Gemeenteblad van Land van Cuijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Land van Cuijk | Gemeenteblad 2022, 122939 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Land van Cuijk | Gemeenteblad 2022, 122939 | beleidsregel |
Uitvoeringsprogramma Vergunningen, Toezicht en Handhaving 2022 gemeente Land van Cuijk
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk;
Dat de gemeente op grond van artikel 7.3. lid 1 van het Besluit omgevingsrecht verplicht is jaarlijks het uitvoerings- en handhavingsbeleid uit te werken in een uitvoeringsprogramma waarin wordt aangegeven welke van de vastgestelde activiteiten zij het komende jaar zal uitvoeren.
Inwerkingtreding en citeertitel
Voor u ligt het eerste “Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2022” (hierna: uitvoeringsprogramma) van de gemeente Land van Cuijk. In het uitvoeringsprogramma leest u hoe de gemeente Land van Cuijk in 2022 uitvoering geeft aan de diverse vergunning- en handhavingstaken. Met dit uitvoeringsprogramma beoogt de gemeente Land van Cuijk een duidelijk beeld te schetsen van de doelen, activiteiten en prioriteiten die voor 2022 zijn vastgesteld.
De basis voor elk uitvoeringsprogramma ligt in een VTH-beleidsplan. Voordat de gemeentelijke herindeling plaatsvond heeft elke afzonderlijke gemeente een dergelijk beleidsplan vastgesteld. Deze beleidsplannen zijn voor elke voormalige gemeente nog geldig en expireren vanaf 2023.
Voor de volledigheid hierna de momenteel nog geldende beleidsplannen:
In deze beleidsplannen hebben de voormalige colleges aangegeven welke doelen en prioriteiten zijn gesteld en welke activiteiten het daartoe zal uitvoeren. In 2022 wordt gestart met de harmonisatie om te komen tot een nieuw VTH-beleid voor de gemeente Land van Cuijk. Medio 2022 treedt naar verwachting de Omgevingswet in werking. Een ontwikkeling die, naast de start van een nieuwe gemeente, een grote impact heeft op de werkzaamheden waar in voorliggend uitvoeringsprogramma op wordt ingegaan.
Het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant ziet er door middel van Interbestuurlijk toezicht op toe dat een gemeente haar taken op een correcte wijze uitvoert. Vanwege de complexiteit van het verwerken van de doelen en prioriteiten uit meerdere beleidsplannen naar één uitvoeringsprogramma heeft er al ambtelijke afstemming met de provincie plaatsgevonden over voorliggend document.
In voorliggend uitvoeringsprogramma wordt, zoals vermeld, uitgegaan van de per gemeente nog geldende beleidsplannen. In de doelen, activiteiten en prioriteiten zitten veel overeenkomsten, maar vanzelfsprekend ook maatwerk voor een specifieke voormalige gemeente. Daar waar noodzakelijk wordt dit specifiek toegelicht.
Dit uitvoeringsprogramma is vastgesteld door het college van de gemeente Land van Cuijk op 24 januari 2022. Het vastgestelde uitvoeringsprogramma wordt bekend gemaakt aan de gemeenteraad en aan de provincie Noord-Brabant. Het uitvoeringsprogramma is gepubliceerd op de website van de gemeente Land van Cuijk en op overheid.nl.
2. Vergunningverlening: wat willen we en hoe gaan we dit bereiken in 2022?
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de doelstellingen van de voormalige gemeenten van het Land van Cuijk voor de uitvoering van de taken op het gebied van vergunningverlening zoals beschreven in de diverse uitvoeringsprogramma's. In de doelen, activiteiten en prioriteiten zitten veel overeenkomsten, maar vanzelfsprekend ook maatwerk voor een specifieke voormalige gemeente. De doelstellingen uit de beleidsplannen van de voormalige gemeenten zijn hierna aangegeven en dienen als uitgangspunt voor het uitvoeringsprogramma van de gemeente Land van Cuijk.
2.1 Doelstellingen VTH-beleidsplan Boxmeer
In het VTH-beleidsplan zijn de beleidsdoelstellingen van de gemeente Boxmeer geformuleerd. Deze beleidsdoelstellingen volgen uit de strategische missie van onze organisatie op het gebied van het omgevingsrecht.
De missie van de gemeente Boxmeer ten aanzien van VTH is:
Een veilige, gezonde en leefbare omgeving, waarin de eigen verantwoordelijkheid van onze inwoners en bedrijven centraal staat en op basis van vertrouwen ruimte voor (economische) ontwikkeling wordt geboden.
2.2 Doelstellingen VTH-beleidsplan Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert
2.3 Doelstellingen beleidsplan Sint Anthonis
We verlenen vergunningen snel en adequaat binnen de termijnen. Om de voortgang van de kwalitatief goede aanvragen niet te vertragen laten we onvolledige, gebrekkige aanvragen nadat de gevraagde aanvullingen niet of onvoldoende zijn ingediend, buiten behandeling.
