Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2021, 384268 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2021, 384268 | beleidsregel |
Beleidsregels en ontheffingenbesluit ontheffingen milieuzone Stad Rotterdam 2022
In dit besluit wordt verstaan onder:
bijzonder voertuig: een verhuisvrachtauto, een kermis- en circusvrachtauto, een trekker met vier of meer assen of een vrachtauto met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer, als bedoeld in artikel 86d, zesde lid, onderdeel b, en die in het kentekenregister van de Dienst Wegverkeer zijn opgenomen, voor zover met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger;
milieuzone: ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen binnen de grenzen van een gemeente, waar om reden van leefbaarheid, in het bijzonder milieuhinder met betrekking tot lucht en geluid, een selectief toelatingsbeleid voor voertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder, dat is ingesteld bij verkeersbesluit door middel van de zonaal uitgevoerde verkeersborden C22a/z en C22b/ez, milieuzone, met op onderborden aangegeven voor welke motorvoertuigen met welke emissieklassen deze borden gelden, volgens bijlage I van het RVV 1990;
wettelijke- of overheidstaak: overheidstaak in het kader van werkzaamheden op of aan de weg en gemeentelijke taken behorende tot de publieke taak in het algemeen belang, zoals het onderhoud van wegen, het veilig houden van wegen, de doorstroming bevorderende werkzaamheden op deze wegen of het ophalen van huishoudelijk vuil, die zonder een daartoe strekkend publiekrechtelijk besluit kunnen worden uitbesteed aan derden. Niet zijnde de hulpdiensten.
Artikel 2 Dagontheffingen op aanvraag
Per afgegeven dagontheffing kan de ontheffinghouder eenmalig en tot een half uur voor het op de ontheffing aangegeven ingangstijdstip het college verzoeken de datum of het ingangstijdstip van de dagontheffing te wijzigen. Het college wijst het verzoek af indien het nieuwe ingangstijdstip meer dan zeven kalenderdagen voor of na het op de ontheffing aangegeven tijdstip ligt. Het college wijst het verzoek eveneens af indien het nieuwe ingangstijdstip is gelegen vóór het tijdstip van de indiening van het verzoek.
Artikel 3 Ontheffing bijzonder voertuig/ exceptioneel transport op aanvraag
Het college verleent op aanvraag en onder de in dit besluit of in de ontheffing opgenomen voorwaarden en beperkingen voor vrachtauto’s voor exceptioneel transport, niet zijnde een trekker met vier of meer assen, met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger, met een bestemming in de milieuzone Stad Rotterdam, ontheffing van de milieuzone na aanmelding van het kenteken van het (trekkende) voertuig en onder vermelding van RDW-klantnummer en e-mailadres van de aanvrager.
Artikel 4 Langdurige ontheffingen op aanvraag bedrijfseconomische omstandigheden
Het college kan op aanvraag op kenteken en onder de in dit besluit of in de ontheffing opgenomen voorwaarden en beperkingen aan een ondernemer/eigenaar van een vrachtauto, die deze bedrijfsmatig in gebruik heeft, met bestemming milieuzone Stad Rotterdam, voor de duur van telkens één jaar ontheffing verlenen van de milieuzone Stad Rotterdam.
Artikel 5 Langdurige ontheffingen op aanvraag bedrijfstimer
Het college kan op aanvraag en onder de in dit besluit of in de ontheffing opgenomen voorwaarden en beperkingen aan een eigenaar van een bedrijfstimer met een bestemming in de milieuzone Stad Rotterdam, voor de duur van telkens één jaar ontheffing verlenen van de milieuzone. Bij het besluit tot verlening van deze ontheffing betrekt het college in ieder geval de noodzaak voor de aanvrager om met het betreffende voertuig in de zone aanwezig te zijn en de voorhanden zijnde alternatieven.
Artikel 6 Ontheffingen ten behoeve van evenement of filmopname(n)
Het college kan op aanvraag en onder de in dit besluit of in de ontheffing opgenomen voorwaarden en beperkingen aan de organisator van een evenement of aan de producent van een film voor meerdere voor het evenement of de filmopnamen aangemelde kentekens van vrachtauto’s met een bestemming in de milieuzone Stad Rotterdam, ontheffing verlenen van de milieuzone.
Artikel 7 Ontheffing overheidstaak na aanmelding
Vrachtauto’s die door of namens een overheidsinstantie worden ingezet voor de uitvoering van een wettelijke- of overheidstaak, en die blijkens het kenteken twaalf jaar of jonger zijn, zijn op aanmelding van het kenteken ontheven van de milieuzone, voor een maximumperiode van het aangegane contract, mits deze is aangegaan vóór het inwerking treden van deze beleidsregel. Hiertoe moet in ieder geval het aangegane contract worden overlegd. Dit betreft het contract dat door een overheidsinstantie is aangegaan met het betreffende bedrijf voor het uitvoeren van de wettelijke of overheidstaak.
