Amendement Richtlijn klachtbehandeling gemeente Beekdaelen 2019

De Raad van Beekdaelen in vergadering bijeen op 12 oktober 2021,

 

Constaterende dat:

 

  • De behandeling van klachten in plaats van bij de Nationale Ombudsman onder te brengen bij een gemeentelijke ombudscommissie ;

  • Dit een financiële afweging is, omdat maar weinig klachten doorstromen naar de Nationale Ombudsman;

  • De Nationale Ombudsman een ruimer begrip “klacht” hanteert dan de gemeente Beekdaelen;

  • Een gemeente autonoom is om een breder begrip “klacht” uit te voeren, zoals door diverse gemeenten wordt gedaan ;

  • De gemeente Beekdaelen klachten die niet onder het begrip “klacht” vallen omzet naar een melding ;

  • Meldingen geen klachtprocedure kennen en zodoende ook niet bij de Nationale Ombudsman of gemeentelijke ombudscommissie in behandeling genomen kunnen worden;

  • In dit raadsvoorstel het begrip “klacht” in de Richtlijn klachtenbehandeling gemeente Beekdaelen 2019 ongewijzigd blijft.

Overwegende dat:

 

  • Het klachtrecht een grondwettelijke basis kent;

  • Daarin staat de legitimiteit van het functioneren van de openbare dienst centraal, toegespitst op het herstel van geschonden vertrouwen in het bestuur;

  • Tegen de achtergrond vervult het klachtrecht een drietal functies : a) communicatie-instrument in de relatie overheid-burger, b) signalering van uitvoeringsproblemen en c ) evaluatie betreffende het functioneren van overheidsdiensten;

  • Een ruimer begrip “klacht” de relatie overheid-burger positief zal beïnvloeden.

Vult het raadsvoorstel met punt 3 aan :

 

De Richtlijn klachtbehandeling gemeente Beekdaelen 2019, punt klagen, wordt aangevuld met “onder een klacht wordt mede verstaan elk handelen of niet handelen van een ambtenaar, bestuurder of bestuursorgaan.”

 

En gaat over tot de orde van de dag

 

CDA-fractie

H. Franssen

Vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Beekdaelen op 12 oktober 2021

Naar boven