Vergunningverlening is geen doel op zich. Het doel van een kwalitatieve vergunningverlening is de bescherming en verbetering van bebouwing, waarbij veiligheid, gezondheid, leefomgeving en duurzaamheid voorop staan. Een goede vergunningverlening draagt bij aan een leefbare, veilige en duurzame gemeente, waar het prettig is om te wonen, te werken en te verblijven.
2.4 Bereiken doelstellingen VTH-uitvoeringsprogramma Land van Cuijk
De hiervoor vermelde doelstellingen van de diverse gemeenten worden overgenomen in het uitvoeringsprogramma van de gemeente Land van Cuijk 2022. Om deze doelen te bereiken ondernemen we vooruitlopend op de invoering van de Omgevingswet de volgende acties:
3. Toezicht en handhaving: wat willen we en hoe gaan we dit bereiken in 2022?
In dit hoofdstuk wordt in de volgende paragrafen ingegaan op de doelstellingen per voormalige gemeente voor de uitvoering van de taken op het gebied van toezicht & handhaving. Vervolgens wordt benoemd hoe binnen de gemeente Land van Cuijk deze doelstellingen worden bereikt.
3.2 Doelstellingen beleidsplan Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert
De primaire doelstelling van handhaving is: het bevorderen van naleving van wet- en regelgeving. Door naleving van wet- en regelgeving worden: onveilige en ongezonde situaties-, aantasting van landschappelijke-, cultuurhistorische-, natuurwaarden en milieukwaliteit- en aantastingen van de kwaliteit van woon- en leefomgeving, verstoringen van de openbare orde voorkomen dan wel beëindigd.
3.3 Doelstellingen beleidsplan Sint Anthonis
Doel 1 | de gemeente bevordert een veilige leefomgeving
Dit doel kent de volgende speerpunten:
Bij ondermijning of drugsproblematiek treedt de gemeente direct handhavend op. Dit doen we bijvoorbeeld door op basis van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (hierna BIBOB) actief beleid te voeren en door drugswoningen/panden te sluiten in overeenstemming met het geldende Damocles-beleid. Uit de Landelijke Handhavingstrategie Strategie (hierna: LHS) volgt reeds dat bewust en structureel / crimineel gedrag van een overtreder hard wordt aangepakt. De bestuurlijke aanpak wordt waar mogelijk gecombineerd met een strafrechtelijk traject, een en ander in nauwe samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie (hierna: OM).
Het bewaken van de constructieve veiligheid bij bouw en verbouw
De constructieve veiligheid van gebouwen die worden gebouwd of verbouwd is belangrijk omdat fouten in de constructie ernstige gevolgen kunnen hebben. Als een constructie eenmaal gereed is, is het veel moeilijker om de deugdelijkheid van die constructie te controleren. Daarom vinden controles op constructieve veiligheid met name plaats tijdens de bouw.
Het vergroten van de brandveilige omgeving
Brandveiligheid blijft een belangrijk aandachtspunt. Het hoofdthema daarbij is ‘veiligheid voor mensen’. De gemeente is sinds 2016 aangesloten bij de veiligheidsregio en de toezichthouders en adviseurs van beide organisaties werken integraal en in nauw verband samen.
Doel 2 | de gemeente bevordert een gezonde leefomgeving
Dit doel kent de volgende speerpunten:
Het terugbrengen van milieuovertredingen bij veehouderijen
Goed werkende luchtwassers en andere emissiearme stalsystemen dragen bij aan de vermindering van de uitstoot van geur, fijnstof en ammoniak en daarmee aan de verduurzaming van de agrarische sector. De stalsystemen van alle veehouderijen in onze gemeente blijven periodiek gecontroleerd worden door de toezichthouders van de Omgevingsdienst Brabant Noord (hierna: ODBN).
Het terugbrengen van overtredingen bij asbestsaneringen
Onjuiste sanering van asbest kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van omwonenden. In de sloopfase heeft toezicht op asbestsaneringen dan ook prioriteit. Deze controles worden uitgevoerd door de toezichthouders van de ODBN.
Doel 3 | de gemeente bevordert de leefbaarheid van dorpen en buitengebied
Dit doel kent de volgende speerpunten:
Het tegengaan van illegale bedrijvigheid
Illegale bedrijvigheid kan een negatief effect hebben op het woon- en leefklimaat. Denk hierbij aan verkeersaantrekkende werking, (geluids)overlast of concurrentievervalsing. Het voorkomen van deze effecten begint bij het stellen van duidelijke voorwaarden ten aanzien van (de omvang van) bedrijvigheid. Groeit een bedrijf uit zijn jasje, dan moet het naar een bedrijventerrein en komt de oude locatie vrij voor een startend bedrijf.
Het tegengaan van illegale bewoning
Wanneer al dan niet voor bewoning bestemde panden illegaal worden bewoond kunnen (brand)veiligheidsproblemen ontstaan. Niet voor bewoning bestemde gebouwen, zoals kantoren, bijgebouwen, bedrijfsloodsen of recreatiewoningen, voldoen doorgaans immers niet aan de normen die aan voor bewoning bestemde panden gesteld worden. Ook het met meer dan één huishouden bewonen van een woning of de huisvesting van arbeidsmigranten in (bedrijfs)woningen kan leiden tot (brand)veiligheidsproblemen. Daarnaast kan illegale bewoning de leefbaarheid en openbare orde aantasten.