Artikel 8 (Hardheidsclausule) Afwijkingsmogelijkheid ontheffingen op aanvraag
Het college handelt overeenkomstig deze beleidsregels tenzij dat voor één of meerdere belanghebbenden gevolgen heeft die wegens bijzondere onvoorziene omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen doelen. Slechts in die gevallen kan het college op aanvraag op kenteken en onder de navolgende voorwaarden en beperkingen voor vrachtverkeer met bestemming milieuzone Stad Rotterdam een langdurige ontheffing verlenen aan vrachtauto’s van de milieuzone voor de duur van telkens maximaal één jaar.
Artikel 9 Aanvragen ontheffingen digitaal
De aanvraag van een ontheffing wordt in beginsel digitaal door of namens de eigenaar of bestuurder van het motorvoertuig op het daartoe bestemde aanvraagformulier via het daartoe bestemde digitale portaal op www.rotterdam.nl ingediend.
In afwijking van het eerste lid worden ontheffingen voor de verkeersborden C22a/z, bedoeld in artikel 3, eerste lid, digitaal aangevraagd via www.milieuzones.nl.
Artikel 10 Voorschriften ontheffing
De bestuurder van een voertuig die zich met dat voertuig bevindt in de milieuzone Maasvlakte Rotterdam toont de ontheffing, of een kopie daarvan, op verzoek van de handhaver. Aan een kopie van de ontheffing wordt gelijkgesteld een afbeelding daarvan op een smartphone, laptop, tablet of ander mobiel digitaal device, apparaat of toestel.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 oktober 2021.
De secretaris,
V.J.M. Roozen
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad is uitgegeven op 22 oktober 2021 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Op grond van het vastgestelde Wijzigingsbesluit milieuzone Stad Rotterdam 2022, vastgesteld op 1 juli 2021, geldt vanaf 1 januari 2022 in het gebied zoals aangegeven op bijgevoegde kaart in de bijbehorende bijlage bij dit besluit “Contour van de milieuzone Stad Rotterdam“ een milieuzone. Deze zone is gemarkeerd door C22a/z borden (zonaal) en C22b/ez borden met daaronder geplaatste onderborden C22a5 (symbool “vrachtauto” en in een paarse cirkel het getal 6) en geldt voor vrachtauto’s met emissieklasse 5 of lager.
Per 1 januari 2020 is de landelijke harmonisatie van milieuzones in werking getreden door het ‘besluit harmonisatie milieuzones’ van 29 oktober 2019, waarmee het RVV 1990, het BABW en het Kentekenreglement zijn gewijzigd. Onderdeel van dit besluit is de introductie van het begrip ‘emissieklasse’. In grote lijnen komen de emissieklasses overeen met de Euronormen. Deze normen zijn in Europees verband gestelde eisen aan de maximale uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Wanneer bekend is dat een voertuig aan een bepaalde Euronorm voldoet, dan valt hij daarmee automatisch ook in dezelfde emissieklasse. Een vrachtauto die bijvoorbeeld aan de Euro 6-norm voldoet, valt automatisch ook in emissieklasse 6. De Europese EEV-norm is door het genoemde ‘besluit harmonisatie milieuzones’ gelijkgesteld aan emissieklasse 5. Wanneer de Euronorm van een voertuig niet bekend is, dan wordt de emissieklasse bepaald aan de hand van de datum eerste toelating (DET).
Daarvoor worden voor de verschillende emissieklasses dezelfde data gebruikt als waarop de corresponderende Euronorm is ingevoerd.
Door het genoemde verkeers-/wijzigingsbesluit is de milieuzone per 1 januari 2022 alleen nog toegankelijk voor vrachtauto’s met een emissieklasse 6 of hoger. Mede gezien de in het besluit tot wijziging van het RVV 1990, het BABW en het Kentekenreglement in verband met de harmonisatie van milieuzones in artikel IV lid 1 bepaalde en de overgangstermijn voor het vervangen van alle verkeersborden C22a/z tot 1 januari 2022, geeft dit reden ook de “Beleidsregels en ontheffingenbesluit ontheffingen Milieuzone Rotterdam 2020” (hierna: Beleidsregels-oud) te wijzigen. Dit heeft geresulteerd in de nu voorliggende Beleidsregels en ontheffingenbesluit ontheffingen milieuzone Stad Rotterdam 2022.
