Overwegingen ten aanzien van het besluit
Wettelijke grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Doelstelling en motivering
Doelstelling
Uit oogpunt van het verzekeren van de verkeersveiligheid, het beschermen van weggebruikers (fietsers/voetgangers), het doel van de weg en het in stand houden daarvan en de bereikbaarheid/doorstroom van de hulpdiensten (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om in de Putweg-Heihofweg te Hulsberg de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/uur.
Motivering
Hierbij is het volgende overwogen:
- Dat de Putweg-Heihofweg buiten de bebouwde kom van Hulsberg liggen;
- Dat de maximum snelheid van deze wegen momenteel 60km/u is;
- Dat deze weg in het wegencategoriseringsplan is aangeduid als zijnde erftoegangsweg (ETW);
- Dat bewoners van de Putweg zich bij de gemeente Beekdaelen gemeld hebben inzake hard rijden;
- Dat de Putweg-Heihofweg niet breder zijn dan 3,25 en daarmee feitelijk te smal zijn voor verkeer in twee richtingen;
- Dat het zicht beperkt is door hoge hagen en taluds langs de Heihofweg;
- Dat er nauwelijks voldoende berm aanwezig is om uit te wijken;
- Dat er langs de woningen aan de Putweg geen trottoir aanwezig is voor voetgangers;
- Dat het uitzicht op het kruispunt Putweg-Heihofweg zeer beperkt is;
- Dat de Heihofweg veel door wandelaar wordt gebruikt;
- Dat de Heihofweg onderdeel uitmaakt van de Beekdaelen-fietsroute.
Overleg
Onderhavige verkeersmaatregel is besproken met de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg. De politie heeft ingestemd met bovengenoemde verkeersmaatregelen. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Belangenafweging
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de te treffen verkeersmaatregelen, dan wel dat een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.