Het bevorderen van landschapsversterkende maatregelen
We zijn trots op onze groene gemeente en willen het landschap in onze gemeente graag behouden en waar mogelijk verder ontwikkelen en versterken. Dit doen we onder andere door afspraken met ondernemers te maken over landschapsversterkende maatregelen zoals erfbeplanting. Deze afspraken komen tot uiting in voorwaardelijke verplichtingen in het bestemmingsplan. De gemeente controleert of aan deze verplichtingen wordt voldaan.
Doel 4 | de gemeente verbetert haar dienstverlening
Dit doel kent het volgende speerpunt:
Transparant en oplossingsgericht handhaven
Het is van groot belang dat handhaving transparant is. Onze inwoners moeten immers kunnen begrijpen waarom er sprake is van een overtreding. Door begrip ontstaat ook meer bereidheid tot het beëindigen van de overtreding. Meedenken in oplossingen is belangrijk omdat handhavend optreden pas aan de orde is als legalisatie niet mogelijk is.
Doel 5 | de gemeente bevordert duurzaamheid
Dit doel kent de volgende speerpunten:
Het bevorderen van duurzaam en energiezuinig bouwen
Veel maatregelen die bijdragen aan het energieneutraal maken van woningen en andere bouwwerken moeten al in de bouwverbouwfase worden doorgevoerd. Tijdens de bouwcontroles wordt gecontroleerd of de eisen die worden gesteld aan het duurzaam en energiezuinig bouwen worden nageleefd.
Het bevorderen van energiebesparing door bedrijven
Ook in de gebruiksfase kan in bedrijfsgebouwen zoals supermarkten, zorginstellingen en kantoorgebouwen vaak nog veel energie bespaard worden. Het Activiteitenbesluit stelt eisen aan het energieverbruik van bedrijven. Tijdens het regionale project “Branchegerichte aanpak energie” wordt gecontroleerd of aan deze eisen wordt voldaan. Dit doel sluit aan bij doelstelling ‘energietransitie en duurzaamheid’ uit het coalitieprogramma (energie-neutrale gemeente in 2035).
3.4 Bereiken doelstellingen VTH-beleidsplan
De hiervoor vermelde doelstellingen van de diverse gemeenten worden overgenomen in het uitvoeringsprogramma van de gemeente Land van Cuijk 2022.
Om deze doelen te bereiken ondernemen we tevens vooruitlopend op de invoering van de Omgevingswet de volgende acties:
3.5 Prioritering volgens VTH-beleidsplannen
De prioriteiten in de VTH-beleidsplannen zijn tot stand gekomen op basis van risicoanalyses. Op basis daarvan is per onderwerp de prioriteit hoog, middel en laag toegekend. Om tot deze prioritering te komen is gebruik gemaakt van een vergelijkbare systematiek in de vorm van een risicomatrix.
In de risicomatrix is de gemiddelde verwachte ernst weergegeven van de gevolgen van overtreding van gedragsregels die voor het desbetreffende handhavingsthema gelden.
De hierna genoemde negatieve effecten zijn te onderscheiden:
Op basis van de beschikbare formatie worden onderwerpen opgepakt, hier wordt verderop in dit uitvoeringsprogramma op ingegaan. Dit wil echter niet zeggen dat een activiteit met een lage prioriteit, altijd laag blijft. Door aanvullende informatie c.q. signalen kan een activiteit met een oorspronkelijk lage prioriteit toch een hoge prioriteit krijgen.
3.6 Bereikbaarheid buiten kantoortijd
De gemeente Land van Cuijk is vanzelfsprekend buiten kantoortijd bereikbaar voor calamiteiten. Enerzijds telefonisch en anderzijds via een app waarmee burgers 24/7 meldingen over de openbare ruimte kunnen doorgeven.
Daarnaast kent de gemeente Land van Cuijk een crisisorganisatie. Wanneer er sprake is van GRIP-situaties wordt via andere hulpdiensten zoals brandweer en politie opgeschaald. Hierin wordt de gemeente betrokken.
Tot slot is er nog de mogelijk voor een burger om 24/7 milieu-gerelateerde klachten in te dienen binnen en buiten kantooruren bij de provinciale milieuklachtenlijn. Deze meldingen komen uit bij de geconsigneerde van de ODBN die op basis van de casus afweegt of direct handelen noodzakelijk is. De ODBN draait overigens ook mee in de crisisorganisatie met een adviserende rol.
3.7 Opvolging van overtredingen
Handhaving vindt plaats conform de Landelijke handhavingstrategie. De colleges van de voormalige gemeenten die opgegaan zijn in de gemeente Land van Cuijk hadden deze strategie reeds vastgesteld. De LHS is voor de volledigheid als bijlage 1 bij dit uitvoeringsprogramma gevoegd en wordt hiermee ook door het college van de gemeente Land van Cuijk vastgesteld.