Op grond van artikel 87 juncto 62 van het RVV 1990, de WVW en het Wijzigingsbesluit milieuzone Stad Rotterdam 2022 is het college bevoegd ontheffing te verlenen van deze geslotenverklaring, c.q. de daarin genoemde verkeersborden C22a/z met onderborden en is het noodzakelijk daarop beleid te formuleren, om zo zoveel mogelijk tot objectivering te komen van de ontheffingverlening.
Het college kan ontheffingen verlenen in gevallen waarbij vanwege de bijzondere aard of het doel van het transport ongehinderde toegang tot de milieuzone Stad Rotterdam noodzakelijk is (bijvoorbeeld in geval van calamiteiten), waarin anders sprake zou zijn van een verhoudingsgewijs onevenredige benadeling van de kentekenhouder of van zijn diensten afhankelijke partijen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen ontheffingen voor bijzondere voertuigen, exceptioneel transport, dagontheffingen voor incidenteel vervoer, langdurige ontheffingen voor bepaalde doelgroepen en een ‘hardheidsclausule’.
Ten aanzien van vrachtauto’s is in het gewijzigde RVV 1990 in verband met de harmonisatie van milieuzones vastgelegd dat een milieuzone geldt voor vrachtauto’s met een dieselmotor èn niet geldt voor motorvoertuigen met een dieselmotor voor zover het betreft:
Voor alle motorvoertuigen die niet aan de borden voldoen en niet onder de hierboven genoemde vrijstellingen en/of ontheffingsmogelijkheden vallen, zijn dagontheffingen mogelijk (12x per jaar).
Langdurige ontheffingen kunnen worden aangevraagd bijvoorbeeld voor bedrijven vanwege bedrijfseconomische omstandigheden en voor bedrijfstimers.
Mede vanwege de landelijke harmonisatie van milieuzones die per 1 januari 2020 van kracht is, is een aantal wijzigingen in de Beleidsregels doorgevoerd ten aanzien van ontheffingen voor vrachtauto’s.
Omdat onder het regiem van verkeersbord C22a/z alleen vrachtauto’s vallen die op diesel kunnen rijden, is een ontheffing voor vrachtauto’s die niet op diesel kunnen rijden niet nodig. Ook de oldtimers zijn bij wet vrijgesteld.
In gevallen die op voorhand bepaalbaar zijn wordt krachtens de artikelen 3, 4 en 5 ontheffing verleend. In de artikelen 2 en 6 heeft het college criteria en beperkingen voor het verlenen van ontheffingen in overige gevallen vastgesteld.
Artikel 1 betreft de definities van de gebruikte begrippen in deze Beleidsregels.
Datum eerste toelating: Deze datum staat op het kentekenbewijs Deel 1A, bij code B.
RDW: Volgens artikel 4a Wegenverkeersweg 1994 is de officiële naam van de RDW ‘Dienst Wegverkeer’ maar wordt de dienst in het maatschappelijke verkeer aangeduid als RDW.
Wettelijke- of overheidstaak: hieronder worden mede verstaan voertuigen ingezet voor de verkeersveiligheid of de doorstroming van wegen, waaronder bergings-, strooi- en takelvoertuigen. En voertuigen die worden gebruikt voor overheidstaken, zoals voor inzameling van huishoudelijk afval en onderhoud van de openbare ruimte. Niet zijnde de hulpdiensten met een algemene vrijstelling, zoals die worden gebruikt voor het handhaven van de openbare orde, de infrastructuur en de nationale veiligheid, de brandweer of de ambulances.
In artikel 2 is aangegeven wanneer iemand in aanmerking komt voor een dagontheffing.
In artikel 3.1 zijn de ontheffingen geregeld voor bijzondere voertuigen.
Door de wijzigingen in het RVV 1990 vanaf 1 januari 2020 is nog slechts een beperkt aantal categorieën vrachtauto’s waaraan door het bevoegd gezag ontheffing moet worden verleend, nl.: kermis- en circusvrachtauto’s, vrachtauto’s voor exceptioneel transport, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer. Ontheffingen voor kermis- en circusvrachtauto’s, trekkers met vier of meer assen, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer worden in mandaat verleend door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO).
In artikel 3.2 is geregeld dat vrachtauto’s die exceptioneel transport uitvoeren, niet zijnde trekkers met vier of meer assen, die niet aan de borden voldoen en slechts incidenteel voor het laden en lossen van goederen in de milieuzone Stad Rotterdam moeten zijn, op aanmelding zijn ontheven. Dit voorkomt dat een bedrijf moet investeren in een nieuw bijzonder, vaak zeer kostbaar, voertuig voor incidentele bezoeken aan de milieuzone Stad Rotterdam. Deze ontheffing geldt niet voor vrachtauto’s die geen bijzondere aanpassingen hebben ondergaan voor het uitvoeren van exceptioneel transport. Dit transport kan dan namelijk ook worden uitgevoerd door reguliere vrachtauto’s met emissieklasse 6.
