Gemeenteblad van Hulst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hulst | Gemeenteblad 2021, 458801 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hulst | Gemeenteblad 2021, 458801 | beleidsregel |
Beleidsregel sanctiestrategie Alcoholwet
Wettelijke grondslag handhavingsbevoegdheid
De wettelijke bevoegdheid tot het doen naleven van wetten en regels is gelegen in artikel 125 van de Gemeentewet en in hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), met name artikelen 5:21 en 5:32. In bijzondere gevallen is de handhavingsbevoegdheid geregeld in de desbetreffende wet. Dit is het geval voor de Alcoholwet en de APV. Verder zijn in de artikelen 172 t/m 178 van de Gemeentewet diverse bevoegdheden toegekend aan de burgemeester in het kader van handhaving van de openbare orde, waaronder het toezicht op openbare gelegenheden.
Uitgangspunten handhavend optreden
Bij het constateren van overtredingen van wet- en regelgeving wordt als algemeen uitgangspunt gesteld, dat er in beginsel altijd tegen overtredingen wordt opgetreden. Dit uitgangspunt geldt uiteraard voor zover de wettelijke bevoegdheden en de prioriteitenstelling dit toelaten. Daarnaast worden in dit kader de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Bij het beoordelen van een overtreding en het bepalen van de juiste sanctie wordt rekening gehouden met:
het subsidiariteit- en proportionaliteitsbeginsel. Dit wil zeggen dat de sanctie moet worden toegepast die het minst ingrijpend is en/of het beste past om het gestelde doel te bereiken. Dit betekent dat bij een overtreding niet standaard één bepaalde interventie mogelijk is. De basis voor de bepaling van de sanctie is neergelegd in een bij deze beleidsregels horende sanctietabel. Hiervan kan gemotiveerd worden afgeweken.
De Awb, Alcoholwet en APV geven aan welke sancties het bevoegde gezag kan inzetten tegen het voorkomen of voortduren van overtredingen.
het opleggen van een last onder bestuursdwang, waarbij door feitelijk handelen de overtreding door of namens gemeente ongedaan wordt gemaakt (artikel 125 van de Gemeentewet en afd. 5.3 van de Awb). Hieronder valt ook het sluiten en verzegelen van gebouwen en terreinen. De kosten van het toepassen van bestuursdwang kunnen worden verhaald op de overtreder;
het opleggen van een bestuurlijke strafbeschikking. Op grond van het Besluit OM-afdoening is een aantal feiten benoemd, gerelateerd aan de APV, waarvoor een strafbeschikking kan worden opgelegd. Het gaat bijvoorbeeld om het, ongeacht de leeftijd, het verbod tot het bij zich hebben van drank in door de gemeente aangewezen gebieden. Daarnaast kan op basis van een aantal artikelen in de Alcoholwet alleen strafrechtelijk worden opgetreden door middel van het opmaken van een proces-verbaal.
In alle gevallen, met uitzondering van het strafrecht, is de burgemeester bevoegd tot opleggen van deze sancties.
Juridische procedures en mogelijke gevolgen
Tegen alle bestuursrechtelijke maatregelen, staan bezwaar en beroep open. Indien de vergunninghouder bezwaar indient, schorst dit de werking van het genomen bestuursrechtelijke besluit niet. De vergunninghouder kan dit toch via de Rechtbank vragen, door een voorlopige voorziening in te dienen bij de Rechtbank.
De burgemeester is het bevoegd bestuursorgaan met betrekking tot de Alcoholwet en eveneens voor het handhaven van het horeca-exploitatievergunningenregime. De burgemeester heeft ter uitvoering van deze bevoegdheid een sanctiestrategie vastgesteld. De sanctiestrategie bestaat uit deze beleidsregel en de bijgevoegde stappen- en sanctietabel. De sanctiestrategie en het stappenplan is afgestemd met de overige Zeeuwse gemeenten. Op die manier geldt een zo uniform mogelijk beleid en wordt de handhaafbaarheid (door de toezichthouders) en de rechtsgelijkheid (tussen exploitanten) bevorderd.
Met het vaststellen en het openbaar bekend maken van de sanctiestrategie is het voor iedereen duidelijk en kenbaar hoe de burgemeester de Alcoholwet en het horeca-exploitatiestelsel handhaaft. In het Preventie- en Handhavingsplan 2022-2025 wordt verder ingegaan op (het belang van) handhaving van de regelgeving op alcoholgebied.
In de bijlage is het stappenplan per mogelijke overtreding van de Alcoholwet en de APV opgenomen. Er wordt artikelsgewijs aangegeven welke handhavingsacties er worden genomen na de eerste tot en met de derde constatering van een bepaalde overtreding. Bij de eerste constatering volgt er veelal een schriftelijke of mondelinge waarschuwing met een herstelmogelijkheid. De Alcoholwet verbindt aan een aantal overtredingen directe (imperatieve) gevolgen.
Tot slot moet worden opgemerkt dat van de hierboven omschreven werkwijze kan worden afgeweken indien sprake is van een spoedeisend belang. Denk daarbij aan situaties dat de openbare orde, de gezondheid, en zedelijkheid in gevaar dreigen te komen. In dat geval wordt niet gewaarschuwd maar direct opgetreden. De burgemeester kan, in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid of in geval van bijzondere omstandigheden, voor één of meer horecabedrijven tijdelijk andere sluitingstijden vaststellen of tijdelijke sluiting bevelen. In dat geval is direct handhavend optreden tegen overtreding van dit bevel gewenst.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-458801.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.