Kort samengevat is de visie van de Landelijke handhavingstrategie:
De LHS maakt gebruik van een interventiematrix. Ten opzichte van de Brabantse handhavingstrategie is een extra categorie overtredingen toegevoegd, namelijk de categorie ‘vrijwel nihil’. Dit is een versoepeling. In de Brabantse handhavingstrategie wordt een overtreding namelijk minimaal aangemerkt als ‘beperkt’.
Om naleving van regels af te dwingen, hebben de gemeente en haar handhavingspartners zowel bestuursrechtelijke als strafrechtelijke instrumenten tot hun beschikking. In de sanctiestrategie staat beschreven wanneer en hoe deze middelen worden ingezet. In de onderstaande figuur 3.1 is de interventiematrix met straf- en bestuursrechtelijke instrumenten opgenomen.
De LHS gaat uit van het principe zo licht mogelijk starten met ingrijpen, gericht op herstel en het vervolgens snel inzetten van zwaardere middelen wanneer naleving uitblijft. De toezichthouders, handhavers en juristen van de gemeente Land van Cuijk bepalen het in te zetten sanctiemiddel met behulp van de interventiematrix.
Er wordt in principe gekozen voor de minst zware (combinatie van) interventie(s) uit de matrix, tenzij de toezichthouder of handhaver motiveert dat in de betreffende situatie een andere (combinatie van) interventie(s) passender is.
Voor het toepassen van bestuurlijke sanctiemiddelen, zoals een last onder dwangsom of bestuursdwang wordt de Handreiking bestuurlijke sanctiemiddelen gehanteerd. Voor de bepaling van dwangsomhoogtes en termijnen wordt de bij voornoemde handreiking behorende bijlage met overzicht van dwangsomhoogte en termijnen per type overtreding gehanteerd. Beide documenten zijn voor de volledigheid als respectievelijk bijlage 2 en 3 bij dit document gevoegd. De colleges van de voormalige gemeenten die opgegaan zijn in de gemeente Land van Cuijk hadden ook deze documenten vastgesteld. Ook het college van de gemeente Land van Cuijk hanteert deze werkwijze en stelt het werken met deze documenten met de vaststelling van voorliggen uitvoeringsprogramma dan ook vast.
4. Wat is er nodig om de gestelde doelen te bereiken?
In dit hoofdstuk wordt beschreven wat er nodig is om de gestelde doelen te bereiken. Als eerste wordt de beschikbare personele capaciteit weergegeven. Daarna wordt voor vergunningen en toezicht & handhaving aan de hand van de verwachte werkzaamheden beschreven of de beschikbare capaciteit overeenkomt met de benodigde capaciteit voor te verrichten werkzaamheden
4.1 Kennis, kunde en capaciteit
De betreffende eisen op het gebied van minimale kennis, kunde en capaciteit zijn vastgelegd in de Wet VTH en deze eisen zijn gebaseerd op de kwaliteitscriteria 2.2 van de Model Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht. In het kader van de herindeling zijn de inhoud van de functies en de werkprocessen al zoveel als mogelijk op de Omgevingswet afgestemd.
In verband met de komst van de Omgevingswet, naar verwachting op 1 juli 2022, zijn de processen al in voorbereiding en deze zullen met de inwerkingtreding van de Omgevingswet definitief zijn. Voor de BOA's zijn aanvullende landelijke bekwaamheidseisen.
Om de objectiviteit van de werkzaamheden te borgen, is er binnen de functies in het VTH-domein een scheiding aangebracht tussen vergunningverlening en toezicht & handhaving. De vergunningverleners zijn ondergebracht in het team Vergunningverlening, de toezichthouders/handhavers en BOA's zijn ondergebracht in het team Veiligheid, Toezicht en Handhaving. Wanneer er sprake is van het overgaan tot het opleggen van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang wordt het dossier overgedragen aan de handhavingsjuristen. Deze zijn ondergebracht in het team Ondersteuning vergunningverlening, toezicht en handhaving. De toezichthouders en de vergunningverleners nemen vanaf dat moment de rol van adviseur in. Om onduidelijkheden in de uitvoering te voorkomen worden er werkafspraken gemaakt tussen beide clusters.
4.2 Personele capaciteit VTH-domein
Om de in hoofdstuk 2 en 3 beschreven doelstellingen te bereiken is personele capaciteit nodig. Binnen de gemeente Land van Cuijk is de capaciteit voor het VTH-domein ondergebracht in de teams “Veiligheid, Toezicht & Handhaving”, “Vergunningverlening” en “Ondersteuning Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving”.
In onderstaande tabel wordt inzichtelijk gemaakt welke functies en personele capaciteit er voor Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving beschikbaar is:
In paragraaf 4.3 en 4.4 wordt in detail ingegaan of met de beschikbare capaciteit de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Vooruitlopend op de conclusies in paragraaf 4.3 en 4.4 wordt ingegaan op het verschil aan benodigde formatie en beschikbare formatie bij vergunningverlening.