Opgemerkt wordt dat de kentekens van de in artikel 3 lid 1 genoemde bijzondere voertuigen door de RvO worden verzameld op basis van gegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en door het college worden gebruikt bij de uitvoering van dit besluit.
In artikel 4 zijn de categorieën geregeld waarvoor een langdurige ontheffing kan worden aangevraagd.
Artikel 4.1: Bedrijven die door bedrijfseconomische omstandigheden niet aan de eisen van de milieuzone Stad Rotterdam kunnen voldoen, kunnen op aanvraag een ontheffing krijgen. Het is niet de bedoeling om bedrijven die in financiële problemen verkeren of door de invoering van deze maatregel in financiële problemen zouden kunnen geraken en al vóór
1 januari 2022 grote economische belangen hebben in de milieuzone met het risico van een faillissement te confronteren door direct een verplichte investering op te leggen.
Artikel 5: Voor bedrijfstimers bestaat de mogelijkheid van ontheffing als het voertuig tussen de 25 en 40 jaar oud is en als het voertuig aantoonbaar zelf door zijn uitstraling en karakter de aard van het bedrijf vormt èn als bedrijf kan worden aangemerkt, te denken valt aan foodtrucks, e.d.
Artikel 6: De evenementenontheffing is bedoeld voor vrachtauto’s bij filmopnamen die als rekwisieten worden ingezet. Er wordt nauwelijks mee gereden. De te verwachten effecten op de luchtkwaliteit zijn nagenoeg nihil. Dit geldt ook voor wagens van de Kermis en de Parade. Al deze voertuigen staan stil wanneer ze op hun bestemming zijn aangekomen. De extra milieubelasting is nihil. Het is wenselijk om evenementen te kunnen organiseren en te filmen in Rotterdam om gestalte te geven aan ‘Rotterdam gastvrije Stad’.
In artikel 7 zijn de overige categorieën ontheffingen geregeld. In lid 1 is geregeld dat bedrijven niet worden beperkt in de uitvoering van hun taken die door of namens hen worden uitgevoerd in het kader van wettelijke en/of overheidstaken op contract met een overheidsinstantie, bijvoorbeeld op het gebied van strooien, douaneactiviteiten en/of hun taken op het gebied van doorstroming en verkeersveiligheid. Twaalf jaar of jonger is gelijk aan de leeftijd van de bijzondere voertuigen bedoeld in artikel 3.
In lid 2 worden de zogenaamde handelaarskentekens uitgezonderd van de geslotenverklaring voor vrachtauto’s, omdat deze kentekens binnen de milieuzone worden gebruikt voor het maken van bijvoorbeeld proefritten. Deze kentekens zijn bedrijfsgebonden en niet voertuiggebonden.
Het kenteken zegt niets over de uitvoering van de motor noch de emissieklasse van het betreffende motorvoertuig.
Artikel 8 geeft het college een afwijkingsmogelijkheid tot het verlenen van ontheffingen op aanvraag wanneer door bijzondere onvoorziene omstandigheden de gevolgen van handelen overeenkomstig deze Beleidsregels onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen doelen.
In artikel 9 is aangegeven dat ontheffingen in beginsel digitaal worden aangevraagd bij de gemeente Rotterdam. Uitzondering daarop zijn de ontheffingen van bord C22a/z voor zover het de bijzondere voertuigen betreft als bedoeld in artikel 3.1 omdat deze ontheffing in mandaat door de RvO worden verleend.
In artikel 10 wordt vermeld op basis waarvan en/of welke extra voorwaarden aan een ontheffing op basis van deze Beleidsregels kunnen worden verbonden.
In artikel 11 zijn de intrekkings- en weigeringsgronden opgenomen voor aangevraagde ontheffingen. De weigeringsgrond die is gericht op het verminderen van het aantal meest vervuilende voertuigen in het Rotterdamse wagenpark is onderdeel van de bredere aanpak van de luchtkwaliteit die binnen Rotterdam plaatsvindt. Het niet toekennen van ontheffingen voor vervuilende voertuigen draagt bij aan het behalen van de ambitie van het Coalitieakkoord Rotterdam 2018–2022 voor een betere luchtkwaliteit in Rotterdam.
Toegevoegd is de mogelijkheid tot het intrekken van een ontheffing wanneer veranderde wet- en regelgeving en daarop gebaseerd beleid dit noodzakelijk maakt. De onderhavige wijziging van het RVV 1990 en het Wijzigingsbesluit voor de milieuzone maken deze extra intrekkingsgrond noodzakelijk omdat niet alle ontheffingen een einddatum hebben.
Artikelen 12 tot en met 14 bevatten intrekkings-, slot- en overgangsbepalingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-384268.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.