Gelet op:
- artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
- artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 dat de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) dat verwijderen van de borden B03, B04, B05 en B06 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) eveneens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
- artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de Politie Midden Nederland, West-Utrecht;
Overwegende dat:
- de Touwlaan gelegen is binnen de bebouwde kom van IJsselstein;
- er sinds de herinrichting zoals besloten middels het verkeersbesluit ‘verkeersmaatregelen Oranje Nassaulaan / Touwlaan’ problemen zijn met de verkeersveiligheid, specifiek met de ter plaatse gereden snelheden;
- de Touwlaan niet conform de ontwerprichtlijnen van het CROW betreffende een veilige, leefbare zone 30 is ingericht en dit wel wenselijk is om zo de verkeersveiligheid te vergroten en de gereden snelheden te verlagen;
- door het doortrekken van de fietspaden tot aan het kruisingsvlak van de Touwlaan - Johan Willem Frisolaan, Touwlaan - Kasteellaan en Touwlaan - Vondellaan en het doortrekken van enkel de markering over het kruisingsvlak de positie van de fietsers wordt verbeterd en hiermee de verkeersveiligheid wordt vergroot;
- de oversteekbaarheid van de Touwlaan gewaarborgd blijft doordat de oversteekbewegingen gefaseerd kunnen plaatsvinden;
- door het verwijderen van de voorrangsregelingen op de Touwlaan, specifiek de kruispunten Touwlaan - Johan Willem Frisolaan, Touwlaan - Kasteellaan en Touwlaan - Vondellaan, de huidige onduidelijke verkeerssituatie wordt verduidelijkt en hiermee de verkeersveiligheid wordt verbeterd;
- door het verwijderen van de voorrangsregeling op de Touwlaan op bovengenoemde kruispunten de bereikbaarheid en het gebruik van de weg gewaarborgd blijft;
- de weg in stand wordt gehouden en de bereikbaarheid wordt gewaarborgd;
- de weggebruikers en passagiers worden aanvullend beschermd door de drempels en verkeersplateaus uit te voeren conform de richtlijn drempels, verkeersplateaus en uitritten van het CROW, hoofdstuk 4, Richtlijn voor de toepassing van verkeersdrempels en -plateaus, uitvoering passeersnelheid 30km/u;
- dit kan worden bewerkstelligd door het verwijderen van de borden B03, B04, B05 en B06 met bijbehorende haaientanden, conform de bijgevoegde situatietekening genummerd 3704;
- overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de afdeling verkeer van de Politie Midden Nederland, West-Utrecht;
- de verkeerscoördinator namens de korpschef positief heeft geadviseerd;
Belangenafweging:
Het voorlopig ontwerp voor de wijzigingen aan de Touwlaan en bijbehorende kruispunten heeft 6 weken ter inzage gelegen. Ook is hierover gediscussieerd met de bewonersvertegenwoordiging van de Touwlaan en omliggende straten.
nemen, gelet op het voorgaande, het volgende
BESLUIT:
Door het verwijderen van borden B03, B04, B05, en B06 met bijbehorende haaientanden, de voorrangsregeling op te heffen op de Touwlaan en bijbehorende kruispunten Touwlaan - Johan Willem Frisolaan, Touwlaan - Kasteellaan en Touwlaan – Vondellaan, het verkeersbesluit “Verkeersmaatregelen Oranje Nassaulaan – Touwlaan”, zaaknummer 262969, te wijzigen, een en ander conform bijgevoegde situatietekening 3704;