17 AVG);

  • d.

    verzoeken om beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens (art. 18 AVG);

  • e.

    verzoeken om overdracht van uw persoonsgegevens (art. 20 AVG);

  • f.

    bezwaren tegen de verwerking van uw persoonsgegevens (art. 21 AVG);

  • g.

    verzoeken om niet onderworpen te worden aan geautomatiseerde besluitvorming, waaraan rechtsgevolgen voor verzoeker zijn verbonden of verzoeker anders kan treffen (bijvoorbeeld: profilering) (art. 22 AVG).

 

Definities

  • Frontoffice-dienstverlening: het beantwoorden van eenvoudige vragen en / of het in behandeling nemen van (aan)vragen via telefoon, web en balie.

  • Backoffice-dienstverlening: het afhandelen van aanvragen en het beantwoorden van complexe vragen.

  • Binnen het DKCC valt de backoffice burgerzaken. Buiten het DKCC valt bijvoorbeeld (backoffice) stadsbeheer, vergunning & handhaving en belastingdienst.

Naar boven