Om de benodigde formatieplekken in te vullen zijn in 2021 reeds vacatures opengesteld. In de tabel op pagina 21 is een prognose aangegeven van de te verwachten aanvragen in 2022. Op basis van deze prognose kan 21.05 Fte voor vergunningverlening noodzakelijk zijn. Dit kan een tekort veroorzaken van 1,05 Fte. Mocht dit tekort in de praktijk blijken, dan kan de inhuur van tijdelijke krachten noodzakelijk zijn. Het risico bij het invullen van de vacatures vergunningverleners is de schaarste van goede professionals op de arbeidsmarkt. Indien de vacatures voor vergunningverleners niet allen op korte termijn ingevuld kunnen worden, dan is de inhuur van tijdelijke vergunningverleners noodzakelijk.
De detailstructuur op basis waarvan de functies voor de gemeente Land van Cuijk bepaald zijn, kent geen “coördinator Toezicht en Handhaving voor de BOA's. De intentie is om in heel 2022 deze expertise in te huren. De coördinator heeft als taak de aansturing van de BOA's. Deze insteek is gekozen vanwege het grote aantal BOA's. Indien deze behoefte blijft bestaan kan in het derde kwartaal 2022 worden bepaald in welke vorm dit wenselijk is en kan overwogen worden of dit structurele formatie moet worden.
4.3 Benodigde capaciteit vergunningverlening
Bij de raming van het aantal producten voor 2022 gaan wij uit van gemiddelde resultaten van voorgaande jaren. De raming hebben wij vervolgens naar boven bijgesteld vanwege de verwachting dat door de economische opgang, transitie in de veehouderij en de geprogrammeerde woningbouw het aantal (bouw)aanvragen voor 2022 verder zal toenemen. Het resultaat, de prognose 2022, staat in de tabel op pagina 21. De invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen zijn van invloed op de cijfers. Omdat de invoeringsdatum nog niet vaststaat, is uitgegaan van de producten en fte's van voorafgaande jaren.
* Er is uitgegaan van aanvragen/melding tot 1 november en het aantal is geëxtrapoleerd over heel 2021. |
||||||||||||
* Er is uitgegaan van aanvragen/melding tot 1 november en het aantal is geëxtrapoleerd over heel 2021.
Het is nog maar zeer de vraag of de reguliere evenementen in 2022 doorgang vinden, gelet op de verspreiding van het COVID-19 virus. Toch zijn voor evenementenvergunningen de reguliere uren geraamd. De verwachting is dat als er evenementen plaatsvinden daarvoor de niet de gebruikelijke draaiboeken kunnen worden gebruikt. Voor de nieuwe vorm van evenementen (of zelfs nieuwe evenementen) zullen nieuwe invullingen en oplossingen moeten worden gevonden. Het uitvoeringsprogramma biedt daar ruimte voor en koppeling met het evenementenbeleid is ook geborgd.
Personele capaciteit Wabo -vergunningen (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ):
In de tabel op pagina 21 is een prognose aangegeven van de te verwachten aanvragen in 2022. Hieruit blijkt dat er naar verwachting 21.05 Fte voor vergunningverlening noodzakelijk kan zijn. Er is aan formatie aanwezig 14.95 Fte als vergunningverlener. Vacatures voor 5 fte aan vergunningverleners zijn in 2021 reeds opengesteld. In de tussentijd wordt het tekort reeds opgevuld door de inhuur van tijdelijke vergunningverleners.
Personele capaciteit APV-vergunningen (Algemene Plaatselijke Verordening):
Uit de bovenstaande gegevens blijkt dat er naar verwachting 7.6 Fte voor APV-vergunningverlening noodzakelijk is. Er is reeds aan formatie aanwezig 6,67 Fte als APV-vergunningverlener. Dit betekent een tekort van 0,93 Fte. Gezien het nog maar zeer de vraag is of de reguliere evenementen etc. in 2022 doorgang vinden, gelet op de verspreiding van het COVID-19 virus wordt er nog geen extra vacature opengesteld of APV-vergunningverlener ingehuurd. Bij eventuele piekmomenten kan een beroep worden gedaan op de Frontoffice-medewerker voor tijdelijke ondersteuning.
Personele capaciteit adviseurs VTH, juridisch adviseurs en front- en backoffice:
De huidige formatie van adviseurs VTH, juridisch adviseurs en medewerkers front- en backoffice is gebaseerd op de samenvoeging van de formaties van de verschillende gemeenten. De juridisch adviseurs vertegenwoordigen de gemeente in bezwaar en beroep.
Het front- en backoffice verzorgt onder andere administratieve ondersteuning en het frontoffice specifiek het klantcontact aan balie en telefoon. De adviseurs VTH faciliteren de afdelingen bij inhoudelijke projecten, kwaliteitsbewaking, beleidsplannen, etc. In 2022 wordt gemonitord of de personele capaciteit toereikend is.
