Gemeenteblad van Roermond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roermond | Gemeenteblad 2022, 146340 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roermond | Gemeenteblad 2022, 146340 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Organisatiebesluit gemeente Roermond 2022
Hoofdstuk 1 Structuur van de ambtelijke organisatie
Artikel 1. Begripsomschrijving
In deze regels wordt verstaan onder:
Concernmanager opgaven: functionaris die relevante externe netwerken aangaat/onderhoud en opgavenmanagers aanstuurt als ambtelijk opdrachtgever en eindverantwoordelijk is voor het resultaat. Deze functionaris is met betrekking tot de opgaves eerste aanspreekpunt van het college en de verantwoordelijke portefeuillehouders
Paragraaf II: ambtelijke organisatie
Artikel 2. Indeling van de ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie is formeel ingedeeld in organisatorische onderdelen, te weten clusters en opgaves. Binnen en tussen cluster en opgaves kunnen structurele (bijvoorbeeld vakteams) en incidentele samenwerkverbanden (bijvoorbeeld project- en programmateams) worden georganiseerd. Deze samenwerkverbanden hebben geen formele status en zijn dus geen onderdeel van de organisatiestructuur.
Hoofdstuk 2 De ambtelijke organisatie in relatie tot de bestuursorganen
Artikel 6 De gemeentesecretaris/algemeen directeur
De gemeentesecretaris/algemeen directeur is hiërarchisch geplaatst boven de concerndirecteur, de concernmanagers en de clustermanagers. De gemeentesecretaris/algemeen directeur heeft een aantal taken en verantwoordelijkheden (middelenfuncties, integrale bedrijfsvoering, de organisatieontwikkeling) tijdelijk aan de concerndirecteur overgedragen om in zijn/haar plaats waar te nemen.
Artikel 8 Strategisch Overleg (SO)
Er is periodiek overleg tussen het college, gemeentesecretaris/algemeen directeur, de concerndirecteur en de concernmanagers. Doel van dit overleg is het bespreken, monitoren en (in)richten van:
Artikel 10 Clustermanagement overleg (CMO)
Het CMO bevordert de samenhang in beleidsonderwerpen in de ambtelijke organisatie (concern denken en handelen). Het bevordert daartoe de goede samenwerking en de beleidsafstemming tussen de diverse organisatieonderdelen ten behoeve van een integrale beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering (collegiale afstemming).
Artikel 12 Breed Management Overleg (BMO)
Periodiek vindt een overleg plaats van het totale management (Breed Management Overleg), indien nodig ondersteunt door adviseurs, waarin het concern jaarplan vertaald (en daarna bewaakt) wordt naar tactische samenhangende clusterplannen en opgave ondersteunende projecten en programma’s. Eenmaal per jaar vindt een BMO plaats waarin het afgelopen jaar wordt geëvalueerd en waar de contouren van het concern jaarplan voor het komend jaar worden opgesteld.
Artikel 13 Portefeuillehouders-overleg (PHO)
Wekelijkse afstemming tussen (regie voerende) portefeuillehouder, bestuursadviseur, kernprofessional en overig betrokken medewerkers over voortgang, resultaten en kwaliteit van de planning en uitvoering van (bestuurlijk) beleid, reguliere taken en dienstverlening. De Clustermanagers participeren vanuit hun lijnverantwoordelijkheid en dragen zorg voor proces en kwaliteit van collegevoorstellen en voorbereiding van de besluitvorming. Tevens hebben zij een sturende rol bij zwaarwegende dossiers en/of personele kwesties.
Hoofdstuk 3 Taken en werkwijze
Artikel 14 Taken van het college
Portefeuillehouders geven richting aan en monitoren namens het college de bestuursopdrachten die tot hun portefeuille behoren of waarvan ze de regievoerder zijn. Hiervoor wordt naast afstemming in het PHO voor de bestuursopdrachten op regelmatige basis voortgangsgesprekken en rapportages door opgavemanagers en kernprofessionals van de opgaves en clusters verzorgt.
Artikel 15 Omvang taken en verantwoordlijkheden
Taken en verantwoordlijkheden zijn op hoofdlijnen vastgelegd in de HR 21 regeling behorende bij een functieprofiel. Concreet zijn de volgende taken te benoemen.
