Gemeenteblad van Bloemendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bloemendaal | Gemeenteblad 2021, 41163 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bloemendaal | Gemeenteblad 2021, 41163 | Verordeningen |
Verordening kinderopvang op sociaal-medische indicatie Bloemendaal 2021
Het college vraagt voor de beoordeling van de aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang advies aan het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Bloemendaal. Het CJG stelt binnen drie weken het advies op na overleg met het WMO loket.
HOOFDSTUK 3 VERLENING VAN DE TEGEMOETKOMING
Artikel 8 Verlening van een tegemoetkoming
Het besluit tot verlening van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op sociaal-medische gronden bevat in ieder geval:
Artikel 10 Omvang en duur van de tegemoetkoming
Indien het college dit noodzakelijk acht vindt verlenging van de tegemoetkoming plaats. Verlenging vindt alleen plaats indien de ouder heeft meegewerkt of in voldoende mate meewerkt aan hulpverlening om de situatie te verbeteren en de noodzaak van kinderopvang op sociaal-medische gronden weg te nemen. De verlenging van de tegemoetkoming kan eenmalig worden verleend voor ten hoogste 12 maanden.
Artikel 16 Intrekken oude verordening
De Verordening kinderopvang op sociaal-medische indicatie Bloemendaal 2017 wordt ingetrokken.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Bloemendaal, gehouden op 28 januari 2021.
voorzitter
griffier
Artikelsgewijze toelichting Verordening kinderopvang op sociaal-medische indicatie Bloemendaal 2021
In dit artikel zijn de definities opgenomen die noodzakelijk zijn voor het begrip van deze verordening.
Een vergoeding op grond van deze verordening wordt alleen verstrekt indien sprake is van een lichamelijke en/of verstandelijke beperking of een psychisch probleem van een ouder. De beperking moet van dien aard zijn dat het kind zich zonder de inzet van kinderopvang niet goed of gezond zou kunnen ontwikkelen. Tevens dient er een verband te zijn tussen de problematiek van de ouder en de noodzaak tot inzet van kinderopvang. Om de noodzaak tot kinderopvang op sociaal-medische gronden te bepalen toetst het college of de ouder of partner geen beroep kan doen op een toereikende voorliggende voorziening. Indien blijkt dat er ook kosteloze of goedkopere alternatieven zijn, die passend zijn dan is er geen sprake van noodzakelijke kinderopvang.
Voorliggende voorzieningen kunnen zijn: mantelzorg (zoals opvang door familieleden en kennissen), de peuterspeelzaal, overblijfmogelijkheden op school, etc. Ook kan, indien er sprake is van een partner, worden bezien of er mogelijkheden zijn voor de partner om zijn of haar werktijden te wijzigen zodat hij of zij het kind in de betreffende uren kan opvangen.
Daarnaast wordt een tegemoetkoming op grond van deze verordening alleen verstrekt als de ouder geen tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang via de Belastingdienst ontvangt of kan ontvangen.
Een aanvraag kan alleen worden ingediend door een ouder die zijn/haar woonplaats, als bedoeld in de artikelen 10, eerste lid, en 11 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, heeft binnen de gemeente Bloemendaal.
Artikel 3 Indienen van de aanvraag
De gevraagde gegevens dienen met name om vast te stellen of de aanvrager voldoet aan de gestelde criteria. Het kindercentrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen, moet ingeschreven staan in het Landelijk Register Kinderopvang (zoals genoemd in artikel 1).
Naast de genoemde gegevens kan het college ook andere gegevens vragen die het nodig acht om een besluit op de aanvraag te kunnen nemen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een verklaring met betrekking tot de werktijden van een ouder of bewijsstukken met betrekking tot de ondervonden beperkingen die van invloed zouden kunnen zijn op de noodzaak tot het afnemen van kinderopvang. Dit is geen limitatieve opsomming.
Er zal een aanvraagformulier worden opgesteld dat beschikbaar kan worden gesteld aan de ouder(s) die een aanvraag wil(len) indienen.
De tegemoetkoming wordt primair verleend op basis van in de ouder gelegen factoren. Gelet hierop verzoekt het college, alvorens tot besluitvorming over te gaan, het advies van het Centrum voor Jeugd en Gezin Bloemendaal. Het Centrum voor Jeugd en Gezin Bloemendaal stelt binnen drie weken het advies op na afstemming met het WMO loket. Op deze wijze kan worden bezien of de kinderopvang op sociaal-medische gronden i.c. noodzakelijk is.
Artikel 5 Offerte of contract van het kinderdagcentrum of gastouderbureau
Deze gegevens dient de ouder te verstrekken aan het college, nadat het Centrum voor Jeugd en Gezin Bloemendaal een positief advies heeft afgegeven. Deze gegevens worden meegenomen om de hoogte van de tegemoetkoming te bepalen.
In de Verordening wordt aangesloten bij de wettelijk bepaalde beslistermijn van de Algemene wet bestuursrecht. Het feit dat het college een termijn van acht weken heeft, na ontvangst van alle benodigde gegevens (zoals beschreven in artikel 4 en 6), om te beslissen over de aanvraag voor een tegemoetkoming, wil uiteraard niet zeggen dat het college deze termijn ook in alle gevallen moet benutten: er wordt naar gestreefd de behandelingstermijn van de aanvragen zo kort mogelijk te houden.