4.4 Benodigde capaciteit toezicht en handhaving
Aan de hand van een productenlijst, gebaseerd op de "gemene deler” van de producten uit de verschillende VTH-beleidsplannen (waaronder ook het Integraal Veiligheidsbeleid van de gemeenten) wordt inzichtelijk gemaakt aan welk product welke tijd besteed wordt. De werkzaamheden worden opgepakt op basis van de risicoprioritering uit de VTH-beleidsplannen waar in paragraaf 3.5 reeds op in is gegaan. Er wordt onderscheid gemaakt in het toezicht in het kader van de Wabo en daaraan belendende wetgeving en het toezicht door de BOA's.
Het Wabo-toezicht gebeurt door de toezichthouder/handhaver. De onderstaande productenlijst vermeldt welke toezicht- en handhavingsactiviteiten in 2022 worden uitgevoerd. De producten spreken voor zich. Bij activiteit 6. wordt gedoeld op het toezicht dat noodzakelijk is als een handhavingstraject is ingezet. Hierbij valt te denken aan een opgelegde last onder dwangsom of een stillegging van bouwwerkzaamheden. In de productenlijst is ook een urenraming opgenomen, deze is gebaseerd op basis van de risicoprioritering uit de VTH-beleidsplannen.
* Urenraming van de ODBN is niet opgenomen doordat deze niet ten laste komt van de gemeentelijke personele capaciteit
4.4.2 Toezicht door de Buitengewoon Opsporingsambtenaren/toezichthouders
De BOA's voeren bestuursrechtelijk en strafrechtelijke werkzaamheden uit. De capaciteit van het BOA-team is onderverdeeld in Domein 2, Domein 1 Leefbaarheid en Domein 1 Bijzondere onderwerpen. Gemiddeld is er 1 koppel per dag beschikbaar op leefbaarheid (o.a. in de wijken) om de meldingen/ signalen / controleverzoeken, op basis van prioriteiten en de interventiematrix zoals genoemd in 3.5, uit te voeren. De andere uren van de BOA's worden ingezet op bijzondere onderwerpen (vaak hoog geprioriteerd en in het belang van de openbare orde en veiligheid). De uren voor deze onderwerpen worden geregisseerd en planmatig ingezet.
De uren binnen bijzondere onderwerpen vloeien voort vanuit het geraamde beleid of vanuit de inschatting wat aan capaciteit nodig geacht wordt op basis van prioritering. In 2022 zal bezien worden of de uren voldoende zijn om de gewenste doelen te behalen.
Los van deze capaciteit loopt er een project op de overlast AZC welke valt onder sturing van het cluster Veiligheid. De hiervoor in te zetten uren/middelen komen niet ten laste van voorliggend uitvoeringsprogramma. De hierboven weergegeven uren zijn op basis van de formatieve bezetting (2,5 fte) en voor Domein 2 komen 240 uren boven de formatieve bezetting uit. Dit komt door de inzet in Mook en Middelaar, welke door gefactureerd wordt aan die gemeente en voor 2022 gecontinueerd zal worden.
Personele capaciteit toezicht & handhaving ( Wabo ):
Uit de bovenstaande gegevens blijkt dat er naar verwachting 5,7 fte voor toezicht & handhaving Wabo noodzakelijk is. Er is 5,44 fte aan formatie beschikbaar, waarvan 0,44 fte het eerste kwartaal wordt ingehuurd. Gedurende het jaar wordt de voortgang van werkzaamheden in relatie tot de inzet van toezicht bewaakt. Met de verwachte inwerkingtreding op 1 juli 2022 van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen zal een gedeelte van het bouwtoezicht bij private partijen worden ondergebracht. Dit betekent dat er minder fte voor dit toezicht benodigd is. In het VTH-beleidsplan, dat in 2022 voorbereid wordt en waar vanzelfsprekend ook weer een uitvoeringsprogramma uit voortvloeit, zal hier rekening mee worden gehouden.
Personele capaciteit buitengewoon Opsporingsambtenaren/ toezichthouders:
De huidige formatieve capaciteit van het BOA-team á 10,5 FTE Domein 1 en 2,5 FTE domein 2 zoals genoemd is in paragraaf 4.2 is niet voldoende om alle Toezichts- en Handhavingstaken uit te voeren conform de huidige afspraken en VTH-beleidsplannen. Hierdoor was het noodzakelijk om vooraf in het uitvoeringsprogramma van 2022 de keuze te maken de uren bij een aantal activiteiten te verlagen tot binnen de huidige formatie. Voorbeelden hiervan waarin minder uren opgenomen zijn dan in de beleidsstukken aangegeven is; Toezicht op Basis Registratie Personen, Landelijke Aanpak Adreskwaliteit, Alcohol en Horeca en Semi-complexe overlast.