Artikel 17 Taken van de concerndirecteur
De concerndirecteur is een tijdelijke functie die gezien de organisatorische uitdaging, die de gemeente Roermond heeft, een aantal taken en verantwoordelijkheden van de gemeentesecretaris/ algemeen directeur waarneemt. Omdat de eindverantwoordelijkheid van al zijn/haar taken blijft liggen bij gemeentesecretaris/algemeen directeur vormt de concerndirecteur een onlosmakelijk duo met hem/haar. Hiervoor legt de concerndirecteur verantwoording af aan de gemeentesecretaris/ algemeen directeur.
Artikel 18 De ondersteuning van het college
De concerndirecteur, concernmanagers, opgavemanagers en het totale ambtelijke apparaat staan zowel het college, afzonderlijke portefeuillehouders en de gemeentesecretaris/ algemeen directeur bij de uitoefening van zijn/haar taken terzijde, adviseren en verschaffen hem /haar alle nodige informatie en bijstand.
Artikel 21 Taken van de clustermanager
De clustermanager stelt jaarlijks – met in achtneming van het concernjaarplan en de organisatiestrategie – een jaarplan op voor zijn cluster, waarin de jaarlijks te bereiken resultaten worden vastgelegd en welke middelen daarvoor kwantitatief en kwalitatief worden ingezet. Het CMT kan aan de clustermanager cluster-overstijgende taken (concernopdrachten) opdragen.
Hoofdstuk 4 Sturingsinstrumenten
Artikel 24 Meerjarenstrategie en jaarplannen
Het CMT draagt zorg voor de totstandkoming van een meerjarenplan. Het meerjarenplan betreft de beleidsdoelen voor de collegeperiode, op basis van het coalitieakkoord en het bestuur contract. De meerjarenstrategie wordt per jaar operationeel gemaakt door middel van een concernjaarplan en de daarvan afgeleide jaarplannen per opgave en cluster.
Artikel 27 Taken van de concerncontroller
De concerncontroller draagt, samen met de juridisch controller, zorg voor het toezicht op de juridische en financiële rechtmatigheid en doelmatigheid van de aanwending van financiële middelen. De concerncontroller en de juridische concerncontroller leggen in dit verband rechtstreeks verantwoording af aan het CMT. Indien de concerncontroller of de juridische concerncontroller bij de uitoefening van zijn taken als bedoeld in dit artikel een afwijkend standpunt inneemt ten opzichte van het CMT doet hij hiervan mededeling aan het college.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 15 maart 2022.
Burgemeester en wethouders van Roermond,
De secretaris, drs. J.W.A. Kradolfer (a.i.)
De burgemeester, M.J.D. Donders- de Leest
Bijlage 1: Toelichting op organisatie- en managementmodel
1. Arbeidsverdeling en organisatiefilosofie
Voor de arbeidsverdeling en organisatiefilosofie gelden de volgende uitgangspunten:
De actuele beschrijving van de taken van de cluster zijn opgenomen in een separate bijlage 2.
De actuele functieprofielen voor deze functies zijn opgenomen in een separate bijlage 3.
2. Sturings- en coördinatie mechanismen
Highly Aligned: iedereen op dezelfde golflengte richting hetzelfde doel door samenhang en focus in bestuurlijke ambities en inzicht in wat de organisatie in staat is om te leveren. Afspraken hierover worden per coalitieperiode vastgelegd in een bestuurscontract. Jaarlijks worden hiervan afgeleide bestuursopdrachten opgenomen in het concernplan en de onderliggende opgave- en clusterplannen.
Loosely Coupled: overleggen tussen onderdelen in de organisatie worden geminimaliseerd, tenzij ze nodig zijn voor strategie en doelen (gezamenlijke koers). In de meerjaren ontwikkeling naar een weer- en wendbare organisatie zullen er voor de verschillende ontwikkelstadia een aantal extra overleggen worden geïntroduceerd. Dit zijn tijdelijke hulpconstructie in de ontwikkeling naar een situatie waarin vertrouwen binnen en tussen de organisatieonderdelen en beslissingen zoveel als mogelijk laag in de organisatie genomen kunnen worden. Dat resulteert in de beoogde weer- en wendbare organisatie met een hoge professionaliteit, een gedragen verantwoordelijkheid en met snelheid en kwaliteit om te kunnen spelen op een continue veranderende vraag.
Figuur I: samenhang organisatie
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-146340.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.