Dit artikel bevat een aantal weigeringsgronden.
Artikel 8 Verlening van een tegemoetkoming
Dit artikel geeft aan welke gegevens in ieder geval in de beschikking dienen te worden vermeld.
De tegemoetkoming voor kinderopvang op sociaal-medische gronden kan op grond van dit artikel niet met terugwerkende kracht worden verstrekt. Ook is pas sprake van een tegemoetkoming in de kosten met ingang van de daadwerkelijke inzet van kinderopvang.
Artikel 10 Omvang en duur van de tegemoetkoming
Het college heeft de mogelijkheid om een tegemoetkoming voor kinderopvang op sociaal-medische gronden toe te kennen voor minder uren dan de aangevraagde uren indien het van mening is dat de noodzaak zich tot minder uren beperkt. De tegemoetkoming wordt alleen verstrekt voor het aantal uren kinderopvang per week dat naar het oordeel van het college voor de ouder redelijkerwijs noodzakelijk is. Met een maximum van 33 uren per week.
Daarnaast heeft het college de mogelijkheid de vergoeding voor een kortere periode dan de aangevraagde periode toe te kennen wanneer het van mening is dat noodzaak zicht tot een kortere periode beperkt. De initiële toekenning kan echter nooit de periode van 12 maanden overschrijden. Voor een mogelijke vervolgperiode dient een nieuwe aanvraag te worden ingediend.
Het college kan de tegemoetkoming éénmalig verlengen voor ten hoogste 12 maanden, indien na herbeoordeling blijkt dat de noodzaak tot inzet van kinderopvang op sociaal-medische gronden nog steeds aanwezig is. Daarbij wordt meegewogen of de ouder heeft meegewerkt of in voldoende mate meewerkt aan hulpverlening om de situatie te verbeteren en de noodzaak van kinderopvang op sociaal-medische gronden zo kort mogelijk te laten zijn of weg te nemen. Het college heeft de mogelijkheid om aanvullende eisen te stellen om de noodzaak tot kinderopvang op sociaal-medische gronden te beperken.
Artikel 11 Hoogte van de tegemoetkoming
De tegemoetkoming bedraagt maximaal de kinderopvangtoeslag, die de Belastingdienst zou vergoeden, indien de ouder in aanmerking zou komen voor een kinderopvangtoeslag krachtens de wet. Bij de bepaling van de hoogte van de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op sociaal-medische gronden wordt bij de door de Belastingdienst gehanteerde methodiek aangesloten, waarbij rekening wordt gehouden met het toetsingsinkomen van de ouder en diens eventuele partner. Het percentage van de kosten van kinderopvang dat buiten de tegemoetkoming valt wordt gezien als de inkomensafhankelijke ouderbijdrage.
Bij de bepaling van de kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst wordt gebruik gemaakt van een maximum uurtarief. Dit uurtarief wordt jaarlijks geïndexeerd en is door de wetgever vastgelegd in het Besluit Kinderopvangtoeslag. Er wordt uitgegaan van de werkelijke door de ouder en kinderopvanginstelling overeengekomen uurprijs, mits deze niet hoger zijn dan het wettelijk vastgestelde maximum voor de betreffende kinderopvangsoort. Indien de uurprijs dit maximum overschrijdt, wordt in de berekening uitgegaan van de wettelijk gemaximeerde uurprijs en komt het meerdere (de zogeheten meerkosten) voor rekening van de ouder(s).
Artikel 12 De betaling van de tegemoetkoming
De tegemoetkoming wordt uitbetaald in maandelijkse betalingen. Hierdoor blijft de omvang van eventuele onverschuldigde betalingen die de gemeente van de ouders moet terugvorderen, beperkt. De tegemoetkoming wordt uitbetaald aan het kindercentrum of het gastouderbureau.
Dit artikel spreekt voor zich.
De ouder en diens eventuele partner zijn verplicht zelf al het mogelijk te doen om ervoor te zorgen dat de noodzaak tot het afnemen van kinderopvang op sociaal-medische gronden zowel in omvang als in duur zo beperkt mogelijk is. Hierbij kan gedacht worden aan het meewerken aan noodzakelijke behandelingen of het gebruikmaken van mogelijkheden om de eventuele werktijden aan te passen.
Het college kan aanvullende eisen stellen, gericht op het verbeteren van de situatie, om de omvang en duur zo beperkt mogelijk te laten zijn. De aanvullende eisen worden opgenomen in het besluit en periodiek geëvalueerd.
Het eerste lid regelt dat de ouder op verzoek van het college alle relevante gegevens, die voor de bepaling van het recht op en de hoogte van de tegemoetkoming van belang zijn, dient te verstrekken. Het tweede lid regelt dat de ouder uit eigen beweging en ongevraagd relevante wijzigingen aan het college dient te verstrekken, die kunnen leiden tot een lagere tegemoetkoming. Het niet nakomen van bovenstaande verplichtingen kan leiden tot intrekking en/of terugvordering van de tegemoetkoming. Het derde lid is gericht op de houder van het kinderdagverblijf of gastouderbureau.
Artikel 16 Intrekken oude verordening
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-41163.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.