We nemen het komende jaar 2022 de tijd om te monitoren en eventueel bij te sturen binnen de huidige bezetting. Ook kan een goed overzicht gemaakt worden van de beleidsharmonisatie en welke capaciteitsclaim dit legt binnen het BOA-team. Zo kan in 2022 de balans opgemaakt worden of en per wanneer het noodzakelijk is de formatie uit te breiden. Bij uitbreiding van de formatie kan er in de avonduren in het weekend in de basis gemiddeld een koppel meer beschikbaar zijn.
Personele capaciteit adviseurs VTH, juridisch adviseurs en front- en backoffice:
De huidige formatie van juridisch adviseurs en medewerkers front- en backoffice is gebaseerd op de samenvoeging van de formaties van de verschillende gemeenten. De juridisch adviseurs hebben de opvolging van een handhavingstraject in hun takenpakket. Hieronder valt onder andere het opstarten van bestuursrechtelijke sancties en het vertegenwoordigen van de gemeente in bezwaar en beroep. Het front- en backoffice verzorgt onder andere administratieve ondersteuning en het frontoffice specifiek het klantcontact aan balie en telefoon. De adviseurs VTH faciliteren de afdelingen bij inhoudelijke projecten, kwaliteitsbewaking, beleidsplannen, etc. In 2022 wordt gemonitord of de personele capaciteit toereikend is.
Momenteel worden er verkennende gesprekken gevoerd om te komen tot een Maas en Leijgraaf- breed Interventieteam. Nu is nog onbekend hoe dit interventieteam eruit gaat zien en welke T&H- capaciteit hiervoor moet worden vrijgemaakt. Vaststaat dat hier een bijdrage aan geleverd gaat worden. De inzet voor het interventieteam geeft immers gevolg aan een aantal doelstellingen van de VTH-beleidsdocumenten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de aanpak van ondermijning. Inzet op Prostitutie en Seksinrichtingen wordt eveneens een taak voor de gemeente welke komend jaar verder vorm dient te krijgen in beleid en uitvoering.
In de begroting van de gemeente Land van Cuijk voor 2022 is rekening gehouden met de formatie (personele middelen) die nodig is voor de uitvoering van de VTH-taken en de bijbehorende beleidswerkzaamheden. Naast de formatie zijn tevens de uitvoeringsbudgetten van de 5 gemeenten samengevoegd (financiële middelen).
Op basis van monitoring van de voortgang wordt inzicht verkregen in de realisatie, zowel ten aanzien van de personele als financiële middelen. Gedurende het eerste kwartaal mag verwacht worden dat er steeds meer zicht komt op deze budgetten en eventuele benodigde aanpassingen van deze budgetten. Zicht in administratieve zin, zijn de budgetten goed samengesteld, bij het juiste team terechtgekomen, en beleidsmatig inzicht, zijn er voldoende middelen voor het uitvoeringsprogramma 2022.
We verwachten dat we aan het einde van het eerste kwartaal 2022, o.a. op basis van inzicht in de realisatie reeds bepaalde effecten kunnen meenemen in de voorbereiding op het begrotingsproces 2023 en de kaderbrief 2022. Ook in de tweede helft van 2022 zullen waar nodig aanpassingen aan het college en de gemeenteraad worden voorgelegd in de aanloop naar het jaarverslag 2022.
De kosten van de werkzaamheden die worden uitgevoerd door de ODBN zijn eveneens gewaarborgd in de begroting van de gemeente Land van Cuijk. Er is €3.472.159,- gebudgetteerd voor de uitvoering van het werkprogramma van de ODBN. Aan de hand van door de ODBN maandelijks aangeleverde voortgangsrapportages wordt de voortgang en benutting van de hiervoor beschikbare budgetten gemonitord.
Over de financiële en personele middelen wordt gerapporteerd in het jaarverslag over 2022. Dit wordt in 2023 door het college van de gemeente Land van Cuijk wordt vastgesteld en ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
5. Welke ketenpartners hebben we nodig om onze doelstellingen te bereiken?
Een juiste afstemming met interne en externe (handhavings)partners is essentieel om het uitvoeringsprogramma goed uit te kunnen voeren. Om die reden wordt er in de dagelijkse uitvoeringspraktijk dan ook afstemming gezocht met diverse partners. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de diverse ketenpartners waarmee we samenwerken en die nodig zijn om onze doelstellingen te bereiken.
5.1 Omgevingsdienst Brabant Noord
De uitvoering van de VTH-milieutaken is ondergebracht bij de ODBN. Hierbij moet gedacht worden aan advisering rondom vergunningverlening en toezicht & handhaving. Jaarlijks wordt ambtelijk een ODBN-werkprogramma voorbereid. In aanloop naar de gemeente Land van Cuijk is dit werkprogramma ambtelijk voorbereid met medewerkers uit de voormalige gemeenten. Op 24 november 2021 heeft de Stuurgroep Land van Cuijk het werkprogramma van de ODBN voor 2022 vastgesteld. Dit werkprogramma is als bijlage 4 toegevoegd.
5.2 Veiligheidsregio Brabant-Noord
Sinds 2017 werken de Veiligheidsregio Brabant-Noord (hierna: Veiligheidsregio) en de gemeenten met een Risicogerichte Toezichtstrategie Brandveiligheid voor gebouwen. Eén van de bestuurlijke kaders die gemeenten hebben meegegeven aan Veiligheidsregio Brabant-Noord is ‘’het voorkomen van slachtoffers bij brand’’. De Risicogerichte Toezichtstrategie Brandveiligheid voor de periode 2022 – 2-25 (hierna: toezichtstrategie) is dan ook vormgegeven rond dit doel. Binnen de strategie heeft de brandweer, door middel van toezicht en handhaving op de naleving van brandveiligheidsvoorschriften, een belangrijk instrument in handen om minder branden, slachtoffers en schade te realiseren.
Toezicht en handhaving blijft de kern van de toezichtstrategie. Door middel van een fysieke controle wordt getoetst of voldaan wordt aan wet- en regelgeving. Toezicht en handhaving vindt plaats conform de Landelijke Handhavingstrategie en de inspectieonderwerpen zijn gebaseerd op het Bouwbesluit 2012 en de Omgevingswet (het Besluit Bouwwerken Leefomgeving).
Naast toezicht en handhaving wordt door de Veiligheidsregio ook ingezet op preventie. Dit wordt vormgegeven door:
De zelfscan: eigenaren of gebruikers van een gebouw worden gevraagd zelf een aantal controlepunten met betrekking tot brandveiligheid in hun gebouw na te lopen. Hierdoor worden zij op een laagdrempelige manier gestimuleerd om zelf na te denken over de brandveiligheid en wordt bewustwording vergroot. Daarnaast geven de uitkomsten van de zelfscan ook inzicht of voldaan wordt aan wet- en regelgeving.
Kennissessies en trainingen: Op vaste momenten in het jaar worden door de brandweer kennissessies en trainingen georganiseerd. Tijdens de kennissessies delen we kennis, informatie en tips over brandveiligheid met de deelnemers. Tijdens de trainingen gaan de deelnemers ook actief ermee aan de slag. Vanuit ons programma Maatschappij Maatschappelijke aandacht voor veiligheid is de afgelopen jaren al veel ervaring opgedaan met het geven van diverse kennissessies en trainingen. Deze leveren een grote bijdrage aan het vergroten van het bewustzijn rondom brandveiligheid.
Met de vaststelling door het college van voorliggend uitvoeringsprogramma wordt de toezichtstrategie eveneens vastgesteld. Zodra alle colleges binnen de Veiligheidsregio Brabant-Noord akkoord geven op de toezichtstrategie worden met de VTH-afdelingen werkafspraken gemaakt over o.a. inhoud en kwaliteit van rapporteren, aanleveren van dossiers en het rapporteren van het toezicht. Hiervoor worden de huidige werkafspraken geactualiseerd naar de nieuwe strategie.
Hierbij kan gedacht worden aan collega’s binnen de gemeente Land van Cuijk van het taakveld Openbare Orde en Veiligheid en Ruimtelijk Beleid. Voor 2022 is de insteek om bestaande overlegvormen met externe partners zoveel als mogelijk te handhaven. Bij afstemming met externe partners kan onder andere gedacht worden aan partners die belast zijn met strafrechtelijke en bestuurlijke handhaving (politie, OM en Samen Sterk in Brabant), maar ook de Veiligheidsregio.
Begin 2022 zal tevens gestart worden met werkoverleggen en overleggen die teamoverstijgend zijn. Vooral de laatste overlegvorm om integraliteit te bereiken en bewaken om de doelstellingen in de VTH-beleidsplannen en de uitvoering van voorliggend uitvoeringsprogramma te bereiken. Gedurende 2022 worden de overlegvormen geëvalueerd om de efficiëntie te waarborgen en noodzaak vast te stellen.
Tot slot wordt nog opgemerkt dat de mogelijkheid verkend wordt tot samenwerking tussen de gemeente Land van Cuijk en de gemeente Maashorst voor het opstellen van VTH-documenten. De gemeente Maashorst staat voor eenzelfde uitdaging als de gemeente Land van Cuijk met betrekking tot het opstellen van een nieuw VTH-beleid gebaseerd op de Omgevingswet.
6. Hoe bewaken we de voortgang en de resultaten?
Het uitvoeringsprogramma benoemt de publieke waarde die Land van Cuijk op het gebied van VTH wil realiseren voor haar inwoners en bestuurders. Om te kunnen beoordelen of de werkzaamheden zoals genoemd in dit uitvoeringsprogramma daadwerkelijk worden uitgevoerd en bijdragen aan de realisatie van de gestelde doelen heeft Land van Cuijk een aantal maatregelen getroffen:
Wij gaan in 2022 beginnen met het monitoren en waar gewenst sturen we op basis daarvan bij in de uitvoering. De monitoring borgt dat we met regelmaat het lopende proces volgen en verbeteren. Ook het monitoren van de met externe partners gemaakte afspraken valt hieronder. Hierbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan de met het OM, de ODBN en de Veiligheidsregio gemaakte (werk)afspraken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-122939.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.